Kirjoittaja Aihe: Provosoidaan ja provosoidutaan  (Luettu 9024 kertaa)

Nick

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #15 : 21.03.2016, 16:01 »
Selitys ammattimaisista mielensäpahoittajista jotka etsivät mahdollisuutta tulkita asia väärin tai olla ymmärtämättä mihin kirjoittaja viestinnässään pyrkii saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Itse olen kuvitellun ymmärtämättömyyden aiheutuvan kyseisten mielensäpahoittajien alhaisesta älykkyysosamäärästä. Homma mielenkiintoisella tavalla korostuu mikäli mielensäpahoittajalla on jompikumpi tai molemmat ominaisuudet; akateeminen tutkinto ja hyvä kirjallinen ulosanti.

Uskon etten ole ainoa joka ajattelee älykkyyden ja kyvykkyyden kirjoittaa korreloivan. Näin se saattaa pääsääntöisesti ollakin mutta ainakin kielen ja kirjoittamisen parissa ammatikseen työskentelevien osalta tilanne saattaa hämärtyä. Ensinmainitun vaikutus mielensäpahoittajassa on vääristynyt mielikuva omista kyvyistä, loppututkinto mittaa pikemminkin perseen kestävyyttä kuin älyn lahjoja. Asia mitä pakan hitaimmat maisterit eivät kykene hahmottamaan, enhän minä ole hidasälyinen koska tutkinto.

Muutamien kirjoittajien osalta saattaa ammattimaiseen mielensäpahoittamiseen, matalaan ymmärryksen tasoon ja hyvään kirjoitustaitoon yhdistyä lisäksi trollaus. Sikäli omituiselta vaikuttaa tapa jossa kommentoitavan kirjoituksen ydinsanoma onnistutaan  olemaan kokonaan ymmärtämättä, tartutaan sivuseikkoihin joihin näppärin kirjallisin keinoin haudataan tahallaan tehtyjä argumentointivirheitä ja lopuksi ammutaan alas itse luotu red herring tai straw man ja siinä sivussa myös epäsuorasti kirjoittaja. Hämmenys kruunataan vastineen pituudella ja pahimmillaan toistamalla edellämainittu menettelytapa useaan kertaan jolloin jokainen oikaisuyritys vain vie asiaa kauemmas sivuraiteelle. Lopuksi mielensäpahoittaja voi summata olleensa oikeassa, eihän valtaosa lukijoista edes huomannut taikatemppua, eihän.

Itse olen ratkaissut tämän laittamalla ko. kirjoitustyylin kärkikolmikon estolistalle. Jostain syystä kynnys tuohon on korkea mutta on osoittatunut hyväksi ratkaisuksi.

Pulseproto

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #16 : 21.03.2016, 16:09 »
Nicksetä - mielensäpahoittaja,  6-0  ;)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #17 : 21.03.2016, 16:24 »
Itse olen ratkaissut tämän laittamalla ko. kirjoitustyylin kärkikolmikon estolistalle.

Estolistaa käyttävät vain ammattimaiset mielensäpahoittajat.

Mutta ethän sinä tätä lue, koska olen estolistallasi.  8)

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #18 : 21.03.2016, 20:05 »
Niin, mikä on provosointia ja mikä vain tabuja käsittelevää, joista kummatkin saavat herkenpien niskavillat pystyyn ja vievät nämä järjen vastaisesti tunteella kirjoittamaan. Monesti asioiden muodostuminen on kuin veteenpiirretty viiva, jolloin toisille asia on provosointia ja toisille asioiden pohtimista.

