Äänestys

Mitä puoluetta äänestät?

Kokoomus
43 (14%)
SDP
39 (12.7%)
Perussuomalaiset
74 (24.1%)
Keskusta
7 (2.3%)
Vihreät
44 (14.3%)
Vasemmistoliitto
57 (18.6%)
Kristillisdemokraatit
3 (1%)
Liike Nyt
7 (2.3%)
RKP
7 (2.3%)
Muut
26 (8.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 301

Kirjoittaja Aihe: Eduskuntavaalit 2023  (Luettu 15817 kertaa)

Burbansub

• Uusi asiakas
  • *
  • Fear no pain
  • Galleria
Vs: Eduskuntavaalit 2023
« Vastaus #210 : 01.03.2023, 20:49 »
Laura huhtasaaren arvio on perustunut tuon aikaiseen saatavilla olevaan informaatioon ja näemmä tulkinta oli virheellinen. Samasta syystä epäilisin että tämän hetkinen luottamus trunpiin olisi huomattavasti suurempaa kuin putiiniin. Iltalehteä ja muitakin varmasti suunnattomasti ärsyttää trumbin suuri kannatus siitäkin huolimatta että he hänen alkukautena julkaisivat yhden negatiivisen julkaisun/päivä ja loppukaudestakin vähintään joka viikko. Trumpin aika on nyt kuitenkin ohi ja tilalle on tulossa jotain vieläkin parempaa)

Ei se ollut mikään arvio ja tulkinta, vaan ihan suoraa Kreml-propagandaa.

En siitä sen enempää jaksa väitellä, sen verran paksua vain persulta väittää Suomen Natoon vievää hallitusta putinisteiksi, että pieni muistutus siitä mihin päin puolue oli rähmällään vielä viime vuoteen asti.

Kyllähän tuon tyyppisiä pieniä muistutuksia löytyy muistakin puolueista- varsinkin jos aletaan useita vuosia wanhoja juttuja kaivelemaan yksittäisten poliitikkojen  osalta. Ainakin itsestäni tuntuu siltä että muutos neljän vuoden takaiseen on siltä osin negatiivinen että nyt keskitytään entistä enemmän siihen mitä muut teki ja ei tehneet. Ilmeisesti omaan tekemiseen ei luoteta kovin paljon)

Metsänpeikko

« Vastaus #211 : 01.03.2023, 21:03 »
Juu, niinhän se menee, että mustamaalataan muita suurennuslasilla haettuja mokia ja unohdetaan omat töppäykset.
Kukahan enemmän on ollut lääpällään venäjän suuntaan kuin Sdp ja vasemmisto ( Lipponen ja Heinäluoma nauttivat vieläkin kaasuputki rahaa)

Iivis

• Uusi asiakas
  • *
  • Oulussa toistaiseksi
  • Galleria
« Vastaus #212 : 01.03.2023, 22:17 »
Mitä tulee punavihreisiin, joita persut haukkuvat vihervasemmistoksi: me olemme olleet Venäjän federaation pahimpia kriitikoita jo kaksi vuosikymmentä.

Blondewolf

« Vastaus #213 : 01.03.2023, 22:26 »
Mitä tulee punavihreisiin, joita persut haukkuvat vihervasemmistoksi: me olemme olleet Venäjän federaation pahimpia kriitikoita jo kaksi vuosikymmentä.

Kritiikkinäkö Venäjää kohtaa se vasemmisto vieläkin äänestää Natoa vastaan? En ole ennen kuullut väitettävän että vihervasemmisto on haukkumasana mutta ehkä joku joka kuvittelee että on olemassa oikeistovihreät voi niin kokea.

Metsänpeikko

« Vastaus #214 : 01.03.2023, 23:14 »
Oohan vasemmisto saanut vaalitukeakin venäjältä ja viimeiseen asti vastusti itärajan sulkemista, Marin vetosi jatkuvasti Schengen sopimukseen vaikka kyse oli sotaa käyvästä naapurimaasta.

Iivis

• Uusi asiakas
  • *
  • Oulussa toistaiseksi
  • Galleria
« Vastaus #215 : 01.03.2023, 23:15 »
Lähde kiitos vaalituelle?

