Kirjoittaja Aihe: Identiteettinsä vanki  (Luettu 3743 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Identiteettinsä vanki
« : 15.11.2021, 21:19 »
Identiteettinsä vanki



Internetin ihmemaailmassa eri asioista keskustellessa ihmiset jakavat itsestään aina jotakin, keskustelualustoista riippuen. Joillekin anonymiteetin takaa älyttömyyksien huuteleminen ja mielipideautomaattina tai ihan pelkkänä trollina toimiminen on se juttu. Se kaikille suotakoon, että jokainen saa kirjoitella juuri niistä asioista mitkä itseä kiinnostaa tavalla, joka on itselle ominaista ja eniten omalla mukavuusalueella.

Koska pervofoorumilla kirjoitellaan seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, suurin osa tekee sen nimimerkin takaa, jo siksikin että täysin anonyymi kirjoittelu ei ole mahdollista. Joku valitsee nimimerkkinsä huolella, toinen poimii sattumanvaraisen nimimerkin joka juuri sillä hetkellä pompsahtaa mieleen ja onpa niitäkin, jotka vaihtavat nimimerkkiään koska kokevat entisen olevan tavalla tai toisella sopimaton omaan identiteettiin.

Koska halusimmepa tai emme, arkiminämme ja internetissä käyttämämme identiteetti paitsi limittyvät toistensa kanssa, myös erottuvat toisistaan. Kukaan ei liene täysin samanlainen kuin mielikuva, joka itsestä syntyy pelkän internetidentiteetin kautta. Mutta ajan kanssa voi paitsi kasvaa pois identiteetistään, myös kasvaa sitä kohti. Joillekin anonyymiyden kautta vapauttava kasvualusta voi ohjata kasvua myös näennäisen sattumanvaraisesti valitun nimimerkin suuntaan, vaikka sitä valitessa ei ollut kuin epämääräinen aavistus siitä, kuka todella on ja mistä pitää.

Eritoten siinä vaiheessa, kun alkaa jo olla kilometrejä takana ja arkielämän identiteetti on riittävän tuttu tarpeeksi laajalle yleisölle, jompikumpi saattaa muuttua sen myötä että sen on pakko muuttua, koska mielikuva ei enää vastaa todellisuutta.

Tokikaan kyse ei ole niin yksioikoisesta asiasta kuin nimimerkistä vaan identiteetistä laajempana käsitteenä, johon kuuluu myös niin päivittäiset höpinät joita nettiin kirjoitellaan, kuin ne vakavammat aiheet ja intiimimmät tekstit joiden myötä tämä julkinen ja yksityinen identiteetti lähenevät toisiaan. Itse arvostan aina ihmisiä jotka uskaltavat laittaa itsensä likoon ja kirjoittavat intiimejä ja henkilökohtaisia tekstejä.



    balthazar
Varakolumnisti
#15
« Viimeksi muokattu: 16.11.2021, 07:01 kirjoittanut MissMary »

Fia

  • Vieras
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #1 : 15.11.2021, 22:48 »
Mielenkiintoinen kolumini.

Itse keksin tämän nimimerkkini aikoinaan kohtalaisen sattuman varaisesti. Sen verran harjoitin harkintaa, että halusin nimen, joka voi elää mukanini. En esimerkiksi halunnut nimen viittaavaan suoraan submissiioon sen paremmin kuin dominanssiin, sillä ajattelin, että sillä akselilla saatan tilanteen mukaan tai jopa samaan aikaan löytää vielä itseni erilaisista positioista. Halusin lyhyen ja ytimekkään, mieleen jäävän nimen, joka myös on "oikeasti" erisnimi, mutta ei liian tavallinen. Ajattelin kyllä sitäkin, että nimen käyttäminen ja ääneen sanominen myös miiteissä jne. tuntuisi luonnolliselta.