Itse kun silloin tällöin kirjoitan pikkasen herkemmistä asioista, niin ne kyllä paljastavat nämä provosoituvat helposti, joiden kanssa en viitsi juuri keskustelua jatkaa, eli valikon ne mitkä pitävät ketjun alkuperäisessä aiheessa. Seuraava aihe josta taidan kirjoittaa on miten prinsesasta kasvaa subi☺

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #19 : 21.03.2016, 20:16 »
Mä provosoidun. Ja provosoin. Silloin, kun asia on tärkeä minulle. Ja varmasti se hiertää kovastikin ainakin eräitä miespuolisia foorumilaisia. Ilmeisesti alistuvalla naisella ei saisi olla mielipiteitä heidän mielestään. I agree to disagree with them.  O:-)

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #20 : 21.03.2016, 21:20 »
Seuraava aihe josta taidan kirjoittaa on miten prinsesasta kasvaa subi☺

Annas kun arvaan. Siten ettet välitä hänen toiveistaan ja pidät itseäsi viisaampana? :P

PS. Tää ei ollut provosoitumista, vaan vittuilua. >:D

Nick

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #21 : 21.03.2016, 21:29 »
Seuraava aihe josta taidan kirjoittaa on miten prinsesasta kasvaa subi☺

Annas kun arvaan. Siten ettet välitä hänen toiveistaan ja pidät itseäsi viisaampana? :P

PS. Tää ei ollut provosoitumista, vaan vittuilua. >:D

Todellisuutta on mahdotonta parodioida.......

Loc

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #22 : 21.03.2016, 21:31 »
Mutta vaihtoehtotodellisuuksia on hyvä parodioida niissä elämättömille.

submit

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #23 : 21.03.2016, 22:18 »
Osa provoisoi keskustelufoorumeilla ihan huvikseen ja aloittaa keskusteluja, joiden suunnan jo ehkä itsekin arvaa etukäteen. Ajanvietettä. Joskus niistäkin syntyy antoisaa mielipiteiden vaihtoa - ehkä vahingossa. Tai sen vuoksi, että muut keskustelijat eivät provosoidu, vaan poimivat sen ajatuksen kultajyvän siitä ilmeisen provosoivaksi tarkoitetusta aloituksesta. Arvostan.

Itse en enää provosoidu yhtä helposti kuin jokunen vuosi sitten (tosin osallistun muutenkin vähemmän keskusteluihin). Spontaanina henkilönä on joskus vaikeaa toteuttaa "yön yli nukkumista" kiihdyttävissä tilanteissa. Useimmiten siitä on hyötyä - ainakin omanlaisellani luonteella varustettuna henkilönä.

Toisistaan toistuvasti provosoituvien kiistakumppaneiden viestit lakkaavat melko pian olemasta viihdyttäviä, mutta en ole (muistaakseni) estänyt vielä kenenkään viestejä näkymästä. Tuskin tulen käyttämään estoa muutenkaan.

Tuomas

  • Smurffit
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 190
  • Haisuli
  • Galleria
    • FetLife
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #24 : 21.03.2016, 23:09 »
Jaa, täällähän on joku kirjainyhdistelmä, joka ilmeisesti tietää, ja selittää kaiken :D

Awkward

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #25 : 22.03.2016, 01:53 »
Provosoituminen on alemmuudentunnetta jonkun siteownerin äälömäisiin kirjoituksiin. No maamme on vielä vapaa kirjoittaa mitä haluaa. Ja joka forumilla elämä on ihan samanlaista....säästäkää itseänne...
Öööööh mutta pervothan ovat niin suvaitsevaisia....elämätapademareita...

Se menee ohi viidessä minuutissa....

Rockn in the free world

https://www.youtube.com/watch?v=PdiCJUysIT0

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #26 : 22.03.2016, 07:48 »
Provosoitumisesta hyvä kappale: We did't start the flame war
https://www.youtube.com/watch?v=_QyYaPWasos

