Kirjoittaja Aihe: näyttävä ja kestävä puulaji?  (Luettu 9497 kertaa)

Aragorn

Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #15 : 05.04.2021, 10:44 »
Yksi olisi pähkinäpuu. Käytetään mm. aseiden tukeissa. Mutta toinen voisi olla lämpökäsitelty koivu. Koivu on kova puu ja lämpökäsittely antaa siihen ruskean sävyn.

Paalukytky

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 101
  • Onhan se vaan ihanaa nähdä kun toinen nauttii.
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #16 : 05.04.2021, 10:59 »
Tammi tai mahonki. Mahonki ihan itsensä värisenä.

spleissaaja

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 37
  • Lohikäärmeet lentävät vastatuuleen
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #17 : 04.12.2021, 11:36 »
Olen vaivihkaa alkanut harkita omien kalusteiden valmistus, ja aloin miettimään just sitä miten mänty ja koivu on liian "tylsiä" jos joskus haluan tehdä kunnon dunkkarin. Joten kysymys kuuluu, minkä näköistä puuta tykkäsit nähdä dunkkarin kalusteissa?

Johan tässä ketjussa ehdoteltiin kaikenlaista, mutta ehdottaisin, että ensin mietit rakennustavan ja työstömenetelmät ja vasta sen jälkeen pohdit puuvalinnat. Moni jalommista puulajeista edellyttää jo vähän järeämpää koneistusta ja hyviä teriä, koska sisältävät mineraaleja ja happoja, jotka vaikeuttaa työstöä. Pehmeämmissä lehtipuulajeissa on paljon hyviä vaihtoehtoja, jotka voi myös petsata ennen öljyämistä tai vahausta ja niihin voi saada jopa upeampia pintoja aikaisiksi niin, kuin pelkkää jalopuuta käyttäen. Loimun esimerkiksi koivussa, lepässä ja vaahterassa saa parhaiten esiin spriipetsi + öljy pintakäsittelyllä. Lämpökäsitellyt puut on tiiviinä ja tasalaatuisina hyvä vaihtoehto pähkinäpuulle, varsinkin petsattuna ja öljyttynä/vahattuina. Petsejä voi sekoittaa myös itse, eikä spriipetsi nosta syitä pystyyn samalla tavoin, kuin vesipetsi, eikä se estä öljyn, öljyvahan tai lakan imeytymistä mitenkään.

Jos haluaa vähän raskaampaa gootti-henkeä, niin toki tammi on aina ja ikuisesti klassinen valinta, mutta myös pehmeämmissä havupuissa on valinnanvaraa, joihin saa aika makean rustiikin ilmeen vähän eri tavoin (esimerkiksi polttamalla ja harjaamalla, ohennetulla tervamaalilla tai edelleen petseillä öljyn/vahan alla).

Vahvavienti

Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #18 : 22.01.2022, 06:52 »
Jos saatavuus olisi parempi tekisin varmaan linnunsilmävaahterasta, petsaisin spriipetsillä tummaksi ja kiinanpuuöljyä päälle. Toki tammi on hieno, mut tuskallinen sikäli sikäli, että meinaa tuhota työkalut ainakin, jos täytyy pitkittäin halkaista paksumpaa tavaraa.

Kuusi on myös yllättävän näyttävä sopivaa pintakäsittelyä käyttöen. Oon yhden kokeilun tehnyt siten, että ensin levitellyt sinne tänne epätasaisesti havupuutärpätillä ohennettua vernissaa. Sit koko alueen spriipetsillä. Sprii liuottaa osan öljystä, mutta ei kaikkea. Pinta on jännän batiikkinen. Lopuksi kiinanpuuöljyä tai vastavaa viimeistelyyn. Mun kokemuksen mukaan monen kehuma osmo-color on täyttä kuraa.