Kirjoittaja Aihe: Piiskaajan lihashuolto  (Luettu 10425 kertaa)

samaso

  • Vieras
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #15 : 31.10.2018, 00:08 »
Päätin että voin tässä kerjätä vinkkejä salitreeniin, että jos se ois mahdollisimman helppo (vähän liikkeitä, helposti ymmärrettävät liikkeet), ni mitkä liikkeet kantsis ottaa mukaan?  ::) Edelleen tarkoituksena tuo oletettavasti keskivartalon lihaskunnon rakentaminen. *odottaa tuloksia *

Moni sanoo käyvänsä salilla, koska se kuulostaa hyvältä ja kotona reenaaminen kuulostaa siltä, että ei tee mitään. Loppujen lopuksi, jos käy salilla infrapunasaunassa 4 x viikossa, niin kehittyy vähemmän, kuin jos vetää kotona 3 x viikossa hyvän setin.

Mun mielestä kotona hyvät liikkeet esim :

- Punnerrukset : punnerrusten hyvä puoli on se, että esim. 10-15 toiston sarjoissa ne lisäävät lihaskuntoa, mutta eivät aiheuta jumeja luultavastikaan. Punnerruksia voi tehdä kovallakin intensiteetillä. Punnerrukset ottavat aika kokonaisvaltaisesti kehon joka puolelle.

- Lankut : Punnerrusasentoon ja kädet niin, että kyynärpäät ottavat maahan ja pitää itsensä siinä niin kauan, kuin jaksaa. Tai punnerrusasentoon ja pitää itsensä siinä sen aikaa, kuin jaksaa tai punnerrusasentoon ja voit nostaa ja laskea kehoasi käsien varassa, jolloin se ottaa myös hartioihin, ojentajiin jne. Viimeistä ei ehkä heti ensimmäisellä kerralla kannata tehdä.

- Käsipainoilla hauikset + viparit.

- Jalkojen nostot selinmakuulla.

Esim. näin ;

- Punnerrukset 4-10x10 (kun tulee kuntoa, niin nostaa toistojen ja sarjojen määrää)

- Lankut 2x15-20sek (kun tulee kuntoa, niin pidentää aikaa)

- Jalkojen nosto selinmakuulla 2x10-15

- Käsipainoilla hauikset 3x10-15 (aina sellaiset painot, että menee tuo 10-15 toistoa)

- Käsipainoilla viparit 3x10-15(aina sellaiset painot, että menee tuo 10-15 toistoa)

* Jos haluaa ottaa aikaa, niin kello käymään ja seuraavalla kerralla pyrkiä samaan aikaan tai parempaan, jolloin intensiteetti kasvaa ja sitä mukaa huomaa myös kunnon kasvavan. Tämä toistetaan 2-4 x viikossa. Palautumiseen banaania ja normaalia ruokaa. Toki voi syödä myös kanaa yms...



latexbun

  • Vieras
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #16 : 31.10.2018, 01:18 »
^^ Nythän on omasta viimeisimmästä treenistäni niin kauan aikaa, etten muista lihaskuntotreeniä koskaan nähneenikään, mutta eihän jalkojen nosto itsessään kehitä kuin lonkankoukistajan kautta vatsalihaksia? Tuossahan on jo lankkukin mukana, vaikka tokihan kaikki liikunta on hyvästä (kannattaisi minunkin enemmän liikkua ja vähemmän neuvoa).

Ennemminkin ottaisin mukaan sumokyykyt kahvakuulalla, liike joka parantaa sekä voimaa että liikkuvuutta. Hauislihaskin on muuten niin pieni lihas, että se hyötyisi ehkä enemmän vaikka leuanvedoista, joissa myös hauis ottaa osumaa selän useiden lihasryhmien lisäksi. Punnerrushan jo onkin mukana ja se on hyvä. On helpompaa käyttää useampia suuria lihasryhmiä (selkä, olkalihakset, ojentajat) käsillä tehtävään asiaan, kuin treenata ajatuksella hauista ja ajatella työn hoituvan sillä.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #17 : 31.10.2018, 01:25 »
Punnerrukset itseasiassa aiheuttaa jumeja melko varmasti, ellei ohjelmassa ole mitään vastaliikettä (selkäliikettä). Kropan tasapainolle ei ole hyväksi treenata yksipuolisesti vain "yhtä puolta" kehoa, vaan kroppa vaatii vastaliikkeen myös.
Punnerrukset ja lankut etenkin yhdistettynä on aika varma tapa saada rintalihakset jumiin, joka sitten lysäyttää koko ryhdin. Vielä jos on rintava, se pahentaa ongelmaa vetämällä ryhtiä kasaan entisestään.
Kehon vetreyttämiseen rintarankaa ja lapoja avaavat liikkeet ovat parempia kuin jonkun yksittäisen pikkulihaksen treenaaminen painoilla.
Ja lankkujen kanssa kannattaa tehdä reverse lankkuja, eli lankkuja "toisinpäin". Lankku sellaisenaan on kroppaa jumittava liike.

Keskivartalon treenaamiseen salilla sopii koko kehoa rasittavat liikkeet, kuten kyykyt ja mavet.

Näin liikuntapuolen koulutuksen omaavana tosin eka neuvoni on että älä ota vinkkejä vastaan kinkypalstalta..vaan pyydä ammattilainen tekemään sinulle ohjelma.

