Kirjoittaja Aihe: Henkilökohtainen Kommenttiraita: Skene voi ihan itse valita millaista käytöstä  (Luettu 7973 kertaa)

susa-anniina

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 696
  • Sekarotuinen subikoiranarttu tai jotakin muuta
  • Galleria
Viesteillä tätä hankala avata kunnolla. Tässä on vaan vastakkain ylempänä esitetty väite, että pääsääntöisesti yhdistysaktiivin olisi huomiohakuisia ja itsekeskeisiä, eivätkö välitöä yhteisöstä tippaakaan. Sitä en allekirjoita.

Sitten taas tuo alempi väite että toisinaan tapahtuu väärinkäytöksiä ja se että usein näitä väärinkäytöksiä selitetään keskinäisellä kohtaamattomuudella. Siitä olen samaa mieltä.

Se, että joku järjestää jotakin kivaa muille, ei tarkoita etteikö hän voisi olla mulkku. En silti lähtisi rinnastamaan tähän Putinia tai pedofiilejä. Halusin vain tuoda esille sen tosiasian, että meillä on myös paljon hienoja aktiivisia ihmisiä, jotka tekevät paljon hyvää yhteisön eteen. Harmitti näiden ihmisten puolesta tuo "pääsääntöisesti" alkanut kuvaus. Mietin itse mielessäni, että onneksi en ole minkään yhdistyksen aktiivi. Ja sitten mietin että jotta meillä olisi jatkossakin aktiiveja, välttäisin mielelläni tuota kovin rumasti puhumista heistä.

Tosin olen miettinyt aktivoitumista yhdistyksessä ja ajattelun nimenomaan olla aktiivinen sen tyyppisissä jutuissa, mistä myös itse pidän. Nytkin järjestän esim museomiittejä, koska pidän museoista ja kulttuurista. Ajattelen niin, että joku kasveista kiinnostunut voi järjestää sitten vaikka sen tyylisiä teematapahtumia. Jotenkin nurinkurista ajatella että joku järjestäisi sellaista vapaaehtoistoimintaa, joka ei olisi jossakin määrin myös itseä kiinnostavaa ja samalla tavallaan itsekästä.

The_Peikko

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 38
  • Älä kysy, jollet halua kuulla vastausta
  • Galleria
    • Käsi hiekassa ja sinussa
Viesteillä tätä hankala avata kunnolla. Tässä on vaan vastakkain ylempänä esitetty väite, että pääsääntöisesti yhdistysaktiivin olisi huomiohakuisia ja itsekeskeisiä, eivätkö välitöä yhteisöstä tippaakaan. Sitä en allekirjoita.

hyvä susa-anniina,

Tuo lainaus kiteyttää omasta mielestäni sen, mikä tässä koko case Marts keskustelussa on pielessä. Heität tuollaisen kommentin vahvasti yleistäen ilman faktan häivääkään ja luulen että syynä kirjotukseesi on sinun henkilökohtainen TUNNE. Näissä keskusteluissa, kirjoituksissa ja päätöksissä jokaisen pitäisi olla niin selkärankainen että siirtävät tunteensa taustalle ja antavat faktojen puhua, vaikka vieressä tai pöydän toisella puolella istuisi oma paras (sessio)kaveri. Jos faktat kertovat tunteen vastaisesti on ehkä hetki katsoa peiliin ja miettiä miksi näin.

Toisekseen esität vahvan yleistyksen että jonkun mielestä yhdistysaktiivi(t) olisivat huomionhakuisia ja itsekeskeisiä on hyvin merkillinen havainto. Kun vielä kirjoitit tuosta tähän ketjuun, niin en voi sanoa muuta kuin luepa aloitukseni uusiksi ja ajatuksella. Siltä varalta ettei viestini aukea sinulle, niin kerron yllä että omasta mielestä esim. Häkki (Helsingin akateemiset kinkyt ry – Häkki) on tehnyt erittäin hyvää työtä skenessämme turvallisuuden eteen. Ja usko tai älä, tuossa lauseessa ei ole yhtään ironiaa. Vaikka tekisin kuinka paljon hyvää, se ei tarkoita etteikö joskus voisi tulla hutiosuma, mutta plussat eivät korvaa miinuksia. Jos taas viittaat Peltsiin, joka lienee ainoa aktiivi jonka  mainitsin nikillä, niin sama ajatus koskee Peltsiäkin. Minulla on iso arvostus häntä kohtaan yhdistysaktiivina, niin kun on kaikkia tämän sivuston modeja kohtaan.

Minulla on kaunis toive, että nyt jos koskaan se tunne- ja huhupuheet lopetettaisiin ja keskityttäisiin faktoihin. Tehdään sen perusteella fiksut ja suoraselkäiset toimenpiteet ja jatketaan entistä vahvempana skenenä.

Yst. Terv.
Peikko

susa-anniina

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 696
  • Sekarotuinen subikoiranarttu tai jotakin muuta
  • Galleria
Pääsääntöisesti kinky-yhdistysaktiivit ovat huomionhaluisia, egokeskeisiä yksilöitä, jotka ajavat oman klikkinsä etua, eivätkä piittaa yhteisöstä pätkääkään. Ne kivat ja muut huomioivat yhdistysaktiivit ovat poikkeuksia.

