Kirjoittaja Aihe: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?  (Luettu 4184 kertaa)

Kelpie

  • Vieras
Olen itsekin käyttänyt joskus ilmaisua "vahva nainen" kuvamaan ongelmien keskellä tai keskeltä selviytyvää naista.
Millaista on henkinen vahvuus, miten se ilmenee?

Olen ajatellut sen olevan vahva itsetunto mutta se vaatisi jo oman määritelmänsä :-)

Henkinen vahvuus ilmenee mielestäni ainakin itsetuntona, mihin ei juurikaan muiden teot pysty vaikuttamaan.
Tuo voi olla sekä negatiivinen että positiivinen piirre.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #1 : 05.09.2017, 18:52 »
Esimerkiksi tässä ketjussa oli keskustelua mitä itse kukin ymmärtää vahvuudella:
http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=17660.0

Tulenkantaja

  • Vieras
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #2 : 10.09.2017, 15:25 »
Ei vertaile itseään muihin. Ei pidä itseään ylempi- eikä alempiarvoisena suhteessa toisiin. Tietää ja hyväksyy omat vahvuudet ja heikkoudet. Ei koe tarvetta todistella itseään muille, ja on kunnioittava ja ystävällinen muita kohtaan – niillekin, jotka eivät sitä välttämättä ansaitse. Tuntee itsensä – tuntee ja tietää mitä on, ja minkä asioiden ja arvojen puolesta seisoo. Sosiaalinen pääoma ja suosio yhdentekevää. Ei pelkää näyttää tunteitaan tai omaa sisintä olemustaan, koska ei ole mitään piiloteltavaa. Siinäpä ne tärkeimmät, mutta tuskinpa kovinkaan moni näitä kaikkia "kriteerejä" jatkuvasti täyttää – koska ihmisyyteen kuuluu myös epätäydellisyys ja taipumus tehdä virheitä. Ei kuitenkaan estä yrittämästä olla jokainen päivä parempi ihminen, kuin olla ulkoisten seikkojen ja vaikutteiden armoilla ja vietävänä. Ja vastoin yleisesti hyväksyttyä käsitystä, henkilö joka kokee ainaista tarvetta luvatta johdatella, kontrolloida ja kävellä toisten yli arkielämässä ei ole vahva, vaan äärimmäisen heikko ja haavoittuvainen ihminen joka todennäköisesti kärsii syvistä itsetunto-ongelmista.

DeepThroatLover

  • Vieras
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #3 : 10.09.2017, 15:43 »
Vahva ihminen säilyttää järkensä ja arvonsa tässä hullussa maailmassa. Henkisesti vahva ihminen puolustaa heikompiaan. Henkisesti vahva ihminen uskoo, että aurinko nousee huomennakin ja valaa sitä uskoa myös niihin, jotka ovat toivonsa menettäneet.

Henkisesti vahva ihminen osaa myös tunnistaa omat virheensä ja yrittää oppia niistä. Ei täällä kukaan ole täydellinen, paitsi Andrea Pirlo.

lemmikki

Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #4 : 10.09.2017, 18:36 »
Aika moni yhdistää vahvuuden vaikeuksista selviämiseen. Itse olen ollut tilanteissa, joissa mun vahvuutta on kehuttu ja kuullut sata kertaa, miten jokaiselle annetaan kantaakseen sen mitä ne kestää.

VMP.

Vaikeudet tai kovat paikat eivät kysy, oletko riittävän vahva selviämään niistä. Se oletko selvinnyt oikeasti tai näytätkö ulospäin siltä, että olet selvinnyt voittajana ovat eri asioita. Monesti ulospäin säteilevällä vahvuudella peitetään ja suojataan sitä herkkää sisintä. Sitä, mihin on tullut säröjä, joista toisaalta pääsee valo sisään, mutta toisaalta ne ovat aina siellä ja milloin tahansa voi taas räsähtää sirpaleiksi.

Menee jo sanotun toistamiseksi, mutta.. Mun mielestä vahvuus onkin juuri sitä, että uskaltaa katsoa tulevaisuuteen ja elää menneisyyden kanssa levollisesti. Luottaa, että elämä kantaa. Tietää haavoittuvuutensa, mutta ei pelkää. Uskaltaa kohdata itsensä ja muut omana itsenään. Ilman tarpeita vertailla, lytätä tai kadehtia.. Oikea vahvuus ei vaadi sitä, et kokisi olevansa muiden yläpuolella, muita kovempaa tekoa tai fiksumpi/rohkeampi tms.. ainoastaan sen, että on sinut itsensä kanssa ja valmis kohtaamaan erilaiset ihmiset ja tilanteet omana itsenään. Rohkeutta katsoa elämää ja kanssaeläjiä silmiin. Ja tietoisuutta niistä omista heikoista kohdista. Ihan jokaisella on niitäkin. Vahva voi olla vain, jos uskaltaa myös epäonnistua tai ainakin ottaa riskin, että niin käy. Ja uskaltaa olla oma itsensä ja kantaa itsensä silloinkin, kun se ei kaikkia miellytä.

