Kirjoittaja Aihe: Tampereen viikottainen baarimiittin TORSTAINA 15.12 klo 18 @ 2H+K  (Luettu 16882 kertaa)

Haamuraja

  • Vieras
Kyllä, yksi ehdotuksista helpottaa miittien hiljaisempien osaa oli tosiaan se, että äänekkäin kolmikko ei muodostaisi miitteihin Bermudan kolmiota, joka nuijii hiljaiset nurin. Teillä on kyky innostaa toisenne niin kovaan äläkkään, ettette enää edes huomaa sitä, että puhutte muiden päälle. Ehdotus pyytää teitä istumaan pöydän eri puolilla lähti siitä, että olette huomioineet muut ihmiset paremmin, kun ette ole istuneet vierekkäin, eikä se ole aiemminkaan estänyt teitä juttelemasta toisillenne. Aktiivisten ihmisten pitäisi kannustaa passiivisempia olemaan aktiivisempia, eikä liiskata näitä. Ei huomaavaisuus ole sama asia kuin pyrkimys miellyttää kaikkia.

Toinen ehdotus oli jakaa miitti useampaan pienempään pöytään, koska alle kymmenen ihmisen ryhmissä arkojenkin ihmisten on helpompi uskaltautua kertomaan ajatuksensa. Se ei tapahdu itsestään, eikä sen pitäisi tapahtua kyynärpäätaktiikalla. Toki on aina äänekkäämpiä ja hiljaisempia, ja niitä jotka saapuvat paikalle puhuakseen vain parille sillä kertaa kiinnostavalle ihmiselle, mutta todellisuus on se, että miitit ovat nyt jo savustaneet kymmenkunta ihmistä pihalle ja minut on tyrkätty puhumaan heidän puolestaan. Onko tosiaan niin, että hiljaisimmat on nujerrettava pois jatkuvasti sisäänpäinkääntyneemmästä miitistämme, jotta sisäpiirillä olisi hauskempaa?

Pidän erittäin epäkiitollisena tätä saamaani osaa, jossa savustetut toivat surunsa minun ihmeteltäväkseni, ja minun on hampaitani kirskutellen kritisoitava kavereitani. On ihan varmasti totta, että miitit eivät sovi kaikille, mutta moni paikalle saapuva utelias yrittää kymmeniä kertoja aloittaa jonkin lauseen siinä onnistumatta. Sydämeeni sattuu, kun heidän sitten pitää jälkikäteen itkeä minun olkapäätäni vasten sitä, että miitit ovat uusille tulokkaille vihamielisiä, eivätkä he tunteneet oloaan tervetulleeksi. Olenko ihan oikeasti ainut, jonka omaatuntoa se painaa? Onko miittien tunnuslause "Heikot sortuvat vahvojen edessä ja jos eivät meinaa sortua, niin pusketaan lujempaa?"

Voidaanhan me tästä tietysti sisäpiirimiittikin tehdä, todeta jo miitti-ilmoituksissa, että "Jos et ole tarpeeksi sosiaalinen, riittävän kovaääninen ja kykeneväinen taistelemaan aggressiivisesti paikastasi ryhmässä, älä tule tänne pahoittamaan mieltäsi". Kaikkia kohtaan ei voi tehdä oikein, joten mikähän ratkaisu olisi pienin vääryys?

lambda0

Minun piti tulla tähän ketjuun vain kiittämään (pitkästä aikaa kävin ja edelleenkin viihdyin) ja kertomaan "jälkivitsi" (jälkivitsi on siis vitsi, jonka olisi pitänyt pälkähtää päähän sillä hetkellä miittiä, kun sitä eniten odotettiin, mutta joka kuitenkin tulee tietoisuuteen vasta miitin jälkeen..), mutta täällähän on käynyt sellainen kuhina, että minäkin haluan sanoa sanottavani. Kerrankin kun voin. Mutta ihan ensin se jälkivitsi.

Miten miehen saa lähtemään Ikeaan (vieläpä siten, että se sitä itse ehdottaa)?
- Ei kerro sille sitä, että siellä joutuu kiertämään koko turkasen talon, jotta pääsee ulos.
(Huom! Toimii vain sen yhden ja vain yhden kerran.)