Tästä oli otettu tuo kommentti minun vastaukseen ja tästä olin eri mieltä. Ja siitä etteikö myös joku näistä voisi silti käyttäytyä sääntöjen vastaisesti totesin että ihan jokainen voi mutta en silti lähtisi mustamaalaaaan kaikkia yhdistysaktiiveja näin mitä tuossa yllä. Se on hyvä että selkeät väärinkäytökset selvitetään, oli kenestä tahansa kyse.


Päpälämäen Krister

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 97
  • Your average Tom, Dick and Harry
  • Galleria
Nyt luettuani Martsin viestit tarkemmin, saatoin päätellä, kuka tuo huhujen aloittaja mahdollisesti on. Ellen ole väärässä epäilyni suhteen ja kyseessä todella on tuo tässä mainitsematon henkilö, en yhtään ihmettele, miksi huhu on nielty koukkuineen kaikkineen. Olisin uskonut itsekin.

Yleisesti, jos oma mielikuva esimerkiksi kinky-yhdistystoiminnasta on ruusuinen ja on aina ollutkin, ei ole koskaan ollut riittävän lähellä ko. toimintaa, tai on itse sen keskiössä.


PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Sivusta huutelen täältä, että jos luetun ymmärrys on minulla yhtään hallussa, susa-   anniina ei ole viitannut keneenkään yksittäiseen henkolöön. Hän on toivonut, että kaikkia aktiiveja ei haukuta siksi, että ovat aktiiveja.

Näinhän se on, että syytökset tulee kohdistaa oikeaan kohteeseen riippumatta siitä, onko kyseessä aktiivi, passiivi, predikaatti tai paras kaveri.

Tiivistetysti: Ei kinata asioista, joista ei edes olla eri mieltä.

Marts

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 64
  • Galleria
Yksityisviestien lainaaminenkin on aika hyödytöntä, kun se sisältää sieltä täältä valikoituja, asiayhteydestä irrotettuja lauseita. Ja ei, minä en kaipaa kokonaisia keskusteluja, kuvakaappauksia tai muuta todistelua.

Toki voisin yrittää muodostaa mielipiteen, mutta miksi minä niin tekisin? Minä en tunne ketään näistä ihmisistä. Minä en ole millään lailla ollut osallinen Häkin päätöksentekoon, enkä ole todistanut yhtään keskustelua tai kuullut yhtäkään huhua liittyen näihin, enkä ole Häkin jäsen. Miksi minun mielipiteelläni olisi tässä väliä? Minä en ole poliisi enkä käytä tuomiovaltaa. Asia kuuluu minulle tasan sen verran, mitä se näkyy ja kuuluu tällä foorumilla.

Ainoa olennainen ja tällä palstalla läpikäytävä asia on se, että onko Häkki toiminut oikein ja kuten kerroin, sen asian kommentoinnin jätän Häkille.

Kommentoin tässä siis lähinnä sitä, että postaus tosiaan piilotettiin ensin. En minä muista kuka sen teknisesti teki. Saatoin olla minä itsekin. Muistan kuitenkin, että asiasta oli keskustelua ylläpidon kesken jo siinä vaiheessa ja päätettiin ottaa aikalisä, jotta ehdimme yhdessä pureksia asian, todeta Peltsin esteelliseksi jne. Lisäksi näissä avauksissa, joiden tiedämme etukäteen herättävän keskustelua, on oikeasti pohdittava sitä, miten moderointi hoidetaan ja onko siihen resursseja.

Omalla nimimerkilläni kasvottoman Konehuoneen sijaan siksi, että tässä tunnutaan nyt kohdistavan syytöksiä yhtä ylläpidon jäsentä kohtaan, enkä se ole minä.

Niin. Fakta ei sikäli muutu miksikään, että Häkki on tällä alustalla valehdellut jo siitä lähtien mitä on käsitelty. Jos esittämiensä valheiden todentamiseksi tarvitaan Häkin oma kannanotto, niin tässäpä olisi tapa purkaa tuomioistuinten ruuhkia. Olen jo siteerannut Häkin minulle lähettämää sähköpostia, joka on ristiriidassa Häkin täällä julkaiseman postauksen kanssa. Voin tämän jakaa kokonaisuudessaan Baarin ylläpidolle, jos näette sen tarpeelliseksi.

Se on tietenkin täysin eri asia muuttaako se mitään; ei täällä taida säännöissä suoranaisesti sanoa, etteikö järjestöt saisi valehdella omista jäsenistään suojellakseen omaa mainettaan. Tai toimia omia julkaisujaan ja arvojaan vastaan.

Vai mitä mahdat tarkoittaa ”väärin” toimimisella?

Minulle tästä kokonaisuudesta tekee tärkeän ne perustukset, jolle itse näen kinkyyden rakentuvan: SSC, RACK ja PRICK. Edellisissä on yhteistä yksi kirjan, eikä se tarkoita kullia vaan konsensuaalisuutta.

Kaikki perustuu yhteisymmärryksessä toimimiseen, ja tällä mahdollistetaan turvallisuus. Jos ei voi luottaa toisen kykyyn kunnioittaa rajoja, niin en usko, että voi olla turvallisuuttakaan.