Sittemmin minulle on muodostunut joitakin ihmissuhteita, joille on ollut luontevampaa kutsua minua kasvokkainkin ennemminkin tällä "fooruminimelläni", jolla he ovat minut tottuneet ensin tuntemaan, kuin "oikealla" etunimelläni. Se on tuntunut toisaalta hassulta, mutta toisaalta ihan hyvältäkin. Olen myös miettinyt ovatko Fia ja nainen nimimerkin takana aivan sama asia. Melko pitkälle kyllä, mutta ehkä eivät aivan kuitenkaan. Fia on kai vähän kuin Batman on Bruce Waynelle. Nimimerkkiin on kuin omia aikojaan kiinnittynyt tiettyä tähtipölyä, joka arkiminässä on ainakin arkisimmillaan enemmän piilossa.

Joskus olen myös hieman huolestuneena epäillyt, että foorumin tai joidenkin tapaamisten kautta kohtaamani ihmiset saattavat pettyä tavatessaan "oikean" minut. Entä jos en olekaan tosi elämän persoonana niin jännittävä, sukkelan nokkela ja räävitön kuin kirjoittelu nimimerkin suojissa antaa ymmärtää? Toistaiseksi kuitenkaan kukaan ei ole vielä reklamoinut tutustuessaan minuun nimimerkin takana. Ehkäpä ihmiset kuitenkin ymmärtävät, että normaalissa arjessaan kukaan meistä ei ole ovela kiimainen pupu ihan 24/7. Ehkä se on ihan helpotuskin huomata, että minä myös keitän kohtalaista joskaan en loistavaa kalakeittoa ja olen vähän laiska imuroimaan keittiön mattoa. Ainakin toisin päin olen itse monesti ollut vallan huojentunut huomatessani itse ihastelemieni nimimerkkien taakse kätkeytyvän ihan suhteellisen tavallisia, kivoja ihmisiä.

Siivunkin arkea jakaminen yhdessä vapauttaa varsin näppärästi naamioista.

Violation

  • Vieras
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #2 : 15.11.2021, 23:02 »
Mielenkiintoinen kolumni! Itsestäni sen verran, että rekisteröidyin tänne baariin 2019 ja huomaan jo nyt, että olen vähän erilainen, kuin olin silloin, kun kirjoitin jotkut ensimmäiset kirjoitukseni foorumille. Olen siis kasvanut, identiteettini on muovautunut ja olen oppinut itsestäni varsin lyhyessä ajassa. Sitä mielikuvaa, minkä itse antaa itsestään toisille on vaikeaa ainakin minun arvioida. Minulle on sanottu(n.5 eri ihmistä täällä), että vaikutan ”erilaiselta, oudohkolta ja kiehtovaltakin”. Luulen, että nämä ihmiset pettyisivät tylsyyteeni ja tavallisuuteeni, jos tapaisivat minut. Olen saanut kuulla myös olevani avoin, mutta mulla on salaisuuksia joista tietää vain muutama. Mutta pidän itse avoimista ihmisistä ja siksi yleinsä pyrin avoimuuteen. Minäkin arvostan sitä piirrettä ihmisissä, että uskaltaa laittaa itsensä likoon kertoen intiimeitä asioita. Arvostan myös hyviä kolumneja(kuten tätä!) ja sitä, että herättää ja luo keskustelua. Rakastan keskustella, myös täällä foorumilla, kuin yleensäkin elämässä. Enkä aio rajoittaa liikaa itseäni sen pelossa millaista netti-identiteettiä itsestäni luon. Vaikka se olisikin outo, kiusallisen avoin tai vaikka ihan päätön identiteetti muiden silmissä. Identiteettini vanki en koe olevani, sillä kirjoitan itsestäni totuudenmukaisesti enkä esitä mitään. Se on hauskaa, kun minulle on syntynyt kuva päässäni eri ihmisistä täällä nimimerkkiensä takana. Ihmisistä joita en ole koskaan siis tavannut. En voi tietää yhtään miten hyvin tämä kuvani heistä pitää paikkaansa.

HuulillaPiirrettyM

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 281
  • TrueMaster 1% Demiurgi emergoitui
  • Galleria
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #3 : 16.11.2021, 04:17 »
"..terve nakkikioski, terve teille rasvanäpit trokarit, terve sulle vanha kakolanruuna, joka heilut yössä nyrkkeinesi.."