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2610
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #5 : 10.09.2017, 21:22 »
Henkisesti vahva ihminen osaa tunnustaa olevansa väärässä, myöntää virheensä ja toivottavasti oppii niistä.

Henkisesti vahva ihminen uskaltaa myös tunnustaa, että ei ole kaikessa täydellinen ja uskaltaa näyttää myös sen herkemmän puolen itsestään.

Henkisesti vahvan ihmisen ei tarvitse polkea muita suohon, pönkittääkseen omaa vahvuuttaan tai paremmuuttaan.

Henkisesti vahva ihminen osaa myös olla haavoittuvainen välillä ja, vaikka ei välttämättä kaikesta itsessään pidä niin on ainakin sinut itsensä kanssa ja tuntee itsensä, jopa ne heikkoudet ja ennen kaikkea osaa myöntää ne.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #6 : 10.09.2017, 22:44 »
Henkisesti vahva ihminen osaa tunnustaa olevansa väärässä, myöntää virheensä ja toivottavasti oppii niistä.

Henkisesti vahva ihminen uskaltaa myös tunnustaa, että ei ole kaikessa täydellinen ja uskaltaa näyttää myös sen herkemmän puolen itsestään.

Henkisesti vahvan ihmisen ei tarvitse polkea muita suohon, pönkittääkseen omaa vahvuuttaan tai paremmuuttaan.

Henkisesti vahva ihminen osaa myös olla haavoittuvainen välillä ja, vaikka ei välttämättä kaikesta itsessään pidä niin on ainakin sinut itsensä kanssa ja tuntee itsensä, jopa ne heikkoudet ja ennen kaikkea osaa myöntää ne.

WORD.

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1026
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #7 : 10.09.2017, 23:25 »
Oisko tuo yksinkertaisesti vaan sellaista ettei pikku vastoinkäymiset häiritse ja isoistakaan ei mene yöunet. Henkisesti vahvoja on todella vähän ja tunnen vain muutamia joita pidän henkisesti vahvoina,eräs jopa oli leluni  :P

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #8 : 10.09.2017, 23:35 »
Oisko tuo yksinkertaisesti vaan sellaista ettei pikku vastoinkäymiset häiritse ja isoistakaan ei mene yöunet. Henkisesti vahvoja on todella vähän ja tunnen vain muutamia joita pidän henkisesti vahvoina,eräs jopa oli leluni  :P

Niin. Ja sitten on myös se, että tunnistaa ja tunnustaa ne omat heikot kohtansa. Niin minä sen koen. Myös turha pullistelu, statuksella pröystäily, kulissien ylläpitäminen ja itsepetoksessa eläminen eivät kuulu henkisesti vahvoille, minun maailmassani siis.

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1026
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #9 : 10.09.2017, 23:49 »
Oisko tuo yksinkertaisesti vaan sellaista ettei pikku vastoinkäymiset häiritse ja isoistakaan ei mene yöunet. Henkisesti vahvoja on todella vähän ja tunnen vain muutamia joita pidän henkisesti vahvoina,eräs jopa oli leluni  :P

Niin. Ja sitten on myös se, että tunnistaa ja tunnustaa ne omat heikot kohtansa. Niin minä sen koen. Myös turha pullistelu, statuksella pröystäily, kulissien ylläpitäminen ja itsepetoksessa eläminen eivät kuulu henkisesti vahvoille, minun maailmassani siis.

Onneks itselleni ei ole väliä oonko vahva vai heikko :)

Forthright69

  • Vieras
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #10 : 11.09.2017, 11:21 »
Ei vertaile itseään muihin. Ei pidä itseään ylempi- eikä alempiarvoisena suhteessa toisiin. Tietää ja hyväksyy omat vahvuudet ja heikkoudet. Ei koe tarvetta todistella itseään muille, ja on kunnioittava ja ystävällinen muita kohtaan – niillekin, jotka eivät sitä välttämättä ansaitse. Tuntee itsensä – tuntee ja tietää mitä on, ja minkä asioiden ja arvojen puolesta seisoo. Sosiaalinen pääoma ja suosio yhdentekevää. Ei pelkää näyttää tunteitaan tai omaa sisintä olemustaan, koska ei ole mitään piiloteltavaa.

Siinähän tuo on määritelty aika lailla kattavasti. Henkinen vahvuus on osa hyvää itsetuntoa ja hyvän itsetunnon omaavan ihmisen ei tarvitse polkea muita noustakseen itse näiden yläpuolelle. Vahvuus on myös sitä, että vaikeuksien edessä taipuu, mutta ei katkea.

