Kirjoittaja Aihe: Joka kinkyn deittiopas  (Luettu 5289 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Joka kinkyn deittiopas
« : 19.02.2017, 08:50 »
Joka kinkyn deittiopas

Sellaisen kun saisi! Joo, ei se tästä tekstistä löydy, mutta sainpas sinut aloittamaan lukemisen. Ehkä pystyn kuitenkin ottamaan esille muutamia otsikkoon sopivia oppeja, joista jokainen voisi ottaa koppeja. Pidän sisällön yleispätevällä tasolla, koska samat asiat pätevät usein yhtä lailla niin kinkyjen, kuin muidenkin ihmisten kohdalla.

Kaikkein ensimmäiseksi otan sukupuolistereotyyppiset asiat käsittelyyn viestikulttuuriin liittyen:

Mies: Katso ensin, hakeeko viestin vastaanottaja seuraa. Älä häiriköi, jos ei hae. Jätä pois ne urpot copy-paste -vonkausviestit ja yritä kirjoittaa ihan oikea henkilökohtainen ja asiallinen viesti. Arvosta vastaanottajaa, siellä on ihan oikea ihminen. Kirjoittaminen ottaa aikansa, eikä siihen aina saa vastausta. Mutta oikeanlainen ihminen arvostaa hyvää viestiä ja vastaa siihen. Massaroskaposti ei palvele ketään, ei edes sinua itseäsi. Ja oletko miettinyt, että juuri massaroskapostista johtuen myös ne asialliset viestit hukkuvat sinne sekaan? Kiinnostaisiko itseäsi lukea roskaviestejä 30kpl päivittäin? Ei, ei sinua kiinnostaisi.

Nainen: Lue viestit ja vastaa niihin asiallisiin. Siellä on ihan oikea ihminen, joka toivoo saavansa vastauksen viestiinsä, johon on nähnyt vaivaakin. Kyllä sille voi vastata siinäkin tapauksessa, vaikkei kiinnosta tutustua häneen. Vaikka kulttuuriin kuuluu, että yleensä naisille on enemmän yhteydenottoja ja tarjontaa, voi silti muistaa hyvän käytöksen periaatteet ja vastata muillekin, kuin pop-tähdille ja vapaaottelijoille. Muista, että näin tasa-arvon aikakautena myös nainen voi tehdä aloitteen.

En halua jättää muita sukupuoliryhmiä huomioimatta, mutta en tiedä, millainen yksityisviestikulttuuri teillä yleisesti vallitsee. Muutamia asioita kuitenkin kaikkia koskien. Asiattomat yhteydenotot voi jättää omaan arvoonsa. Ne voi myös raportoida, jos ne alkavat olemaan pahasti häiriöksi. Jos taas toinen avaa keskustelun tylsällä avauksella, esimerkiksi "Moi, mitä kuuluu?", hän on kiinnostunut sinusta, vaikkei viesti vienytkään sinulta jalkoja alta. Kukaan ei velvoita vastaamaan, mutta siellä voi silti olla ihan hyvä ihminen.

Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Jos laitat deitti-ilmoituksen johonkin, ole valmis vastaamaan kiinnostuneille, kiinnosti kyseinen ihminen itseäsi tai ei. Annat todella tympeän kuvan itsestäsi, jos jätät viestejä huomioimatta. Sama juttu, jos otat itse yhteyttä deitti-ilmoituksen tehneeseen ihmiseen. Jos aloitit keskustelun, älä jätä sitä puolitiehen. Toinen voi oikeasti jäädä odottamaan viestejä, ellet joskus sano, ettet haluakaan enää jutella. Kinkyt ovat myös ihmisiä, vaikka omituisten otusten kerho välillä jännittäisikin.

