Kirjoittaja Aihe: Millaiset koukut kattoon?  (Luettu 18602 kertaa)

kuuliainen

  • Vieras
Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #15 : 29.01.2012, 16:11 »
Betonissa kiila-ankkuriruuville maksimi ulosvetokuormitus on luokkaa
8 mm : 500 kg
10 mm : 650kg

Nuo luvut edellyttävät ,että kiinnitys on onnistunut, reikä oikeamittainen ja betoni ei ole juuri halkeillut. Ainakaan ontelolaatassa ei pidä ruuvia tolkuttomasti ylikiristää halkeamisvaaran vuoksi. Valmistajan antamaa kiristysmomenttia kannattaa noudattaa, esim 10mm ruuville eräs valmistaja antaa ohjeeksi 30Nm (vrt esim auton aluvanteiden pulttien kiristysmomentti 120Nm)

2 kpl 10mm kiinnikettä tuntuisi riittävältä ripustuksiinkin.

Aiheestahan on mainio mainosklassikko http://www.youtube.com/watch?v=aRoLj6_CJIE

Mr.Vic

Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #16 : 29.01.2012, 19:57 »
Mä ainakin ylimitoittaisin koukkujen kapasittetin melko reilusti - koskaan ei voi tietää jos etkoilla katosta roikkuukin yhden ihmisen sijasta kolmen henkilön triangeli.

Katon materiaalista täytyy todeta sen verran, että joskus talon rakenne saattaa yllättää kesken poraamisen.
Rakennepiirustuksessa on piirrettynä melko yksiselitteisesti että kerrosten välinen lattia on tehty umpinaisesta betonielementistä. Poratessa tuli kuitenkin vastaan tosiasia, että elementti olikin keskeltä "tyhjä", eli todellisuudessa aiemmissa viesteissä mainittu ontelolaatta. Tulppasin sen reiän kitillä kaikessa hiljaisuudessa, koska en viitsi ottaa selvää kestäisikö se oikeasti mitään, vai onko siinäkin käytetty jotain rimaa hipovaa rakenneratkaisua, joka on puoliksi jo halkeillu (kuten mun vessan seinä).

Tatu

  • Vieras
Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #17 : 29.01.2012, 20:01 »
Ketjussa ei taidettu ottaa huomioon ollenkaan kiila-ankkurin pituutta mikä on mun mielestä yhtä tärkeää tai tärkeämpää kuin paksuus, koska vetolujuudet on kyllä riittäviä. Pitää ottaa myös huomioon sivuttais liike koska roikkuva lihanpala harvoin on täysin paikallaan tai että veto suunta olisi ainoa rasittava voima. Eli edestakanen vääntö lyhyellä kiiila-ankkurilla saattaa murtaa kiinnitymateriaalia (varsinkin betonin) hilljalleen tai itse kiila-ankkuri ottaa siitä itseensä. Eli mitä paksumpi ja pitempi sitä parempi ;D

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #18 : 29.01.2012, 20:06 »
Betoniin kiinnittäessä kemiallinen ankkuri lienee noista kiinnitystavoista kaikista paras. Ainakin speksit lupaavat kaksinkertaista vetolujuutta verrattuna lyöntiankkuriin.

Ontelolaattoja ei lasketa betoniksi ;)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #19 : 01.02.2012, 16:44 »
Kannattaa ennen koukkujen asentamista suunnitella, mihin koukkuja käytetään silloin, kun niille ei ole käyttöä. Minä ja puolisoni saimme talon rakennuttajan kanssa sovittua että olohuoneen kattoon asennetaan useita koukkuja, jotka kestävät ihmisen painoa. Koska talo oli vielä siinä vaiheessa keskeneräinen, rakennusmiesten oli helppo sinne asentaa ylimääräisiä tukirakenteita ja asentaa 6 koukkua kaikista kestävimpiin kohtiin. Ollaan asuttu talossa jo vuosi ja katon koukkuja on käytetty bondagehommiin vain kerran. On jäänyt kaikki amppelit, voimistelutangot ja katosta roikkuvat tuolit ostamatta. Vain yksi pehmolepakko siellä roikkuu pää alaspäin. :))

Mikäli joskus muutamme asunnostamme pois, pohdimme että sen voisi ekaksi tarjota myyntiin kinkysivustoille "kinky-ystävällisenä kotina".   8)

vihree

Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #20 : 07.03.2012, 18:07 »
taitaa nuo ontelo-elementi kestää vaikka suvun roikottamista. suosittelen kääntymään hiltin puoleen jos haluaa olla sata varma kiinnitysten kestävyydestä. näytti olevan espoossa jossain rautakaupassa myynti piste tavallisille kuluttajille.

quattroverde

Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #21 : 07.03.2012, 23:25 »
suosittelen kääntymään hiltin puoleen jos haluaa olla sata varma kiinnitysten kestävyydestä. näytti olevan espoossa jossain rautakaupassa myynti piste tavallisille kuluttajille.