Koska ihmiset ovat ihmisiä, niin näen täysin luonnolliseksi, että on muodostunut tapoja keskustella (tai juoruta) ties kenenkin tekemisistä. Sellaiselle oli aikoinaan Häkin keskustelualustalla varattu oma kanavakin ja luotu asiaan liittyviä sääntöjä.

Asiat ovat kuitenkin menneet miten ovat menneet: Ensin Häkistä erotettiin yksi tyyppi ja myöhemmin toisen tapaus päätyi otsikoihin asti. Siinä tiimellyksessä Peltsi / Häkki julkaisi täällä Baarissa ja omilla kotisivuillaan aivan loistavan tekstin. Olen todella sitä mieltä, että se on loistava.

https://www.akateemisetkinkyt.fi/kolumni/skene-voi-ihan-itse-valita-millaista-kaytosta-se-paattaa-hyvaksya/

Ainoa puute on se, ettei Häkki tai useat sen hallitukset ole itsekään toimineet sillä tavoin kuin ovat itse julistaneet hyväksi. En henkilökohtaisesti arvota kaksilla rattailla ajelijoita kovinkaan korkealle. Sanat ovat halpoja, teot kultaa.

-   -
Ennen kaikkea, skene voisi pitää huomattavasti paremmin huolta itsestään ja omistaan, ja reagoida häiriökäyttäytymiseen yhteisönä. Tämä pätee niin yksilöihin kuin isompiin toimijoihin. Vastuu häiriökäyttäytymisestä tulisi nähdä häiriökäyttäytyjän itsensä vastuuna, ei häiriökäyttäytymistä kohdanneen uhrin. Ikävistä kokemuksista pitäisi pystyä puhumaan avoimesti, sillä valitettavasti mikään ei muutu jos kipeistä asioista ei voida keskustella avoimesti. Omista kokemuksistaan kertovia ei tulisi leimata tai syyllistää, sillä uhriksi päätyminen ei ole koskaan uhrin itsensä vika. Ongelmallisiksi tai vaarallisiksi koetuista henkilöistä pitäisi voida keskustella avoimesti eri paikkakunnilla vaikuttavien tahojen kesken. Tietoa voitaisiin jakaa huomattavasti enemmän ja paremmin, jotta kaikki olisivat oikeasti samalla sivulla sen suhteen mitä skenessä tapahtuu ilman, että jokainen osapuoli joutuisi olemaan kuulopuheiden varassa ja käymään erilaisia keskusteluita eri henkilöiden kanssa saamatta silti kattavaa ymmärrystä vallitsevasta tilanteesta. Moni eri paikkakunnille sijoittuva kinky-yhteisö toimii tänä päivänä yhdistysmuotoisesti. Tarkastellessa yhdistyksen mahdollisuuksia puuttua jäsentensä tekemisiin, ovat yhdistyslaki ja yhdistyksen säännöt avainasemassa. Jotta häiriökäyttäytymiseen voitaisiin puuttua yhdistysten jäsentasolla, tulee häiriökäyttäytyminen huomioida aina yhdistyksen sääntöjä myöten. Tällöin on syytä muistaa myös se, että valtaosa häiriökäyttäytymisestä tapahtuu privaattiolosuhteissa, ei niinkään yhdistysten välittömässä piirissä ja esim. niiden järjestämissä tapahtumissa. Mikäli yhdistykset näkevät tarpeen oman yhteisönsä suojaamisen potentiaalisilta pahantekijöiltä, tulee sääntöjä ja muita jäsenyyden ehtoja kirjaillessa muistaa huomioida myös yhdistyksen välittömän vaikutuspiirin ulkopuolle jäävät asiat. Vaikka henkilö käyttäytyisi mallioppilaan tavoin yhdistyksen järjestämissä tapahtumissa, voi samaan aikaan olla yleisessä tiedossa saman henkilön harjoittavan jos jonkinmoista häiriökäyttäytymistä omalla tahollaan. Jokaisella yhdistyksellä on oikeus valita jäsenensä, ja jokaisen yhdistyksen intresseissä lienee kuitenkin oman jäsenistönsä turvaaminen sekä yhdistyksen mahdollisen välillisen hyödyntämisen estäminen häiriökäyttäytymistapauksissa. Usein kuulee väitteitä siitä, että yhdistyksillä olisi oikeus puuttua vain niiden omissa tapahtumissa tapahtuvaan häiriökäytökseen, mutta niin kauan kuin esim. kamppailulajiseurat voivat erottaa oppejaan väärin tarkoituksin hyödyntävät henkilöt, saman tyyliset erottamisperusteet ovat mahdollisia myös kinky-yhdistyksissä. Tarvittaisiin siis yhdistysten yhteinen linjaus siitä, milloin erilaiseen häiriökäyttäytymiseen tulisi reagoida ja miten siihen reagoitaisiin. Aiemmin esiin nostetun jäsenyyden purkamisen lisäksi on myös muita yhdistyslain silmissä lievempiä vaihtoehtoja vaikuttaa ongelmalliseen käytökseen, kuten porttikieltojen langettaminen esimerkiksi kaikkiin yhdistyksen kasvokkain ja verkossa järjestämiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Tällöin puhutaan ongelmatapausten eristämisestä kaikesta toiminnasta. Ideaalitilanteessa aiheellisiksi nähdyt porttikiellot koskisivat vaaralliseksi todettujen henkilöiden tapauksessa kaikkia yhdistyksiä, tapahtumajärjestäjiä ja -paikkoja, sekä muita skenetoimijoita koko porttikiellon keston ajan, ja niistä voitaisiin puhua skenessä avoimesti etenkin yhdistysten hallitusten kesken. Jos asioihin ei haluta reagoida, sana leviää nopeasti, ja tieto mahdollisen pahantekijän soluttautumisesta osaksi mitä tahansa yhteisöä on pian kaikkien vähänkään toiminnassa aktiivisesti olevien tiedossa. Jos häiriökäyttäytymiseen ei reagoida millään lailla, antaa se yhteisöstä ja skenestä kuvan hiljaisena hyväksyjänä, ja kaikki se vuosien aikana tehty työ skenen rakentamiseksi ja turvallisuuden lisäämiseksi valuu hukkaan.