(Marin ei ole Vasemmistoa)

SMIle

« Vastaus #216 : 02.03.2023, 07:28 »
”VAALIKONEET KERTOVAT: SANNA MARIN ON VASEMMISTOLAISEMPI KUIN PUOLUEENSA”
”Nato-jäsenyydelle Marin sanoo ei.”
https://www.ku.fi/artikkeli/4182311-vaalikoneet-kertovat-sanna-marin-on-vasemmistolaisempi-kuin-puolueensa

SMIle

« Vastaus #217 : 02.03.2023, 07:33 »
Ja mikä puolue olikaan Venäjään kallellaan  ;D
Jussi Halla-aho varoittaa Venäjästä ja Eero Heinäluoma SDP puolustaa Venäjää.
https://m.youtube.com/watch?v=quhNej6IPpY&pp=ygUWSGFsbGEtYWhvIHZlbsOkasOkIHNkcA%3D%3D
Perussuomalaiset ainoa puolue joka pitää Venäjää uhkana (4 vuotta sitten)
https://m.youtube.com/watch?v=BSHrIxp9qAU&pp=ygUWSGFsbGEtYWhvIHZlbsOkasOkIHNkcA%3D%3D

IKRM

• V.I.P.
  • kizzzan Herra
  • Galleria
« Vastaus #218 : 02.03.2023, 14:24 »

No tämä ei kyllä pidä paikkaansa alkuunkaan.

Suomi olis NATOn jäsen ollut jo 20 vuotta ellei punamummo ja tuomioja kätyreineen olis onnistuneesti estäneet ihan jo pelkästään asiasta keskustelemisen niihin aikoihin kun Baltian maat liittyivät.

IKRM

fido

« Vastaus #219 : 02.03.2023, 15:32 »
Venäjän kritiikki ja nato jäsenyys ovat kaksi aivan eri asiaa. Olen suhtautunut venäjään aina ankaran kriittisesti ja sama asenne natoa kohtaan.

Stylos

• Baarikärpänen
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
« Vastaus #220 : 02.03.2023, 16:32 »
Paljon paikkaansa pitämätöntä tietoa liikkeellä. 2019 Venäjää uhkana pitäviä kansanedustajia oli selkeästi eniten kokoomuksessa, joka on myös ollut edistämässä tämän uhan vaatimia toimia. Persuissa Venäjää uhkana pitävät jäivät juuri ja juuri vähemmistöön ja muissa puolueissa sellaiset olivat poikkeuksellisia. Vasemmistoliitoista löytyi vain yksi https://www.is.fi/politiikka/art-2000006046266.html

Vuonna 2018  Hesari taas kirjoitti tämän valitettavasti maksumuurin takana olevan artikkelin Venäjää myötäilevistä kansanedustajista. Näitä oli kolme ryhmää: vanhan sortin vasemmistoa, kekkoslaisen punamullan perinteen jatkajia ja maahanmuuttokriitikoita https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005886907.html

Tuo kolmas ryhmä sopii tietenkin persuihin, joiden kohdalla saattoi havaita, että Kiinan ja Venäjän kanssa kaveerannut Niikko äänesti nytkin tyhjää Natosta äänestettyään sitä ennen vastaan. Puolueesta poispotkittu Turtiainenhan on jo ihan Putinin leiristä. Enemmänhän persuissa ollaan oltu huolissaan maahanmuutosta ja EU:sta. Varsinkin EU:n hajottamispyrkimykset palvelevat Putinia. Turvallisuus ei liity vain sotilaalliseen toimintaan.

Vasemmistosta ja vihreistä on tapana syytää kritiikkiä ihan joka suuntaan. Jotain osuu välillä Venäjällekin, mutta yleensä se on vähäistä verrattuna siihen riemuun, joka syntyy, kun USA:aa päästään suomimaan jostain. Pelkkä kritiikki on tietenkin merkityksetöntä, jos siihen ei liity jotain toimiakin, kuten liittyminen Natoon ja aseapu Ukrainalle. Vasemmistosta kuuluu aina välillä myös niitä kannanottoja, joissa Ukrainankin konfliktin vihjataan olevan perimmiltään lännen syytä.