Mr.Repe73

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 111
  • Cogito, ergo sum
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #11 : 11.09.2017, 11:40 »
Henkisesti vahva ihminen osaa tunnustaa olevansa väärässä, myöntää virheensä ja toivottavasti oppii niistä.

Henkisesti vahva ihminen uskaltaa myös tunnustaa, että ei ole kaikessa täydellinen ja uskaltaa näyttää myös sen herkemmän puolen itsestään.

Henkisesti vahvan ihmisen ei tarvitse polkea muita suohon, pönkittääkseen omaa vahvuuttaan tai paremmuuttaan.

Henkisesti vahva ihminen osaa myös olla haavoittuvainen välillä ja, vaikka ei välttämättä kaikesta itsessään pidä niin on ainakin sinut itsensä kanssa ja tuntee itsensä, jopa ne heikkoudet ja ennen kaikkea osaa myöntää ne.

Tässä on hyvin kiteytetty tuohon kysymykseen vastaus. Allekirjoitan täysin tämän.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 719
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #12 : 11.09.2017, 15:14 »
Vahva ihminen säilyttää järkensä ja arvonsa tässä hullussa maailmassa.

Tämä sivuaa parasta näkemääni kiteytystä: Vahvuus on omien arvojensa noudattamista.

Arvot voivat olla myös päin helvettiä, mistä seuraa että vahvuus on eri kuin hyvyys. Heikompien tukeminen osoittaa voimaa, mutta on kiistatta myös vahvoja, pahoja ihmisiä. Hekin ehkä omasta mielestään puolustavat heikompia, on vain eri käsitys siitä mikä on se heikompi mitä pitää puolustaa.

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1026
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #13 : 11.09.2017, 15:35 »
Oho, oon Vonnin kanssa samaa mieltä  :)

Blondie77

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 889
  • Horotin - löytyy leluosastolta
  • Galleria
Vs: Millainen on mielestäsi henkisesti vahva ihminen?
« Vastaus #14 : 11.09.2017, 16:45 »
Menee jo sanotun toistamiseksi, mutta.. Mun mielestä vahvuus onkin juuri sitä, että uskaltaa katsoa tulevaisuuteen ja elää menneisyyden kanssa levollisesti. Luottaa, että elämä kantaa. Tietää haavoittuvuutensa, mutta ei pelkää. Uskaltaa kohdata itsensä ja muut omana itsenään. Ilman tarpeita vertailla, lytätä tai kadehtia.. Oikea vahvuus ei vaadi sitä, et kokisi olevansa muiden yläpuolella, muita kovempaa tekoa tai fiksumpi/rohkeampi tms.. ainoastaan sen, että on sinut itsensä kanssa ja valmis kohtaamaan erilaiset ihmiset ja tilanteet omana itsenään. Rohkeutta katsoa elämää ja kanssaeläjiä silmiin. Ja tietoisuutta niistä omista heikoista kohdista. Ihan jokaisella on niitäkin. Vahva voi olla vain, jos uskaltaa myös epäonnistua tai ainakin ottaa riskin, että niin käy. Ja uskaltaa olla oma itsensä ja kantaa itsensä silloinkin, kun se ei kaikkia miellytä.

Kiitos Lemmikki tästä, hyvin ilmaistu.

Omasta mielestä on vaikea sanoa toisesta onko hän henkisesti vahva vai heikko. Me emme kuitenkaan näe kenenkään elämästä kuin pirstaleita.. skenessä, työympäristössä, harrastusten parissa jne.. ehkä se oma kumppani/läheisin ihminen on oikein ihminen arvioimaan onko toinen henkisesti vahva ja silloinkin se on vain tämän toisen subjektiivinen kokema.

Itse määrittelen vahvuudeksi ihmisessä esim. mielipiteiden ulostuonnilla vaikka mielipiteet ei miellytä kaikkia => rohkeus, määrätietoisuudella ja positiivisena elämänasenteena katse tulevaisuuteen kääntyneenä eikä murehtien elämättä jäänyttä elämää. Josta päästään vastaikkainasetteluun vahvuus vs. heikkous: tässä ketjussa oli myös lueteltu piirteitä jotka mielestäni esiintyy siinä kuvauksessa usein vain "heikkojen" sanavarastossa - ehkä myös vahvuus itselle on kaikkea muuta kuin katkeruutta, kateutta ja negatiivisuutta.. näihin en ole pahemmin törmännyt vahvojen ihmisten parissa.

Mä en edes lähde tuohon heikkouksiin, koska ihan jokaisella niitä on... osa vaan osaa käsitellä niitä ja elää niiden kanssa ja osa ei..

Vaikka tämä on klisee niin mun mielestä vahvuus on asennekysymys - se miten kohtaat ja suhtaudut elämään on täysin itsestä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2017, 18:21 kirjoittanut Blondie77 »