On kuitenkin syytä muistaa, että koston ei tulisi olla motiivina edellä mainittuja jatkotoimenpiteitä mietittäessä. Yhteisön kannalta oleellisinta lienee käynnissä olevan häiriökäyttäytymisen lopettaminen sekä sen toteutumisen estäminen yhteisön välillisellä avustuksella myös tulevaisuudessa. Häiriökäyttäytyjien erottaminen yhdistyksistä tai porttikieltojen langettaminen on aina äärimmäinen ratkaisu, johon ei pitäisi ryhtyä kovin vähäpätöisin perustein. Tämän kaltaisilla sanktioilla on valtavan suuri merkitys yksittäisen ihmisen elämässä, kun kyse on parhaimmillaan ihmisen kokonaisesta identiteetistä. Kinkyskene on monelle kinkylle ainoa paikka olla aidosti oma itsensä, eikä monella ole välttämättä edes kavereita skenen ulkopuolella. Yksittäisen henkilön sosiaalinen eristäminen mahdollisesti koko tämän loppuiäksi on varmasti asia, jota kukaan ei toivoisi oman itsensä tai lähimmäisensä kohdalla tapahtuvan. Haavojen auetessa ja häiriökäyttäytymisiin liittyvien yksityiskohtien tullessa julki on helppoa turvautua lynkkausmentaliteettiin ja haukkua asianosainen maanrakoon. Virheistä pitäisi kuitenkin voida oppia. Yhteisön tulisikin keskittyä tuomitsemaan teot, ei ihmistä. Tämä on monesti paljon vaadittu ja vaatisi toki enemmän meiltä kaikilta, mutta olisi pidemmän päälle kasvattava kokemus ja parhaaksi koko skenelle. Häiriökäyttäytymiseen syyllistynyttä ei pitäisi myöskään jättää tilanteessaan yksin, vaan yhteisön tulisi auttaa tätä kuntoutumaan takaisin osaksi kinky-yhteisöä ja pääsemään takaisin jaloilleen. Mutta kenellä tulisi olla vastuu tästä kaikesta? Tulisiko esimerkiksi yhdistysten huolehtia omistaan myös vastoinkäymisten kohdatessa? Voisiko toisen syyllistyttyä ilkeyksiin tämän auttamista edellyttää oikeasti joltain ulkopuoliselta, saati asiaan liittyvältä henkilöltä? Kuka ylipäätään olisi kykenevä ottamaan kantaa milloin yksilö on parantanut tapansa, ja valmis palaamaan osaksi yhteisöä? Tällä hetkellä tämän kaltaisia elimiä ja ratkaisuja ei kinkyskenestä löydy, jolloin korostuu henkilökohtaisten tukiverkostojen rakentamisen ja omien ystävien tärkeys. On ikävää, jos tilanteiden ulkopuoliset henkilöt joutuvat valitsemaan puolensa osoittaakseen uskollisuuttaan vain kiistan yhdelle osapuolelle, vaikka olisivatkin olleet aiemmin kaikkien osapuolten ystäviä. Olisi toivottavaa, että ketään ei pakotettaisi valitsemaan tämmöisissä tilanteissa puolia, vaan ystäviä tuettaisiin niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Tukeminen ja tilanteisiin puuttuminen on toki sitä helpompaa mitä aiemmin näin tehdään, jotta räikeimpiä ylilyöntejä ei ehtisi vielä syntyä. Yksi ratkaisu voisi olla eräänlainen varhaisen puuttumisen malli, jossa potentiaaliset häiriökäyttäytyjät pyrittäisiin tunnistamaan riittävän ajoissa vaikkapa puskaradion myötävaikutuksella, heidät kohdattaisiin ja heiltä kysyttäisiin miten näillä menee, ja ovatko he tietoisia siitä, että heidän toimintansa on saattanut herättää pahaa verta muissa kinkyissä. Suoranaisiin rikoksiin syyllistyvien ja mahdollisista interventioista huolimatta alati häiriökäyttäytyvien henkilöiden osalta myötätuntoisuuden löytyminen voisi toki olla vaikeampaa eikä jokainen menetetty yksilö olisi mitä luultavimmin enää pelastettavissa. Kaikesta huolimatta anteeksiantava kulttuuri vaatisi paljon enemmän meiltä kaikilta, mutta olisi lopulta kuitenkin varmasti kaikkien kannalta parhaaksi.

