Kirjoittaja Aihe: Pride-tapahtumien "sivumainostus"  (Luettu 742 kertaa)

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 69
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« : 29.06.2024, 11:42 »
Tampereen Pride-kulkueella hieman pisti silmään, että kinkyosastolla oli esillä myös kannabiksen laillistamista kannattava kyltti. Kun ei ollut mun kulkue tai osasto, niin en ottanut asiaa puheeksi siinä vaiheessa kun tuon huomasin ja kulkuekin oli jo matkalla. Asia kuitenkin jäi mietityttämään.

Ensiksikin voi miettiä, että onko yleensä hyvä idea koittaa mainostaa muuta kuin Pride-asiaa Pride-kulkueessa. En tietenkään ole äärimmäisen syvästi sukeltanut Pride-filosofiaan mutta oletan että kannabis on selkeästi eri asia kuin Pride. Esim. puoluepoliittisia kannanottoja ei näkynyt mutta olisiko tuosta sitten iso askel niihin ja ties mihin?

Toisekseen mitä kannabikseen tulee, niin mun nähdäkseni on olemassa varsin hyviä pointteja sekä laillistamisen puolesta että sitä vastaan, ja eri maista voi nähdä esimerkkejä siitä, miten eri tavoin asiaa on koitettu handlata. En ota kantaa siihen.

Kuitenkin häiritsee kinkyyden ja kannabiksen yhdistäminen. Pössyttely ja sessionti ei mun ajatusmaailmassa ole hyvä eikä turvallinen yhdistelmä, joten itse en näe kannabisasioita hyvänä osana Pride-kulkueen kinkyosastoa.


fido

Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #1 : 29.06.2024, 13:22 »
Kukaan ei omista prideä, eikä pride ole mikään kuplafilosofia, vaan ihmiseläimen/luonnon monimuotoisuuden juhlistamista. Pride ei kuulu erikseen kenellekään, mutta se voi kuulua kenelle tahansa, jopa vanilja heterolle, vaikka olis valkonaamauro jopa. Mun mielestä pössy sopii hyvin priden luonteeseen tai aatteeseen tai miksi sitä nyt vois kutsua kun se on diversiteettianarkiaa/-utopiaa.

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2274
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #2 : 29.06.2024, 14:14 »
Tampereen Pride-kulkueella hieman pisti silmään, että kinkyosastolla oli esillä myös kannabiksen laillistamista kannattava kyltti. Kun ei ollut mun kulkue tai osasto, niin en ottanut asiaa puheeksi siinä vaiheessa kun tuon huomasin ja kulkuekin oli jo matkalla. Asia kuitenkin jäi mietityttämään.

Ensiksikin voi miettiä, että onko yleensä hyvä idea koittaa mainostaa muuta kuin Pride-asiaa Pride-kulkueessa. En tietenkään ole äärimmäisen syvästi sukeltanut Pride-filosofiaan mutta oletan että kannabis on selkeästi eri asia kuin Pride. Esim. puoluepoliittisia kannanottoja ei näkynyt mutta olisiko tuosta sitten iso askel niihin ja ties mihin?

Toisekseen mitä kannabikseen tulee, niin mun nähdäkseni on olemassa varsin hyviä pointteja sekä laillistamisen puolesta että sitä vastaan, ja eri maista voi nähdä esimerkkejä siitä, miten eri tavoin asiaa on koitettu handlata. En ota kantaa siihen.

Kuitenkin häiritsee kinkyyden ja kannabiksen yhdistäminen. Pössyttely ja sessionti ei mun ajatusmaailmassa ole hyvä eikä turvallinen yhdistelmä, joten itse en näe kannabisasioita hyvänä osana Pride-kulkueen kinkyosastoa.

En oikein osaa kommentoida tätä kannabisasiaa tai sen relevanttiutta Pridessä, mutta politiikasta vapaa tapahtuma ei missään nimessä ole kyseessä. Esimerkiksi seksityöntekijöillä on merkittävä osa Priden historiassa ja siksi näen myös erittäin olennaisena heidän läsnäolon tapahtumassa ja myös heidän oikeuksien edistämisen osana Prideä.

susa-anniina

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 743
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #3 : 29.06.2024, 15:19 »
Näkisin, että samalla kun yhteistyökumppanien määrä on kasvanut, on joukkoon tullut osin sellaisia tahoja, joiden ideologiaa en jaa. Esimerkiksi Zalandon pikamuotivaatteet, Mehiläisen tai Terveystalon verotuskäytännöt ja toiminta ja vaikka sitten tuo kannabisasia, jota en toivo laillistettavan mutta dekriminalisointi auttaisi päihteiden käyttäjiä saamaan apua paremmin ja poistaisi minusta tiettyjä lieveilmiöitä. Omanlaisensa kannanotto on Palestiinan tukeminen.