Minä muistan vielä sen ihan ensimmäisen Hihattoman järjestämän Tampereen miitin. Innosta hihkuen menin paikalle ensimmäisten joukossa vain huomatakseni, että en minä tiedä, mistä näiden ihmisten kanssa voi keskustella. Tai ehkä totuudenmukaisempaa olisi sanoa, että en tiennyt, mistä uskaltaa puhua tai mistä asioista uskaltaa kysyä, koska niin paljon on paasattu siitä, että jokaisella on oikeus säilyttää yksityisyytensä. Joka tapauksessa tulin toisen kerran paikalle ja tilastojen kätköistä paljastui, että ei se siihen toiseenkaan kertaan jäänyt. Miksikö ei? Koen, että näistä miiteistä jokainen voi saada jotakin, kunhan ei odota, että se jokin tulee annettuna eteen, sillä keskustelu yleensä jakaantuu useaan erilaiseen haaraan. Ja kun röyhkeästi totean, että ei pidä odottaa, että se jokin tulee annettuna eteen, tarkoitan vain sitä, että oman halukkuutensa osallistua johonkin keskusteluun voi tuoda esiin vaikka sanomalla, että haluaa ottaa osaa tähän keskusteluun. Silloin muiden on ihan tilastollisesti merkitsevästi helpompaa huomioida myös se, joka näin on sanonut. Tai ainakin minulle on, koska en tähänkään päivään mennessä ole oppinut lukemaan jokaisen kasvoilta miittiin osallistumisen motiivia.

hiitamus

  • Vieras
Mun näkökulmasta ihmiset kuitenkin keskustelevat noin 80% (hei, kuka oli se tilastotieteilijä?) ajasta vieruskaverinsa kanssa. Mun viereen saa aina istua niin kauan kun ei käpälöi uimapukualuetta ja osaa kertoa niin huonoja vitsejä, että muakin naurattaa.

Mä istuin ainakin viiden ihmisen vieressä viime miitissä. Keskustelin kai seitsemän eri ihmisen kanssa, ja heitin pöytään elefanttivitsin. Tässä mun muistikuvat. Tööt! Mä olen pahoillani, etten ehdi istua jokaisen ihmisen vieressä, enkä jakaa elämäntarinaani kaikille. Mä olen pahoillani, etten kestä hiljaisuutta, vaan heitän jopa hihattoman vitsit alittavia täyte-elefantteja kehiin, jotta ihmiset ei vaan pönöttäis hiljaa. :d

Ja koska tää meni yksittäisten ihmisten osoitteluks, hyi sinua hihaton kun sanoit minua mulkuksi. Tiedän missä asut. (Iik, älä ota tosissaan, se on ihan okoo, pystyn ehkä käsittelemään sen)

lambda0

(hei, kuka oli se tilastotieteilijä?)

Valetilastotieteilijät pysytelkööt vain niiden numerottomien todistustensa parissa.
(Sama suomeksi: älä vie minulta tilastotieteilijyyttä, muutoin jäljelle jää vain kurja koiranomistajuus!)

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1026
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Oma mielipiteeni miitistä on positiivinen vaikken usko usein paikalle saapuvani.
Muutama mielenkiintoinen nainenkin oli paikalla vaikken ennalta baarilaisia tunne ja harvan kanssa edes viestitellyt. Vastaanotto oli hyvä ja annettiin jopa lupa olla esittelemättä ittensä joka on hyvä aremmille ihmisille.

Haamuraja

  • Vieras
Oma mielipiteeni miitistä on positiivinen vaikken usko usein paikalle saapuvani.
Muutama mielenkiintoinen nainenkin oli paikalla vaikken ennalta baarilaisia tunne ja harvan kanssa edes viestitellyt. Vastaanotto oli hyvä ja annettiin jopa lupa olla esittelemättä ittensä joka on hyvä aremmille ihmisille.

Jaa, meinaatko että minun olisi pitänyt mennä tarttumaan kiinni nimensä/nimimerkkinsä kertomisesta kieltäytyneiden äijien kaulukseen, ravistelemaan ja kiljumaan, että "Nimi tänne tai mä... pompin tässä ylösalas alahuuli väpisten?"