Edellä esitellyt ajatukset ovat vasta pintaraapaisu siitä kaikesta, miten kinkyskene voisi valtakunnallisena yhteisönä puuttua esiin nostettuihin epäkohtiin. Ne eivät missään tapauksessa ole edes ainoita mahdollisia vaihtoehtoja asioiden parantamiseksi, vaan pikemminkin keskustelun avaus aiheen tiimoilta. Kutsunkin täten kaikki Suomen kinky-yhdistykset niin itseni kuin Häkin puolesta kantamaan kortensa kekoon ja osallistumaan turvallisemman skenen rakentamiseen! Vaikka korostankin tässä kinkyskenen ja yhteisön vastuuta, on muistettava, että suurin vastuu kaikenlaisesta häiriökäyttäytymisestä on henkilöllä itsellään. Suomen kinky-yhteisö kaikkine jäsenineen on kuitenkin kokonaisuudessaan vastuussa siitä, mitä se sallii tahollaan tapahtuvan ilman että siihen reagoidaan. Tarvitaan vastuunkantoa ja kollektiivisia ratkaisuja. Jos voimme tehdä skenenä asioita paremmin, miksi emme tekisi?
Niin. Miksi ette, Peltsi?

Minä vastustan sitä, että Häkki jakaisi kenestäkään yhtään mitään ”tietoa” näillä näytöillä. Todella kiva ajatus, mutta se vaatisi selkärankaa ja rehellisyyttä. Minä en ole sitä nähnyt aiemmin enkä näe nytkään.


Toki on noinkin mutta aika usein se mukaan lähtevä yleisö, tässä tapauksessa skenessä ja foorumilla  henkilöt, joilla ei ole mitään tekemistä asioiden kanssa, mutta tietoa välillä jopa enemmän kuin asianosaisilla tai vähintään vankka mielipide asioista, lietsoo sitten asioita turhaan suuntaan ja toiseen.

Tämä ei ollut itseltä kannanotto juuri tähän tapaukseen vaan yleisesti kannanotto riitelyyn, syyttelyn ja asioiden kertomiseen totena vaikka on vaan kuullut niistä jolta kolmannelta.
Niin, sellaista se on. Näen itse juurisyyksi sen, ettei asianosaiset halua tai pysty keskustella asioita pois – riidattomaksi niiden ei edes tarvitse jäädä. Tai näin itse koen, että tärkeintä on kohtaaminen. Itse liputan avoimuuden ja kommunikoinnin puolesta vaikka se aiheuttaisikin ajoittaista ikävää fiilistä.


Nyt luettuani Martsin viestit tarkemmin, saatoin päätellä, kuka tuo huhujen aloittaja mahdollisesti on. Ellen ole väärässä epäilyni suhteen ja kyseessä todella on tuo tässä mainitsematon henkilö, en yhtään ihmettele, miksi huhu on nielty koukkuineen kaikkineen. Olisin uskonut itsekin.

Yleisesti, jos oma mielikuva esimerkiksi kinky-yhdistystoiminnasta on ruusuinen ja on aina ollutkin, ei ole koskaan ollut riittävän lähellä ko. toimintaa, tai on itse sen keskiössä.

Ethän kuitenkaan tuomitse ketään automaattisesti arvelujesi pohjalta. Varovainen kannattaa toki olla ja tutustua ihmisiin rauhassa. Tai ehkä asia jatkuu Fetlifessä ja voit sieltä noukkia tiedon. Kunnes Häkin hallituslaiset käskevät jäseniään liputtamaan kirjoitukset alas.

Taas.

The_Peikko

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 38
  • Älä kysy, jollet halua kuulla vastausta
  • Galleria
    • Käsi hiekassa ja sinussa
Kiitos kaikista yksityisviesteistä ja yhteydenotoista tähän asiaa liittyen. Hyvin mielenkiintoista luettavaa.

Olen seurannut myös Discord yms keskustelua asian tiimoilta ja haluan kiteyttää muutaman asian mikä jaksaa hämmästyttää.

Tällaissa tilanteissa reagoimme usein tunteella. Ymmärrän hyvin, että joku skeneen vaikka vuoden sisällä tullut, ihmettelee miksi ihmeessä käymme läpi muutaman vuoden vanhoja asioita. Lisäksi huomaan, että monille tuntuu olevan tärkeää suojella omaa pesäänsä vaikka ei tietäisi itse tapauksesta yhtään mitään. Se että sinulla on hyvä olla pesässäsi ei suinkaan tarkoita, että se olisi sitä kaikille tai että asiat eivät voisi olla vielä paremmin. Kun omaan pesään sörkitään, iskee helposti defenssi päällä ja saatamme puolustaa omiamme ihan vaan koska kuulun porukkaan, on tutun köysittelykaveri tai vaikka ihan vaan siksi että ko. henkilö on tehnyt skenemme eteen hurjasti hyvää työtä. Tällöin on helppo päästää tunteet peliin ja puhua niiden kautta. Tältä käyty keskustelu (muualla) näyttää pitkälti olevan.

Tässä tapauksessa on tärkeintä luoda entistä turvallisempi yhteisö meille kaikille! Tässä ei ole tärkeintä saada anteeksipyyntöä joltain henkilöiltä ja näin ollen saada jonkinsortin henkilökohtainen rauha tms. Tässä tapauksessa on tärkeintä antaa selkeä viestiä että väärien huhujen levittäminen on TÖRKEÄÄ ja MEIDÄN YHTEISÖ EI SITÄ HYVÄKSY!