Jos jälkisuomettuminen kiinnostaa, niin nyt siitä on ilmestynyt kirjakin "Jälkisuomettumisen ruumiinavaus" https://docendo.fi/sivu/tuote/jalkisuomettumisen-ruumiinavaus/4439962. Ihan puhtain paperein ei selviä oikein mikään taho, jolla on ollut valtaa. Eniten pyyhkeitä saavat ilmeisesti demarit. Näiden kohdalla voi huomata, kuinka vanhat Nato-kriittiset kannanotot äkkiä katosivat netistä. Tätä selitettiin tietoteknisellä uudistuksella joka tapahtui huhtikuussa 2018, mutta kummasti myöhempiäkin tekstejä ei ole enää löytynyt. https://www.is.fi/politiikka/art-2000009404822.html?fbclid=IwAR32pusmytagTUwZ4qmUhlzJthh62yDVPWxA8ZRvafFTOqXz4PS_G0Bpa_0

Metsänpeikko

« Vastaus #221 : 02.03.2023, 17:53 »
Onneksi Suomella on jo Naton turvatakuut, aseistus ja maanpuolustus on yhteensopivaa.
Ja onhan meillä EU tukena ja turvana.

Vakava uhka on venäjältä, kun tuo pöhkö on saanut päähänsä hankkia tsaarin
ajan rajat takaisin ja Suomikin kuuluu niihin.

Eipäs uskalla ryssä hyökätä pienten maiden kimppuun, Viro, Latvia ja Liettua kun ovat Naton jäseniä.

SMIle

Juha K

• Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Kissakuiskaaja
  • Galleria
    • "Anarchosyndicalism by Rudolf Rocker"
« Vastaus #223 : 22.03.2023, 12:45 »
"Mä ajan sun vitun Volvos omakotitaloos
Syön sun saatanan kultasen noutajas,
mee vittu äänestämään vielä Mikko Alataloa"

Se on ensimmäinen ennakkoäänestyspäivä.

Jefferson

• Smurffit
  • Uusi asiakas
  • *
  • bi/sub/bottom/tv/cd nahkafettari
  • Galleria
« Vastaus #224 : 26.03.2023, 14:53 »
Olen yleensä ollut täällä baarin keskusteluissa aika passiivinen (varmaan iän tuomaa laiskistumista ja elämän ruuhkavuosien kiireitä), mutta nyt luin koko tämän 15 sivun keskusteluketjun läpi ja päätin aktivoitua, kun aihe osui niin "hermoon" itsellä. Olen itse siinä tyypillinen homo sapiens rodun edustaja, että olen hyvin poliittinen eläin. Liityin aikanaan erääseen puolueeseen 17-vuotiaana ja luin jo 15 v iästä lähtien erittäin paljon nimenomaan yhteiskunnallista kirjallisuutta. Olen aina äänestänyt, kaikissa vaaleissa joissa suinkin olen pystynyt. Piti oikein laskea, että monestiko olen ollut itse myös ehdolla ja kaikki osuuskauppa- ja edustajistovaalit (yleisten vaalien lisäksi) päädyin, että 11 kertaa olen saanut kirjoittaa äänestyslippuun oman numeroni. (Välillä erittäin hyvällä tuloksella, välillä ei.)

Viime vuosina olen kuitenkin kokenut, että puolue johon olen aikanaan liittynyt, on muuttanut niin paljon muotoaan, että se ei enää vastaa alkuunkaan sitä liikettä, mihin aikanaan liityin. No, tämähän on toki hyväksyttävää ja luonnollista, elämä kehittyy ja sen pitää mennäkin eteenpäin, niin yksilöiden kuin organisaatioiden tasolla. Ja myös aatteellinen evoluutio on luonnollista, sitä ei pitäisi paheksua "luokkapetturuutena" kuten suomessa monesti tehdään. Tästä on seurannut minulla itselläni, että en ole suinkaan äänestänyt aina sitä puoluetta, jota olen itse edustanut. Syynä on ollut joko huono ehdokas (esim. TP vaalissa on aina vain 1. ehdokas per puolue ja toisella kierroksella aika moni tämänkin keskustelun osanottajista lienee joutunut tekemään poliittisia kompromisseja elämässään. Lisäksi joskus olen protestoinut oman puolueen väärää linjaa kohtaan jossakin tietyssä kysymyksessä, joka on ollut minulle tärkeä). Laskin, että olen itse asiassa äänestänyt 6 eri puoluetta elämässäni ja nyt 2023 tulee mahdollisuus, että saatan äänestää 7. eri puoluetta. (Koska eräässä puolueessa on erittäin kiinnostava tietty ehdokas ja puolueen ohjelmakin sopii 80 % omiin ajatuksiin). Olen kuitenkin maksanut nykyisen puolueeni jäsenmaksun, vaikka viimeiset 10 v se onkin vaatinut joka vuosi uuden mietinnän, että maksanko enää vai ei? Olen päätynyt maksamaan, että saan edes tietyn väylän vaikuttaa ko. puolueen sisäisen jäsendemokratian keinoin.

