Tämäpä oli kuuntelukokemus, melkeinpä isolla K:lla. Olen vanhanaikainen kuuntelija. En pidä pilleistä ja vihellyksistä. En mää kaippa mittä kilinöi. Tällä kertaa kannatti antaa pillien ja vihellysten asettua omalle paikalleen.
Kokonaisuus näet osoittautuu sangen monikerroksiseksi, sillä siihen on pujoteltu mm. Extaasi-ryhmän julkaisua Julmia naisia: Sadomasokistinaiset kertovat vuodelta 1989, tutkimusta S&M:n ja musiikin suhteesta, kuten Anna-Elena Pääkkölän Sound kinks: sadomasochistic erotica in audiovisual music performances (2016). Ohjelmassa luetut katkelmat Julmia naisia -julkaisuun sisältyvistä fantasioista antavat aiheen ketjun aloittajan huomiolle: Teos ei sovellu herkimmille kuuntelijoille.
Keskustelu BDSM:n aiemmasta medikalisoivasta tulkinnasta sai ohjelmassa vastaparikseen tulkinnan BDSM:stä pelottavien kokemusten simulaationa. Itse asiassa mentiin vielä simulaatiosta pitemmälle, simulacrumiin, Jean Baudrillardin tulkintaan, jonka mukaan simulacrum ei ole jäljitelmää kohteestaan, vaan oma todellisuutensa. Sillä tavallaan katkaistaan siivet näiltä käsityksiltä, joiden mukaan BDSM:ää (tai kauhugenrejä jne.) harrastavat olisivat jonkinlaisen kokemusten toistopakon vankeja, tunnistivat sen tai eivät.
Kiitos löydön jakamisesta, Janetar!
Mr Birch