Mainittakoon, että vaikka osa tänään saamistani posteista saa minut kiemurtelemaan, en ole muuttanut mielipidettäni kenestäkään miitin jäsenestä tämän viikon perusteella. Tiedän, miten apinalaumat toimivat. Alfaeläinten kanssa pitää tulla toimeen ja sillä siisti. Uskon tulevani niinkin hyvin, että rohkenen jopa koputtaa ydinporukkaa olkapäälle, viisata nurkkaan heitettyjä ja kysyä, pitäisikö meidän ottaa heidätkin huomioon. Jos vastaus on "Emme voi ottaa kaikkia huomioon", purnaan hetken, suren hetken ja tyydyn sitten tehtyyn päätökseen.

hiitamus

  • Vieras
Onkohan tässä nyt taas ihan liikaa tulkittu? Ei kukaan ole mitään alfaporukkaa. :'D

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1026
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Oma mielipiteeni miitistä on positiivinen vaikken usko usein paikalle saapuvani.
Muutama mielenkiintoinen nainenkin oli paikalla vaikken ennalta baarilaisia tunne ja harvan kanssa edes viestitellyt. Vastaanotto oli hyvä ja annettiin jopa lupa olla esittelemättä ittensä joka on hyvä aremmille ihmisille.

Jaa, meinaatko että minun olisi pitänyt mennä tarttumaan kiinni nimensä/nimimerkkinsä kertomisesta kieltäytyneiden äijien kaulukseen, ravistelemaan ja kiljumaan, että "Nimi tänne tai mä... pompin tässä ylösalas alahuuli väpisten?"

Mainittakoon, että vaikka osa tänään saamistani posteista saa minut kiemurtelemaan, en ole muuttanut mielipidettäni kenestäkään miitin jäsenestä tämän viikon perusteella. Tiedän, miten apinalaumat toimivat. Alfaeläinten kanssa pitää tulla toimeen ja sillä siisti. Uskon tulevani niinkin hyvin, että rohkenen jopa koputtaa ydinporukkaa olkapäälle, viisata nurkkaan heitettyjä ja kysyä, pitäisikö meidän ottaa heidätkin huomioon. Jos vastaus on "Emme voi ottaa kaikkia huomioon", purnaan hetken, suren hetken ja tyydyn sitten tehtyyn päätökseen.

En meinaa  :)
Enkö juuri sanonut että on hyvä ettei tartte esitellä jos ei halua.
Ite itteni esittelin toki ja ihan kivaa oli vaikken yhtä (2) lukuunottamatta varmaks tiedä kuka kukin edes on  :)

Haamuraja

  • Vieras
Onkohan tässä nyt taas ihan liikaa tulkittu? Ei kukaan ole mitään alfaporukkaa. :'D

Voi kulta, kun sinä olet niin nuori ja viaton.

IceCherry

  • Vieras
(Ei mitään)
« Viimeksi muokattu: 17.12.2016, 10:28 kirjoittanut IceCherry »

hihaton

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2230
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Onkohan tässä nyt taas ihan liikaa tulkittu? Ei kukaan ole mitään alfaporukkaa. :'D

Voi kulta, kun sinä olet niin nuori ja viaton.
Vaikka paljon saatkin anteeksi kiltin ja harmittoman ulkokuorellasi, tällainen ylhäältä alaspäin lässyttäminen menee minun sietorajani yli. Ihan sama, milloin olet syntynyt, teidät molemmat tuntien en katso sinulla olevan kannuksia huudella tuollaista. Ja vaikka niitä olisikin, se ei tekisi moisesta yhtään hyväksyttävämpää.

En myöskään lämpene tavalle, jolla julistat omaa tulkintaasi asioista ainoana totuutena ja esität olevasi pienten puolustaja isojen pahojen ekstroverttien sortaessa heikompiaan. Viestejäsi lukemalla saa kuvan miiteistä, joissa tarkoituksenmukaisesti ja systemaattisesti syrjitään hiljaisia ihmisiä, ja koitat pienine voiminesi taistella patriarkaattia vastaan sädekehä kiiltäen. Poimit saamistasi viesteistä agendaasi sopivat (kyllä, luin mitä alice sinulle kirjoitti hiljaisempien huomioinnista, ja se oli kaikkea muuta kuin tyrmäys) ja tunget sanoja muiden suuhun (kukaan ei ole kertaakaan vaatinut minkäänlaisten ihmisten pois savustamista).

