Kirjoittaja Aihe: tee-se itse vacbed???  (Luettu 20426 kertaa)

switcher

  • Vieras
tee-se itse vacbed???
« : 28.09.2011, 16:12 »
Olen suunnitellut vähän tuollaisen vacbedin itse rakentamista mutta olen miettinyt ongelmia mitä siinä tulis?                                                                                                                -Eli miten saisi vetoketjusta ilma tiiviin edes sillee et sen saisi tuossa tarkoituksessa toimimaan??                                                                                         -mistä rakentaisin kehikon sille(kenties joku muovi putki?? Mistä saa?)                       -sit mistä keksisi siihen sen imuri venttiilin pitääkö keksiä joku ratkaisu onko ehdotuksia?                                                                                                              Eli jos jollain olisi kokemusta sellaisen itse tekemisestä/hyviä ehdotuksia tai jos jollain sattuisi itsellään olemaan sellainen niin voisi saada vinkkejä kunnollisesta versiosta.                       

brahma

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 857
  • The evil saint - Ilkeä pyhimys
  • Galleria
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #1 : 28.09.2011, 16:57 »
Olen suunnitellut vähän tuollaisen vacbedin itse rakentamista mutta olen miettinyt ongelmia mitä siinä tulis?                                                                                                                -Eli miten saisi vetoketjusta ilma tiiviin edes sillee et sen saisi tuossa tarkoituksessa toimimaan??                                                                                         -mistä rakentaisin kehikon sille(kenties joku muovi putki?? Mistä saa?)                       -sit mistä keksisi siihen sen imuri venttiilin pitääkö keksiä joku ratkaisu onko ehdotuksia?                                                                                                              Eli jos jollain olisi kokemusta sellaisen itse tekemisestä/hyviä ehdotuksia tai jos jollain sattuisi itsellään olemaan sellainen niin voisi saada vinkkejä kunnollisesta versiosta.                     

et saa siitä normaalista vetoketjusta millään ilmatiivistä... ellet sitten teippaa teipillä sen vetoketjun päältä. Sitten ne venttiilit sinne imurin päähän myös...

On olemassa ilmatiiviitä vetoketjuja, mutta ainakin tuolla jossain valittelivat, että se maksaa 80/per metri

Sitten vielä se ilmareijän kohdan tiivistäminen....

switcher

  • Vieras
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #2 : 28.09.2011, 17:01 »
joo ongelmia on mut ei vaan mielellään maksais päälle 300e tilaamalla sellaista valmiiksi tehtynä paitsi jos alkaa tulla hintaa noin paljon pelkästä vetoketjusta:(

Nepo

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 498
  • "Kyllä se mökillä menis"
  • Galleria
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #3 : 28.09.2011, 17:19 »
Kannattaa hommata "The Better built Bondage Book"..näkyy sisältävän vacuum bedin valmistuksen.Ja äkkisiltään vilastuna runko on tehty abs muoviputkesta...Ensin tehdään sopivasta muovista tarpeeks iso "pussi " joka jätetään toisesta päästä auki...abs-runkonen kehikko pussin sisään ja subi perään  >:D
Pussi suljetaan leveällä teipillä tms ja imuri kytketään avoimena olevaan abs-putken pääähän.
Mutta jos hommaat kirjan "about 25eur" niin siellä on teko-ohjeet.Toki voin tarvittaessa scannata omasta...mut kestää hetkisen löytää scanneri.

http://www.tbbbb.com/vacuum_bed.html

Nepo

Calitri

  • Vieras
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #4 : 28.09.2011, 17:29 »
Me ollaan tekemässä tässä (kun vaan kerettäis alottaan, prkle...) kanssa vacbediä itekin ja voidaan sitten pistää vähän tarinaa tänne, kun saadaan se valmiiksi. Ei vähään aikaan kyllä tuu mutta sitten kun tulee. :)