Mutta muutaman kommentin ja varoituksen haluaisin tämän keskustelun osapuolille antaa:

- Äänestää pitää aina. Vaikka vähän epätäydellistäkin puoluetta tai ehdokasta. Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus on todella kovan ja vaarallisenkin taistelun kautta saatu ja vapaista vaaleista vain haaveillaan isossa osassa maailmaa tänäkin päivänä. Jokainen ehdolle lähtenyt ihminen on hatunnoston arvoinen, vaikka ei edustaisikaan juuri omaa yhteiskunnallista ajattelua. Osoittaa syvää halveksuntaa demokratiaa ja sen puolesta taistelleita ihmisiä kohtaan jättää äänestämättä.

- Jokaisen puolueen sisällä on monesti isommat aatteelliset ristiriidat, kuin puolueiden välillä yleisesti. Puolueita ei pidä niputtaa tai tuomita jonkin yksittäisen asian tai yksittäisen edustajan mielipiteiden takia. Yleensä ainakin jokaisen isomman puolueen sisältä löytyy sekä arvostettavia persoonia, että hieman vähemmän arvostettavia ihmisiä.

- Lähes kaikilla puolueilla on ainakin joitain tavoitteita, joita voi kannattaa. Ei kannata koskaan kuplautua niin, että suostuisi tekemään yhteistyötä vain jonkun tietyn blokin edustajien kanssa. Politics makes sometimes strange bedfellows pätee nimittäin tosi hyvin! Se kova vastustaja voikin olla liittolaisesi jossain tilanteessa jonkin tietyn kysymyksen osalta. Jos olet polttanut kaikki sillat johonkin ihmiseen tai puolueeseen omaa ehdottomuuttasi, olet myös kaventanut omaa poliittista toimintapääomaasi tulevaisuudessa.

- Eräs vanha kunnallisneuvos kerran syntymäpäivähaastattelussaan opetti, että "ihmisen, joka lukee lehdestä jostain päätöksestä ja ihmettelee, että miten se noin saattoi mennä ja miten ne noin tyhmästi tuossakin teki ei pidä tuomita päätöksentekijöitä liian ankarasti. Tavallisella ihmisellä ei ole koskaan kaikkea sitä tietoa, mikä päätöksentekijöillä on käytettävissään eikä hän siten tiedä kaikkea mikä päätökseen on vaikuttanut". Olen havainnut tämän erittäin todeksi itse erilaisia luottamustoimia hoitaessani. Olen siksi vahvasti edustuksellisen demokratian kannattaja ja suoraa demokratiaa pitää toteuttaa vain neuvoa-antavana. Eli kansanäänestykset ovat ok isoissa periaatteellisissa asioissa ja kansalaisaloitemenettely on erittäin ok, mutta juuri siten, että lopullinen päätös tehdään edustuksellisen demokratian kautta. Muu olisi suorastaan vaarallista ihmisten perusoikeudet ja päätösten perustuslaillinen kestävyys huomioiden.

- Tämä keskusteluketju mielestäni vaarallisesti alleviivaa, että yhteiskunnallisten aineiden opetus Suomen koulujärjestelmässä on retuperällä ja suomalainen poliittinen journalismi lähes surkeaa. Puolueiden eroja ei hahmoteta, puolueiden sisäisestä tilanteesta raportoidaan yleensä vain henkilöristiriitojen ja vaalien kautta, ei asiat edellä. Kun vaikka eduskunta keskustelee isoista yksityistämisvaltuuksista, säästöohjelmista, verojärjestelmän muutoksista jne. niin johtavat lehdet laittavat 8-10 sivua palstatilaa "äänestä Suomen hienoin Puucee -äänestyksiin isoilla kuvilla. (Esimerkki parin kesän takaa). Kun äänestätte, niin miettikää mistä eduskunta oikeasti päättää ja mihin kansanedustaja voi vaikuttaa ja mihin ei. Älkää edellyttäkö ehdokkaalta 100 % samanmielisyyttä, muuten ainoa mahdollisuutenne on olla itse aina ehdolla. Äänestäkää puoluetta jonka arvomaailma kutakuinkin vastaa omaa linjaanne teille tärkeimmissä kysymyksissä. Valitkaa ehdokas, jonka käytöksestä luulette edes voivanne olla ylpeä jos hän tulisi valituksi. Vaikka pitäisittekin todennäköisyyttä pienenä.

T: Jefferson