Kirjoittaja Aihe: Köydet ja niiden hoito  (Luettu 135713 kertaa)

HuanDom

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #15 : 09.10.2014, 20:42 »
Lopuksi voitele köydet kevyesti esim. Natusan Baby Oil'in ja Erisanin sekoituksella.

Onko tuo seoksen suhde kenties 50/50?  :-\

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #16 : 09.10.2014, 21:44 »
Ite olen joskus ihan pelkällä natusanilla vedellyt, mutta tuota ei kannata liikoja lutrata...lisätä voi vähäsen mutta uittamisen jälkeen ylimääräisen saaminen veke on...mahdotonta.

Nykyisin taas en edes koske öljyihin, ovat suht ikäviä laitella tasaisesti enkä tykkää litkuista käsissä. Suosin siis mehiläisvahaa jota helpompi vetästä pintaan...

Fixx

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #17 : 09.10.2014, 23:32 »
En ole mikään ekspertti, mutta osaavampia kuuntelen.. Juutit pesukoneeseen (60°C) nipuissa, jos tuntuvät vielä jäykiltä niin vetelen kertaalleen silmukalla rautatankojen kautta (krhm... sängyn päätyä tämä, ja arvaatte että juuttipölyä irtoaa jokapuolelle), karvojen poltto kynttilällä (siitä jää helvetinmoinen haisu köyteen, mutta yllättäen se haihtuu kyllä nopeasti), ja sitten rätillä natusan+perusvoide köyden pintaan. Mielestäni ei siis kannata uittaa köyttä öljyssä, vaan vähän vaan dippaa ja levittää rätillä. Tällä setillä syntyy jo aika hyvä. Seuraavaksi kai pitäisi vielä laittaa natusan+mehiläisvaha-komboa viimeistelyksi. Suositus on että saunotus olisi tämän jälkeen hyväksi niin lämpö upottaa mömmön kuituun.

Päiden käsittelyssä tuo esitetty langalla viimeistely olis kai se truuoikea tapa, mutta itse laitoin kutistesukkaa päihin. Tätä ei sitten kannata tehdä heti pesun jälkeen koska köysi turpoaa pesussa  ::) Kynttilä kutistaa kutistetuubin aika sopivasti. Tuubisukkaa saa edullisesti vaikka tuolta: http://www.dx.com/p/1m-black-heat-shrink-tubing-five-size-pack-6-7-8-9-10mm-23452#.VDbtarwYzYA

Pari kiekkaa on vielä 8-millistä, joka tuntuu aika kovalta, varmaan pitäisi keitellä ja virutella raudan läpi nämä vielä. 6-milliset toimii hyvin.

Suzie

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #18 : 10.10.2014, 10:09 »
Minä päättelin köydet karhulangalla käyttäen nk. ranskalaista rihmausta, jossa jokainen kierros on erikseen kiristetty sorkka (eli polvi), eli vaikka rihmauslanka katkeaisi ei se välttämättä heti irtoa. Aika näyttää kuinka tuo kestää käyttöä. Tulevaisuudessa tulen kokeilemaan köysien päättelyä käyttäen useita erivärisiä rihmauslankoja.


Pesun tein pyykkikoneessa, 40 tai 60 astetta, en muista ja ilman pesuainetta. Köysi oli tuolloin katkottu, päätelty ja pakattu aina 2 kpl yhteen pyykkipussiin (mulla on kokoelma pyykkipusseja, käytän niitä mm. peruukkipusseina) niin ei menneet köydet solmuun keskenään pesun aikana.


Sitten kuivumaan siten, että hieman venyttäen pyörittelin ne saunan jakkaran jalkojen ympärille ja aloitin seuraavan köyden aina lukitsemalla edellisen sen alle.


Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #19 : 10.10.2014, 10:15 »

 niin ei menneet köydet solmuun keskenään pesun aikana.


Höh, minä avasin pesukoneesta tullutta 70 metrin yhtenäistä pätkää kaksi tuntia kunnes sain sen narulle kuivumaan.  ???

Se edellinen kokeilu, siinä piti köydet heittää pois kun ei heti ollut aikaa selvittää nippua ja viikko sen jälkeen olivat jo homeessa.  >:(

Kyllä tämä joskus onnistuu, ihan varmasti.   :)

Suzie

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #20 : 10.10.2014, 10:26 »

 niin ei menneet köydet solmuun keskenään pesun aikana.


Höh, minä avasin pesukoneesta tullutta 70 metrin yhtenäistä pätkää kaksi tuntia kunnes sain sen narulle kuivumaan.  ???

Se edellinen kokeilu, siinä piti köydet heittää pois kun ei heti ollut aikaa selvittää nippua ja viikko sen jälkeen olivat jo homeessa.  >:(

Kyllä tämä joskus onnistuu, ihan varmasti.   :)


Rouva on hyvä ja ulkoistaa moisen näpertelyn subilleen. Ehkä jälkikäsittelyynkin tulee vielä hiukan lisää huolellisuutta, kun tiedostaa että itsehän sitä näihin köysiin joutuu  :)


Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #21 : 10.10.2014, 10:44 »
Köysiä EN katkoisi ennen pesua, koska ne kutistuu ja lopputulos on x määrä eripituisia pätkiä. Jos kuivana käsittelee, mainittu karabiini ja köysi pari kertaa itsensä ympäri ja kovasti vetoja niin pätkisin ekana.

Jos pesen (kuten värjätessä olen tehnyt) koko tuon 70m rullan, teen siitä löyhän kiepin ja parista kohtaa narulla kiinni ettei mene mytyksi koneessa. Ei tarvitse tuhlata aikaa selvittelyyn.

Kun tuon köyden on pessyt on TODELLA tärkeää että se venytetään kunnolla takaisin mittaansa, kun se tuppaa turpoamaan ja lyhenemään. Itse vetelin kerrostalossa käytävän kaidetta vasten koko painollani. Tollasessa 70m rullassa menee muutama minuutti mutta todellakin kannattaa.

Märät köydet pitää laittaa kireälle kuivumaan, mutta EI venyttävästi.

Itse en näe mitään hyötyä enään tuo kuivumisen jälkeen pehmitellä köyttä, vaan suoraan polttoon ja vahaukseen.

Perinteinen tapa lopetella köydet on ihan yksinkertainen solmu, ei rihmailu. Tuo helpottaa jatkamista ja sidontojen lopettelua.

Kynttilä on ihan saamarin hidas jos edes yhden rullallisen polttelee, oikeasti muutaman euron tuhlailu creme brulee polttimeen Clasulta on hyvä sijoitus. Tai jos sattuu retkikeitin olemaan nurkissa niin sekin toimii. Ei muuten sitten sitä töhnääkään jää polttelun jälkeen samanlaista määrää siihen pintaan.

Ite olen tehnyt tuota valkoöljy+mehiläisvaha sotkua, mutta sen laittaminen köyteen on edelleen paskaisempaa, hitaampaa ja vaikeampaa tasaisesti saada kuin pelkkää vaha.

Saunaan en laita köysiä mutta jokaisessa kodissa on sädetyslaite jolla 1-1 1/2 min löyhällä kiepillä, puolella teholla ja kieppi ympäri ja toinen sädetys on ajanut asiansa hyvin.

Toki jos se köysi "haisee" käsittelyaineille, voisi olla kovinkin fiksua uunittaa 90 asteessa, tosin tuosta sitten tulee melkonen döfis. Tuolla se vahakin menee kovin hyvin köyteen....




candyflip

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #22 : 14.02.2015, 10:40 »
Olen käyttänyt Peter Slemrianin ohjeita ja saanut ihanat köydet (en toisaalta käyttänyt Suomalaista köyttää, ostin kaverilta vireetöntä, tosi laadukasta juuttia). Juuttiköyttä tehdessä käytetään usein kerosiiniä, ja se aikaansaa kemiallisen hajun. Kerosiinia pitää haihduttaa monta tuntia uunissa, eikä kerosiiniköysi sellaisenaan sovellu sidontaan. Myrkkyjä ei kannata tunkea iholle. Tässä Slemrianin ohje Fetlifessä: https://fetlife.com/users/371825/posts/1044411

Öljyämiseen käyttäisin vain jojoba- tai camelinaöljyä (Japanissa taitavat käyttää vain camelinaa) ja vahaamiseen hajutonta ja hunajatonta mehiläisvahapellettiä sulatettuna kimpaleeksi, jolla köysi on helppo käsitellä. Mehiläisvahaa ei oikein löydy tuollaisena suomesta, sitä kannattaa tilata. Öljyn ja vahan voi myös sulattaa valmiiksi tahnaksi (en ole vielä kokeillut). Slemrianin etsy-kaupasta voi myös ostaa valmiina vaha-öljyseosta tai valmiita köysiäkin: https://www.etsy.com/shop/PeterSlemrian

