Kirjoittaja Aihe: Aikuisten hiekkalaatikko  (Luettu 3211 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Aikuisten hiekkalaatikko
« : 22.04.2018, 12:14 »
Aikuisten hiekkalaatikko

Kinky-maailma on omituinen paikka. Se yhdistää ja se erottaa, on paljon yhteistä ja sitten taas ei mitään. Kinky-maailma on olemassa henkisenä ajatuksena, tuntemuksena, että kuuluu jonnekin. Mahdollisuudet osallistua erilaiseen toimintaan ovat melkolailla hyvät, joka viikko on jotakin toimintaa jossakin päin Suomea - bileitä, miittejä ja muita kohtaamisia toisten samankaltaisten kanssa. Kuitenkaan, ei aina samanlaisten.

Joku kokee olevansa liian vanha, toinen taas liian nuori. On monenlaista lokeroa, johon itsensä voi asettaa ja toisaalta voi jättää asettamatta. Joskus ei millään meinaa mahtua siitä lokerosta sisään, jonne haluaisi mennä ja sitten jää siihen puolitiehen roikkumaan. Ei pääse perille uuteen eikä toisaalta enää ole entiseenkään paluuta. Toisinaan joku kokeilee olevansa alistuvampi mitä oikeasti onkaan ja siinäkin voi sitten mennä metsään ja pahasti. Joku kipuilee dominoivuutensa kanssa. Onko liian vähän vai liian paljon? Aloittelija taas voi saada köytensä solmuun ja niitä sitten hämmennyksissään selvittelee. Onneksi kenenkään ei tarvitse jäädä yksin, jos sitä ei varta vasten itse halua.

Kinky-yhteisö on parhaimmillaan loistava voimavara, jotta saa kokea mielenkiintoisia  seksuaalisuuteen liittyviä asioita turvallisten ja mukavien ihmisten kanssa. Se on yhteisö, joka tukee silloin, kun on vaikeaa ja ennenkaikkea - se on yhteisö, joka puhuu kanssasi samaa kieltä. Meidän seksuaalisuutemme kun ei useinkaan ole sitä, josta keskustellaan maanantaiaamuna työpaikan kahvipöydässä tai kysytään serkkutytöltä neuvoa. Toisinaan minkäänlaista yhteistä tai yhteisöllisyyttä ei tunnu täällä kuitenkaan olevan.

Baarin ilmapiiri on nykyään ärsyttävä ja turhauttava. Täällä riidellään, täällä vittuillaan, arvostellaan ilkeästi, provosoidaan ja provosoidutaan. Asioista ei osata keskustella, mennään henkilökohtaisuuksiin. Isketään vyön alle niin lujaa kuin siitä nyrkistä lähtee ja toinen vastaa samalla mitalla. Muutama muu sitten vielä iskee lusikkansa soppaan ja asiallisestikin lähtenyt keskustelu ajatuu liian usein täysin sivuraiteille. Ylläpito sitten ohjaa keskusteluja takaisin varsinaiseen aiheeseen, antaa varoituksia ja bannejakin kiukkuisimmille kirjoittelijoille.

Tietenkään ei tarvitse olla samaa mieltä, ei tarvitse ymmärtää sen toisen ajatusmaailmaa, mutta kyllä sentään hyväksyä muidenkin kuin vain ne omat mielipiteet. Me olemme yksilöitä, meillä on omat ajatuksemme ja mielipiteemme. Me jokainen peilaamme ympäröivää maailmaamme omista lähtökohdistamme käsin ja se tuttu ja turvallisin on tietenkin mukavinta. Kyky menneä omille rajoilleen, epämukavuusalueelle ja kolkutella niitä rajoja tekee meistä aikuisia ihmisiä. Meillä on myös jonkinlainen kyky (ainakin pitäisi olla) suodattaa itseä ärsyttäviä asioita. Eivät ne impulssikontrollit niin syvällä voi olla. Ei ole olemassa vain minun maailmaani vaan isompi maailma, joka on osiensa summa.

En ymmärrä sitä, miksi toisilleen tuntemattomat aikuiset ihmiset edes jaksavat tuota vittuilua. Mitä merkitystä sillä on, jos joku tuntematon tyyppi toisella puolella maata on eri mieltä, toimii eri tavoin kuin mitä itse tekee? Miksi antaa tuntemattoman heiluttaa omaa mielenrauhansa venettä? Joskus kun noita kirjoituksia täällä lukee, niin ei voi muuta kuin ihmetellä.

