Jonkin aikaa on mielessä pyörinyt että voisin harjoituksen vuoksi suunnitella erimallisia Kaula-Käsikahleita.
Liitteinä:
CLASSIC
PUOLIKAS I
PUOLIKAS II
PUOLIKAS III
Kuvaan on merkattu katkoviivalla osat toisessa asennossa sekä muotoviivat jotka ylhäältä päin katsottuna eivät näy.
Laitan lisää kuvia myöhemmin jos ehdin ja satun innostumaan lisää suunnittelusta ja piirtämisestä.
Suunnittelu on mukavaa koska vaihtoehtoja riittää.
Materiaalina voi olla ruostumaton teräs, alumiini tai kuumasinkitty teräs. Ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin saa helposti erilaisia pintoja. En tiedä miten kuumasinkitty teräs kestää kulutusta, ehkä joku osaa vastata tai sitten asiaa voi tarvittaessa selvittää.
Ajattelin toteuttaa kappaleet 3-5mm levyistä joten ulkonäköön saadaan ilmavuutta ja keveyttä. Levyt "ladotaan" päällekkäin ja väliin jää ilmaraot. Teen myöhemmin käännöskuvat edestäpäin, jotta kahleesta saa paremman kuvan. Pitää sitä ennen kuitenkin käydä rautakaupassa katsomassa ja mittaamassa pultti ja mutteri vaihtoehtoja. Toteutuksenhan voi tehdä mm. erilaisilla pulteilla, muttereilla ja holkeilla. Senkkauksia ja upotuksia ja kierteitä voi myös tehdä.
Malleja voi myös tehdä niin että levyt ovat yhdessä jolloin saadaan jykevämpi tyyli aikaiseksi.
Mielestäni yksi näyttävä tyyli on sellainen kahle jossa pultit ja mutterin ovat isoja ja selvästi näkyvissä, ne tuovat hyvän tehdasmaisen fiiliksen
Myös pelkistetty ja sulavalinjainen kahle on nätti. katsotaan kuinka muotoilu lähtee etenemään
Olisi kiva joskus saada toteutettua oikea tuote omien piirustusten pohjalta ja laittaa siitä valokuva tänne. Valitettavasti itsellä ei ole palvelijaa käytössä jota voisi mitata ja kahlita
Tästä johtuen jos jollakulla on kiinnostusta laittaa rahaa ja aikaa tällaiseen tuotteeseen niin voisin autella hankkeen toteuttamisessa. Tuotteen voi toteuttaa tilaajan mittojen mukaan. Kaikki tämä siis jos mennään rauhallisessa aikataululla koska välillä elämä on hektisempää ja välillä taas on paremmin aikaa keskittyä harrastuksiin.
Kuvista ja suunnittelusta en ole veloittamassa mitään vaan teen sitä omaksi ilokseni. Mutta vastapainoksi en myöskään ota vastuuta toteutuksesta. Täältä baarista saattaisi löytyä joku jolla on levyntyöstöön tavittavaa laitekantaa käytössään? Muutaman pajan palveluja olen joskus käyttänyt ja niitäkin voi harkita tarvittaessa.
Mielestäni olen tämän tyyppisiä tuotteita joskus netistä bongannut ja ne ovat olleet reilut 300 USD. Luulen että jos Suomessa teettää ja lähtee kuvien mukaisella yksinkertaisella rakenteella niin hinta voisi olla 200-300€ (voi olla halvempikin kun pelkät aihiot teettää ja kasauksen hoitaa itse). Tämä kuitenkin lonkalta heitetty arvaus.
Laitelkaahan mietteitänne tänne ja myös yksäreitä jos kiinnostusta tuotteen konkreettiseen toteuttamiseen ja hankkimiseen on.