Kirjoittaja Aihe: Mistä puuvillaköyttä?  (Luettu 16402 kertaa)

Pip

Vs: Mistä puuvillaköyttä?
« Vastaus #15 : 15.10.2012, 20:49 »
Mä hyvin harvoin sidon yksinkertaisella köydellä, ellei joitain harvinaisia koristeluja lasketa mukaan. Riiputuksissa on aina tuplana nostoköydet ja kiintopisteitä on vähintään kolme, joten (olettaen, että otetaan köyden heikkeneminen mukaan, joka käyttämässäni solmussa on tuo sama, kuin kahdeksikkosolmussa) 2 x 87 x 3 - 20 % tulee 417,6 kg jolla nostaa jo ihan mukavasti ja turvallisesti.

TheHatter

• Vieras
« Vastaus #16 : 15.10.2012, 21:31 »
Jep, kyllähän nuo varmasti monikertoina jo kestää, eikä varmaankaan mitään vaaratilannetta synny. Itse vaan olen hieman liiankin pedantti ja narun varassa korkeissa mastoissa työskennellyt, että haluaisi sen sidotun pysyvän ylhäällä, vaikka vahingossa jotakin osalle köysistä tapahtuu. Kun se roikotettava on aika kokonaisvaltaisesti sen riggaajan vastuulla ja luottamuksen piirissä. Toisaalta, eipä varmaan monikaan ylösnostettu paina yli tuota 80kg, jolloin nuo kyllä riittää jo yksinäänkin.

Saattapa olla vielä että olen hiukan liian nirso muutenkin, kun aina pitäisi olla parasta. Kattokoukkukin on koeponnistettu 800kg:aan ;) Pitänee varmaan hieman löysätä kravattia. ;D

Sikäli kyllä yllätyksenä tuli, kuinka paljon keittäminen heikentää tuota hamppua. Tokikin köydestäkin tulee melkoisesti pehmeämpi.

Pip

« Vastaus #17 : 15.10.2012, 21:41 »
Rappelia harrastaneena (vuodesta -94) on tullut turvallisuusnäkökohdat aika tarkasti mietittyä ja kiinnityspisteet tarkastettua. Lisäksi isoilla keikoilla riggerien apuna isojen takkojen ripustamisessa on tullut imettyä tietoa jonkin verran. Kansallisoopperalla ollut mukana "lennättämässä" artistia, niin uskoisin kaiken tämän piirtyneen autonomiseen hermostoon riittävän hyvin, että uskoisin omaavani kompetenssia roikotta yli satakiloista miestä, jonka eräissä bileissä teinkin. Osaan myös tutkia ja hylätä kelvottoman köyden.

Paijaaja

« Vastaus #18 : 20.10.2016, 02:15 »
Vanha lanka, mutta onko kukaan kokeillut tuota 8 mm puuvillanyöriä? https://www.kankaita.com/24-1382-12_puuvillanyoeri-yksivaerinen-12.html Hintaa on 2,29 €/m, mutta käytännössä ei minimäärää ja toimituskulut noin 4 €. Vastaavaa 5 mm nyöriä jäi yli yhdestä ompeluprojektista, ja kierrettyihin köysiin verrattuna punottujen köysien pinta tuntuu mukavalla tavalla tasaisemmalta ihoa vasten. 5 mm nyöri vain on hieman liian ohutta.

Siellä olisi myös toisenlaista, joka 7 mm tai 10 mm paksuisena saattaisi olla sopivaan, mutta rakenne on aika erilainen, mitä näissä hommissa yleensä näkyy käytettävän: https://www.kankaita.com/24-1514-014_nyoeri.html

Lisäys: Tiedoksi toimittajan slojd-detaljer sivulta : Vähimmäistilaus: Valitettavasti emme voi toimittaa tilauksia alle 40 €.

Jos 40 € pitää saada jotenkin täyteen, niin sieltä voi tilata vaikka pari viiden metrin pätkää samaan köyttä. Ehkä myös puisia sauvoja tai verhotankoa voisi hyödyntää jollain tavalla.