Kirjoittaja Aihe: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset  (Luettu 26049 kertaa)

brainIsMySexOrgan

  • Vieras
Hei kaikki riettaat kanssaeläjät!

MBTI- persoonallisuusteorialla ja kinkyilyllä on varmasti yhteys, mutta millainen se on? Millaiset persoonallisuustyypit ajautuvat muita helpommin kinkymaailmaan? Ja miten oma ja kumppanin persoonallisuustyyppi kannattaa ottaa huomioon harrastuksen tuomissa iloissa?

MBTI-teoriassa persoonallisuus jaetaan neljän osa-alueen suhteen ja neljän kirjaimen kombinaatio:

Ulospäinsuuntautuneisuus (E) - Sisäänpäinkääntyneisyys (I)
Asiapohjainen hahmottaminen (S) - Intuitiivinen hahmottaminen (N)
Tunnepohjainen päätöksenteko (F) - Järkipohjainen päätöksenteko (T)
Spontaanius (P) - Järjestelmällisyys (J)

Monissa ammateissa tietyt persoonallisuustyypit ovat suhteessa yliedustettuina (Lakimiehet xxTx-tyyppisiä, taiteilijat INxx, talousalalla xSTx jne...) {Lähde: Gifts Differing, Isabel Briggs Myers} joten jonkinlainen yliedustus pätee myös täällä. On siis perusteltua olettaa, että tietynlaisilla persoonallisuuksilla on suurempi taipumus ajautua kinky-maailmaan kuin toisilla tai ainakin erilaisiin rooleihin.

Jos MBTI-teoria ei ole tuttu, niin  oman persoonallisuustyypin voi tarkastaa esimerkiksi täältä:
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Itse olen ENFP ja vahvasti dominoiva switch. Nautin muiden reaktioilla leikkimisellä, mutta pidän myös tilanteesta toisinpäin.

Pandemonia

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #1 : 24.11.2011, 07:07 »
E 1%
S 1%
T 25%
P 56%

Switch...Exhibitionistinen, Hedonistinen, ei kovin dominoiva.

TragedyForYou

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #2 : 24.11.2011, 07:35 »
Your Type is
ISFJ
Introverted   Sensing   Feeling   Judging
Strength of the preferences %
78   50   38   33

Että sellainen tulos. Ja olen dominoiva, lähinnä sadisti.
ISFJ kuuluu ryhmään Guardian ja siinä ryhmään Protector. Olen kyllä suojeleva läheisiäni kohtaan, ja tämä piirre
leimaa kyllä käyttäytymistäni kinky-elämässäkin.

brainIsMySexOrgan

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #3 : 24.11.2011, 08:39 »
Vielä vähän veikkauksia perusteluineen.

Luulen, että täällä Feeling on yliedustettuna, koska kinkyily tuottaa nimenomaan erilaisia ja ehkä tavallista vahvempia tunnetiloja. On helpompi perustella tunteella kuin järjellä, miksi haluaa kokea jotain kinkyä.

Lisäksi veikkaisin, että mikäli tunnefunktio on sisäänpäinkääntynyt, niin taipumukset menevät enemmän sub-puolelle ja mikäli se on taas ulospäinsuuntautunut, niin kyseessä on todennäköisemmin dominoiva osapuoli. Ajatus perustuu siihen, että mikäli tunnemaailma on vahvasti sisäinen, niin dominointi voi olla vaikeaa ainakin tunnetasolla ja mielummin heittäydytään tilanteen jossa koetaan vain itse alistumisesta tulevat tunteet. Vastaavasti ekstrovertti tunnefunktio taas nauttii erilaisten tunnetilojen jakamisesta ja synnyttämisestä myös toiseen näin karkeasti yleistäen. Nämä tunnefunktiot eivät ole ihan selkeästi kirjainyhdistelmistä pääteltävissä vaan niiden ymmärtäminen vaatii MBTI-teorian parempaa tuntemista.