Jokainen voisi yrittää laittaa hetkeksi ne tunteensa sivuun ja miettiä faktapohjaisesti mikä juuri nyt tässä tilanteessa olisi  parasta meidän rakkaalle skenellemme (eikä pohtia minä minä minä)? Onko se asian sivuuttaminen (faktojen kera) vai tehdä asialle jotain?

Skeneämme rakentavin terveisin.
Peikko

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Minut on toistuvasti vedetty mukaan keskusteluun siteeraamalla, tägäämällä ja postaamalla kuvakaappauksia kirjoituksistani ja nimimerkistäni muualle (esim. Fettiin). Vaikka olen jo kaksi vuotta sitten pyytänyt, ettei näin tehdä (https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=31901.msg542605#msg542605). Tämä ei tietenkään luo mitään turvallisempaa yhteisöä, päinvastoin. Minä en liity Martsin tapaukseen millään tavalla, en tiedä siitä mitään enkä tässä vaiheessa halua keskustellakaan siitä yhtään. Sori The_Peikko että nyt menee tuntella, mutta tällaista se on, kun toistuvasti vedetään mukaan vasten tahtoa.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 718
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Häkkiläisiä on kuin hyttysiä suvi-illassa, aina kun hyökätään joukolla. Sitten kun kannetaan vastuuta pieleen menneestä hyökkäyksestä, kukaan ei tiedä mitään ja itketään armoa.

Occam

  • Ketjureaktio
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 774
  • Way of the Asatru
  • Galleria
Minut on toistuvasti vedetty mukaan keskusteluun siteeraamalla, tägäämällä ja postaamalla kuvakaappauksia kirjoituksistani ja nimimerkistäni muualle (esim. Fettiin). Vaikka olen jo kaksi vuotta sitten pyytänyt, ettei näin tehdä (https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=31901.msg542605#msg542605). Tämä ei tietenkään luo mitään turvallisempaa yhteisöä, päinvastoin. Minä en liity Martsin tapaukseen millään tavalla, en tiedä siitä mitään enkä tässä vaiheessa halua keskustellakaan siitä yhtään. Sori The_Peikko että nyt menee tuntella, mutta tällaista se on, kun toistuvasti vedetään mukaan vasten tahtoa.


 Vanhoja kirjoituksiaan ja mielipiteitään ei pääse välttämättä pakoon.
 Ne ’vaivaavat’ jatkossakin. Paras tapa välttää omien mielipiteiden tuoma harmi on seisoa niiden takana silloin kun ne lausuu ja senkin jälkeen, - riiippumatta siitä mihin suuntaan mielipiteiden tuuli yleistä trendilaivaa kuljettaa.

 Sanoit linkkaamassasi keskustelussa Syksyllä 2021:

 ’Tässä on nyt jostain syystä tilanne, että hyväksikäytön uhrien kertomuksia kyseenalaistetaan minkä ehditään, mutta doiminoivan miehen kirjoitus otetaan täytenä totuutena vailla mitään kritiikkiä.’

 En näe sinun nousevan barrikadeille nyt syksyllä 2023 kun foorumeilta bännätty dominoiva mies blogeissaan kyseenalaistaa hyväksikäytön uhrin kertomuksia. Vaikka tuomiokin on tullut.

 Kaikella rakkaudella Alexios - kommentoit välillä kärkevästi, yleensä kompaten muiden juttuja. Mutta on hyvä välillä harrastaa itsereflektiota. Jos oma mielipide ei kestä uudelleenjulkaisua tulevaisuudessa, tai sen postaamista esim. Täältä asiasisältöönsä yhdistäen, niin ei sitä ehkä silloin kannata lausua. Sillä mikä netissä on - se yleensä siellä pysyy.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Kaikella rakkaudella Alexios - kommentoit välillä kärkevästi, yleensä kompaten muiden juttuja. Mutta on hyvä välillä harrastaa itsereflektiota. Jos oma mielipide ei kestä uudelleenjulkaisua tulevaisuudessa, tai sen postaamista esim. Täältä asiasisältöönsä yhdistäen, niin ei sitä ehkä silloin kannata lausua. Sillä mikä netissä on - se yleensä siellä pysyy.

Omat mielipiteeni asioista eivät ole muuttuneet eivätkä vaivaa minua ollenkaan. Ei vain kiinnosta osallistua tähän nimenomaiseen tapaukseen, koska henkilö on muodostanut jotain henkilökohtaisia kaunoja minua vastaan ja on vetänyt minut mukaan aika räikeällä tavalla yksilöiden.

Ja sitäpaitsi jos ottaa kantaa jostain asiasta, se ei tarkoita että pitää ottaa kantaa aina ja kaikkialla. Tällainen "joko hoidat kaikki vääryydet tai et mitään" on aika kärjistettyä ajattelua, kukaan ei tee niin oikeassa maailmassa.