Pintaliito ei ole onneksi kinkymaailmassa suuri ongelma. Yleensä kinkyfoorumeilla ihmiset eivät nostele itseään toisten yläpuolelle keräilläkseen vain ihastusta, kateutta tai kuviensa nuolemista. Ihailua voi toki olla, mutta on hienoa, etteivät useimmat nostele sillä statustaan, vaan ovat edelleen aitoja ihmisiä. No, voihan jotain kuvien nuolemista esiintyä, mutta jossain ihan muussa kontekstissa. Pintaliito on vaniljamaailmassa edelleen yleistä. Ollaan ikään kuin ylemmän kerroksen väkeä, jos kaikki on pedattu elämään valmiiksi. Tällöin ei tarvitse muistaa sitä, että ne "alemman kerroksen" ihmiset ovat jokainen yksilöitä, joiden seassa voi olla vaikka miten mahtavia ihmisiä. Suositukseni: Jätä pintaliitäjät liitelemään sfääreihinsä ja tutustu maanläheisiin ihmisiin. Ja muista itsekin katsoa välillä peiliin, jos haluat pitää itsesi hyvänä tyyppinä kaikkien silmissä.

Palatakseni kuvien nuolemiseen: Kyllähän aina hyvät profiilikuvat saavat kiinnostuksen heräämään, mutta muista, ettei niiden pohjalta vielä tunne kyseistä ihmistä. Tämän päivän vitsauksena on se, että jokaisen taviksenkin tulisi olla oman elämänsä supertähti. Profiilikuvissa pitäisi olla ainakin nämä kuvat sukupuolesta riippumatta: Täysi tällinki, herutuskuva, tandem-hyppy, belfie, kuva salilta (vaikkei edes treenaisi siellä koskaan) ja kuva etelänmatkalta alkoholijuoma kädessä. Mitä nämä edes lopulta kertovat itse ihmisestä? Tietenkin toisen ulkonäkö merkitsee, sitä ei voi kukaan kieltää. Mutta ulkonäkö on vain yksi tekijä seuranhaussa. Jos jotain vakavampaa haluaa kehittää, niin toisen luonne, tavat, elämäntyyli, -katsomus ja -tilanne sekä moni muu asia merkitsevät hyvin paljon. Niihin ei belfiestä tutustu. Ei, vaikka siinä olisi piiskan jälkiä. Ole valmis kertomaan itsestäsi toiselle, jos etsit seuraa tosissasi. Ja kysy toiselta asioita, joita hänen profiilinsa ei kerro.

Jos haluat tutustua toiseen, mieti pari askelta eteenpäin. Aiotko ihan oikeasti tutustua kyseiseen ihmiseen? Aiotko oikeasti jonain päivänä tavata hänet, jos juttelu sujuu? Jos mieluummin muhittelet utopiaa unelmiesi ihmisestä pelkällä viestittelyllä, tee vastinparille palvelus, äläkä anna ymmärtää, että olisit tosissasi. Tämä on nykysomekulttuurissa yksi pahimpia vitsauksia. Kyllä tapaamaan pitäisi lähteä viimeistään kymmenen viestin jälkeen. Minulle upein yhteydenotto vähän aikaa sitten oli, kun minua pyydettiin suoraan ulos syömään. Harmittaa paljon, ettei tämä näytä kuitenkaan toteutuvan. Ehkä en sittenkään ollut sitä tyyppiä, mitä toinen etsi. Mutta ensivaikutus oli täydet sata pistettä ja hetken aikaa olin aivan sanaton! Muista, että pienillä siirroilla voi olla mahtava vaikutus toiseen.

Kukaan ei ole täydellinen. Tiedät itsekin, että täydellistä kiiltokuvaa ei ole olemassa. Jokaisessa ihmisessä on jotain vikaa. Varaudu siis jo heti alussa henkisesti siihen, että juttelet ja deittaat ihan tavallisten ihmisten kanssa. He jokainen ovat yksilöitä hyvine ja huonoine puolineen. Se kuolattavinkin kiiltokuvadeitti saattaa ensitreffeillä kaivaa nenää, napaa ja maistaa sormeaan. Pettymys ei ole niin iso, kun varautuu epätäydellisyyteen heti alusta. Jos haluat oikeasti löytää seuraa, älä etsi täydellisyyttä. Etsi "vain" todella hyvää.