Esimerkiksi omassa ENFP-luonteessa Feeling-funktio on introvertti, mikä viittaa oletukseni mukaan sub-taipumuksiin. Vastaavasti taas ISFJ:n tunnefunktio on ekstrovertti, mikä viittaisi dominoivaan taipumukseen.

Noita persoonallisuusfunktiota voi tarkastella esim täällä:
http://www.personalitypage.com/ISFJ.html ja oman persoonallisuustyypin kuvaus löytyy vaihtamalla nuo neljä kirjainta.



slavegirl

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #4 : 24.11.2011, 08:47 »
Your Type is
ESFJ
Extraverted   Sensing   Feeling   Judging
Strength of the preferences %
1   38   50   1


Mitäköhän tästä sitten pitäisi lähteä päättelemään kinkyyteni suhteen... :o

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #5 : 24.11.2011, 08:53 »
Mä olen ESTP ja huonosti alistuva masokisti.
Muussa elämässä, varsinkin töissä, hyvinkin dominoiva mutta en yhtään seksuaalisesti.
Mulle ei tuo tunnepuoli ole läheskään niin tärkeä kuin tässä skenessä ehkä yleensä korostetaan enkä harrasta juurikaan henkistä puolta BDSM:ssä vaan kaipaan lähinnä vain fyysistä kontaktia.
Btw, prosenttien puolesta nuo kaikki piirteet ovat hyvinkin vahvoja, en ole missään rajatapaus. Ja testitulos on ns virallinen, ei nettitesti. 

viana

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #6 : 24.11.2011, 09:02 »
Täälläkin ESTP ja tämä on tullut joskus jossain virallisessa testissä. En muista, kuinka vahvoja olivat, mutta en muista, että olisin ollut missään rajallakaan.

Ja niin, mähän olen vahvasti alistuva seksiin (ja suhteeseenkin) liittyen, muuten elämässä jopa dominoiva. Järki-ihmisenä itseäni ensisijaisesti pidän, en tunne- .

En ole varma, ovatko tunteella elävät välttämättä tässä skenessä yliedustettuina, saa nähdä - vaikka mulle itselleni BDSM onkin ensisijaisesti tunnejuttu, luulen, että monille tärkeää on ihan fyysisyys. 

En myöskään lähtisi siitä, että subit ovat I-tyyppejä (voi toki olla, että I-tyypit ovat subeja :) ), koska seksin suhteen alistuvuus harvoin tarkoittaa, että tyyppi on sitä myös muille elämänsä osa-alueilla. Näin ainakin minulla.

Ihan kiinnostava ketju :)

brainIsMySexOrgan

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #7 : 24.11.2011, 09:34 »
Slavegirl: Alkuperäinen päättely meni sun kohdalla pieleen. Korjattuna veikkaisin, et koet alistumisen vahvasti ja mielelläs jaat oman nautintosi myös masterin kanssa ja nautit myös siitä, että toinen nauttii omasta roolistaan. Olet pirun kokeilunhaluinen ja rohkea, mutta toisaalta varmaan jo tiedät hyvinkin tarkasti mistä nautit :) Olet täydellinen alistettava sellaiselle masterille, joka jakaa sinun kanssa samanlaiset käsitykset estetiikasta.

PinkCat: Luonnetyyppi sopii yhteen pienen exhibitionismin kanssa. ST-tyyppi taas sopii myös yleisesti yhteen sen kanssa, että nautit tietyistä rutiineista ja konkretiasta. Tuet teoriaa :)

Viana: En tarkoita, että Introvertit eli I-tyypit olisivat subeja ja päinvastoin. Veikkaus liittyi Jungiaanisen Feeling-funktion introverttiyteen/ekstroverttiyteen eikä lainkaan yleiseen E/I suuntautumiseen. Toki jo slavegirl osoittaa, että "extraverted feeling" -funktio voi liittyä myös vahvoihin sub-taipumuksiin, mutta en silti suostu luopumaan teoriasta, että tuo luonnefunktio sopisi hyvin myös domille.

Nykys

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #8 : 24.11.2011, 10:47 »
ENFP

Extraverted 1   
Intuitive 25
Feeling 62
Perceiving 22

Mitä ajatella? Kuinka tosissaan te otatte tällaiset tulokset?

Isabis

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #9 : 24.11.2011, 10:48 »
INTJ - The Scientists
Introverted   Intuitive   Thinking   Judging
Strength of the preferences %
11   25   25   33

Vastaa aika hyvin tuloksia, joita olen aikaisemminkin vastaavista testeistä saanut. Erikoista on, että saan aina "sisäänpäin kääntyneisyden" vaikka selvästi exhibbari olenkin, tosin vain lievänä.

Olen huonosti alistuva subi ja sadistinen domina. Työelämässä vahva ja dominoiva, ihmissuhteissa myötäilevä.


Lisäys:
"Although two well-developed individuals of any type can enjoy a healthy relationship, the INTJ's natural partner is the ENFP, or the ENTP. INTJ's dominant function of Introverted Intuition is best matched with a partner whose personality is dominated by Extraverted Intuition."
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 11:17 kirjoittanut Isabis »

hiz

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #10 : 24.11.2011, 10:59 »
Mitä ajatella? Kuinka tosissaan te otatte tällaiset tulokset?
Eiköhän maailmalla oteta tätä nimenomaista testiä aika vakavasti, käytetään käsittääkseni joskus työpaikkahaastatteluissa ja työpaikkojen urakehityssuunnitelmissa. Tai ehkä ei juuri tuota linkin alla olevaa testiä, mutta toiset testit joiden avulla saadaan selville ne MBTI-tyypit.

Minä sain tulokseksi ENFJ "The Teacher/The Giver"

Expressed personality:
Moderately Extraverted 56%
Distinctively Intuitive 62%
Moderately Feeling 50%
Moderately Judging 28%

Seksissä olen subi mutta noin yleensä arjessa en kovinkaan alistuva, vaikkei kyllä dominoivakaan. Ehkä enemmänkin kiltti ja noin hivenen hienovaraisesti manipuloiva. :) Mikä näköjään sopii aika hyvin sen ENFJ-luonneanalyysin kanssa, minkä noiden linkkien avulla löysin.

ENFJs as Lovers sivulta: "Because they achieve much of their personal satisfaction from making others happy, they're likely to be skilled lovers." Tuo kuulostaa aika subimaiselta, ja ne jatkaa vielä: "Since they are so externally focused on serving people, they do not always pay attention to their own needs. Since much of their personal satisfaction comes from bringing happiness to others, they're able to ignore their own needs and still be happy much more easily than other types." Siis jos tuo ei ole subi niin ei ainakaan tuon mukaan olisi ENFJ tyypille huono asia olla subi.

Pandemonia

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #11 : 24.11.2011, 11:21 »
Näyttäs olevan aika paljon ESTP:tä liikkeellä täällä...  ::) oisko meillä hiukan kapinoiva luonteenlaatu? ja paljon kokeilunhalua ja spontaaniutta.

nnil

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #12 : 24.11.2011, 11:32 »
Your Type is
INTJ
Introverted   Intuitive   Thinking   Judging
Strength of the preferences %
33   12   25   78

Omassa elämässäni olen kokenut niin, että alistuminen toisen tahtoon on vapautta omista ajatuksista äärettömän tehokkaasti. Se on vähän kuin lomalla kävisi. (muoks. Ja siis tosiaan: vain lomalle eikä jatkuvasti olemaan.)

Queena

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #13 : 24.11.2011, 11:42 »
Your Type is
ENTJ
Extraverted   Intuitive   Thinking   Judging
Strength of the preferences %
33   50   38   78

En oikein koskaan ole jaksanut kyllä uskoa nettitesteihin.
Ihan hauska kylläkin.

Wibbe

  • Vieras
Vs: MBTI-persoonallisuustyypit ja Kinkyt taipumukset
« Vastaus #14 : 24.11.2011, 11:45 »
 ESFP ja olen switch, enemmän alistuva, mutta dominoivana sadisti.