Aallot

Eihän häkkiläiset koskaan tee mitään virheitä. Kyllä teidän hölmöläisten pitäis se jo tietää. Muuten he saattaisi päätyä siviilioikeuteen entisen jäsenen ja nykyisin tuomitun rikollisen Tommi Paalasen kanssa, jonka asiakirjat on KOKONAAN JULKISIA JA SAATAVILLA KÄRÄJÄOIKEUDESTA PYYDETTÄESSÄ. Tämäkin tieto hävinnee kun joku vaikutusvaltainen häkkiläinen päättää poistaa tämän viestin baarista.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Veikkaan että poiston syynä olisi enemmänkin nimimerkin takaa trollaus.

The_Peikko

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 38
  • Älä kysy, jollet halua kuulla vastausta
  • Galleria
    • Käsi hiekassa ja sinussa
Minut on toistuvasti vedetty mukaan keskusteluun siteeraamalla, tägäämällä ja postaamalla kuvakaappauksia kirjoituksistani ja nimimerkistäni muualle (esim. Fettiin). Vaikka olen jo kaksi vuotta sitten pyytänyt, ettei näin tehdä (https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=31901.msg542605#msg542605). Tämä ei tietenkään luo mitään turvallisempaa yhteisöä, päinvastoin. Minä en liity Martsin tapaukseen millään tavalla, en tiedä siitä mitään enkä tässä vaiheessa halua keskustellakaan siitä yhtään. Sori The_Peikko että nyt menee tuntella, mutta tällaista se on, kun toistuvasti vedetään mukaan vasten tahtoa.

Hei Alexios,

Kiitos viestistäsi. Saat myös anteeksi, että menee tunteella. Hyväksyn vielä senkin että kirjoitit "minä minä minä" asenteella.

Kuitenkin toivon, että tässä ketjussa puhuttaisiin aloitukseni ongelmasta liittyen skenemme turvallisuuteen, eikä eksyttäisi puhumaan miltä sinusta tuntuu. Ymmärrän toki viestisi ja sen lähtökohdat, mutta minä en ole levittänyt sinun kirjoittamia tekstejä tms Fetlifeen enkä muuallekaan, joten kun kirjoitat tähän ketjuun väitöksiäsi, tiedät niiden osuvan minuun vaikka tiedät etten ole tunteesi kohde. Suosittelen, että avaat oman kommenttiraidan omille tunteillesi.

Viestissäsi annat ymmärtää että sinut on vedetty mukaan keskusteluihin, ikään kuin tahtomattasi  ja että sinun kirjoittamiasi asioita on levitelty paljonkin fetlifeen tms. Itse tiedän vaan yhdestä tapauksesta kohdallasi (juuri tämän mistä nyt kirjoitan) missä baarissa kirjoitettua asioita kopsattiin Fetlifeen sen jälkeen kun ne poistettiin täältä baarista. Mielestäni nämäkään silloin poistetut lainaukset, eivät kestä tämänpäivän totuuden mukaan päivänvaloa.  Mutta ymmärrän, että se tuntuu ikävältä. Alla kerron lisää osallistumisesta tähän ajojahtiin, missä olet ollut välillä hyvinkin aktiivinen kirjoittaja. Ymmärrän senkin, että sinut on toistuvasti vedetty mukaan keskusteluihin. Jos oikeasti mietit turvallisuutta niin en suosittele uhriutumista vaan selkärankaisuutta.

Minäpä muistutan sinua tapahtumista. Joitakin aikoja sitten skeneämme ravisteli kaksi isoa tapausta missä keskusteltiin paljon rajojen ylittymisistä ja tälläkin foorumilla tapahtumista kirjoitettiin upean avoimesti. Vähän sitä ennen häkkiläinen köysittelijäkaveri, jonka ymmärtääkseni sinäkin vähintään hyvin tunnet, ryhtyi levittämään valheita Martsista pääosin häkkiläisille, myös teidän häkkiläisten hallituslaisille ja myöhemmin teidän häkkiläisten discordissa. Koska TE  häkkiläiset halusitte uskoa häneen valheitaan, niin lopulta niputitte nämä kolme (2+1) yhteen. Häkin discordissa oli arvottavia ja minun makuun rumia keskusteluja, joissa puhuitte näistä kolmesta samassa lauseessa ja kappaleessa. Edellisestä lauseestani on faktaa tallessa ja asia olisi hyvin helppo todentaa, mutta hups Häkki on kieltänyt julkaisemasta mitään keskusteluja Discordin ulkopuolelle. Hups kuinka kätevää, eikös?

Nyt ennen kuin jatkan niin jokaisen lukijan on hyvä sisäistää että vaikka kirjoitukseni liippaa läheltä myös näitä kahta muuta tapausta, niin minulta ei heru sympatioita hyväksikäyttäjiä kohtaan.

Silloisen häkin hallituksen Puheenjohtajan Peltsin täällä aloittamassa ketjussa keskusteltiin paljon hyväksikäyttäjistä ja uhreista. Kirjoitit samaan aikaan useasti sisällöltään ajatuksen "Uhria pitää uskoa". En muista oliko juuri tuossa samaisesssa ketjussa vai muissa. Samalla Häkin discordissa pyysit Martsia vaikenemaan tai lopettamaan kitinän tms, vaikka Marts yritti puolustaa itseään. Tämän jälkeen, kun asiasta muistutettiin tällä foorumilla, niin kirjoitit:
Tämäkin taas pyritään kääntämään muka dominoivien miesten sortamiseksi. Se jos mitään on häpeällistä.
.