Sitten yksi erityisesti kinkyjä koskeva aihe: Mieltymykset ja kiinnostuksen kohteet. Jotain samaa suuntaa kiinnostuksissa pitää olla. Muuten tutustuminen on laimeaa, kuin villasukan kautta suodatettu hopeatee. Mutta kuten aina muutenkin muistutan ihmisiä, "vain" hyväkin voi olla joskus riittävää onnellisuuteen. Jos toinen ei pidä ihan täydellisesti samoista jutuista, tai hänellä on jotain omia juttujaan, ei tutustumisen pitäisi kaatua moiseen. Jos tärkeimmät jutut kolahtavat toisen kanssa yhteen, siinä on jo loistava alku.

Jos sitten homma etenee tapaamiseen asti, se on hienoa. Tapaaminen on se ainoa keino tutustua toiseen ihan oikeasti. Tapaamiseen liittyen muutama huomio. Ole oma itsesi, äläkä esitä mitään muuta. Kerro myös rehellisesti itsestäsi. Oikea ihminen arvostaa sinua juuri sellaisena kuin olet. Itse kerron itsestäni melko alussa myös niitä puolia, joita toinen voisi pitää negatiivisina. Ikään kuin kokeilen kepillä jäätä. On helpompaa särkeä orastava kiinnostus, kuin muutaman kuukauden jatkunut seurustelu. Jos tutustuminen kaatuu johonkin sinulle oleelliseen asiaan, se kirpaisee, mutta on toisaalta palvelus molemmille. Itsesi kohdalla asia tuskin muuttuu ja toisaalta, jos aihe on toiselle liian vaikea tai hänelle ei kelpaa epätäydellisyys, voitte molemmat keskittyä etsimään sopivampaa seuraa.

Älä lähde voittamaan. Itse olen joskus sortunut siihen, että innostun liikaa upeasta deitistä tai pidän treffejä jälkikäteen varmasti onnistuneena. Tangoon tarvitaan kaksi ja mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarma. Vaikka välillä lipsun tyylistäni, pääsääntöisesti deittaan uuden ihmisen "ihan tuosta vaan". Ikään kuin olisin menossa jonkun kaverin kaverin kanssa kahville höpöttämään niitä näitä hetkeksi ilman, että olisin voittamassa yhtään mitään. Jos molemmat kiinnostuvat toisistaan treffien jälkeen, se kyllä selviää jälkikäteen viestittelemällä.

Katkeraksi ei pidä heittäytyä missään vaiheessa, jos tutustuminen kariutuu. Suorita homma loppuun asti tyylikkäästi ja hyvillä tavoilla. Jos kemiat eivät kohtaa, sille ei voi mitään. Kumpikaan ei voi pakottaa toista, tai itseään, kiinnostumaan toisesta, jos sisimmässä ei sellaiselta tunnu. Kun kahvit ovat juotu ja todetaan, että kiinnostus ei ole molemminpuolista, pitää todeta "ei se mitään" ja jatkaa eteenpäin. Kyseistä henkilöä voi edelleen moikata ja pitää muistaa, että ystävyyskin on erittäin hyvä vaihtoehto, jos se on molemmille ok. Tämä pätee etenkin kinkypiireissä, jossa varmasti törmää useasti samoihin ihmisiin tapahtumissa ja foorumeilla porukan marginaalisuudesta johtuen.

Käsittelin edellä aika pitkälti niitä kohtia, joissa tutustuminen voi mennä mönkään. Mutta tulee ehdottomasti muistaa, että tutustuminen ja deittaaminen ovat aina hieno mahdollisuus. Harvemmin on mitään hävittävää, pikemminkin aina uusi mahdollisuus löytää. Ja vaikka joskus seuranhaku ottaisi kauankin aikaa, palkintona vaivannäöstä voi olla jotain todella upeaa. Joten rohkeasti ja sinnikkäästi eteenpäin. Toivomasi ihminen voi tulla vastaan koska tahansa!

Jos nyt jotain vielä loppuun voin sanoa seuranhakijoille, niin yksi asia on ylitse muiden. Älkää tapittako sitä ruutua. Jättäkää se tappi siihen pöydälle ja lähtekää tapaamaan ihmisiä oikeassa elämässä!



