Kirjoittaja Aihe: Köydet ja niiden hoito  (Luettu 135823 kertaa)

Nut

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #30 : 23.02.2015, 23:25 »
Kuvittelisin, että myös Esinem lähettäisi kysyttäessä kohtuuhintaan jonkinmoiset pikkupätkät köysiä mallikappaleiksi. Sillä tavalla omien preferenssien päättäminen helpottuu.
Ainakin Peter Slemrianilla on "sample" mahdollisuus.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #31 : 24.02.2015, 08:29 »
Katselin tuossa vähän köysiä Esinemin eBay-puljusta. Juuttiköyttä löytyy nimikkeillä Asanawa, Tossa, Tossa Lite, Xtra, Blonde Pre-Waxed ja Ichiban Light. Mitään käsitystä mitä mallistoa kannattaa suosia ja mitä välttää, vai onko näillä sitten käytännössä eroa?
Lue ne köysien kuvaukset niin erot selviää.
Kuitujen määrä, paino, kierteiden määrä ja tiukkuus jne..
Mahdoton sanoa mistä itse tykkäät, varsinkin jos et omaa mitään aiempaa kokemusta köysistä.
Joo katselinkin niitä. Just kokemuksen puutteen vuoksi nää hyvinkin tarkat speksit ei sano oikee mitään mulle siitä, millasia eri köydet ovat käytännössä. Hainkin vähän sellaista suodatettua ja yksinkertaistettua "toi on hyvä kaikenlaiseen peruskäyttöön", "tota ei kannata ostaa jos et haluu käyttää sitä erityisesti asiaan x tai y" -tyyppistä. Mut eiköhän noista osaa vähän summanmutikassaki hyvän ottaa.
Lähinnä noissa taitaa olla eroa juurikin tuossa kuinka tiukasti kierteitä, se vaikuttaa köyden jäykkyyteen ja tietty jälkiin iholla (toki käytössä köysi pehmenee huomattavasti siitä mitä on tullessaan). Jotenkin sellanen kuva itellä, että nuo kanssa kestää pidempään kuin vähemmillä kierteillä olevat.
Väri noissa on lähinnä oman silmän mukaan, itse en kauhean tummista luonnonvärisistä köysistä tykkää, käytössä nuo nyt tummuu hippasen kuitenkin.
Mitä niihin yarnien määrään tulee, niin enemmän=parempi, noin olen itselle tuota kokeillut selittää.
Itse ostaisin jotain 6mm 8m pätkiä x-määrän. Asanawa taikka Tossa (liteä en ottaisi) olisi oma valinta "yleisköydeksi".
Pre-waxed on pidemmä käsitelty=vahattu jo valmiiksi, jos tuossa isoakin eroa, vahaisin itse kotosalla, ei ole kummoinen homma.

Zowey

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #32 : 24.02.2015, 22:09 »
Osaako kukaan sanoa, paljonko tuollainen 6mm juuttiköysi turpoaa keitettäessä jos köyttä on semmoset 15m? Mietin vain et riittääkö n.15l kattila keittelyhommaan vai pitääkö jostain etsii vielä isompi.

Ja sit tuosta pintakäsittelystä. Mulla ois levyinä ihan puhdasta mehiläisvahaa, jota tahtoisin tohon käyttää. Pitääkö toi siis sulattaa yhdessä jonkin esim. Vauvaöljyn kanssa juoksevaksi ja sitten jollain ihmeellä hieroa köyden pintaan?

Ollaan tosiaan tyttöystävän kanssa ensimmäistä kertaa käsittelemässä köysiä, kun kyllästyttiin tuohon juutin pölinään.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #33 : 24.02.2015, 22:34 »
Köysi lyhenee eli kutistuu, se paksunee hippasen mutta tuo kattila piisaa enemmän kuin hyvin.
Itse en sulattele vahaa mihinkään litkuksi (kokeilin kerran/pari mutta liian sotkuista hommaa), vetelen pari palasen välissä köyden 4 kantilta ja sitten lämmitän vaikkapa mikrossa köyttä jossa vaha sulaa köyteen.

Kun olet keitellyt tarvii köysi kuivattaa kireällä, EI venyttäen. Venytä kunnolla mittaansa ennenkuin laitat kuivumaan. Ton jälkeen tarvii poltella haituvat veke, pyyhkästä märällä puhtaaksi ja sitten vasta vahaa tarjoilla...jos tuntuu että vieläkin haituvainen niin toinen polttelu ja homma valmis.