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #27 : 23.03.2016, 09:47 »
Olemme ihmisiä, meillä on tunteita. Joskus voi suuttua ja olla vihainen, jos toinen tulee yli rajojen ilman lupaa, vaikka vain sanoilla. Aito suuttumus on hieno asia. Kaikki aidot tunteet ovat. Pinnistelty ystävällisyys kun on vihainen on rumaa. Kaikki teennäinen on rumaa. Jos teeskennellään toista mitä tunnetaan niin yhteys ei ole mahdollinen. Ja ilman yhteyttä ei ole mieltä kommunikoida, yhtään millään tavalla.
Kukaan toinen ei voi tietää mitä sanon tai ajattelen. Toinen voi ymmärtää ja tulkita sanomani jollakin tavalla. Se on hänen tulkintansa. Sama koskee itseäni, luonnollisesti. Ei pidä kuvitella tietävänsä jos ei voi tietää. Ja jos joku tulee sanomaan minulle että tietää mitä sanon tai ajattelen niin voin suuttua. Toki voin olla suuttumattakin ja vain sanoa rauhallisesti "et tiedä, luulet". Toki olen itsekin voinut tulkita toisin kuin on tarkoitettu. Toinen voi sanoa, et ymmärtänyt, tai ymmärsit väärin, toisin kuin tarkoitin.
Vastuu tulkinnasta on aina tulkitsijalla. Samoin vastuu myös tunteista on aina tuntijalla, ei sanojalla, saati maailmankaikkeudella. Mutta myös vastuu tekemisistä, valinnoista, on jokaisella itsellään.
Joskus, aika usein, kannattaa tarkistaa oliko tulkinta oikea, edes sinne päin, ennen kuin tekee lopullisia päätöksiä toiminnasta. Jos joku, kuka tahansa, pääsee sisällesi ja voi järkyttää rauhaasi niin syy ei ole hänen vaan sinun. Ja sinun on silloin aiheellista miettiä miksi järkytyit. Siksi on hyvä osata ottaa aikalisä, tunnustella missä, mitä ja miltä, tuntuu, ennen kuin vastaa ns samalla mitalla. Ja aina parempi jos vastaa vain omasta punnitusta mielestään. Ja joskus, on parempi vain ottaa muutama askel tai kilometri tai maanosa, toiseen suuntaan.

Äly on vielä tunteitakin heikompi väline keskustelussa. Logiikalla ei pääse kuin umpikujaan. Mutta ehkä siellä on turvallista, onhan seinät joka puolella. Ja varsinkin jos elämä on jo tappanut kyvyn tuntea aidosti niin voi nojailla egolla umpikujan seiniin ja osoitella älyn etusormella niitä onnettomia joita vielä tunteet, eikä katkeruus ja elämään pettyminen, vie elämän aroilla, laaksoissa ja kukkuloilla...heheh, raukat.

Olen joskus, aina hetkisen aikaa, käyttänyt estoja. Ihan omaa mukavuuden haluani, ja heikkouttani. Antanut vapaata joistakin tyypeistä toviksi itselleni. Vähän samaan tapaan kuin irl voi olla tapaamatta tyyppejä joita vain ei viitsi eikä jaksa. Täällä vain on hankalampaa estää kaiken moskan silmille hyppely.
Kenenkään akateeminen tutkinto ei kyllä ole päässyt häiritsemään. Ei ees oma kun sellaista ei ole. Voi tietenkin johtua siitä etten tiedä sellaisia asioita, tai tule kiinnittäneeksi huomiota. Saati että tietäisin ketään joka ammatikseen kirjoittaa. Siis täällä, muuten kyllä tiedän moniakin. Ja sellaisia jotka harrastavat kirjoittamista.


Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #28 : 23.03.2016, 20:31 »
Seuraava aihe josta taidan kirjoittaa on miten prinsesasta kasvaa subi☺

Annas kun arvaan. Siten ettet välitä hänen toiveistaan ja pidät itseäsi viisaampana? :P

PS. Tää ei ollut provosoitumista, vaan vittuilua. >:D
Vittuilu on jalo taito, johon tarvitaan pikkasen järkevin,  eli taitaisi mieluummin käsittelyssä olevan mieluummin kasvamista tiedon varjolla, toisaalta teille joille subi on valmis kun hän ilmoittaa olevansa subi tämä on vaikea ymmärtää☺

flintstone876

  • Vieras
Vs: Provosoidaan ja provosoidutaan
« Vastaus #29 : 23.03.2016, 22:18 »
Ihanne minun  mielestä, ei ole provosoituminen, vaan innostuminen. Hei, näinkin asian voi kokea / elää. Ja kenties / tarvittaessa, omatkin ajatukset saattaa muuttua. Miksi pitäisi olla taistelua, siitä mikä on "oikein". Tai muustakaan.