Kirjoittaja Aihe: henkiset sairaudet  (Luettu 9784 kertaa)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #15 : 08.11.2012, 18:33 »
Vai onko se joku itseisarvo, se hekinen sairaus ja kinkyskene on jotenkin mystisen tarunomaisempi kun tätä sairauspuolta alleviivataan  :-\?

Se on Yhdysvalloissa prosentuaalisesti paljon yleisempää kuin meillä suomessa. Kun tutkimuksia tehtiin, arviot päätyivät siihen, että 1/10:stä miessubista USA:ssa olisi jakomielitautinen. Se on itsellä vienyt inspiraatiota työskennellä paikallisten kanssa Skypellä, koska en halua ns. "pommia" naamalleni.

Voisinko saada tiedon tutkimuksesta ja olisitko hyvä ja määrittelisit mitä tarkoitat "jakomielitaudilla" (ei ole nykyinen lääketieteellinen termi)?

Vaikka olenkin väärä henkilö vastaamaan, niin sen tiedän että jakomielitauti on vanha nimitys skitsofrenialle, kuten "sokeritauti" on vanha nimitys diabetekselle. Toki on aina viisaampaa käyttää nykyaikaisia tautien nimiä. Myönnän silti sortuneeni puhumaan joskus vanhentuneilla sairaustermeillä eri sivustoilla.

sensualSphinx

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #16 : 08.11.2012, 20:39 »
Voisinko saada tiedon tutkimuksesta ja olisitko hyvä ja määrittelisit mitä tarkoitat "jakomielitaudilla" (ei ole nykyinen lääketieteellinen termi)?

Oh sori, tarkoitin Dissociative identity disorderia, eli disassosiaavista identeetti häiriötä. MPD eli Multiple Personality Disorder on tosiaan kuollut termi. Lähinnä paikalliset dominat jotka käyttivät myös hypnoosia omien asiakkaidensa kanssa sanoivat asiasta enkä jaksanut asiaa pahemmin kysellä tarkemmin. En usko että heillä oli syytä valehdella minulle.

Sphinx esittelee itsensä ammattihypnotisoijana, joka kuitenkaan ei ole terapeutti. Tarkoittanee siis, ettei ole Suomessa viranomaisten hyväksymää terapeutin statusta?

Aivan, en ole terapeutti, ja juuri sen takia en suostu koskemaan mielisairaisiin kirveelläkään. Ironista kyllä, sinä voit kutsua itseäsi suomessa suggestioterapeutiksi ilman minkäänlaista viranomaisten siunausta. Koska minulla ei ole pahemmin sympatioita suomen maalikkoyhdistyksiä kohtaan, jotka käyttävät näitä titteleitä, halusin heti alusta tehdä selkeän eron ei-terapeutteihin jotka käyttävät terapeutin titteliä.  Minä en paranna tai diagnosoi ketään, vaan ainoastaan opetan käyttämään mieltä uudella tavalla.

Minä en koske mielisairaiisin. Kasvottain tätä ongelmaa ei tule, koska jo ihan maalaisjärjellä ja haasttattelulla näkee, että onko ihmisellä tämän kaltaisia ongelmia. Ja jos olet epävarma, ihminen on parempi lähettää suoraan pois kun tehdä jotakin tyhmää. Yleensä ohjaan heidät joko Tieteellinen Hypnoosi Ry:n puheille (se on lääkäreiden ryhmä) tai Väestöliiton puheille.

Tuo pommikommentti koski juuri tätä. Treenaan paljon meidän oman ryhmän hypnotisteja itsevarmemmiksi Skypen kautta, ja joskus opetan naisia multiorgasmisiksi. Kun puhuin hypnoosia käyttävien dominoiden kanssa heidän kohtaamistaan ongelmista, totesin, että ainakaan subeja en voi valmentaa Skypen kautta, vaikka siinä liikkuukin ihan hyvin rahaa. Riskit ovat minulle liian korkeat. Parempi olla varovainen kuin kuollut.

katy

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #17 : 08.11.2012, 21:49 »
Ogga...^
Maanisdepressiokin on tätänykyä kaksisuuntainen mielialahäiriö,mutta kun en psykiatriaan erikoistunu lekuri ole,niin en osaa eksaktia termistöä,saati sisältöä kaikelle.