En tarkoita sitä, että hymistellään, nyökytellään ja ymmärretään maailman tappiin asti toisen kinkyn maailmaa. Ei mitään kollektiivista perseennuolemista (enkä tarkoita tällä nyt seksuaalista toimintaa) vaan reilua peliä puolin ja toisin. Kirjoittamista asioista asioina. Ei henkilökohtaisuuksiin menemistä. Pahoin pelkään, että joku uusi tai vanhempikin yhteisön jäsen ei halua, ei uskalla, ei viitsi kirjoittaa tänne mitään, koska pelkää sitä mahdollista paskatulvaa, jota voi saada niskaansa ja tulla siten merkityksi kokolailla oudoksi, väärin ajattelevaksi ja kerrassaan vastenmieliseksi kinkyksi. Kuinka monta mielenkiintoista keskustelunavausta menetämme?

Minun mielestäni henkisesti vahvalla ihmisellä ei ole tarvetta vähätellä toisia ihmisiä eikä myöskään provosoitua toisten vittuilusta. Se, että osaa olla asiallinen, on juurikin sitä aikuisuutta, jota ainakin itse kaipaan tänne Baariin lisää.



  Näin kirjoittaa Normandie, joka kiittää ja kumartaa ja poistuu takavasemmalle kolumnien kirjoittamisesta.

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #1 : 22.04.2018, 12:43 »
Olen ollut baarissa vuodesta 2014 ja aika samanlaista meno on ollut alusta lähtien. Harvaa keskustelua taitaa olla, joka ei muuttuisi riitelyksi jossain vaiheessa.

Kai se on vain tuon nimimerkin takaa niin helppo huudella ja aiheuttaa riitaa. Mutta kuinka moni olisi samanlainen livenä? Uskon, että harva olisi.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #2 : 22.04.2018, 12:58 »
Olen ollut muistaakseni vuodesta 2012 täällä. Enemmän vittuiluun painottuvaa meno täällä nyt on.

Ennen kuikkuiltiin ja väännettiin ratakiskoa enemmän.

Nykyisin piilovittuilua ja ihan avointa vittuilua on enemmän.

Ja tuntuu, että joillakin tyypeillä on oikein oma "hovi" ympärillään. Ollaan mielinkielin foorumilla, että voi sitten vaikka bileissä/miiteissä hengata tyypin kanssa. Saata itselleen paremman "statuksen" "skenessä". Blaah, sanon mie.

ofelia

Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #3 : 22.04.2018, 13:40 »
Ihan sama ilmiö tulee ajoittain jokaisella keskustelufoorumilla joka on tarpeeksi pitkään pystyssä ja kasvaa tarpeeksi suureksi. Tuntuu menevän sykleissä, välillä on rauhallisempia sopuisia kausia jolloin ollaan yhtä suurta perhettä ja meininki on hyvä ja keskustelut rakentavia, sitten tulee joko vaikeita tunteita nostattavia aiheita tai sekaan ilmestyy muutamia provoilijoita jotka heikentävät ilmapiiriä. Tämän seurauksena joko odotellaan että vaihe menee ohi, kiristetään moderointia ja joskus jopa lopetetaan koko foorumi ylläpidon turhautuessa aikuisten ihmisten riitojen selvittelyyn. Ilmiön tuntee varmaan jokainen joka roikkui foorumeilla 2000-luvun alkupuolella foorumien kulta-aikoina.

Oikein hyvä aihe nostaa esiin ja hyvä muistutus että eriävänkin mielipiteen voi esittää monella tavalla :)

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1741
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #4 : 22.04.2018, 13:49 »
... Pahoin pelkään, että joku uusi tai vanhempikin yhteisön jäsen ei halua, ei uskalla, ei viitsi kirjoittaa tänne mitään, koska pelkää sitä mahdollista paskatulvaa, jota voi saada niskaansa ja tulla siten merkityksi kokolailla oudoksi, väärin ajattelevaksi ja kerrassaan vastenmieliseksi kinkyksi. Kuinka monta mielenkiintoista keskustelunavausta menetämme? ..
Mitään, on ehkä aika vahva sana, mut kieltämättä mullakin on tälläkin hetkellä 4 ylimääräistä välilehteä auki, joissa on vajavaisia vastauksia tai kirjoituksia, mut todennäköisesti ne jää kaikki julkaisematta.  Saas nähdä miten tämän käy;) Toki ne nyt sattuu olemaan mielenkiintoisia minulle, tuskin muille niin.