Senshi - Skenen herrasmies ja oopperan kumitus

mustepullo

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #1 : 19.02.2017, 09:41 »
Hieno kirjoitus! Itse lisäisin vielä, että älä ota sitä raskaasti, vaikka viestittely yllättäen päättyisikin. Myönnän, että itselläni viestejä jää silloin tällöin vastaamatta, eikä syy yleensä ole siinä, että vastapuoli olisi tehnyt jotain väärää. Yksinkertaisesti vain elämässä on melkoinen pino velvollisuuksia, ja viestittely toistaiseksi tuntemattoman henkilön kanssa netissä painuu aika lailla sinne häntäpäähän. Ja sitten jos viestiin vastaaminen on venynyt vaikka puoleentoista viikkoon, vastaaminen alkaa tuntua jo nololta...

Vosu

Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #2 : 19.02.2017, 09:57 »
Hyviä pointteja, mutta monesta asiasta olen hyvin eri mieltä. Myös asialliseen viestiin voi jättää vastaamatta. Uskokaa tai älkää, minunkin täysin asiallisiin viesteihini on useasti jätetty vastaamatta. No hard feelings, silloin vastaanottaja varmasti tajusi ettemme olisikaan yhteensopivia. Varsinkin deitti-ilmoon saattaa tulla kymmenittäin vastauksia, eikä niihin ole edes mahdollista vastata kaikkiin ajatuksella istumatta koneella kellon ympäri. Me olemme kaikki ihmisiä joilla on muitakin velvotteita, kuten mustepullo edellä totesi.

Toiseksi tapaaminen. En todellakaan vastaisuudessakaan ole lähdössä kymmenen viestin jälkeen tapaamaan ketään tuntematonta, oli kinky tai ei. Poikkeus on tapaus, jossa voin ystäviltäni varmistaa tyypin asiallisuuden ja turvallisuuden. Muuten haluan tietää oikean nimen, saada puhelinnumeron, jutella puhelimessa ja sitten vasta mahdollisesti tavata jos molemmat vielä uskomme sen olevan hyvä idea. Olen ehkä vaikea ja hysteerinen, mutta ajattelen ainoastaan omaa turvallisuuttani ja toisaalta tuon tiukan seulan läpäisseitä on todistettavasti useampikin. Heille se ei ole ollut mikään ongelma, ja jos ei ole valmis näkemään sitä vaivaa ei ole oikea tyyppi minulle. Toivon että tästä kirjoituksesta huolimatta aloittelevatkin (subnaiset) uskaltavat tutustua omaan tahtiinsa ja ottaa sen oman aikansa ennen kuin ryntäävät tapaamaan ketään. Kaikkien hyvien omenoidenkin joukossa on muutama mätä, kuten tälläkin sivustolla todistettavasti.

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #3 : 19.02.2017, 09:58 »
No mikä tässä nyt on sitten niin vaikeeta. Viekää kaikki mut kaffeille. "Kyllä se siitä." Tai lähteekö kukaan leffaan? <3 Niin ja sen puhelinnumeron ja s-postiosoitteenkin saa oikean nimen kera jos osoittaa oikeaa kiinnostusta. Todistettavasti.

poisongrrrll

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #4 : 19.02.2017, 10:49 »
Itse henkilökohtaisesti olen kiinnostunut tapaamaan mielenkiintoa herättävän henkilön mahdollisimman pian. Pitkäksi venyvät kirjoittelut tai online-suhteet eivät kiinnosta ollenkaan, livenä vasta näkee onko kipinää ja kemiaa. Sen verran vain kommunikointia netissä, että henkilöstä saa hieman jotain käsitystä, muttei liikaa, jotta ennakko-odotuksia ei pääse liikaa tekeytymään. Luonnollisestikin jossain neutraalissa ja julkisessa paikassa ilman mitään valta-asetelmia tai muita kuvioita. Ne tulevat sitten myöhemmin jos ovat tullakseen. Tällaisena vellipyllydommena en etsi mitään ensikatseesta polvilleen heittäytyvää enkä heti kättelyssä rupea ketään nartuttelemaan.  8)

mustepullo

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #5 : 19.02.2017, 11:03 »
Samoilla linjoilla poisongrrrllin kanssa, pitkät viestittelyt syövät aikaa ja energiaa ja voivat päälle päätteeksi johtaa harhaan, kun tekstin perusteella alkaa muodostaa omia mielikuviaan. (Esimerkiksi kerran deittikumppani oli kuvaillut, että hänellä on "tanssijan vartalo", millä hän tarkoitti, ettei ole mikään lihaskimppu. Olin vähän pettynyt, kun hän liikkui sulavasti kuin rautakanki, joka on unohdettu yöksi -30 asteen pakkaseen.)

helle

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 165
  • Galleria
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #6 : 19.02.2017, 13:02 »
Jep, ei kannata kehuskella turhaan ja liioitella esim taitojaan, toiselle tulee vain kusetettu fiilis. Ei hyvä pohja suhteelle, jonka pitäisi perustua luottamukseen.

Feird

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #7 : 19.02.2017, 13:14 »
Joo mä kans olen todennu tehokkaammaks nähdä kasvotusten muutaman viestin jälkeen eikä siihen tarvi mitää hysteeristä selvittelyä nimestä, osotteesta, puhelinnumeroista, rikosrekisteriotteesta ja kyselyä kymmeneltä muulta et uskaltaako tän kans lähteä kahville vai tiputtaako se tyrmäystippoja sumpin sekaan kun silmä välttää....  ::)

Yritän vastata kaikkiin asiallisiin viesteihin mutta välillä tosiaan unohtuu että inboxissa oli joku viesti johon piti vastata. Yleensä ongelma on se että luen viestit mutta en ehdi vastaamaan samantien ja sitten se vaan jää. Varsinkin jos viestissä ei ole mitään kiinnostavaa, joku geneerinen mitä kuuluu-viesti ei kauheasti innosta vastaamaan ellei sitten lähettäjän profiilissa ole jotain mielenkiintoista.

kuunlilja74

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #8 : 19.02.2017, 13:31 »
Kyllä mä olen kanssa tavannut ihmisiä livenä mahdollisimman pian.
Ehkä jo yhden tai kahdenkin viestin jälkeen.
Siinä näkee parhaiten synkkaako ollenkaan.

Vosu

Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #9 : 19.02.2017, 13:32 »
Kuten sanottua, mä olen varmastikin hysteerinen ja vaikea. Mutta se on mun tapani enkä kyllä vastaisuudessakaan aio tavata ketään kenen kanssa en oo jutellut puhelimessa. Se on eri asia sitten tarvitseeko siihen viikkokausien viestittelyä, mutta jos joku ei luota muhun tarpeeksi kertoakseen oman nimensä ja puhelinnumeronsa niin miksi ihmeessä mun pitäisi luottaa tarpeeks tavatakseni.

Switchy

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #10 : 19.02.2017, 14:59 »
Lämminhenkinen ja maanläheinen kirjoitus :)

Ansku

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #11 : 19.02.2017, 23:34 »
Tää oli kiva kirjoitus. :) Ihmisiä me kaikki ollaan.

Triss

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #12 : 19.02.2017, 23:44 »
Ihanan positiivinen kirjoitelma ja asiaa hän puhuu :) Someprofiilin taakse on niin mukava piiloutua ja käyttäytyä typerästi ja unohtaa ne hyvät käytöstavat.

Rautakäsi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 538
  • Enimmäkseen harmiton
  • Galleria
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #13 : 20.02.2017, 10:11 »
Hyvää tekstiä. Mietin tässä että 90-luvulla olivat vanhemmat ja muutkin kovasti huolissaan että mitä tapahtuu kun nuoret ovat yhteydessä toisiinsa netin kautta - eivätkö he enää osaa tavata kasvokkain. Minulle on ollut aina itsestäänselvää että kavereita tavataan kun voidaan, vaikka alun perin olisikin tavattu netissä. Ei se ole erilaista vaikka kyseessä olisi kinkyjutut ja deitti-ilmot. Eri asia sitten kuinka paljon ihmiset haluavat viestitellä ennen kuin halutaan (tai uskalletaan) tavata... ja mitä tavatessa halutaan tehdä.

alabama

  • Vieras
Vs: Joka kinkyn deittiopas
« Vastaus #14 : 20.02.2017, 10:35 »
Joo, nopeesti vaan kahville tai lounastreffeille niin saa toisesta realistisen kuvan.

Tv: 2v sitten lounastreffeille yhden hyvän Yv:n perusteella lähtenyt ja edelleen sillä tiellä