Miiteissä ei savusteta yhtään ketään, muttei myöskään auota kaikkia porukoita ja yksityisasioita kellekään automaattisesti. Ne eivät ole mikään oikotie onneen, jossa mystisesti vain pääsee osaksi sisäpiiriä tuomalla naamansa näytille. Tutustuminen vaatii omaa aktiivisuutta ja vaivaa, ja sittenkään ei ole mitään takeita, natsaako jonkun kanssa vai ei. Minulla natsaa tiettyjen ihmisten kanssa, ja annan sen näkyä ja kuulua.

Toivon samalla, että lopetat minun kutsumiseni alfaksi, koska vihaan ihmisten luokittelua arvojärjestyksiin. Ihan sama, mihin kohtaan asteikkoa minut sijoitat, omasta puolestani olen tasavertainen jokaisen muun kanssa.

Mia-Rouva

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 620
  • Galleria
En ole ollut paikalla, joten en tiedä asiasta varsinaisesti mitään, mutta kommentoin silti...

Minusta ajatus siitä jossa kovaääniset, keskenään (hyvin) huonoa läppää heittävät tyypit istutettaisiin eri puolelle seuruetta jotta kaikki saavat äänensä kuuluviin on minun näkökulmastani kummallinen: eikö silloin vain äänenvoimakkuus kohoa ja nuo elefantit (:-*) täyttävät koko tilan?


Jos ajatuksena olisi, että silloin keskustelu kattaa koko seurueen ja kaikki pääsee mukaan, on vain todettava tosiasia, että samaan keskusteluun ei yli kymmentä oikein näppärästi mahdu,
vaan sen kokoinen seurue jakaantuu aika automaattisesti muutamaan pieneen keskusteluun. Ja silloin ne mielummin saavat olla fyysisestikin erilliset.


En kuitenkaan halua vähätellä Haamurajan esiintuomaa ongelmaa - on varmasti kurjaa, jos tuntee ettei suunvuoroa saa. Minun on vaikea itse samaistua tilanteeseen, sillä olen niitä persoonia, jotka vain ottavat sen oman tilansa - aidosti ymmärtämättä ettei se ole kaikille yhtä vaivatonta.

Toisaalta haluan kunnioittaa sitä mahdollisuutta, että samassa tilassa ja seurueessa saa olla myös passiivisesti: olen tehnyt vuosia vapaaehtoistyötä erilaisten ryhmien kanssa,
ja nähnyt kuinka joku vuodesta toiseen pysyy porukassa mukana, vaikka ei näytä mielellään osallistuvan varsinaiseen toimintaan, mutta kokee olevansa mukana, ja hyväksytty, vain sillä että on paikalla.. Minä koen vaikeaksi erottaa milloin jonkun osallistumattomuus on pakonsanelemaa, milloin oma valinta.

Lähestyn asioita yleensä varsin ratkaisukeskeisesti - se tekee minusta huonon kuuntelijan- mutta nyt olen melko avuton. On siis löydettävä tilaa äänekkäille aktiivisille, hiljaisille aktiivisille ja hiljaisille passiivisille. Tällä erää oloonsa lienee tyytyväisiä ensimmäiset ja viimeiset.
Aika varmaksi voin sanoa, että mitään unelmaratkaisua ei ole olemassa, mutta uskoisin, että kun tämä asia on nostettu pöydälle, pystyvät kaikki ottamaan asian huomioon:
toinen kuuntelemaan herkemmällä korvalla jos joku aloittaa lauseen ja antamaan tilaa ja toinen taas jatkamaan lauseensa keskeyttäjän yli ja ottamaan paikkansa.

Ehkä sen nimikierroksen käyminen - ei pakollisena, mutta johdettuna - kuitenkin on hyvä juttu, sillä se antaa kaikille tilaisuuden  avata suunsa edes hiukan ja sen jälkeen ehkä onkin helpompi puhua lisää  - ja toisaalta muistuttaa myös kuuntelemisesta.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2016, 10:51 kirjoittanut Mia-Rouva »

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta tässä kohden laittaisin tälle keskustelulle pisteen.