Jos olet köydellä jo sidoskellut ja se pölisee niin älä suotta keittele, polttele haituvat ja vahaa niin pääse helpommalla. Tuo keittäminen kun vain pehmittää köyttä eikä vähennä haituvia.

Charites

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #34 : 04.03.2015, 04:51 »
Keittäminen ja pesukoneessa pyykkääminen heikentää merkittävästi luonnonköyden kestävyyttä. Esimerkiksi keitetty ja/tai pesukoneessa värjätty 6mm hamppuköysi saattaa katketa jo alle 150 kg kuormituksessa, siinä missä vastaava käsittelemätön köysi kestää noin 250 kg. Keitetyt ja värjätyt luonnonköydet toimivat kyllä erinomaisen hyvin lattiatyöskentelyssä, mutta varsinaiseen suspensioon niistä ei ole.

Käsittely astianpesukoneessa heikentää köyden vetolujuutta vähintään yhtä paljon kuin keittäminenkin, joten käsiteltyjä köysiä ei pidä käyttää riiputuksiin/suspensioon.

Tämä lausahdus jäi todella pahasti hämäämän mua. Meinaatko siis että käyttäisit roikotukseen vaan ja ainoastaan täysin käsittelemätöntä raakaköyttä? Jotenkin toi ajatus ei mene päähäni millään tapaa. Ei siis sen takia että väittäisin tietäväni aiheesti enempää kun sinä, mutta itse en vaan voi kuvitellakaan sitovani yhtään ketään käsittelemättömällä köydellä.

Ensinnäkin raakaköysi voi sisältää jäämiä kerosiinista tai muusta polttoöljystä jolle ei ihoa missään nimessä kannata altistaa. Toiseksi raakaköysi on niin tönkköä ettei sillä saa sujuvasti tehtyä yhtään mitään, kun sen taivutteleminen yksinkertasempiinkin solmuihin tuntuu miltei mahdottomalta. Puhumattakaan siitä että käsittelemättömässä köydessä ns "köysimuisti" tekee sen että kerran solmuissa olleita köysiä ei saa enää suoriksi millään. Näiden ongelmien lisäksi ainakin itsellä on käsissä niin herkkä iho että käsittelemättömällä köydellä sitominen rikkoisi omat kädet alta aikayksikön.

Kaipaisinkin tarkennusta siihen minkälaista köyttä sinun mielestäsi sitten on soveliasta käyttää roikotuksiin. Jos köyttä ei saa mielestäsi keittää, eikä pestä koneessa, niin millä tavalla käsittelet köydet joita aijot käyttää roikotustarkoitukseen?

Vai onko siinä kenties eroa että köydet joilla tehdään pohjatyö roikotuksille (takatekote jne) eli ihmisen sitominen voidaan tehdä käsitellyllä köydellä, mutta sitten se köysi josta valmis pakettin nostetaan ilmaan pitäisi olla käsittelemätöntä koska se kestää paremmin?

Saattaa olla kokeneemman mielestä tyhmiä kysymyksiä, mutta itse en vaan ymmärrä miten kukaan voisi käyttää täysin käsittelemätöntä köyttä yhtään mihinkään sitomiseen.  ???

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #35 : 04.03.2015, 08:02 »
Jos ostat oikeasti hyvää vaikkapa juuttia, se ei löyhkää millekkään aineella. Ikävä vain että tuo maksaa sitten raakanakin jo melkoisesti ja on vaikeampaa löytää.
Toki ebayssa ESINEM herra myy Ichiban lightia, jota ei sen suuremmin tarvii käsitellä, kenties haituvia poltella veke.
Mitä köysimuistiin tulee, köysihän notkistuu todella nopeasti käytössä....vaikka aloittaisi jäykemmälläkin.
Kuten itsekkin sanoi "sinä et sitoisi", mutta oikeasti jotkut tykkää sisalköydestä, joka on ikuisesti ikävän karkea, taikka joidenkin uusi suosikki kookosköysi.

Itse ainakin roikotan värjätyllä (=pesukoneessa olleella) 6mm juutilla luottavaisin mielin. Tuostakin löytyy netistä etsimällä tietoa paljonko se yksi köysi kestää, sitten kun se kerrataan jokaisessa nostolinjassa saadaankin lukuja joilla nousee kaikki mitä tarviikaan. Pro jampatkin nostelee käsitellyillä, enimmäkseen keitetyillä/astianpesukoneessa olleilla köysillä. Eli tuskin tässä meidänkään tarvii olla huolissamme kunhan järjen pitää päässä. Ongelmat on aivan muualla kuin köysien kestossa noissa riiputuksissa.