En viittiny vastata tuohon toiseen ketjuun tosta liquid latexista, joten pistänpä tähän. Sitä ei voi käyttää tiivistämiseen, koska sehän irtoais heti, kun sen vetoketjun avaa. Nuo varsinaiset ilmatiiviit vetoketjut on ainoa vaihtoehto valitettavasti, jos vetoketjulla haluaa sen tehdä. Me ei aiota laittaa sitä vetoketjua siihen ollenkaan vaan tiivistetään se päädystä rullasaumalla. Rungon saa kätevästi kasaan muoviputkista (esim. keskuspölynimurin putkista) ja niihin saa niitä sopivia mutka/yhdistyspaloja.

Mr.Vic

Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #5 : 28.09.2011, 20:12 »
Kannattaa hommata "The Better built Bondage Book"..näkyy sisältävän vacuum bedin valmistuksen.Ja äkkisiltään vilastuna runko on tehty abs muoviputkesta...Ensin tehdään sopivasta muovista tarpeeks iso "pussi " joka jätetään toisesta päästä auki...abs-runkonen kehikko pussin sisään ja subi perään  >:D
Pussi suljetaan leveällä teipillä tms ja imuri kytketään avoimena olevaan abs-putken pääähän.
Mutta jos hommaat kirjan "about 25eur" niin siellä on teko-ohjeet.Toki voin tarvittaessa scannata omasta...mut kestää hetkisen löytää scanneri.

http://www.tbbbb.com/vacuum_bed.html

Nepo

Mäkin voin skannailla sen jos on tarvetta, skanneri kun on tossa työpöydällä koneen vieressä.  ;D

brahma

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 857
  • The evil saint - Ilkeä pyhimys
  • Galleria
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #6 : 28.09.2011, 20:35 »
Tuo on siis itseasiassa erittäin helppo tehdä, tarvitaan 2kpl pystysuunnassa olevia putkia, jotka on sitten sen 2m tai pidempiä. sitten vaakasuunnas olevat putket jotka ovat omasta mielestäni siis AINAKIN metrin pituiset. 3kpl 90 asteen mutkia noihin putkiin ja 1 kpl T liitin.

Mitä ohuemmasta materiaalista, se pussi, sen parempi, ainakin näin sanovat tuolla mistä tilailen noita. Itse kyllä olen päätynyt tuohon 0.45mm latexiin, kun se kuitenkin kestää hieman paremmin kuin joku 0,35mm latex... tosin tuo on mutua...

Kumiliimaa... jos itse noita liimailee latexeja yhteen... ja vetoketju...
Rullaleikkuri, jos tarvii latexia pätkiä...

Pora, sekä hyvä poranterä, itse melkein poraisilisin puulle tarkoitetulla terällä kun siinä on se piikki, ellei ole jotain pylväsporakonetta, jolla porataan ne ilman imu reijät niihin putkiin.

santapaperia/hiekkapaperia, kumpaa nimitystä nyt sitten käyttäkään niiden porareikin hiomiseen, eli hiedotaan ne mahdolliset terävät osat niistä reijistä pois.

pölynimuri, mielellään sellanen, missä on varressa se ilma aukko, millä saa annettua viileätä ilmaa sinne imuriin, jotta se ei ylikuumia ja sano poks... keskuspölynimuria ei ole tullut testattua

Calitri

  • Vieras
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #7 : 28.09.2011, 20:53 »
Mitä brahma sano, niin ei se ole tosiaan edes vaikea tehdä. Sen muistutan vaan, että yleensä kumirullat on vaan max. metrin leveitä tai vähän alle, joten ehkä se poikki"puu" kannattaa tehdä alle metrisenä, näin aiotaan ite tehä.

Meillä on kans 0.40mm kumia ja oon lukenu monesta paikkaa netistä, että just alle 0.35mm ei kannata tehdä ja monet varsinaiset vacbeditkin on jopa ~0.6mm kumia paksuimmillaan, jotta se toimii hyvin ja kestää käyttöä.