Mut johtuen just siitä, että välillä tuntuu ettei ole sopivaa olla onnellinen, tai ei ole sopivaa valittaa, koska... Ja mulla on tosi huonosti kärsivällisyyttä alkaa selittämään asioita tarkemmin vieraille, jos joku lynkkaus alkaiskin. Ei siksi, etteikö kaikki olis vastauksen ansainnut, vaan siksi että ihan kaikkea, edes asiaan liittyvää,  on vaikea kertoa ihmisille, joita ei tunne.  Ja toisaalta itse ainakin elän niin hetkessä, että puolen tunnin päästä voin aidosti ihmetellä, että olinko muka aamulla turhautunut tms. Ja vaikka siitä asiasta ois edelleen samaa mieltä, ni siitä jankkaaminen tuntuu myöhemmin tyhmältä

Toisaalta oon kyllä über-iloinen, että oon täältä saanut sit sellaisia ystäviä, kenen kanssa voi asioita jakaa ja saa sitä kaikupohjaa omille ajatuksilleen. Mut varsinkin, kun kiinnostuu uudesta jutusta,  ois tosi ihana, jos siitä voisi puhua suuremmankin yleisön kanssa ja saisi silleen vähän erilaista näkökulmaa asioihin.

Kynnys ottaa asioita esille on kuitenkin aika kova. Ja se on tavallaan sääli,  kun kuitenkin keskustelufoorumista on kyse. Itsellä ei ole kokemusta muista foorumeista, fetlife toimii niin eri tavoin,  etten osaa sieltä löytää kuin kivoja kuvia ja nekin vaan siten, että ne on joko kaverin lisäämiä tai ensin tykkäämiä..

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #5 : 22.04.2018, 14:19 »
Kai se on vain tuon nimimerkin takaa niin helppo huudella ja aiheuttaa riitaa. Mutta kuinka moni olisi samanlainen livenä? Uskon, että harva olisi.

Onko siis niin, että verkkofoorumin helppo ja nopea anonymiteetti on niin ainutlaatuinen asia kulttuurissamme, ettei kerta kaikkiaan ole vielä (alle 30 vuodessa, karkeasti) ehtinyt muodostua samanlaisia sääntöjä ja muita sosiaalisia rakenteita kuin livekeskusteluihin? Mikäli olen oikein ymmärtänyt, muutamainen sata vuotta sitten silloisissa ns. sivistysvaltioissa tietyntasoisesta naamakkain pottuilusta oli seurauksena kaksintaistelu (miesten kesken siis, mitähän naiset vastaavassa tilanteessa tekivät?).

Voi pohtia sitäkin, onko verkkokontaktissa liveen verrattuna  jotain, joka tuo käyttäytymismalleihin samaa estojen vähenemisen dynamiikkaa kuin humalatila?

latexbun

  • Vieras
Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #6 : 22.04.2018, 15:19 »
Tuli vain mieleen, kuinka Leikkikehän aikoina keräsin kauheasti rohkeutta kirjoittaa ensimmäisen viestini foorumille ja vastaus oli suunnilleen "painu vittuun ja anna kun kokenut skeneläinen selittää". ;D Cityn kinkybaarin chatissa ei varsinaisesti myöskään ollut lämmintä vastaanottoa uusille naamoille. Eipä tässä suurta muutosta entiseen ole, samat mulkut täällä pyörivät kuin silloinkin.

pikkusisko

Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #7 : 25.04.2018, 16:25 »
Minun piti alunperin kirjoittaa aiheesta kolumni itsekin, mutta lemmikin ja nyt Normandien jälkeen se olisi tuntunut tautofoniselta. Siispä päätin kirjoittaa massiivisimman kommenttini koskaan, ja tässä se nyt sitten tulee.

Viime aikoina baarin keskusteluissa ovat soineet pitkästä aikaa vastenmielisen halvat pelit, minkä osoittaa sekin että olin jo kolmas joka olisi tahtonut asiasta avauksen tehdä. Neljäs, jos otetaan lukuun myös ketju skenejeesuksista, joka minun nähdäkseni liippaa aihetta sekin. Ikävä kyllä kun monet toistuvasti häiriökäyttäytyvät käyttäjät tuntuvat oikeuttavan asian sillä, että ovat pyörineet täällä jo sieltä Cityn/Leikkikehän/Raamatun ajoista asti. Tällöin ei olekaan kyse yksittäisistä tunteisiin menevistä keskusteluista joissa sorrutaan tilanteen kuumetessa henkilökohtaisuuksiin, vaan silkasta systemaattisesta kiusaamisesta.