Itsensä esiin tuominen lienee laittaa kirjoittamaan. Ellei kukaan tiedä, niin olenko sitten kuitenkaan lukenut tätä foorumia jo vuosikausia.
Aihe on hyvinkin mielenkiintoinen, jo kevyempänä ihan vaan eri ja tai jopa samojen ihmisten erilaisen nettikäyttäytymisen osalta. Saati jos aikajana kasvaa ja henkilöt sen mukana, vielä jos lähdetään ottamaan selvää oikeista henkilöistä nimimerkkien takana ja tutustumaan on aihetta jo valtavasti.

"..kadehtikaa kun katsotte kulkijaa, joka kämpillensä tässä taivaltaa, tällä miehellä ei ole kylmä, tätä miestä viima nälkä naurattaa.."

Pidän omasta nimimerkistäni, se saa edelleen tarvittaessa pomppaamaan vähän ilmaan ja lyömään kantapäät yhteen, kahdesti, koska se on aina tehtävä molemmin puolin.
Aivan mainio hetki päätyä pohtimaan tämänkö tosiaan valitsin kaikista mahdollisista. Sen sattumanvaraisesta syntymisestä on kauan, kun siirtyy sinkkubaarin chatistä kinkybaarin puolelle on nikillekin tehtävä jotain. Laaja oli nöösin tietämys aiheesta, sillä kasvatusmateriaalilla ei voi pysyä mutkattomana ja se kun oli vielä suurin osa perinteistä painotuotetta, dynamiikasta tai mistään muusta olennaisesta ei sitten tietoa ollut tuon taivaallista, termitkin käyneet läpi oman evoluutionsa ja täyttäneet maan. Terveiset vaan sille sub-neidolle joka urheasti chattasi kanssani ja sai siitä tahollaan rangaistuksen.
Vähän tiedän vieläkään, mutta sentään enemmän, sen tiedän että edellinen rekisteröitymiseni täällä on huuhtoutunut joskus viisi vuotta sitten bittiavaruuteen. Ehkäpä tämä säilyy, vaikka sama nimimerkki onkin, itsestähän se lienee kiinni, omat höpinänsä kun kehtaa kantaa. Taitaa olla ainoa netti-identiteetti jota ei teoriassa kukaan voi yhdistää oikeaan identiteettiini ja toisaalta joku joka tuntee yhtään voi tehdä sen todella notkeasti, naamiot kun muuttavat vain ulkonäköä.

"..sä ehkä muistelet kaukaista aikaa, kun sinut kiven syvyydestä löydettiin. Kun joku joka tiesi kuka olet veisti sinut marmorista näkyviin.."

Hyvä, ajatuksia herättävä kolumni. Oman kasvunsa huomaaminen on joskus vaikeaa, muutos kaikkine takapakkeineen on hidasta ja jopa tarpeettoman kivuliasta, suuntakin usein väärä joko kokeillen tai tahtomattaan. Välillä on todellakin hyvästä tarkastaa mikä istuu nykyisyyteen, eikä pitää kiinni jostain nuoruuden rakenteista kynsinköysin, toisaalta osan vie mukanaan loppuun asti mielellään. Toisten matkan ja muutoksen tarkkailu jo paljon helpompaa, kun voi seurata sopivan etäältä. Tämän baarin identiteetti on elänyt ja kasvanut huikeasti, samoin monen jäsenen. Muutamia kauan eläneitä ketjuja lukiessa pääsee kosketuksiin omien jo aikaa unohtuneiden ajatusten kanssa. Moni etsinyt on löytänyt enemmän kuin mitä alkoi etsimään, moni etsii etsimistään, löytää ja kadottaa matkallaan. Uteliaisuus ja kiinnostus kantaa, siinä ei onneksi täällä näy takarajaa, eikä tarvi olla yksikseen saati ainoana todellakaan sen kanssa, hiljaa voisi olla :D

...siitä tiedän ehkä pikkuisen minäkin, ehkä tiedänkin kukaties, tässä kotiinsa kompuroi huulilla piirretty mies..




hwyl

Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #4 : 20.11.2021, 09:10 »
Tosi mielenkiintoinen aihe ja hyvää pohdintaa! Olen myös miettinyt tuota seksuaalista identiteettiä näin pitkään sivussa olleena. Välillä tämä alakulttuuri ja "kinkynä" ja "pervona" oleminen tuntuu hieman ahdistavalta. En näe että mielihaluni olisivat mitenkään kauhean erikoisia - toisaalta en myöskään tuo niitä esille lähipiirissäni ja siihen asiaan liittyy muutakin kuin se, etteivät nyt yleensäkään ihmiset välttämättä avaudu seksielämänsä yksityiskohdista. Parikymppisenä pohdin tätä asiaa biseksuaalin näkökulmasta ja kapinoin ahtaita lokeroja, spesifejä identiteettejä vastaan. En ollut mielestäni bi (copyright moderni länsimainen kulttuuri) vaan vain itseni, joka sattui pitämään sekä pojista että tytöistä (ja haluamaan valtaleikkejä kumpienkin kanssa). Ryhmäidentiteetit ovat jotenkin epämukavia, niissä on jokin ahtaus...

irhe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 150
  • Lumoava kirous
  • Galleria
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #5 : 20.11.2021, 12:50 »
Hmm. Mm'm. Tätä pitää makustella hetki.

Mut tunnetaan useilla internetin alustoilla mutta myös reaalimaailman arjessakin tietyllä nimimerkillä, johon oon vuosien saatossa identifioitunut aika voimakkaasti otettuani sen käyttöön teini-ikäisenä. Mulle on täysin ok, että läheiset ystävätkin kutsuvat mua sillä nimellä, se tuntuu hyvältä. Tänne baariin rekisteröityessäni en kuitenkaan halunnut - tai uskaltanut - ottaa tuota samaa nimimerkkiä. Myönnän, että halusin välimatkaa siihen nimeen, jolla mut aika laajaltikin tunnetaan, koska halusin, etten tulisi täällä niin helposti tunnistetuksi. Vienon anonymiteetin takaa on helpompi pohdiskella seksuaalisuutta tai muuten vähän arkaluontoisempia aiheita. Sittemmin tänne foorumille vähän vankemmin jäätyäni en olisi enää asian kanssa niin arka. Mutta kyllä myönnän senkin, että elän vähän ristiriidassa sen suhteen, miten hyvin tai huonosti haluan tulla täällä tunnistetuksi, miten paljon tunnistettavaa tietoa itsestään jakaa. Toisaalta sama pulma seuraa muillakin keskustelufoorumeilla. Joissain tilanteissa voisi olla vähintäänkin kiusallista, jos tulisin tunnistetuksi, sanotaanko nyt vaikka että työni luonteenkin vuoksi.

Samalla huomaan pohtivani identiteettiasiaa hieman laajemminkin. Koska se nyt on kuitenkin alati muuttuva ominaisuus meissä. Tällaisessa internetiin kirjoittelun kontekstissa se muuttuvaisuus ei välttämättä tule kovin armollisesti aina esiin. Jos nyt vaikka vuosien takaisia kirjoituksia tulisi esiin, niin aika usein siinä saa todeta, että kyllä on vettä virrannut korvien välissä tässä ajan kuluessa, mutta lukija voi tulkita kirjoittajan allekirjoittavan yhä vanhat lausahduksensa.

Mr.Inathu

Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #6 : 20.11.2021, 13:31 »
Oi, niin totta tämä kolumni  :o

Keskustellessani kinkyjen kanssa, jotka tuntevat tämän nimimerkkini, koen itseeni kohdistuvan aina oletuksia ja olettamia, joista monet ovat hyvin kaukana siitä minästä jota itse koen olevani. Vaikka kaikki mitä nettiin olen kirjoittanut on sellaista, että seisoisin koska hyvänsä sen kaiken takana, ovat ihmisten olettamat ja tulkinnat sanoista usein hämmentävän erilaisia...

Perustin Inathun aikoinaan ainoastaan kirjoittamista varten, irroittaen sen täydellisesti kaikesta fyysisestä vuorovaikutuksesta, voidakseni kirjoittaa ilman fyysisen maailman odotuksia. Paradoksaalisesti kuitenkin uusi nimimerkkini alkoikin hyvin nopeasti vaikuttaa asiaan juurikin toistepäin   ::)
Ajatukseni verkossa muovasivatkin IRL-kanssakäymistäni tavoilla, joita en olisi uskonut mahdolliseksi aiemmin.

Toki jokainen eletty vuosikymmen kehittää ihmistä väistämättä suuntaan tai toiseen, mutta itse koen Inathun kiteyttämien ajatusten ja vuoropuheluiden muokanneen selkeästi myös itseäni. Lukemattomat keskustelut kinkyjen kanssa kaikesta mahdollisesta, opastaminen, tukeminen, mentorointi ja kaikki ihanat suhteet ovat sulattaneet ja sekoittaneet yhteen minuuteni ja Inathun -- erottamattomasti. Jopa niin voimakkaasti, että mm. pikkulinnun on hyvin vaikeaa kutsua minua vieläkään siviilinimelläni vaikka olemme asuneet yhdessä saman katon alla jo kohta 6 vuotta  ;D

Vanki... Niinpä... Jos haluan tutustua uuteen ihmiseen ilman Inathuun liittyviä oletuksia, se edellyttää käytännössä tutustumista skenen ulkopuolella ja siten kyllä. Koen tavallani olevani myös nimimerkkini vanki ja toisaalta myös sen vartija. Pitäen huolta että mokoma pysyy ruodussa, eikä ala ihan mahdottomaksi  C:-)

-Mr.I

MrA

  • Vieras
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #7 : 20.11.2021, 14:57 »
Nimimerkit ja nimimerkit. Osa rakentaa nimimerkille tarinaa saavuttaakseen tai osoittaakseen sillä jotakin. Osalle nimimerkki on kuin kirjailijalle taiteilijanimi, haetaan tunnustusta, kunnioitusta, arvostusta. Kuka milläkin tavoin ja tyylisuunnin kirjoittaen.

Sitten se toinen puoli, tavis nimimerkki ilman sen suurempaa agendaa - toki sama muillakin mutta peruuttaminen hankalampaa - ihminen nimimerkin takana muuttuu ja kehittyy, preferensseineen.

Huomiohuorauksenmonet muodot  O0

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #8 : 21.11.2021, 10:59 »
Yleensä arkikäytössä kai puhutaan pysyvämmästä identiteetistä sekä helpommin ja kenties nopeammin muuttuvista ja vaihtuvista rooleista, mutta nämä käsitteet voidaan myös yhdistää rooli-identiteetiksi (role identity). Rooli-identiteetin teoria on McCallin ja Simmonsin (1978) sosiaalipsykologian tieteenalalla kehittämä ja sillä on taustaa sosiaalisessa interaktionismissa.

Teoria koskee yksilön ja hänen välittömän sosiaalisen ympäristönsä vuorovaikutusta identiteetin muodostumisessa. Kun tähän vielä lisätään itsen (self) käsite, on ilmeisesti kasassa peruskäsitteet, joita ja joiden suhteita pyöritellä. Mainittu teos näyttää olevan McCall, George J. & Simmons, J. L. 1978. Identities and Interactions. New York: Free Press.

Rooli-identiteetissä on sekä kulttuurin vaikutuksesta muotoutuvia että yksilön ainutlaatuisia merkityksiä, mutta näitä on vähemmän tutkittu empiirisesti. Törmäsin tutkimukseen, jossa todettiin, että sellaisten henkilöiden minäpystyvyys (self-efficacy) eli käsitys omasta pystyvyydestään on korkeampi, joilla identiteetti on enemmän yksilöllinen kuin ympäristön muovaama.

Hyvinkin järkeenkäypä tulos siis, mutta nyt empiiriseen aineistoon pohjaava (mittaritutkimus, 934 osallistujaa): Michael J. Carter, Julie Eve Aguilar & Gabriela R. Flores 2021.Role identities and self-efficacy: Examining the effect of conventional versus idiosyncratic role identity meanings (Current Psychology, July 2021)

Mr Birch

vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #9 : 21.11.2021, 13:00 »
Minulle minun nimimerkkini merkitsee jotain, se on siis ihan valittu. Myös sen kirjoitusasu on valittu, ja hymyilen joka kerta kun huomaan että joku foorumilainen on tajunnut sen - esimerkiksi yksi dominoiva henkilö foorumilla kirjoittaa vinoillakseen nimimerkkini joskus isolla alkukirjaimella vaikka tietää kyllä mitä pieni alkukirjain tarkoittaa :D

Monet ihmiset ovat olleet skenessä ja foorumillakin vuosia, jotkut jopa vuosikymmeniä. Minusta olisi todella epärealistista kuvitella, että ihminen ei voi sinä aikana kasvaa, kehittyä ja löytää uusi puolia itsestään. Pitää muistaa myös se, että jos henkilöllä x on joku mielikuva henkilöstä y ei tarkoita sitä että mielikuva liittyisi yhtään mitenkään henkilöön y tai hänen viestintäänsä. Ihmiset tulkitsevat asioita omista lähtökohdistaan. Internet on paha paikka siitä, että ihmisestä puuttuu monia puolia - ja toisaalta ihmismieli tykkää täyttää aukkoja. Toisilla on parempi mielikuvitus kuin toisilla. Kukaan ei ole vastuussa siitä mielikuvasta, joka muilla ihmisillä on hänestä. Toki omaa toimintaa kannattaa reflektoida, mutta oman käytöksen muokkaaminen vain mielikuvien vuoksi ei välttämättä johda mihinkään hyvään.

Minä olen avoin ihmisenä ja tykkään keskustella, mutta Internetissä olen hyvin varovainen - eikä minusta siksi löydy kuvaa mistään. Syynä on se, että noin 15 vuotta sitten jouduin sen aikaisessa somessa maalittamisen/doxauksen kohteeksi (silloin sitä ei kutsuttu maalittamiseksi vaan "kyllä pitää kestää kun on Internetissä, älä välitä"-ilmiöksi). Syynä oli poliittiset mielipiteeni. Se päättyi kun virkavalta oli pakko ottaa mukaan. En koskaan saanut purettua sitä traumaa ennen kuin vasta viime vuonna, ja siihen tarvittiin ihan ammattilaisen apua. Vuosien varrella tuollainen käsittelemätön trauma on luonnollisesti vaikuttanut todella paljon siihen kuinka toimii netissä ja kuinka käyttäytyy tilanteissa, joissa kokee että yksityisyys saattaa olla uhattuna. Ajatus siitä, että jos silloin aikanaan seksuaaliset mieltymykset olisivat puhelunumeroiden ja kotiosoitteiden lisäksi levinneet oli aika noh hirveä. Minulla on yhä tänäkin päivänä salainen numero ja osoitteenluovutuskielto. Toki olen sen jälkeen opiskellutkin alaa, jossa ei hirveästi somessa voi pyöriä - mutta pohjimmiltaan tärkein syy oli kokemus maalittamisen kohteeksi joutumisesta. En usko, että olen mitenkään ainoa ihminen joka on jonkin traumaattisen kokemuksen vuoksi suojellut yksityisyyttään aika ylenpalttisesti - jopa niin pitkälle, että siitä on itselle selkeää haittaa. Ei miltään NSA:lta vaan ihan muilta somettajilta. Trauman käsittelyn jälkeen oikeastaan oma suhtautumiseni omaan netti-identiteettiini on muuttunut todella paljon.

Toisaalta tuo traumakokemus on saanut aikanaan sen, että minulla on ollut netissä useita eri tarkoituksiin luotuja nimimerkkejä. Niin kuin vilaa käytän vain BDSM-yhteyksissä, eikä se tunnu minulle sillä tavalla rakkaalta nimimerkiltä vaikka viloista kovasti tykkäänkin. Olen aikanaan kirjoittanut proosaa nettiin eräällä toisella nimimerkillä, ja se on minulle rakkain ja omin nimimerkki (koska fiktiokirjoitusten kautta sitä tietenkin on aina oma itsensä). Mutta toisaalta sen tuominen tänne tuntuisi oudoilta, koska se nimimerkki taas ei sopisi yhtään "alistumisidentiteettiin". Toisaalta jos tykkään eniten nimimerkistä joka ei sovi siihen niin sovinko minä sitten? Onpa monimutkaista :D

toysnstuff

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 526
  • Sinä antaudut, minä pidän sinusta huolen
  • Galleria
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #10 : 08.12.2021, 00:18 »
Netti on omalaatuinen paikka. Täällä jokainen voi luoda itsensä ja nahkansa, kuin käärme konsanaan, niin monesti kuin vain haluaa.

Täysin anonyymeilla alustoilla tällaista ei tarvita, koska mikään ei sido yhteen eri yhteyksissä kirjoitettuja kommentteja. Ainoastaan henkilön ilmaisutavasta ja näkemyksistä voi tunnistaa, että kyseessä on samainen henkilö. Tällaiset alustat ovatkin varsin sopivia paikkoja trolleille.

Foorumeilla harvemmin tehdään niin suuria mokia oman maineen kannalta, että pitäisi poistaa vanha nimimerkki ja tehdä uusi. Tätäkin tosin näkee, joskus harvoin. En tiedä mitä mieltä siitä pitäisi olla. Ehkä se kertoo tekijän ymmärtäneen tehneensä virheen ja auttaa tätä näin korjaamaan omaa käytöstään? Tai ehkä se mahdollistaa saman vanhan jatkumisen, mutta ikään kuin puhtaalta pöydältä - ilman jälkiä omaan aiempaan toimintaan?

Siitä voinee olla yhtä mieltä, että tällainen teko palvelee aina tekijänsä tarpeita. Tarkoittaako tämä samalla, että se on ihmiselle itselleen hyväksi?

Pip

Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #11 : 08.12.2021, 01:39 »
Netti on omalaatuinen paikka. Täällä jokainen voi luoda itsensä ja nahkansa, kuin käärme konsanaan, niin monesti kuin vain haluaa.

Täysin anonyymeilla alustoilla tällaista ei tarvita, koska mikään ei sido yhteen eri yhteyksissä kirjoitettuja kommentteja. Ainoastaan henkilön ilmaisutavasta ja näkemyksistä voi tunnistaa, että kyseessä on samainen henkilö. Tällaiset alustat ovatkin varsin sopivia paikkoja trolleille.

Foorumeilla harvemmin tehdään niin suuria mokia oman maineen kannalta, että pitäisi poistaa vanha nimimerkki ja tehdä uusi. Tätäkin tosin näkee, joskus harvoin. En tiedä mitä mieltä siitä pitäisi olla. Ehkä se kertoo tekijän ymmärtäneen tehneensä virheen ja auttaa tätä näin korjaamaan omaa käytöstään? Tai ehkä se mahdollistaa saman vanhan jatkumisen, mutta ikään kuin puhtaalta pöydältä - ilman jälkiä omaan aiempaan toimintaan?

Siitä voinee olla yhtä mieltä, että tällainen teko palvelee aina tekijänsä tarpeita. Tarkoittaako tämä samalla, että se on ihmiselle itselleen hyväksi?
Näitä tapauksia näkee tällä palstalla helvetisti, lisäksi niitä, jotka on lopullisesti bannattuja, mutta haluavat lukea myös kaikki jutut täältä.

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Identiteettinsä vanki
« Vastaus #12 : 16.01.2022, 02:18 »
Itse kyllä ihmetelen mikis minua ei ole täältä bannattu, vaikka luulen että moin näin olis toivonnut tapahtuvan:)