Boo

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #36 : 27.06.2015, 14:17 »
Ihan unohdin päivittää. Joo siis jätin valmiit köydet ostamatta, ja ostin sen sijaan superhalpaa juuttiköyttä peruspuutarhakaupasta. Köyden käsittely kiinnosti, enkä aloittelijana halunnut pilata kallista köyttä.

Kuusi vajaan kahdeksan metrin pätkää duunailin, ja ihan hyviähän noista tuli. Keitin, venytin, poltin, rasvasin ja rihmasin. Tää halpa köysi vaan vähän värjäänty sellaiseksi aavistuksen likaisen tummaksi prosessin myötä. Lisäksi pinta hapsuuntuu aika paljon enemmän kuin muiden ihmisten paremmissa köysissä joita on käsissään pitäny. Kokisin siis kuitenki, että nämä ovat pikemminkin vaan esteettisiä haittoja, eikä ne mitenkään menoa hidasta. Tavallaan vähän tykkäänki tosta dirty lookista.

Täytyy sanoa vaan, että mehiläisvahaa kannattaa käyttää varoen. :D Kahteen köyteen koklasin ja vaikka tein aika tarkasti joidenkin hyvältä vaikuttaneiden ohjeiden mukaan, niin oli kyllä hommansa saada ylimääräinen vaha pinnasta pois ja loput imeytettyä kunnolla köyden sisään. Mut eipä tuokaan mitään pilannut.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #37 : 27.06.2015, 14:49 »
Sen pinnan hapsuuntumisen kautta saat ikkunat/sieraimet  täyteen pöllyä (punaista räkää on tietty kiva kaivella jos värjättynä köydet), kannattaa poltella uudemman kerran ja vahata. Samoin kun olet vahannut "kiillota" se pinta jollakin kankaalla pariin kertaa....
Mitä tohon vahaamiseen tulee niin, kannattaa kenties lukasta miten uunia voi tossa hyödyntää, sillä katoaa isokin määrä vahaa sinne köyden sisään, mikä vähentää tuota pöllyämistä ja nukkaantumista todella hyvin.
Itsehän vetäsen mehiläisvaha+öljy seosta ekana pintaan varsin rutkasti, sitten uunittelen sen 30min ja kiillotan...ton jälkeen sitten vaha joka jää enemmän pintaan ja uunittelen 10-30min vähän fiiliksestä riippuen.
FLssä on ainakin varsin hyvä suomennettu ohje tuohon...

Boo

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #38 : 27.06.2015, 15:20 »
Joo polttelin kyllä kaikki köydet useampaan kertaan, ja rasvasin aika huolella kaks tai kolmekin kertaa. Venasin välissä että imeytyy sisään, ja sitten laitoin uutta kerrosta. Vaikka neljässä ei siis ole vahausta ollenkaan, niin näyttää tuo perusrasvakin hyvin pitävän pöllyämisen kurissa. Hapsuuntumisella siis tarkoitin lähinnä sellaista esteettistä asiaa, että köyden pinta ei vaan näytä niin sileältä. Mitään pöllyä köysistä ei varsinaisesti tunnu käsittelyn jälkeen irtoavan.

Voisi tuota vahaustakin vielä kokeilla joskus. Luulen, että noihin kyllä vielä imeytyy kamaa. Onko vahan suhteen muuten muita vaihtoehtoja kuin mehiläisvaha?

Mikä tuo FL on? Fetish Life?

Dominantti

Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #39 : 29.06.2015, 11:03 »
Todettakoon, että poltteluun tuntuisi toimivan loistavasti kaasulieden uupuessa pieni kaasukeitin. En halua edes miettiä kauanko saa leikkiä kynttilällä tai tollaisella kokin minipolttimella. :D

Omien kokeilujen perusteella Emon tai Semitonen reaktiivivärit tuntuisi toimivan aika hyvin kattilavärjäyksessä. Pesukoneleikit ei kiinnosta niin paljon kun ei voi tarkkoja määriä ja sävyjä hienosäätää. Toki pesukonevärit ovat varmasti parhautta jos haluaa päästä vaivattomasti lopputulokseen.

Itse puolestani mehiläisvahaa just lähdössä hakemaan pintakäsittelyyn... Miten olitte muut sitä käyttäneet? Hinkattu vain pintaan palasella vai millä tavalla? Jos rätin uhrais sais tietty aika helpolla sulatettua sitä vahaa siihen ja sillä sitten käsittelis?