Minusta meidän täytyy saada hiekan viskominen toisten käyttäjien silmiin loppumaan. Netissä ilkeily on typerää ja alhaista aina, mutta erityisen inhottavaa se on täällä meillä. Skene on pieni, melkein aina joku tuntee jonkun joka tuntee sen joka tieten tahtoen loukkaa tai ketä loukataan, ja bileissä ja miiteissä nettivihan vyöryttäjät ja kohteet saavat toisilleen todelliset kasvot. Ne loukkaukset joita täällä tehdään eivät todellakaan jää tänne, meidän kirjoittelumme täällä on paljon lähempänä oikeita ihmisiä ja heidän välisiään kytköksiä kuin useimmilla muilla kotimaisilla keskustelupalstoilla.

Ote baarin säännöistä:

Lainaus
10.   Emme hyväksy henkilöihin kohdistuvaa epäasiallista kirjoittelua ja henkilöön tai nimimerkkiin kohdistuvat hyökkäykset ja niillä uhkailu ovat rangaistavia.

Pilkunnussija kun olen, panisin pisteen tuohon väliin: "Emme hyväksy henkilöihin kohdistuvaa epäasiallista kirjoittelua." Siltä varalta että jollekulle aikuiselle ihmiselle oikeasti olisi epäselvää, epäasiallinen = hyvien tapojen vastainen ja käsillä olevaa tarkoitusta eli tässä yhteydessä vapaata keskustelua palvelematon. Näin meillä olisi selkeästi sanoitettu sääntö, joka yksinkertaisesti kieltää henkilökohtaiset, toisen käyttäjän persoonaan kohdistuvat loukkaukset, ja ylläpidolla olisi kättä pidempää puuttua niihin. Aina ei tarvitsisi siirtää tarkkikselle tai bannata pois, usein riittäisi pelkkä huomautus ylemmältä taholta: tämä ei ole sellaista käytöstä joka on täällä hyväksyttyä.

Koska en kuitenkaan ole koskaan itse ollut ylläpitäjä, minulla ei ole aavistustakaan siitä miten paljon työtä he jo nyt todellisuudessa tekevät (  :love: sille! ) ja kuinka paljon lisää moisen pykälän vartioiminen teettäisi. Yksiselitteisestä säännöstä huolimatta kun varmasti usein joutuisi jäämään oman harkintansa varaan miettiessään, puuttuako vai eikö. Sangen suosittua solvaamistahan meillä on esimerkiksi loukkaustarkoituksessa toimitettu sanojen suuhun syöttäminen, mallia tämä:

Kun nyt käyttäjä 1 mitä ilmeisimmin on naiivia mieltä X, vaikkei todellisuudessa ole antanut yhtään syytä uskoa että olisi, niin sitten tämän täytyy olla myös naurettavaa mieltä Y, Z, V&W sekä Å, jotka kaikki ovat kylläkin tuulesta temmattuja ajatuksia, mutta omiaan asettamaan toisen keskustelijan persoonan julkisesti ikävään valoon.

Täyttää minusta heittämällä henkilöön kohdistuvan epäasiallisen kirjoittamisen kriteerit, mutta ymmärrän että raja todellisen väärinymmärryksen ja väen väkisin vinoon vääntämisen välillä voi olla häilyvä. Huomauttaa voisi silti aina, varsinkin jos jollain käyttäjällä on selkeästi taipumus toistaa kyseistä käytöstä.

Mutta sitten on näitä räikeitä ja ilmiselviä tapauksia, joiden sietämistä minä en yksinkertaisesti ymmärrä.

Koska olet mieltä X, sinä olet (vaihteleva määrä vapaavalintaisia loukkaavia luonnehdintoja).


Minun mielestäni tällaista pitäisi kaikista foorumeista viimeiseksi joutua kohtaamaan juuri täällä. Soisi tämän olevan paikka, jossa saa kertoa ajatuksistaan joutumatta henkilökohtaisen hyökkäyksen kohteeksi (ei, tähän asiaan eivät millään tavalla liity näkemykset jotka jo itsessään hyökkäävät toisia ihmisiä ja ihmisoikeuksia kohtaan). Tiedän, ettei tästä taianomaisesti sellaista paratiisia tulisi vaikka tämänkaltainen nuijamainen käytös saataisiinkin ruotuun, mutta veisi se vain paikan henkeä helkutisti parempaan suuntaan. Tilanne tuntuu viime aikoina melko tavalla eskaloituneen, mistä nämä monet avaukset kielivät. Silti täällä samalla vahvistetaan vaikenemisen kulttuuria ja hiljaista hyväksyntää hokemalla, että ainahan tällaista on ollut, mitäpä sitä nyt siihen puuttumaan sitten. #eikäy, ei tällaista oikeasti tarvitse sietää.

Olennaista on, että keskusteltaisiin asioista, haastettaisiin toinen toisemme näkemyksiä jotta saisimme ajatteluumme avaruutta, esittäisimme toisilleen vastakkaisia tai paikoin yhteneviä, paikoin eriäviä mielipiteitä rohkeasti. Mallia tämä:

Minun mielestäni käyttäjän 1 esittämä näkemys on ongelmallinen, koska argumentti a, ja/tai b,c, etc.


Ei näin:

Minun mielestäni sinä olet ongelmallinen koska argumentti "sinulla on tällainen typerä näkemys".

Toki mielekkäät ja kieltämättä perin viihdyttävät retoriset keinot hankaloittavat näiden erottamista toisistaan. Kärkkäät ilmaisut ja muotoilut ovat hauskoja ja elävöittävät keskustelua, paitsi tyylillisesti myös sisällöllisesti. Kun joku muotoilee asian hyvässä tai pahassa ärsyttävällä tavalla, joku voi havahtua horroksestaan ja tuoda oman panoksensa keskusteluun vaikkei sitä muutoin olisi välttämättä tehnyt.

Silti, vaikka itse asia olisi verhoiltu jos jonkinmoiseen sanalliseen miekkailuun, uskon sisälukutaidon suureen voimaan. Häilyvän rajan näkyväksi tekevä kysymys kuuluu, onko kommentin keskeinen viesti puolustaa jotain näkemystä toisenlaiseen näkemykseen peilaten, vaiko hyökätä sanallisesti toisen näytön ääressä istuvan henkilön kimppuun tämän esittämiä näkemyksiä aseina käyttäen. Olla tahallaan ilkeä.

Minä olen sen verran ärhäkkä ämmä etten ehkä koskaan väsy vittuilemaan vastaan, mutta kaikkeen en minäkään kerkeä tarttumaan, varsinkaan kun loukkaavat kommentit tätä tahtia lisääntyvät. Eikä se tosiaan kovin hedelmällinen konsti asian käsittelemiseksi olekaan, myönnetään. Minustakin olisi mukavampi keskittyä keskustelemaan asioista ja näkemyksistä eikä toimimaan itsevaltuutettuna käytöspoliisina. Likainen olokin siitä tulee, koska siinä hommassa tulee väkisinkin itse jatkaneeksi epäystävällisyyden ja kovempien sanojen ketjua.

Mutta muita konsteja ei vain tunnu olevan kuin antaa kuulua samalla mitalla vastaan. Minä en ainakaan pysty seuraamaan vierestä, kun joku toimii niin törkeällä tavalla eikä kukaan edes sano mitään. Totta kai sitä voisi sanoa nätisti, mutta tunnustan, minulla ei ainakaan riitä käämit siihen kun toiset sikailevat välillä aivan sakilla kun oikein intoutuvat öyhöttämään. Ja auttaisiko se muka, jos tällainen pikkutyttö pyytäisi kauniisti kiusantekijöitä lopettamaan?

Minusta tämä on iso ongelma tällä muuten niin antoisalla ja tärkeällä foorumilla, enkä millään jaksaisi enää katella miten sille ei muka mahdeta mitään. Voitaisko viimein porukalla keksiä jotain?

UW

  • Vieras
Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #8 : 25.04.2018, 16:55 »
Niin...montaa eri näkökulmaa voisi antaa. Komppaan kyllä vahvasti, että aikuiset ihmiset riitelee myös kaikilla muilla foorumeilla, kinkyt eivät ole ainoita. Tämä ei toki tarkoita, että pitäisi luovuttaa ponnisteluista parempaan suuntaan.
Jos joku kirjoittaa, että luin juuri todella yököttävän kirjoituksen niin jotakuta epäilemättä dissataan, mutta jos ei ole viittausta nimimerkkiin niin riidanhaastaminen epäsuoraa.

Tiedän kyllä, että ehkä parhaan lääkkeen eli ignoorauksen käytäntöön laittaminen joskus hankalaa.
Kirjoitin esim itse, että painettu korkki nousee korkeammalle. Oman subjektiivisen havaintoni mukaan ylläpitoa on kritisoitu paljon ja mm ihastu ylläpitoon ketju oli mielestäni todella hauska vastaveto.

Ja...kuten moneen kertaan todettu. Kellään ei ole loppupeleissä aikaa tutkia ja kuunnella jokaista mielipidettä, kuka sanoi mitä kenelle, missä ja millä äänensävyllä. Joskus väärä henkilö voi saada toruja ja niitä ansainnut päästä kuin koira veräjästä. Tällaisesssa tilanteessa hyvä muistaa, ettei näitä foorumeita kannata ihan liian vakavasti ottaa  ;)

Apollyon

Vs: Aikuisten hiekkalaatikko
« Vastaus #9 : 25.04.2018, 17:31 »
Itsekin jankkaukseen syyllistyneenä otan silti kantaa.

Ensinnäkin hyvä kirjoitus, tälle hiekkalaatikolle mahtuu monenlaisia mielipiteitä ja kun törmätään jännään erimielisyyteen niin siihen usein tartutaan varsin aggressiivisesti, sen suuremmin tutkailematta. Ei hyvä.

Itse näkisin tässä taustalla olevan kaksi irrallista, nettikäyttäytymiselle ominaista piirrettä.

Ensinnäkin anonymiteetti on iso asia, ja kun jokainen keskustelee nimimerkillä on kynnys dissata ja vittuilla paljon matalampi. Kun ei joudu kohtaamaan toisen mielipahaa ja muiden "oot sää vittu tosissaan noin ilkeä tolle"-reaktioita niin ihminen on ihmiselle sika. Valitettavasti empatiakyky ei ole vielä sopeutunut nettiaikaan.

Toisekseen nettikeskusteluja vaivaa kuplautumiseen liittyvä puhkeaminen. Tällä foorumilla ihmisiä yhdistää bdsm. Ei suvaitsevaisuus, ei oikeistolaisuus, ei liberaalius, ei arvomaailma eikä mikään muukaan kuin bdsm. Arkielämässä olemme varsin tottuneita toimimaan kanssamme samankaltaisia arvoja omaavien kanssa, ystävät ja perheenjäsenet yleensä jakavat ajatusmaailmastamme ison osan. Kun täällä törmätään siihen, että ollaan jostain jyrkästi eri mieltä, seurauksena on shokki, puolustusreaktio ja epävarmuus. Nettifoorumi ei ole kovin hedelmällinen alusta kokonaisten itselle vieraiden maailmankatsomusten ymmärtämiseen.

Kun nämä lyödään yhteen niin niistä asioista, joissa arvomaailmamme eivät kohtaa on todella vaikea keskustella tavalla, joka on rakentava ja toista kunnioittava.

Toisaalta myös jankkauksesta on sanottava sen verran, että monesti enemmän kuin varsinaisesti keskustelua, niin sanasodaksi yltyvät keskustelu on harvoin ajatustenvaihtoa. Se on reviiritappelua, jossa viimeksi äänessäollut (oman hypoteesini mukaan) jää päättämään siitä, minkä sävyn keskustelut jatkossa saavat. Tappelun tavoite on nujertaa, ei opettaa tai saavuttaa konsensusta, ja kun oma "foorumimaine" on vielä pelissä mukana, on kynnys lopettaa jankkaaminen melkoisen korkea.

Bdsm-baari on ihan hyvä alusta kinkyjutuista puhumiseen, bileiden ja miittien järjestämiseen ja seuranhakuun. Henkilökohtaisesti en juuri muuta täältä kaipaa, mutta toki sellainen rauhallisuus voisi olla ihan tervetullutta niin halukkaat voisivat keskustella myös aiheen vierestä.

Itse meinaan jatkossakin valkoritareilla kun joku kokee oikeudekseen olla törkeä tavalla, joka minua häiritsee. Mutta lupaan olla kutsumatta mulkvistiksi enää, ellei sitä erikseen pyydetä.

Apollyon