Olen ollut huolestunut siitä, että tämä BDSM  ja eritoten D/s-yhdistelmä on niin helppo narsistiselle persoonallisuushäiriöiselle. Guuklatkaa vaikka mitä löytyy aiheesta.
 T. itseoppineena 43 vuotta

sensualSphinx

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #18 : 08.11.2012, 21:56 »
Olen ollut huolestunut siitä, että tämä BDSM  ja eritoten D/s-yhdistelmä on niin helppo narsistiselle persoonallisuushäiriöiselle. Guuklatkaa vaikka mitä löytyy aiheesta.

Se todellakin on, ja kun aikoinaan tein näitä hommia enemmän jenkkien kanssa, siellä oli ihmisiä jotka oikeasti luokittelisin narsisteiksi. Äärimmäistä vallankäyttöä ilman mitään tolkkua tai empatiaa, ja niissä tapauksissa oikeasti sattui ikävämpiäkin asioita. Narsistikorttia kyllä viljellään nykyään aivan liikaa, ja siitä on tullut helppo tapa leimata jokainen kunnianhimoinen kusipää mielenvikaiseksi. Oikea narsisti on todella pelottava tapaus.

Koo

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #19 : 08.11.2012, 22:00 »
Mikä milloinkin on tapetilla tai "muodissa", nyt se on narsistit ja kas vain, niitähän putkahtaa kuin sieniä sateella. Ei kaikki hullut (käytetty karkeasti yleistävässä mielessä, toim.huom.) ole narsisteja suinkaan, mutta ikävä kyllä ko nimikettä käytetään myös siihen, että se tavallaan oikeuttaa olemaan paskiainen....

katy

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #20 : 08.11.2012, 22:29 »
En usko että kukaan,joka on taiteillut esim. tän aiheen parissa vuosikymmeniä,lotkauttaa korvaansa trendikkyydelle.."so last season"  :o

http://www.narsistientuki.info/

Koo

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #21 : 08.11.2012, 22:31 »
Aivan Katy, mutta emme me kaikki täällä(kään) ole taiteilleet tämän asian kanssa vuosikymmenia...

katy

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #22 : 08.11.2012, 22:32 »
Kännykän ihanuuksia,sama viesti uudestaan...

Eikö sinusta Koo olis sitten oikein,että asiaatuntevaa ja kiihkotonta infoa olis esillä? :)

sensualSphinx

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #23 : 08.11.2012, 22:44 »
Eikö sinusta Koo olis sitten oikein,että asiaatuntevaa ja kiihkotonta infoa olis esillä? :)

Asia on ehdottoman vakava, ja uhreja on autettava, mutta kyllähän sinä itsekin näet esim. Ilta-Sanomissa, kuinka kommenteissa kutsutaan kaikkia narsisteiksi tai psykopaateiksi. Se turruttaa, ja vie asialta vakavuuden pois.

Koo

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #24 : 08.11.2012, 22:55 »
Eikö sinusta Koo olis sitten oikein,että asiaatuntevaa ja kiihkotonta infoa olis esillä? :)

Olisi, mutta olen (ehkä valitettavasti) niin kyyninen, että en usko sitä infoa olevan tällaisella keskustelupalstalla tarjolla.