Tuo nokittelu ja tukkanuottasilla olo ei johda kenenkään olemisen ja elämisen paranemiseen, vaikka haamu tykkääkin hiuksista kiskomisesta. ::) (tuo oli sargasmia)

Jos kerran joku elää rooliansa 24/7 ja toimii kuten tuo numerosarja, niin kunnioittakaamme loukkaantumatta hänen tapaansa olla pahoillaan. Ehkä hänellä on siihen syynsä ja eteenkin käskijänsä. Ja ennen kaikkea kunnioittakaamme niitä jotka resurssejaan uhraavat noiden miittien eteen. Niistä muodostuu kumminkin vain osallistujien näköisiä ja kokoisia. Ei siitä enää tarvitse mitään tiedettä ja taidetta tehdä. Vanha sananlasku sanoo: "Arvoa oma itsesi. Anna arvo toisellekin". Ja tässä jos missä se jokaisen yksilön vapaus korostuu siten että jokainen toimii oman tahtonsa mukaan ja on aktiivinen tai sitten ei ole. Ei se elämä sen kummempaa ole.

ugh... olen puhunut.

Haamuraja

  • Vieras
Kanit valitsivat joukostaan kuningattaren edustamaan laumaansa, tämä loikki suden luolaan ja susi päätti purra.

Viestintuojan ampuminen ei ole viehättävää. En valinnut erotella omia ajatuksiani muiden ajatuksista, koska luotan kykyyni ottaa iskuja muiden puolesta, mutta juu. Ei ollut viehättävää.

En minä katua aio, mutta auts. Pitänee nuolla hetki haavoja.

“It takes a great deal of courage to stand up to your enemies, but a great deal more to stand up to your friends.” ---Albus Dumbledore

Pip

Kanit valitsivat joukostaan kuningattaren edustamaan laumaansa, tämä loikki suden luolaan ja susi päätti purra.

Viestintuojan ampuminen ei ole viehättävää. En valinnut erotella omia ajatuksiani muiden ajatuksista, koska luotan kykyyni ottaa iskuja muiden puolesta, mutta juu. Ei ollut viehättävää.

En minä katua aio, mutta auts. Pitänee nuolla hetki haavoja.

“It takes a great deal of courage to stand up to your enemies, but a great deal more to stand up to your friends.” ---Albus Dumbledore

Tähän haluan sanoa, että heikkoja on aina puolustettava ja siinä olet tehnyt täysin oikein. Tosin ei ehkä ollut paras ajatus (ei ehkä oma ilmaisusi, vaan jonkun muun) tuoda esiin yhtä alfa-urosta. Näin en ole koskaan kokenut ollessani näissä miiteissä (enkä missään muissakaan ja niitä on aika lukematon määrä), vaan aina on ollut tasapuolisia tyyppejä kokoontumassa, eikä ole tarvinnut miettiä toisten seksuaalisesta suuntautumisesta mitään. Paikalla on ollut ihmisiä, jotka saattavat tuntea yhteenkuuluvuutta jollain tavalla, joka liittyy seksuaaliseen suuntautumiseen. En ole tamperkeleen miiteissä nähnyt kertaakaan minkäänasteista sessiota käynnissä, mikä on helvetin hyvin toteutettu, mikäli sellaisia on käytetty.

Itse olen suhteellisen suulas ihminen, mutta en koe mitään tarvetta sulkea hiljaisempien ihmisten puhetta puhumalla siihen päälle, enkä usko näissä miiteissä kenenkään sitä tahallaan tekevänkään.

Hiljaisemmille ihmisille pieni kannustus: yrittäkää puhua siinä vierelläolevalle jotain, josko siitä saattaisi jopa tulla koko pöydän keskustelu normaaleihin reggae -biisien arvosteluun verrattuna. Oletan kaikkien kuitenkin tykkäävän keskusteluista, joissa saa käyttää aivojaan... Paitsi no tietysti itseni tuntien... Okei, mä haen kaljan...