FL = FetLife

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #40 : 29.06.2015, 13:21 »
Todettakoon, että poltteluun tuntuisi toimivan loistavasti kaasulieden uupuessa pieni kaasukeitin. En halua edes miettiä kauanko saa leikkiä kynttilällä tai tollaisella kokin minipolttimella. :D

Omien kokeilujen perusteella Emon tai Semitonen reaktiivivärit tuntuisi toimivan aika hyvin kattilavärjäyksessä. Pesukoneleikit ei kiinnosta niin paljon kun ei voi tarkkoja määriä ja sävyjä hienosäätää. Toki pesukonevärit ovat varmasti parhautta jos haluaa päästä vaivattomasti lopputulokseen.

Itse puolestani mehiläisvahaa just lähdössä hakemaan pintakäsittelyyn... Miten olitte muut sitä käyttäneet? Hinkattu vain pintaan palasella vai millä tavalla? Jos rätin uhrais sais tietty aika helpolla sulatettua sitä vahaa siihen ja sillä sitten käsittelis?

FL = FetLife.
Jos asut vielä edellisessä paikassa, niin soita. Sillä mulla taitaa olla mehiläisvahaa pari kiloa kotona.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #41 : 29.06.2015, 20:44 »
Itse puolestani mehiläisvahaa just lähdössä hakemaan pintakäsittelyyn... Miten olitte muut sitä käyttäneet? Hinkattu vain pintaan palasella vai millä tavalla? Jos rätin uhrais sais tietty aika helpolla sulatettua sitä vahaa siihen ja sillä sitten käsittelis?
Ite vetelen palasella, koska teen tuon vain aivan pintaan. Öljy+vaha seoksen laitan ihan vain kädellä, runsaasti.
Vahallahan on suht alhainen sulamislämpötila, mutta eipä se siinä rätissä sulana pysy, ellet tee jotain 7/1 seosta öljyn kanssa.

Peeppu

Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #42 : 25.10.2015, 10:19 »
Moikka,

Löysin loistavan valmisteluohjeen köysille täältä: https://vimeo.com/album/3251331/video/104030619
Kaikille sidonnasta kiiinnostuneille suosittelen muutenkin katsomaan läpi kaikki Damon Piercen bondage-pätkät mitä Vimeosta löytyy.

Edelliseen perustuva oma ohjeeni 6mm hamppuköyden valmistelulle:

1) Keitetään 3 tuntia
2) Venytetään märkänä ja annetaa kuivua
3) Poltetaan toholla pois karvoitus
4) Vedetään läpi nahkahanskan
5) Keitetään 2 tuntia
6) Venytetään märkänä ja annetaa kuivua
7) Poltetaan toholla pois karvoitus
8) Vedetään läpi nahkahanskan
9) Keitetään tunti. Tällä kertaa keitinveteen lisätään vauvaöljyä, joka keittämisen aikana imeytyyn sisimpiinkin kuituihin
10) Venytetään märkänä ja annetaa kuivua
11) Vedetään mehiläisvahalevyn läpi
12) Laitetaan 200°C uuniin 5min
13) Vedetään läpi nahkahanskan

Damon Pierce valmistelee kutakin köyttään pari viikkoa. Itse nopeutin tahtia kuivattamalla köydet saunassa.
Syy moneen kertaan keittämiselle ei ole pelkästään köyden pehmitys vaan myös puhdistus valmistuksen aikana käytetyille öljyille ja muille kemikaaleille.

Täältä löytyy kosmetiikkalaatuista mehiläisvahaa joka antaa köydelle mahtavan kiilllon ja tuoksun: http://www.lahtisenvahavalimo.fi/mehilaishoito/mehilaisvaha/mehilaisvaha-kosmetiikka.html

Melko vaativa ja aikaa vievä prosessi, mutta lopputulos on pehmeät ja hyvältä tuoksuvat köydet. Suosittelen!

Suzie

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #43 : 25.10.2015, 11:37 »
Aika hyvällä kurssilla aiheesta olin viime viikolla. Käytän samalla hyväkseni tilaisuuden esittää kiitokset kouluttajille ja järjestäneelle organisaatiolle :)


Aika hurjassa kunnossa on köysi jos sitä yhteensä kuusi tuntia keitetään. Kestäneeköhän esim. riiputuksessa kovin hyvin... Sitä paitsi juutti lienee köysissä suositumpi/suositeltavampi materiaali kuin hamppu.




Köpi Karhu

  • Vieras
Vs: Köydet ja niiden hoito
« Vastaus #44 : 23.11.2015, 15:59 »
Mitä mieltä olette puuvillaisista köysistä? Esim tällaisista... http://www.erotiikkakeskus.fi/kinky/sidonta/04030015-shibari-bondage-10m