Kyllähän Hiltin osastolta näkee sen kalleimman hinnan, siis hyvä tuotemerkki, mutta aikas ylihintainen... varsinkin kertaostajalle. Joka rautakaupasta löytyy asilliset tarvikkeet näihin hommiin...

knotti

  • Vieras
Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #22 : 08.03.2012, 13:01 »
Sivulta http://www.ropeassemblies.co.uk/product.asp?id=14&ref=1&ref2=2 voi katsoa erilaisten silmukoiden kestävyyksiä. Näiden lisäksi ovat sitten luokka 80 (yleensä keltaisia) sekä luokka 100 (yleensä punaisia) roikotusvälineet, joissa huomattavasti suuremmat lukemat sekä sallittu sivuttaiskuormitus.

Jos kyseessä on ihmisen ripustaminen kierteen varassa, olen aina käyttänyt vähintään M16 silmukkapulttia 120mm syvyisellä upotuksella. Luokka 80 pultin kanssa yhdistelmä on vetolujuudeltaan noin 15kN, joka on pienin sallittu ammattikäytössä (köysityöt).

Kaikesta huolimatta suosittelen Petzlin tuotteita. Sivulta http://www.petzl.com/en/pro/rock-and-concrete-anchors löytyy tarvittavat ja maahantuojana toimii Vandernet Oy.

KidBionic

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 93
  • Member of DNGN
  • Galleria
Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #23 : 02.05.2012, 19:29 »
Makkarin katosta löysivät paikkansa 5kpl M10 PFG ankkureita silmukkapulteilla (EBF 10).

Yksittäiselle ankkurille näyttää valmistaja lupaavan 4,8kN vetolujuuden (joka sisältää jo varmuuskertoimen) ja ainakaan nyt omien testien mukaan ei oo syytä moista epäilläkään, kun on kokeiltu roikkua semmonen 150 kiloa kettingin perässä samalla yrittäen nykiä niin paljon kuin pystyy  ;D

Linkki: http://www.sormat.com/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=139
Itse löysin kyseisiä tarvikkeita K-raudasta ihan kilotavarana.

Jatkeena materiaalivahvuudeltaan 10mm rosterisia karbiinihakoja.

Toisin kuten jotkut, en ole naamioinut niitä mitenkään, joten saavat ihmiset arvailla käyttötarkoitusta mikäli eivät jo tiedä mun harrastuksia  >:D

leppymaton

Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #24 : 13.05.2012, 17:18 »
Itse olen myös pohdiskellut miten saisi asennettua koukun / koukut kattoon. Hommassahan ei sinällään ole mitään ihmeellistä, mutta asiaa hankaloittaa kerrostalon ontelolaatta. Pikaisella googlettamisella kävi ilmi, että betonia on yllättävän vähän. Nyt siis pitäisi varmistua jotenkin siitä, että koukun saisi luotettavasti kiinni. Onko kellään kokemuksia miten homma onnistuisi helpoiten?

orja77

Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #25 : 26.05.2017, 08:57 »
Itse mietin miten saan koukut ns. kananpaska kattoon
Olisiko jotain vinkkejä?

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 718
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #26 : 26.05.2017, 11:07 »
Rasituksen jakaminen laajemmalle alueelle on hyvä idea, ellei katto ole ihan tukevinta tavaraa. Esim. Nyrkkeilysäkkien kiinnitykseen myydään tällaisia.

Lisäturvaa saa käyttämällä ison säkin ripustukseen tarkoitettua jousta, jos meinaa kunnolla mätkiä.

vaeltaja

Vs: Millaiset koukut kattoon?
« Vastaus #27 : 23.07.2018, 22:20 »
M8 kiila-ankkurin rengas vinylesterillä kiinnitettynä metalliverkon kanssa antaa vetolujuutta 2.0kN. Tämä on turvakertoimella 4, eli kuormaa vähintään 800kg irrotakseen.

Poraus tehty ilman iskua, jolloin vaaraa ontelolaatan halkeamisesta ei ole.

Lopputulos mukavan siisti ja huomaamaton.