Nyt viestissäsi kuitenkin kerrot ettet liity Martsin tapaukseen millään lailla. Painoitko siis silloinkin suurella tunteella menemään? Minun silmissäni sinä olet myös ollut osana masinoimassa tätä ajojahtia ja se jos mikä on ollut luomassa kaikkea muuta kuin turvallisuutta. Mitens me tämä hoidettaisiin?

Mutta tässä kirjoittelussa ei ole kyse sinusta tai minusta. Minä oikeasti uskon, että turvallisuus on sinulle tärkeä aihe. Uskon todella. Mitä meidän yhteisönä ja yksilöinä pitäisi nyt tehdä turvallisuuden eteen ja ottaa opiksemme tästä kaikesta? Oletko/oletteko valmiita vaikka käymään avoimen keskustelun näistä tapahtumista ja kirjoittelustanne? Mitäs jos tarvittaessa oikeasti lukisimme, vaikka yhdessä samassa tilassa, mitä olette kirjoittaneet täällä ja Discordissa (voidaan katsoa teidän läppäreiltänne niin tekstinne ei leviä)? Voimme varmasti lukea yhdessä myös brättitytön viestit, missä hän kertoo että rajojen ylittämistä hänen ja Martsin välillä ei tapahtunut ja sen jälkeen peilata tätä kirjoittamiinne asioihin? Mitäs jos yhdessä mietimme mitä ensi kerralla tekisimme paremmin? Toki avoimuuden nimissä voimme laittaa lainauksia poistetuista ketjuista ja yrittää yhdessä pohtia missä mentiinkään pieleen (jos se on vaan sallittua). Sanot vaan HEP, niin yritän järjestää asian.

Siitä turvallisuudesta vielä. Ymmärrän viestistäsi että sinäkin olet kokenut turvattomuutta ja varmasti olet ärsyyntynyt kuvakaappauksista, viestiesi levittämisestä ja kaikesta mihin viittaat aloituksessasi. Minäkin olisin varmasti. Mutta koska olet kovin huolissasi turvallisuudesta ja ehkäpä vielä enemmän itsestäsi, niin muistutanko vielä että viestissäsi, joka poistettiin täältä baarista. päätyi fetlifeen ja jonka levittämisestä olet nyt kovin huolissasi, Sinä syytit Martsia turvattomuuden luomisesta baariin. En tiedä saako tätä lainausta poistetuista viesteistä laittaa enää näkyville, tuskin ei. Mutta nyt jos koskaan ymmärrän että sinua turhauttaa moinen viestien levittely.

Mutta tästäkin kaikesta huolimatta miten me, vaikka ihan sinä ja minä,, voisimme lisätä sitä turvallisuutta? Jos haluat käydä vaikka oikeaa rakentavaa dialogia, niin haluaisitko vaikka kertoa miten sinä henkilökohtaisesti koet köysittelijäkaverin valheet ja sen miten hän niitä käytti hyväkseen? Onko se sinun mielestäsi asia mihin meidän pitäisi yhteisönä tai vaikka ihan Alexios.na ja Peikkona tarttua? Jos sinä tai joku muu fiksu häkkiläinen haluaa tarttua tähän, olen enemmän kuin valmis yrittämään tehdä yhdessä yhteisöstämme vielä paremman ja turvallisemman. Tämä olkoon vilpitön kädenojennus halukkaille.

Pahoittelen, että tekstissäni viittaan välillä sinuun ja välillä TE-pronominillä yleisemmin häkkiläisiin. En kuitenkaan haluaa yleistää mitään kaikkiin häkkiläisiin, mutta yritän oikeasti myös välttää nikkien kirjoittamista, koska en usko sen tuovan mitään hyvää. Tiedän että asianomaiset osaavat ottaa tästä kiinni halutessaan.

Yst. Terv.
Peikko

LiliumRegale

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 25
  • Kuriton kissapeto 🐈
  • Galleria
Saako näin aivan uutena ja mistään tietämättömänä kommentoida sivusta?

Seurasin tätä ja sitä toista ketjua ja sain kyllä kokonaiskuvan siitä, mistä on kyse. Aikamoista vanhan likapyykin pesua, josta jää tosi negatiivinen fiilis.

On täysin eri asia keskustella tämän harrastuksen/elämäntavan/yhteisön/bileiden turvallisuudesta yleisesti kuin vetää siihen mukaan yksittäisiä henkilöitä ja tapauksia, joista jauhetaan ja kinastellaan sivutolkulla. Täysin tarpeetonta ja antaa vain huonon kuvan.
Uutena tulee olo, että kynnys tutustua muihin jne. pysyy jatkossakin korkeana jos tämä on se tyyli, jolla ongelmia käsitellään.

Lyhyesti: turvallisuusteemoja on välttämätöntä pitää tapetilla jatkuvasti. Yhdistyksillä on hyvä olla selvät ohjeistukset ongelmatilanteiden varalle - ja niitä myös noudatetaan. Väärinkäytöksiin on puututtava heti eikä joskus, suoraan niiden ihmisten kanssa, joita se koskee.

Yksittäisistä vanhoista tilanteista ja henkilöistä jauhaminen foorumilla kaikkien nähden vaikuttaa hölmöltä ja kiusaannuttaa niitä, jotka eivät ole olleet osallisina mainittuihin tapahtumiin.