Nick

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #23 : 14.02.2015, 11:25 »
http://fi.scoutwiki.org/Rihmaus

Tuossa kuvat eivät ole tyylikkäimmät mutta tuo on eräs loistava ja helppo vaihtoehto köyden päättämiseksi.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #24 : 14.02.2015, 12:32 »
Itse olen rihmannut juurikin noin omani, edellisessä harrastuksessa pohjasiima liitettiin heittosiimaan tuolla tavalla.
Minusta nuo näyttää hyviltä, käytänöllisyyden kannalta suosisin itse ihan vain solmua....tekee sidosten päättelyn helpommaksi kun voipi "mokulat" rykästä vain sopivasta välistä parilla kiekalla pitäväksi...nyt joutuu tekemaan oikean solmun.

candyflip

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #25 : 14.02.2015, 17:30 »
Itse olen rihmannut juurikin noin omani, edellisessä harrastuksessa pohjasiima liitettiin heittosiimaan tuolla tavalla.
Minusta nuo näyttää hyviltä, käytänöllisyyden kannalta suosisin itse ihan vain solmua....tekee sidosten päättelyn helpommaksi kun voipi "mokulat" rykästä vain sopivasta välistä parilla kiekalla pitäväksi...nyt joutuu tekemaan oikean solmun.

Mä tykkään kans solmuista päässä, tekee pidentämisestä huomattavasti helpompaa. Ja niissä on vähän enemmän painoa jos haluaa alkaa kivasti huitelemaan niillä vaikka takapuolta kohden. Tai jättää ne inhottavasti vaikka rintalastan ja köysien väliin painelemaan. Mukavan monikäyttöisiä, jos oma motiivi sitomiselle ei ole esteettinen ^^

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #26 : 15.02.2015, 09:00 »
Mukavan monikäyttöisiä, jos oma motiivi sitomiselle ei ole esteettinen ^^
HEIII!!!! Tässä on syy millä seuraavaan settiin tulee solmut!

Boo

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #27 : 20.02.2015, 20:16 »
Katselin tuossa vähän köysiä Esinemin eBay-puljusta. Juuttiköyttä löytyy nimikkeillä Asanawa, Tossa, Tossa Lite, Xtra, Blonde Pre-Waxed ja Ichiban Light. Mitään käsitystä mitä mallistoa kannattaa suosia ja mitä välttää, vai onko näillä sitten käytännössä eroa?

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #28 : 21.02.2015, 08:51 »
Katselin tuossa vähän köysiä Esinemin eBay-puljusta. Juuttiköyttä löytyy nimikkeillä Asanawa, Tossa, Tossa Lite, Xtra, Blonde Pre-Waxed ja Ichiban Light. Mitään käsitystä mitä mallistoa kannattaa suosia ja mitä välttää, vai onko näillä sitten käytännössä eroa?
Lue ne köysien kuvaukset niin erot selviää.
Kuitujen määrä, paino, kierteiden määrä ja tiukkuus jne..
Mahdoton sanoa mistä itse tykkäät, varsinkin jos et omaa mitään aiempaa kokemusta köysistä.

Boo

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #29 : 21.02.2015, 20:29 »
Katselin tuossa vähän köysiä Esinemin eBay-puljusta. Juuttiköyttä löytyy nimikkeillä Asanawa, Tossa, Tossa Lite, Xtra, Blonde Pre-Waxed ja Ichiban Light. Mitään käsitystä mitä mallistoa kannattaa suosia ja mitä välttää, vai onko näillä sitten käytännössä eroa?
Lue ne köysien kuvaukset niin erot selviää.
Kuitujen määrä, paino, kierteiden määrä ja tiukkuus jne..
Mahdoton sanoa mistä itse tykkäät, varsinkin jos et omaa mitään aiempaa kokemusta köysistä.

Joo katselinkin niitä. Just kokemuksen puutteen vuoksi nää hyvinkin tarkat speksit ei sano oikee mitään mulle siitä, millasia eri köydet ovat käytännössä. Hainkin vähän sellaista suodatettua ja yksinkertaistettua "toi on hyvä kaikenlaiseen peruskäyttöön", "tota ei kannata ostaa jos et haluu käyttää sitä erityisesti asiaan x tai y" -tyyppistä. Mut eiköhän noista osaa vähän summanmutikassaki hyvän ottaa.