Kirjoittaja Aihe: Vallan aivokemiaa  (Luettu 15504 kertaa)

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Vallan aivokemiaa
« Vastaus #15 : 18.08.2012, 20:46 »
Tässä ketjussa on mainittu NLP-tekniikka. Mainitsijoina, positiiviseen sävyyn: Dominaattori, Subitar80 ja John. Haluaisin hieman käytännön esimerkkejä, jookos? Ja olen kiinnostunut myös kuulemaan käytättekö itseenne vai myös muihin ihmisiin?

Lisäys: olen ollut NLP-kurssilla, ja perehtynyt myös kognitiiviseen terapiaan sekä hypnoosiin. Kysyn siis ihan käytännön empiirisestä uteliaisuudesta asiaan. En omaa mitään lukkiutunutta asennetta jotakin vastaan tai jonkin puolesta siis.
Siinähän on kyse, ainakin NLP-terapiassa, juuri vuorovaikutuksesta, ja tieteellisen näytön vähäisyys, ainakin osittain, perustuu sille että tutkiminen ja vertaaminen muihin vuorovaikutuksen muotoihin, ja eron tekeminen NLP:hen, on aika ongelmallista.

Dominaattori

  • Smurffit
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 278
  • Galleria
Vs: Vallan aivokemiaa
« Vastaus #16 : 04.01.2013, 01:37 »
Lyhyesti siis oman mielen hallintaa ja esim. adrenaliinin "pumppaaminen" ennen urheilusuoritusta tai vitutuksen hälventäminen ennen asiakastapaamiseen menemistä. Keinoina musiikki, vitsit tai pelkkä oman ajattelun ohjaaminen positiivisiin/agressiivisiin asioihin. Toimii tehokkaimmin omassa päässä, mutta kyllä sitä saa siirrettyä toisiinkin kun ensin luomudouppaa omat aivot. Paljon muutakin toki lasketaan termin alle, niistä vähäisempiä kokemuksia.

modelslaveman

  • Vieras
Vs: Vallan aivokemiaa
« Vastaus #17 : 21.04.2021, 00:09 »
Hieno ja aiheellinenkin kirjoitus - sekä harvinaisen hyvät kommentit.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Vallan aivokemiaa
« Vastaus #18 : 06.03.2022, 17:07 »
Professori, neurotieteilijä ja psykologi Ian Robertson on tutkinut miten pitkäkestoinen valta muuttaa ihmisen aivokemiaa.
Hän on Irlannin tiedeakatemian jäsen ja Dublinin Trinity College-yliopiston neurotieteiden laitoksen perusjajaprofessori. Nämä maininnat vain jos joku jaksaa etsiä enemmän tietoa.

V. 2012 häneltä julkaistiin teos The Winner Effect. Joka kertoo vallasta ja aivoista.

"Kohtuullisena annoksena valta tekee johtajalle hyvää. Se parantaa abstraktia ajattelua, nostaa mielialaa, vähentää pelkoja ja lisää päämäärätietietoisuutta.

Mutta rajoittamattomana valta addiktoi, korostaa narsistisia piirteitä ja heikentää riskienarviointikykyä.

Valta vaikuttaa samoissa aivojen osissa kuin vaikka kokaiini tai ongelmapelaaminen. Ihminen ei enää kykene arvioimaan riskejä järkevästi."

Artikkeli oli alunperin tarkoitwttu Putinin ja diktaattorien toiminnan hahmottamiseen. Sopii myös D/s-ja muissa suhteissa valtaa käyttäviin.

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Vallan aivokemiaa
« Vastaus #19 : 07.03.2022, 00:34 »
Niin itse mielumin aina pidän vallasta vain 1% itselläni, eli viimeiset sanat, eli mikis pitäisin subia, jolta en vaatisi omien aivojen käyttöä, eli tälle kaikki vastuu siitä mitä itse pyytää ja myös siitä että osaa selittää asiat selkeästi, eli itse vain tarkennan kysymyksillä, johon vaadin vastaukset.
eli mitään vapaa matkustaja ihmistä en edes jaksa katsella, sillä subissa pitää olla tietyä haastetta aivojen toiminnassa että tämä myös pystyy itseäni haastamaan, eli valta on aina näissä tilanteissa hyvinkin moninaisesti vaikuttavaa, mutta esim mikromanageraamine ei itseltä onnistu laisinkaan, silllä olen aivan liiana laiska sellaiseen.

Laurentzia41

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 161
  • Switch BBW-seikkailijatar
  • Galleria
Vs: Vallan aivokemiaa
« Vastaus #20 : 15.04.2022, 11:20 »
On hyvä huomioda että kun puhutaan aivojen välittäjäaineista ja bdsm skenestä, niin monilla voi olla taustalla jo valmiiksi neuropsykiatrisia piirteitä. Esim. Adhd henkilön dopamiini- ja aistikokemus hakuisuus on hyvä huomioda myös subdropin syvyydessä ja turvallisuustekijöissä. Lienee niin että suurin osa täällä pyörivistä on jollain tasolla dopamiini ja siten mielihyväkuisia (vrt. instant gratification monkey). Siksi on hyvä muistaa myös että dopamiini on se nopea mielihyvän tuottaja ja serotoniin vaikutukset pidempi kestoisia ja sen saavuttaa viivästetyn palkkion (esim.tylsät arkiaskareet) kautta.parhaiten!