Kirjoittaja Aihe: Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?  (Luettu 2630 kertaa)

pikkusisko

Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?
« : 06.07.2021, 11:05 »
Olin ollut siinä käsityksessä, että kinkyyttä on käsitelty akateemisesta aspektista kansainvälisestikin kovin vähän, ja että se vähä mitä on tehty, on käytännössä suomalaisten saavuttamattomissa organisaatiotunnusten (tai maksumuurien) takana. Kävi ilmi, etten vain ollut osannut etsiä oikeista paikoista.

Kliksuteltuani läpi satoja ja satoja ja satoja hakuosumia, minulla on kasassa noin tusina arkillista linkkejä vapaasti saatavilla oleviin aineistoihin. Jotta kaikkien tieteellisistä näkökulmista kiinnostuneiden ei tarvitsisi savotoida samaa työmaata saati tarpoa tekstimassaa läpi, näistä on tarkoitus julkaista tukku tiivistelmiä Tuntemattomassa maassa (tuntematonmaa.net). Tavoitteena on helposti saavutettava suomenkielinen tietopankki jokapervon iloksi ja inspiraatioksi  ^-^

Vaikka kova tyttö kirjoittamaan olenkin, pieni jeesi ei olisi pahitteeksi :)) Tiedettä ei tarvitse alkaa tekemään, ja akateemista jargonia on suotavaa pikemminkin välttää kuin tavoitella. Summaamisen lisäksi kommentoida ja analysoida saa sydämensä kyllyydestä, sikäli kun aihe ajatuksia herättää. Tyyli on vapaa, saa kirjoittaa vaikka humoristisen pakinan sen sijaan että raportoi naama näkkärillä. Olennaista on saada välitetyksi tietoa siitä, millaista tutkimusta ja tulkintaa kinkyydestä on tähän asti tehty.

Mukana on englannin- ja ruotsinkielistä aineistoa, muut kielet rajasin tällä kertaa pois. Koska oma ruotsini on sangen suuripiirteistä, sujuvasti toisella kotimaisella operoivien apu olisi erityisen jättekiva  ;D Tekstien kielenhuollossa ja editoinnissa autan riemusta kihisten.

Mikäli tällainen puuhastelu kiinnostaa, pistä postia osoitteeseen toimitus@tuntematonmaa.net tai kysäise yksärillä lisätietoja  :)

Intarsia~

  • Vieras
Vs: Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?
« Vastaus #1 : 07.07.2021, 11:08 »
Kiinnostusta löytyy. Laitan yksäriä.

pikkusisko

Vs: Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?
« Vastaus #2 : 07.07.2021, 14:37 »
Kiinnostusta löytyy. Laitan yksäriä.

Jee!  ^-^

Vielä täsmennyksenä, että valtaosa näistä on toki englanninkielisiä. Muutamia supermielenkiintoisia ruotsinkielisiä vain löytyi kans, ja kismittää jos menee kielen takia sivu suun!  :))

Ja mukaan voi tulla vaikka vain yhdellä tekstillä, kaikki on eteenpäin :)

Susi

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 102
  • Sometimes my arms bend back
  • Galleria
Vs: Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?
« Vastaus #3 : 08.07.2021, 16:50 »
Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi, tosin vaan englannin kääntäminen käy koherentisti.

pikkusisko

Vs: Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?
« Vastaus #4 : 08.07.2021, 16:53 »
Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi, tosin vaan englannin kääntäminen käy koherentisti.

Tiiätkö kirjaimellisesti justiin olin muotoilemassa sulle yksäriä  :D :love: Pistän linkkiläjän ja ohjeistuksen sähköpostilla tulemaan :-*

Parapara

  • Vieras
Vs: Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?
« Vastaus #5 : 08.07.2021, 17:07 »
Mä saattaisin kans olla avuks. Mulla on myös lipaston kautta pääsy artikkelikokoelmiin, enkku taittuu no worries, mutta ruotsi ei.

pikkusisko

Vs: Tieteellisiä tekstejä tiivistämään?
« Vastaus #6 : 08.07.2021, 17:14 »
Oh, sitäkin suvereenimpaa jos löytyy pääsy sellaisiin kätköihin, joihin minä en kynsineni kykene!  :))

Laitan sulle Parapara yksärinä kirjoitusohjeet ja läjän niitä linkkejä joita minä löysin. Voit valkkailla joko niistä tai omista lähteistäsi  ^-^

Ja kerrottakoon, ettei ruotsista kannata olla enää huolissaan tai pahoillaan: ko. kärmeskielen osaaja on löytynyt  ;D