Olen huomannut että tiedostavalle ihmiselle nämä ovat vähän vaikeita juttuja. Itselle helpommaksi olen huomannut sen, että kun yrittää keskittyä siihen pääsanomaan ja osin sulkee vähän silmiä muulta, niin on itselle helpointa. Keskittyy tavallaan tässä yhteydessä siihen ihmisoikeus ja tasa-arvo ja arvostava kohtaaminen puoleen ja meuhkaa sitten noiden yhteistyökumppanien teemoista muualla. Esim vaikka siitä, ettei Zalando pysty osoittamaan että yksikään heidän vaatteita valmistava henkilö missään päin maailmaa saisi elämiseen riittävää palkkaa... Että onhan tässä aina myös se viherpesu ja oman poliittisen ideologian jne esille tuomisen näkökulma myös mukana....

Floora

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 202
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #4 : 29.06.2024, 15:39 »
Kävelin itse Tampereella kinkyblokissa jonkun matkaa ja oletko varma, että kyseinen kyltti oli kinkyssä? Mun mielestä se oli edellä olevina viimeisenä. Tai en ole varma, mutta sellainen kuva jäi. Kinkyblokkihan oli tosi pieni, eturivissä oli pridelippu,jossa oli kinkyilyyn viittaava teksti ja takarivissä oli petplayaajia heidän lipun kanssa. Välissä oli sellainen kahden rivin porukka, jossa itse kävelin.

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 69
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #5 : 29.06.2024, 15:57 »
Menemättä yksityiskohtiin: joo, olen varma että oli kinky-osastossa.

Sen verran vielä täsmennän, että mun mielestä kannabis nimenomaan kinkyilyyn yhdistettynä antaa huonon viestin. On sitten Pride yleisemmin mitä on.

PS. Henk.koht. aika lailla samoilla linjoilla Susa-Anniinan kanssa. Siksi en tuolla marssilla viitsinyt niin paljon keskittyä asiaan. Mutta jäljestä päin nyt kuitenkin tuli fiilis, että pitäis siitä jotain sanoa.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1877
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #6 : 29.06.2024, 20:26 »
Pride. Näyttää siltä, että narkkarit sopii joukkoon mut perussuomalaiset homot eivät. En mene vannomaan, mut tältä se vaan näyttää. Hassulta.

Selina

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 582
  • Nautin elämästäni.
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #7 : 29.06.2024, 21:04 »
Tämä kyseinen kyltti oli siis koko kinkyblokin kärjessä toisen lipunkantajamme kädessä. Lipussamme luki "kinky" ja kyseinen kannabis-kyltti oli heti tämän lipun vieressä. Eli tämä yhdistelmä antoi ymmärtää että meidän koko blokki kannattaa sekä kinkyä, että kannabista. Minusta on ihan ok, jos yksittäinen henkilö kannattaa yksittäisenä henkilönä jotakin asiaa ja kantaa siitä kylttiä. Mutta jos koko blokin lipunkantaja kantaa vielä lisäksi jotain kylttiä, tämä leimaa kyllä samalla koko blokin kannattamaan kyseistä asiaa ja se ei ole ookoo.

Kävelin itse Tampereella kinkyblokissa jonkun matkaa ja oletko varma, että kyseinen kyltti oli kinkyssä? Mun mielestä se oli edellä olevina viimeisenä. Tai en ole varma, mutta sellainen kuva jäi. Kinkyblokkihan oli tosi pieni, eturivissä oli pridelippu,jossa oli kinkyilyyn viittaava teksti ja takarivissä oli petplayaajia heidän lipun kanssa. Välissä oli sellainen kahden rivin porukka, jossa itse kävelin.

