Aihepiiri on todella laaja ja aikajänne pitkä. Lisäksi on pantava merkille ja otettava huomioon, ettei aihepiirin tutkimus ole erehtymätöntä eikä välttämättä puolueetonta.
Sivusin aihepiirin historiallisia vääristymiä taannoisen kirjoitussarjani
Teemoja hoitavasta piiskauksesta osassa 5 (Syvä pää: tutkija, trauma ja piiska). Varhaisten tutkija-auktoriteettien, setien Sigmund Freud, Richard von Kraff-Ebbing, Nicholas Avery ja Theodor Reik, pohdinnoissa keskeisessä osassa on masokismin jonkinlainen sairausluonne. Terveys, sairaus, kehitys, kehityshäiriö ja moraali voivat vilistä yhtenä sekasotkuna. Toisaalta lähtökohtana oli se ajatus, ettei naista voi tiede eikä (mies)tutkija ymmärtää. Se vaan on niin.
Kun tullaan lähemmäs nykyaikaa, tapahtuu muutoksia tutkijoiden ajattelun perusteissa. Sairausajattelun tilalle tulee näkemys, että BDSM:ssä on kyse terveiden ihmisten harmittomasta vapaa-ajanvietosta (Kenneth Sandnabba, Robert J. Stoller). Toisaalta naispuolisten tutkijoiden merkitys on kasvanut ja feministisen tutkimuksen ja naistutkimuksen / sukupuolentutkimuksen kautta löytyy uusia näkökulmia.
Eräissä varhaisissakin kirjoituksissa haluttiin luopua termeistä sadismi ja masokismi ja puhuttiin niiden sijasta aktiivisesta ja passiivisesta algolagniasta. Tätä hyödynsivät myöhemmin ainakin jotkut skandinaaviset kirjoittajat, kuten pariskunta Inge ja Sten Hegeler.
Niinpä tilanne on nykyään se, että naisten masokismiakin tarkastellaan monilta eri kannoilta. Voi törmätä tutkimuksiin, 1) joissa (jälleen) pohditaan alkusyitä, 2) kartoitetaan ilmiön yleisyyttä ja muotoja, 3) pengotaan aiempia merkityksiä ja haetaan uusia niin psykologian, sosiologian, kulttuurintutkimuksen, sukupuolentutkimuksen kuin biologian ja aivofysiologiankin suunnista. Huomattava merkitys 4) on omakohtaisilla kokemuksilla ja niiden pohdinnoilla. Lisäksi on eri aikoina ja eri lähtökohdista kirjoitettua kaunokirjallis-teologis-filosofista pohdintaa vaikka miten paljon. Ikuiseksi arvoitukseksi taitaa jäädä, niinköhän vaikkapa
O:n tarina tosiaan kirjoitettiin oman rakastajan viihteeksi ja tämän suosion varmistamiseksi vai oliko kyseessä sittenkin joko oman tai ystäväpiirin kokemusten symbolinen purku II maailmansodan ja Ranskan vastarintaliikkeen ajoilta.
Suomeksi materiaalia silti joutuu haeskelemaan. Hyviä vinkkejä foorumilta löytyy mm. Tampereen ja Helsingin kirjallisuuspiirien listoilta. Esimerkiksi F. Roger Devlinin kirjoitus
Kysymys naisten masokismista liikkuu lähinnä kulttuuritieteiden alueella.
https://sarastuslehti.com/2014/10/24/kysymys-naisten-masokismista/ Oma kirjoitussarjani löytyy foorumin osiosta Artikkelit. Yhteenveto-osa tästä
https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=41730.0Mr Birch