Kirjoittaja Aihe: Lars von Trier: Nymphomaniac  (Luettu 17366 kertaa)

R75

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #30 : 08.04.2014, 12:22 »
Loistava filmi, yksi Trierin parhaista. Aioin ensin katsoa kakkososan seuraavana päivänä, mutta ykkösosan jälkeen tuntui siltä, että halusin nähdä senkin heti. Kakkososa oli vielä ensimmäistä parempi.

allegoria

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #31 : 08.04.2014, 15:11 »
Inhoan Trierin epäoikeudenmukaisuuden korostusta ja surkeilua niin paljon etten voi ymmärtää kuinka joku pitää niistä leffoista, enkä tiedä kuinka jotkut nauttii 4-5h tällaista....Mutta kiva kun joku nauttii. Ehkä se on petrannut, eh?..(Samantapaisista syistä en siedä esim.Kubrikin Kellopeliappelsiiniakaan, vaikka sekin on mukamas huisin nero hieno klassikko).

LiseCohen

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1217
  • Untermensch
  • Galleria
    • TOMM¥ €A$H PERVOILUT
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #32 : 30.06.2014, 16:20 »
*Sisältää spoilereita*

Vihdoin tuli katsottua "Nymph()maniac" vaikkakin 1 ja 2 osan välissä oli pari, kolme viikkoa. Olisin toivonut että tässä ketjussa olisi ollut enemmän ja syvällisempiä pohdintoja elokuvasta. En ole nähnyt sensuroimatonta versiota mutten usko että lähikuvat yhdynnästä olisivat tuoneet mitään lisää. Olen ollut Lars von Trier-fani aina Valtakunnasta lähtien. 15-vuotiaana se teki minuun suuren vaikutuksen. Sarjan katsominen keskellä yötä ahdisti, mutta sitä oli pakko tuijottaa. Olen ostanut kaudet omaksi, mutten ole vielä pystynyt katsomaan niitä sillä pelkään että se "pilaa" lapsuudenmuistoni.

"Nymph()maniac" oli aikalailla juuri sellainen kuin odotinkin. Ei tosin yhtä puuduttava nelituntinen maratoni kuin luulin. Elokuva toi mieleen omat muistot teiniajoilta kun huomasi millainen valta omalla seksuaalisuudella on miehiin. Miehiä keräsi kuin sulkia hattuun eikä silloin ajatellut että tuntemattomien miesten mukaan lähteminen olisi vaarallista. Mitä tahansa olisi voinut sattua. Elokuva sai myös pohtimaan mitä eroa on nymfomanialla ja seksiaddiktiolla? Eroavatko ne toisistaan? Itse ajattelen että nymfomaani nauttii seksistä, mutta seksiaddiktille se on pakkomielle. Pakkomielteen määritelmähän on usein että se on pakonomainen tarve joka ei tuota enää nautintoa.

Minusta oli hassua kun eräässä kohtauksessa Joen näyttelijäksi on vaihtunut vanhempi näyttelijä (Charlotte Gainsbourg), mutta Jerômea näyttelee yhä nuorempi näyttelijä (Shia LaBeouf). Eli Joe vanheni nopeammin kuin Jerôme vaikka oletan että he ovat suunnilleen samanikäisiä tai Jerôme jopa vähän vanhempi (koska Joe menetti hänelle neitsyytensä). Inhottaa kun tarraan aina kiinni elokuvien epäloogisuuksiin ja virheisiin..

Elokuvan loppupuolella Joe tutustuu P:hen tämän ollessa 15-vuotias ja myöhemmin P muuttaa hänen luokseen asumaan ja he aloittavat seksisuhteen P:n aloitteesta tämän täytettyä 18v. Ajattelin heitä äitinä ja adoptiotyttärenä niin kohtaus sai hieman insestisen väritteen. Elokuva oli kuitenkin minusta aika kesy. En ymmärrä mistä elokuvan ympärillä vellonut "kohu" on saanut alkunsa. Loppukohtaus oli aina ennalta-arvattava.

Olivatko BDSM-kohtaukset teistä uskottavia? Itse en harrasta BDSM:ää niin en oikein osaa arvioida. Korvaan särähti ainakin se "ei turvasanaa" ja kyseessä olivat kaksi toisilleen tuntematonta henkilöä.

Norja

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #33 : 01.07.2014, 04:59 »
No huh huh. Inhoan von Trieriä.

Sontaahan ne sen leffat usein onkin. Ilman tai kanssa jotain tekorankkaa muka-älyllistä liibalaabaa.

Tällaset kommentit kuuluu nettiaikaan ja todentavat junttiuden määritelmän tarkoittamaan myös kaupungeissa tai sellaiseen verrattavassa taajamassa asustelevia, esim itähelsinkiläisiä. Mun mielestä junttiutta on perustella näin: "jotain tekorankkaa muka älyllistä liibalaabaa". Millä perustellaan tekorankkuus, omiin kokemuksiin tai elämään nähden vai? Mitä on liibalaaba-sanan liiba? Tai laaba? Miten määritellään älyllinen jos VonTrier on muka-älyllinen? Mä huomaan olevani nikkiksen puutteessa koska just tällaset kommentit saavat mut tuntemaan itteni todella väkivaltaiseksi ja mun tekis mieli hajottaa jotakin. Ei siksi että mä diggaan Trieriä sikana ja haluan puolustaa sitä, vaan siksi että mä jään aina kyselemään ja ajattelemaan ja googlaamaan tällasten muka.keskustelijoiden sivuhuomautuksien takia. mä en edes tarvitse sitä tietoa koska mä olen jo omaa mieltäni ja oikeassa.

Katsoin elokuvan jo aikaa sitten ja pidin siitä kovasti niinkuin muustakin äijän tuotannosta. Mä en varmaankaan ole tarpeeks kulturelli tai älykäs kun en ole mikään taiderunkkari enkä akateemisesti koulutettu, mutta mua kiehtoo aina jos muija saa kuontaloon niin että veri lentää. Mä oikein tunnen sen maun suussani koska se on mulle tuttua. Niljakkaan tedipojat ja muut epäolennot kasarilla pieksi mua millon mistäkin syystä. Nykyään ollaan muutaman kanssa ihan jees ja ei siinä. joo niin siitä naisen hakkaamisesta piti. Joo hei mä saatan kiihottua siitä kun veri vuotaa ja näissä se vuotaa jotenkin aika todentuntuisesti ja se ei ole mun mielestä tekotaiteellista. Useimmat kinkytaiteilijoina itteensä pitävät ovat ihan teko. Samoin tekomasterit tai tekodommet. Ihmiset on enimmäkseen niin vitun teko. Suomessa on tekokinky-yhdistyksiäkin pari kappaletta. joo se siitä. Muhun koski sen mimmin kerronta ja mä samastuin siihen monesti, joo mussa on mimmiä tarpeeks siihen ja tunnen että mun oma elämä on ollut hyvin samankaltaista kun toi elokuva. Itkin muutamassa kohdassa ja nauroin ääneen välillä. Miten joku voi haukkua tällasta leffaa joka on ihan kun suoraan jonkun elämästä? Niin todellinen se on verrattuna noihin tavanomaisiin jenkki-britti-euroleffoihin joista jokainen on lähtökohtaisesti jo kassamagneetti koska mitään muuta merkitystä niillä ei ole. Joo, mun mielestä oli hyviä molemmat just sen takia että toi elokuva on totta ja voin sanoa että uncut tai cut ihan sama senkin hifistelijät. Kyllä se sinne uppoo vaikka leikattunakin.  :love:

Riverlady

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #34 : 01.07.2014, 11:15 »
Mä en ole rohjennut tai vaivautunut katsomaan tätä tai näitä elokuvia vielä, koska Trier on jo ohjannut sekä Idiootit että Melancholian, jotka kummatkin kertovat juuri minun elämästäni niin hauskasti tai elegantin dramaattisesti, ettei edes minulle itselleni olisi tullut mieleen, enkä siksi voi uskoa etteikö noiden jälkeen mikä vaan saman ohjaajan elokuva olisi itselleni yhdentekevämpi. Jos Nymphomaniacit tulee jossain vaiheessa vastaan, niin mikä ettei, mutta en jaksa hötkyillä niiden suhteen. Onhan nimittäin Trierin muutkin leffat kuin Idarit ja Melancholia kuitenkin olleet jokainen omalla tavallaan ihan jees.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #35 : 01.07.2014, 17:52 »
Riget oli jees.
Varmaan sama juttu kun takinkääntäjä-Jacksonilla kun vertaa Bad Tastea tai Meet The Feeblessiä Lord of The Ringsiin tai King Kongiin.  :o

"I want my pudding with bloody ears!"


Tuulia

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 311
  • Piloille hemmoteltu.
  • Galleria
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #36 : 01.07.2014, 20:10 »
Ratkesinpa sittenkin leikattuihin versioihin. Olen ollut Rigetistä lähtien joka leffan jälkeen mykkyrällä ja pakahduksis, eikä nymphomaniacit ollu poikkeus. Tällä kertaa en vaan saanut velloa siinä hyvässä pahassa mielessä, jonka yleensä olen saanut Trierin leffoista. Yhtä kaikki, tykkäsin kovasti.

balthazar

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #37 : 02.07.2014, 01:40 »
Riget oli jees.
Varmaan sama juttu kun takinkääntäjä-Jacksonilla kun vertaa Bad Tastea tai Meet The Feeblessiä Lord of The Ringsiin tai King Kongiin.  :o

"I want my pudding with bloody ears!"
Mä aina jostain syystä luen "tsh:n ohjaajalta" hiljaa mielessäni "bad tasten ohjaajalta" :P

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #38 : 02.07.2014, 11:36 »
En ole nähnyt sensuroimatonta versiota mutten usko että lähikuvat yhdynnästä olisivat tuoneet mitään lisää.

28min kesto erosta ilmeisesti suurin osa tulee muusta kuin seksistä http://www.vulture.com/2014/02/what-got-cut-from-nymphomaniac-directors-cut.html Seikka mitä ei ole kovin hyvin tuotu esiin mainonnassa. Varsinkin kun ottaa huomioon että part 2 kohdalla kesto eroaa alustavasti 40min luokkaa. Part 2 uncut tulee syyskuussa torontossa joten jouluksi varmaan tulee dvd.

hiz

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #39 : 15.09.2014, 07:46 »
Nymphomaniac I&II Director's Cut Rakkautta ja Anarkiaa festivaalin ohjelmistossa, esitykset 22.9 ja 25.9.2014.

esclavo

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #40 : 25.09.2014, 16:42 »
Katsoin leikkaamattomat versiot viikkoja sitten kotona sohvaltani, ostin meno matkalle juustoja, keksejä, meloonia, rypäleitä, pähkinöitä ja sitten olutta. Olin valmis nauttimaan tunteja omasta seurastani.

Ikävä kyllä, juustot saivat jäädä sikseen, kun en intensiiviseltä katsomiselta muistanut eväitä. Molemmat osat menivät ihan hujauksessa, ehdein juuri sen levyn vaihtaa välissä, ikkunankin tajusin avata kun tupakansavu täytti huoneen.

Tää oli Trieriltä ehkäpä helpoin elokuva. Jokainen voi katsoa tämän ja kokea samaistumisen tunteita ilman sen kummempia ''mitä vittua tässä äsken tapahtui''. Seksi on arkipäivää meille kaikille, sen käsitteleminen noin ronskisti oli vain ilahduttavaa.
Loppujaan omat fiilikset elokuvan jälkeen olivat kahden päivän valaistuminen. Olin päättänyt, että mä en enää ikinä halua olla niin seksihullu mitä olin, miksi annan seksin tulla jokaisen päätöksen tielle ja miksi annan sen musertaa mua niin paljon. Päätöksessä en tietenkään pysynyt, mutta se oli se valaistuminen minkä minä tästä kyseisetä elokuvasta koin. Seksi on niin petollista ja se määrittää meidän koko elämäämme negatiivisesti, kaikkien meidän. Vaikka akti on nautinnollista, aiheuttaa seksi ja seksuaalisuus mustasukkaisuutta, vihaa, riitoja, väkivaltaa, se pistetään monien asioiden edelle, sen takia tapetaan... Oikeastaan kaikki paha voidaan liittää seksiin (okei melkein kaikki).

Elokuvassa oli monta todella surullista, sykähdyttävää, naurattavaa ja ajatuksia herättävää kohtausta.

Ainoa, mikä minua aidosti häiritsi, oli Rammsteinin tunkeminen elokuvaan. Ei toiminut, elokuvassa oli muutenkin niin vähän musiikkia niin ei minulle oikein auennut, miksi hyvä hiljaisuus piti rikkoa?

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #41 : 25.09.2014, 20:57 »
Katsoin leikkaamattomat versiot

Oletko nyt ihan varma versiosta? Koska äkkiseltään ei näyttäisi uncut olevan vielä levyllä ulkona. Perus teatteriversio löytyy blueraynä. 246 vs 325

esclavo

  • Vieras
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #42 : 25.09.2014, 21:51 »
Katsoin leikkaamattomat versiot

Oletko nyt ihan varma versiosta? Koska äkkiseltään ei näyttäisi uncut olevan vielä levyllä ulkona. Perus teatteriversio löytyy blueraynä. 246 vs 325

Herran jumala! Tarkoitin leikattuja versioita, en todellakaan tiedä, miksi puhuin leikkaamattomista. En olisi koskaan tajunnut omaa mokaani, kiitos!

Tuulia

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 311
  • Piloille hemmoteltu.
  • Galleria
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #43 : 23.11.2014, 15:07 »
Nyt löytyy leikkaamattomat versiot netistä. :)

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2610
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Lars von Trier: Nymphomaniac
« Vastaus #44 : 23.11.2014, 22:27 »
Jahas, katsoin sitten näemmä epähuomiossa Jenkkiflixin kautta saksitut versiot, kun en tajunnut, että tästä on tulossa joku Director's cuttikin. Ekasta osasta kyllä pidin, mutta toinen osa jätti jo hiaman paskan maun suuhun, että enpä taida vaivautua Director's Cuttia katsomaan...