Proxima Centauri

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 37
  • Ihmisen kaltainen
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #8 : 29.06.2024, 23:01 »
Näkisin, että samalla kun yhteistyökumppanien määrä on kasvanut, on joukkoon tullut osin sellaisia tahoja, joiden ideologiaa en jaa. Esimerkiksi Zalandon pikamuotivaatteet, Mehiläisen tai Terveystalon verotuskäytännöt ja toiminta ja vaikka sitten tuo kannabisasia, jota en toivo laillistettavan mutta dekriminalisointi auttaisi päihteiden käyttäjiä saamaan apua paremmin ja poistaisi minusta tiettyjä lieveilmiöitä. Omanlaisensa kannanotto on Palestiinan tukeminen.

Olen huomannut että tiedostavalle ihmiselle nämä ovat vähän vaikeita juttuja. Itselle helpommaksi olen huomannut sen, että kun yrittää keskittyä siihen pääsanomaan ja osin sulkee vähän silmiä muulta, niin on itselle helpointa. Keskittyy tavallaan tässä yhteydessä siihen ihmisoikeus ja tasa-arvo ja arvostava kohtaaminen puoleen ja meuhkaa sitten noiden yhteistyökumppanien teemoista muualla. Esim vaikka siitä, ettei Zalando pysty osoittamaan että yksikään heidän vaatteita valmistava henkilö missään päin maailmaa saisi elämiseen riittävää palkkaa... Että onhan tässä aina myös se viherpesu ja oman poliittisen ideologian jne esille tuomisen näkökulma myös mukana....

Kaupallisten tahojen suuri näkyvyys on häirinnyt itseänikin Pridessa juuri siksi, että tapahtuma on näille lähinnä yksi tapa saada näkyvyyttä, mutta Priden tarkoitus ei kuitenkaan ole toimia markkinointialustana firmoille. Erityisen häiritsevää tuo tietysti on juuri mainitsemasi kaltaisten firmojen kohdalla, jos tuntuu, että toisissa asioissa on liian iso arvoristiriita, mutta itse suhtaudun jopa sinänsä neutraaleiden firmojen, kuten teleoperaattoreiden, näkyvyyteen vähän nihkeästi. Tietenkin Pride tarvitsee rahoituksen takia yhteistyökumppaneita etenkin, koska itse tapahtumakin on kasvanut valtavan suureksi (mikä on toki sinänsä ihan hyvä asia), mutta silti tuntuu vinksahtaneelta, jos vaatefirmat ja teleoperaattorit vievät huomiota ja tilaa sateenkaarijärjestöjen omilta blokeilta. Kyllähän sitä toivoisi ihmisten huomion kiinnittyvän mieluummin maakunnista tulleen pienen lesbojärjestön vaatimattomaan banderolliin kuin ison firman massiiviseen mainosblokkiin. Jonain vuonna (tästä on jo aikaa), oli kulkueen kenties näyttävin blokki ruokalähettipalvelulla. Periaatteessa tämä kai sitten täytyy vain hyväksyä, mutta onhan se vähän masentavaa, että alunperin vaihtoehtokulttuurin mielenosoitus on muuttunut rahoittajien mainosareenaksi. No, toki vain osittain, ja onneksi sentään suurin osa Pridea ovat siihen osallistuvat ihmiset  :love: 

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2988
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #9 : 30.06.2024, 01:06 »
Olisko nyt niin, että kun joku vähemmistöä edustava asia sekoittuu massaan, se muuttaa muotoaan.
Kuulostaa tutulta.  ::)

 :o

GoodLife

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 69
  • Fetlifessä on vähän enemmän tietoa ja kuvakin.
  • Galleria
Vs: Pride-tapahtumien "sivumainostus"
« Vastaus #10 : 30.06.2024, 11:01 »
Kukaan ei omista prideä, eikä pride ole mikään kuplafilosofia, vaan ihmiseläimen/luonnon monimuotoisuuden juhlistamista. Pride ei kuulu erikseen kenellekään, mutta se voi kuulua kenelle tahansa, jopa vanilja heterolle, vaikka olis valkonaamauro jopa. Mun mielestä pössy sopii hyvin priden luonteeseen tai aatteeseen tai miksi sitä nyt vois kutsua kun se on diversiteettianarkiaa/-utopiaa.
Wikipediasta: Pride tai gay pride tarkoittaa maailmanlaajuista liikettä ja ajattelua, jonka mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt voivat olla ylpeitä seksuaalisesta suuntautumisestaan ja sukupuoli-identiteetistään. Pride-liike puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien ja etujen puolesta tehtyä työtä.