Itse olen parhaiten estänyt piiskauksesta johtuvia lihaskipuja välineen valinnalla. Kevyt väline, joka ei vaadi voimaa liikkuakseen, on ollut paras. Olisi myös hyödyllistä opetella piiskaamaan molemmilla käsillä (itse en osaa).

Purpelot

Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #18 : 31.10.2018, 06:14 »
Tässä tuntee itsensä nippanappa edes puuhastelijaksi, kun en ole koskaan ajatellut tarvivani lihashuoltoa piiskaukseen...

Yksi harvoja lajeja mikä ei ole ainakaan vielä ottanut omiin lentopallomailoihin, muista paikoista puhumattakaan.


Lisko

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 91
  • Galleria
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #19 : 31.10.2018, 10:53 »
Punnerrukset itseasiassa aiheuttaa jumeja melko varmasti, ellei ohjelmassa ole mitään vastaliikettä (selkäliikettä). Kropan tasapainolle ei ole hyväksi treenata yksipuolisesti vain "yhtä puolta" kehoa, vaan kroppa vaatii vastaliikkeen myös.
Punnerrukset ja lankut etenkin yhdistettynä on aika varma tapa saada rintalihakset jumiin, joka sitten lysäyttää koko ryhdin. Vielä jos on rintava, se pahentaa ongelmaa vetämällä ryhtiä kasaan entisestään.
Kehon vetreyttämiseen rintarankaa ja lapoja avaavat liikkeet ovat parempia kuin jonkun yksittäisen pikkulihaksen treenaaminen painoilla.
Ja lankkujen kanssa kannattaa tehdä reverse lankkuja, eli lankkuja "toisinpäin". Lankku sellaisenaan on kroppaa jumittava liike.

Keskivartalon treenaamiseen salilla sopii koko kehoa rasittavat liikkeet, kuten kyykyt ja mavet.

Näin liikuntapuolen koulutuksen omaavana tosin eka neuvoni on että älä ota vinkkejä vastaan kinkypalstalta..vaan pyydä ammattilainen tekemään sinulle ohjelma.

Itse olen parhaiten estänyt piiskauksesta johtuvia lihaskipuja välineen valinnalla. Kevyt väline, joka ei vaadi voimaa liikkuakseen, on ollut paras. Olisi myös hyödyllistä opetella piiskaamaan molemmilla käsillä (itse en osaa).

Näin. Selkäliike tarvitaan vastaliikkeeksi rintalihasliikkeille (punneruksille). Itse hankin sellaiset katosta roikkuvat hihnat kotiin kun muuten en oiken hyvää vastaliikettä keksinyt, vaimo käyttää, minä teen salilla kun huom monipuolisempaa.

Punnerrukset myös pitkälle aktivoivat tuota vatsan aluetta, samassa asennossahan siinä ollaan kun lankussa vaikkakin ehkä lyhyemmän aikaa.

Ja juu, kinkypalsta ei ehkä ole oikea paikka näiden neuvojen vastaanottamiseksi  :P

samaso

  • Vieras
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #20 : 31.10.2018, 13:13 »
Sali maksaa sen 50e/kk ja pt palvelut päälle, voi olla varma, että köyhtyy paljon ja vastineeksi voi saada jotain. Yksi vaihtoehto on mennä urheiluseuraan, josta saa saman + ilmaiset ja asiantuntevat "pt" palvelut + sosiaalista seuraa ja tämä kaikki esim. 45e/vuosi.

samaso

  • Vieras
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #21 : 31.10.2018, 13:30 »
Punnerrukset itseasiassa aiheuttaa jumeja melko varmasti, ellei ohjelmassa ole mitään vastaliikettä (selkäliikettä)

Kyllä arvon valtiatar!

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #22 : 04.02.2019, 10:01 »
Kovasti mietin mitkä on piiskaus tekniikat ihmisillä, jos tarvitsee miettiä lämmittelyä/verhttelyä ennen piiskaamisen aloittamista. Eipä ole koskaan tarvinnut lämmitellä, eikä kyllä ole edes hiki tullut piiskaa antaessa😊😊


Ninth

Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #23 : 04.02.2019, 10:38 »
^ Mulla nousee hiki pintaan ainakin siitä, kun hakkaan painavalla floggerilla pitkään täysiä tai melkein-täysiä sellasessa koko vartaloa vaativassa kahdeksikkoliikkeessä. Ja seuraavana päivänä tuntuu varsinkin kyljissä siltä, että jotain on tullut tehtyä. Se on kiva tunne. :love:

Joku käski käydä 5 päivänä viikossa salilla, mutta väitän että jo 1-2 päivää auttaa myös. :D Suosittelen lämmöllä uimistakin, se on mulle sellainen ihana koko kroppaa vetristyttävä ja jumeja hoitava liikuntamuoto.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Piiskaajan lihashuolto
« Vastaus #24 : 02.10.2023, 21:53 »
Vain 5 vuotta myöhemmin hyvä tulla toteamaan, että migreenille toimivan estolääkityksen löytäminen, puutarhahommat, toimistotyön vähentäminen, koiran flexin vaihto vyötärövyöhön ja vesijumppa on parantaneet elämää  :love: