Kirjoittaja Aihe: Älkää sittenkään suojelko lapsia!  (Luettu 8545 kertaa)

Snooch86

Vs: Älkää sittenkään suojelko lapsia!
« Vastaus #30 : 23.01.2019, 21:44 »
Joo tuo on kova dilemma seksuaalikasvatuksen suhteen että kuinka nopeasti tarjoaa tietoa, vai antaako olla ja toivoo että nuori ei hae tietoa siltai huonoimmasta mahdollisesta lähteestä. Yleisesti priorisoisin seksuaalikasvatuksen näin:

1. Vanhempana tulisi ehdottomasti pitää huolta että nuorelle se turvallinen aikuinen keneltä voi kysyä mikäli tarvitsee, ja varsinkin kenen luokse voi tulla jos jotain on mennyt pieleen tai on mokannut jotain.
2. Nuoret (ja aikuisetkin) stressaavat paljon sitä, että onko ok olla sellainen kuin on, tai tykätä sellaisista asioista kuin tykkää. Tämä ei tarkoita että tarvitsee luetella tai tarjota kaikkia maailman identiteettejä tai luetella niitä kaikkia erikseen, mutta sen voi tehdä selväksi että eettisesti ja suostumusta kunnioittaen on ok tykätä/fantasioda/olla mitä on.
3. Tunnekasvatus ja rajojen opettaminen. Jokainen on itse vastuussa omista tunteistaan, ja tunteiden avulla pystyy myös pitämään itsestään paremmin huolta rajoja asettaessa, eikä anna toisen käyttää hyväksi.
4. Vastaa nuorelle kysymyksien mukaan asiallisesti ilman pelotteluja tai painotuksia, kun nuori kysyy, tai vähintään antaa keinoja löytää itse asiallista tietoa.

BDSM ja rajummatkin fantasiat on varsin ok juttu näiden avulla. Tietää että fantasiat eivät satuta ketään ja on ok olla niistä kiinnostunut, ja itsestään pystyy pitämään huolta kun itsetunto ja rajat ovat kunnossa. Riittävän tiedon avulla pystyy lähtemään kokeilemaan fantasioita, ja jos kuitenkin tulee siipeen niin omalle vanhemmalle voi edelleen tulla puhumaan.

TEGAMi

  • Vieras
Vs: Älkää sittenkään suojelko lapsia!
« Vastaus #31 : 24.01.2019, 09:00 »
Jopa alle 10-vuotiaat hoksaavat kysyä asioita seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyen.

Itse olisin kaivannut enemmän tietoa asioista aikoinaan ja toivonut, että olisi muillekin jaettu. 15 vuotta sitten saattoi tulla koulukiusatuksi, koska seurusteli samaa sukupuolta edustavan kanssa. Ja varsinkin erittäin pienellä ja uskonto painotteisella paikkakunnalla tämä oli paha. Tein kai syntiä.

Kinkykulttuuriin sukeltaessani opin polyamoriasta ja sukupuolista enemmän. Ja kyllä, olisin näistäkin kaivannut enemmän tietoa teininä varsinkin, kun olin aivan hukassa itseni kanssa.

Entäs ne lapset sitten? Kyllä. Minä kerron asiat kuin ne ovat. Voivat mennä naimisiin parhaan kaverinsa kanssa jos haluavat. Ja eivät voi mennä naimisiin sisaruksen kanssa, koska maailma ei ole valmis. ;D Olen myös avoimesti kertonut, että voi rakastaa useampaa ihmistä. Koska duh, rakastan heitä ja rakastan kumppaneitani sekä läheisimpiäni.

Meillä väritellään yhdessä värityskirjoja, kiukutellaan samalla tavalla, mökötetään ja paras: yhdessä saatamme vetää hännät ja korvat paikalleen sekä maukuen kommunikoida :D

Toki huomioin lapsen kehityksen ja iän. Mutta jos kysytään, niin vastaan. Opetan heille muuten tärkeitä taitoja. Suoruus voi olla pahasta, mutta useimmiten se on se oikea tapa.

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Älkää sittenkään suojelko lapsia!
« Vastaus #32 : 24.01.2019, 09:17 »
Suoruus voi olla pahasta, mutta useimmiten se on se oikea tapa.
Jos suoruus voi olla pahasta, voiko kierous olla hyvästä?  ;D

Huumorin varjolla vakava kysymys: mitä peittelystä ja kiertelystä voi seurata? Tätä voisi kysyä ihmisiltä niissä yhteiskunnissa, joissa hengissä ja vapaana säilyäkseen joutuu omaksumaan kaksoisajattelun ja -standardit.