Täällä on toki mielipiteitä ja kokemuksiakin, mutta ne eivät ole puolueettomia vaan tunneperäisiä ja yksipuolisia. Ihan hyvänä esimerkkinä vaikkapa se ketju, jossa puitiin Kalin saamaa tuomiota.

katy

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #25 : 08.11.2012, 23:11 »
okki. Sitten lienee parasta jatkaa iltisten ja seiskapäivien tasolla :)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #26 : 09.11.2012, 16:03 »
Aivan, en ole terapeutti, ja juuri sen takia en suostu koskemaan mielisairaisiin kirveelläkään.

Voi sitten jäädä asiakaskunta aika pieneksi, ellei määrittele tuon tarkemmin, mitä tarkoittaa "mielisairaalla"? "Mielisairaaksi" pääsee nykyään niin helpolla. Esimerkiksi monella on masennus, ja masennusta pidetään usein "mielisairautena"... Lisäksi tavattoman yleisiä autismin eri muotoja on joskus pidetty "mielisairauksina", vaikka niitä pitäisi pitää kehityshäiriöinä... Onpa monen mielestä myös kinkyt "mielisairaita", koska kiihotumme niin "sairaista" asioista.

sensualSphinx

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #27 : 09.11.2012, 18:34 »
Voi sitten jäädä asiakaskunta aika pieneksi, ellei määrittele tuon tarkemmin, mitä tarkoittaa "mielisairaalla"?

Mielisairas on minulle henkilö jolle on diagnosoitu henkinen sairaus, ja hän tulee hakemaan apua siihen.  Eli käytännössä minun tapauksessani se tarkoittaa kliinisesti masentunutta, bi-polaarista, DID:tä, skitsofrenikkoa, tai psykoottista ihmistä. Ihmiset käyttävät esim. masennus sanaa vähän liian löysästi, koska lääketieteellisesti määritetty masennus on aika paha juttu.

Enemmänkin tämä "ei sairauksia" sääntö tulee minulla vastaan fyysisten sairausten suhteen. Esimerkiksi kivunhallinta hypnoosin avulla on aika helppoa sillä tasolla jossa työskentelen, ja esim. migreeniä voidaan hillitä merkittävästi. Mutta ilman suurempaa tietämystä ihmiskehosta, et voi tietää mikä kivun todellinen alkuperä on. Nämä oireet voivat olla seurausta  jostakin suuremmasta, ja jos poistat viestit kivusta, henkilö ei ehkä edes huomaa oireiden pahentuvan! Jos joku antaa lähetteen lääkäriltä, se on sitten eri juttu, mutta tällöinkin lääkäri määrittää tarkasti mitä maskeerataan ja miten, ja mihin tähdätään. Se on että kivun täysi poistaminen kun harvemmin on se optimaalinen tulos.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2012, 19:19 kirjoittanut sensualSphinx »

katy

  • Vieras
Vs: henkiset sairaudet
« Vastaus #28 : 09.11.2012, 19:47 »
Mielisairas on minulle henkilö jolle on diagnosoitu henkinen sairaus, ja hän tulee hakemaan apua siihen.  Eli käytännössä minun tapauksessani se tarkoittaa kliinisesti masentunutta, bi-polaarista, DID:tä, skitsofrenikkoa, tai psykoottista ihmistä. Ihmiset käyttävät esim. masennus sanaa vähän liian löysästi, koska lääketieteellisesti määritetty masennus on aika paha juttu.
En ymmärrä paljoakaan tuosta mitä kirjoitat,mutta mielisairaus terminä on kaiketi poistunut jo n. 30 vuotta sitten,Suomessa.
Itselläni on kahteen kert aan lääkäri todennut keskivaikean masennuksen,mutta ei siitä mitään suuria toimenpiteitä ole aiheutunut. Citalopraami-resepti varalle ja kerran kokeilin pari kuuta,mutta ei ollut mun juttuni,kun tuli jotenkin turta olo. Kenties jokin enemmän euforiaa aiheuttava ois ollu parempi :D

Masennukselle löytyy varmaan aika usein syitä eli masis on seuraus eikä syy-