Kirjoittaja Aihe: Carl Rogers ja kuulluksi tulemisen tärkeys (Experiences in communication)  (Luettu 2097 kertaa)

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Minuun teki aikanaan psykologian opinnoissa syvän vaikutuksen Carl Rogersin humanistisessa psykologiassa korostuva ihmisen tarve tulla todella kuulluksi. Nyt palasin tähän teemaan ihan toisessa yhteydessä ja samalla tulin ajatelleeksi, että sehän ilman muuta on paikallaan myös täällä. Ohessa on linkki Rogersin alkujaan vuonna 1964 pitämän luennon tekstiin, joka on julkaistu hänen teoksessaan A Way of Being.

Rogers sanoo kuulemisesta esimerkiksi näin: "Kun todella kuulen ihmistä, ja niitä merkityksiä, jotka ovat tärkeitä hänelle sillä hetkellä, en kuule vain sanoja vaan häntä itseään ja kun kerron hänelle, että otan vastaan juuri hänen henkilökohtaisia merkityksiään, monia asioita tapahtuu. Hän näyttää kiitolliselta ja vapautuneelta. Hän haluaa kertoa enemmän itsestään. Hänestä virtaa uudenlainen vapauden tunne. Hän on avoimempi muutokselle kuin ennen."

Mikä liittää nuo ajatukset tämän foorumin aihepiireihin on se, että tällainen kokemus voi syntyä ainakin onnistuneessa piiskaustilanteessa, uskoakseni myös muissakin BDSM-aktiviteeteissa.

ROGERS, Carl R., 1980. Experiences in communication. Teoksessa: Rogers, C.R.: A Way of Being. Boston, Mass: Houghton Mifflin, s.5-26.
http://www.listeningway.com/rogers2-eng.html

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Ikiaikainen tarve joka ei muutu aikakausien mennessä eteenpäin. Tulla henkilökohtaisesti kuulluksi ja nähdyksi.
Tarpeen täyttäminen saattaa olla haasteellista.
Hektinen elämä kaikenlaisille virikkeineen ja aistiärsykkeineen vie mielenkiinnon pois kaiken ytimessä olevasta - ihmisestä.
Aika on rajallista eikä sitä haluta käyttää pysähtymällä jonkun ihmisen takia. Edes hetkeksi.
Eikä kaikki edes osaa pysähtyä.

Olen usein miettinyt ajan kulkua ja sen käyttöä. Hidasta aikaa jossa mahdollisuus kohtaamisille.
Ne kohtaamiset voivat olla sanattomia minä-ymmärrän-katseita. Pieniä nyökkäyksen toisen puheen väliin. Askel lähemmäksi - minä kuuntelen.
Kommentteja ja kysymyksiä lauseiden välissä.

Bdsm on syvälle menevä tarve. Ihmisen seksuaalisuus jossa toivoo tulevansa hyväksytyksi sellaisenaan.
Miten pystyy itse heijastamaan ulospäin ymmärtämistä ja hyväksymistä. Ei pelkästään sitä, mikä piiskausväline on sinun lemppari tai miten tykkäät tulla sidotuksi.
Vaan vastauksia kysymyksiin, mitä tunnet kun saat kipua. Miltä tuntuu olla sidottuna. Miltä tuntuu kun silitän sinua tällä tavalla. Haluatko, että silitän sinua?

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Bdsm on syvälle menevä tarve. Ihmisen seksuaalisuus jossa toivoo tulevansa hyväksytyksi sellaisenaan.
Miten pystyy itse heijastamaan ulospäin ymmärtämistä ja hyväksymistä. Ei pelkästään sitä, mikä piiskausväline on sinun lemppari tai miten tykkäät tulla sidotuksi.
Vaan vastauksia kysymyksiin, mitä tunnet kun saat kipua. Miltä tuntuu olla sidottuna. Miltä tuntuu kun silitän sinua tällä tavalla. Haluatko, että silitän sinua?

Lady Whip, havainnollistat hyvin eron erilaisten BDSM-puhetapojen ja mentaliteettien välillä. Monella muullakin elämänalueella tuo "tekninen" puhetapa on helpompi, kun siinä ei joudu avaamaan (tai ei saa avata) omaa sisintä. Esimerkiksi keskustelussa oppimisesta ja opiskelemisesta tuo kulttuuriero tulee usein vastaan. Juuri näitä kulttuurieroja toisessa yhteydessä käsitellessäni tuon Rogersin muistin.

Mr B