Meillä oli ajatuksena laittaa siihen T-liittimeen yksisuuntainen venttiili, jottei tartte huudattaa koko ajan imuria. Onneks imurissa on kyllä tehonsäätö, joten ei pääsen sen puolesta kuumiamaan liikaa mutta katotaan, jos sopiva venttiili löytyis, joka ois vielä pitäväkin.

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #8 : 28.09.2011, 21:15 »
Ja jos ei pölynimuri nappaa, voi aina kompuran avullakin toimivan väsätä. Tajusin tätä ketjua lukiessa että seripainoseulan valotuspöydän rakenne on aika identtinen vacbedin toimintaperiaatteen kanssa. Siinä käytännössä  mekaanisen puristuksen avulla isketään kumikehikko tiiviiksi ja sitten kumissa on kiinni traktorinkumin venttiili (myydään erikseen, siinä on kumilätkä mukana millä saa kumikankaaseen kiinni) ja sitten kompuran avulla imetään alipaine.

switcher

  • Vieras
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #9 : 28.09.2011, 21:29 »

[/quote]

Mäkin voin skannailla sen jos on tarvetta, skanneri kun on tossa työpöydällä koneen vieressä.  ;D
[/quote] hei skannaatko ne ohjeet saisi hyviä vinkkejä

switcher

  • Vieras
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #10 : 28.09.2011, 21:34 »
hei kiitoksia kaikilla nyt pitäis poimia tästä ohjeet ja alkaa rakentamaan:D ohjeita ja skannauksia saa laittaa

Nepo

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 498
  • "Kyllä se mökillä menis"
  • Galleria
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #11 : 28.09.2011, 22:03 »
scannailu olis ihan jees,jos täällä olis joku osio minne vois ladata vaikka pdf:nä tiedostoja ;)  Vinkki ylläpidolle!!!Ja jos on Hkistä/lähialueilta...niiin kohtahan alkaa se "käsityökerho" josta on infoa jossain ketjussa....siellähän sitä voisi vaihtaa helposti vinkkejä/ideoita.

Leikkisa

  • Vieras
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #12 : 28.09.2011, 22:17 »
scannailu olis ihan jees,jos täällä olis joku osio minne vois ladata vaikka pdf:nä tiedostoja ;)  Vinkki ylläpidolle!!!Ja jos on Hkistä/lähialueilta...niiin kohtahan alkaa se "käsityökerho" josta on infoa jossain ketjussa....siellähän sitä voisi vaihtaa helposti vinkkejä/ideoita.

Foorumi soveltuu siihen siis mainiosti, koska liitetiedostot voivat olla .pdf-muotoisia. :)

brahma

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 857
  • The evil saint - Ilkeä pyhimys
  • Galleria
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #13 : 28.09.2011, 22:44 »
scannailu olis ihan jees,jos täällä olis joku osio minne vois ladata vaikka pdf:nä tiedostoja ;)  Vinkki ylläpidolle!!!Ja jos on Hkistä/lähialueilta...niiin kohtahan alkaa se "käsityökerho" josta on infoa jossain ketjussa....siellähän sitä voisi vaihtaa helposti vinkkejä/ideoita.

Foorumi soveltuu siihen siis mainiosti, koska liitetiedostot voivat olla .pdf-muotoisia. :)

että foorumi soveltuu tekijänoikeudella suojatun materiaalin levittämiseen?

Leikkisa

  • Vieras
Vs: tee-se itse vacbed???
« Vastaus #14 : 28.09.2011, 22:48 »
Foorumi soveltuu siihen siis mainiosti, koska liitetiedostot voivat olla .pdf-muotoisia. :)

että foorumi soveltuu tekijänoikeudella suojatun materiaalin levittämiseen?

No tässä kieltämättä jäi minulla vähän konteksti tarkemmin lukematta. Niitä omia rakennusohjeita saa toki .pdf-tiedostoinakin laitella, mutta ei tietenkään lähdetä luvatta kirjoja kopioimaan.