Kirjoittaja Aihe: Iltalehti: Helsingin kinky-piireissä Me Too -kohu: BDSM-klubilta tuttua miestä..  (Luettu 25676 kertaa)

OfAfrodite

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 193
  • I am not a vending machine
  • Galleria
tapana liioitella suuresti sitä mihin ovat valmiit.

Tämä osuu musta nyt aiheen ytimeen. Subilla on oikeus haluta kokeilla, haluta pystyä, haluta liikoja ja hurjia. Se ei poista oikeutta muuttaa mieltä millä tahansa hetkellä. Tässä rajataan domin ja domin välinen ero.

Domin on ymmärrettävä, että kokeilunhalu ja halu olla valmis vaikka mihin on täysin eri asia siitä, mihin on valmis.

Minullakin, kokeneella subilla, kokeneella masokistilla, iisisti kommunikoivalla, voi tulla ensi tiistaina raja vastaan siinä, että eipä tunnu siltä, että mua saa edes läimästä perseelle. Sen hetken kunnioittaminen on consent. Ei se, että tilanne jatkuu, koska on olemassa dokumentointi siitä, että olen sanonut, että mua saa vapaasti läimiä perseelle.

Ennakolta sovitut rajat ovat oletuksia ja suuntaviivoja. Todellisuus määrää sen, mitä todellisuudessa saa tehdä. Jos domi ja subi eivät ole sopineet sitä, kuinka se käytännössä tapahtuu (siis tilanteen keskeyttäminen), siihen taas on paljon käytännönvinkkejä vaikka millä foorumeilla. Rookie stuff

Ettekö ole koskaan tilanneet ravintolassa jotain kuola suusta valuen.. odottaneet ruokaa vatsa kurnien... puhuneet kumppanille kuinka odotatte tuota ruokaa... ja kun se saapuu, se onkin paskaa. Oletko silloin pakotettu syömään paskaa, koska olit etukäteen niin innoissasi? Tai jos maha tuli täyteen jo alkupaloista, etkä haluakaan enää tilaamaasi pääruokaa, syötkö sen väkisin vaikka olet jo saanut tarpeeksesi? Tai jos kuukausi sitten pizza maistui, niin vittumaistuutänäänkin, koska ihminen on kiveen hakattu?

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
....Subilla on oikeus haluta kokeilla, haluta pystyä, haluta liikoja ja hurjia. Se ei poista oikeutta muuttaa mieltä millä tahansa hetkellä...

Samoin tekijällä.
Ongelmat syntyy, kun tehdään niitä asioita joita halutaan ja sitten havaitaan, että niitä ei haluttu.
Vastuu on molemminpuolinen, ei pelkästään tekijän.




OfAfrodite

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 193
  • I am not a vending machine
  • Galleria
"Ongelmat syntyy, kun tehdään niitä asioita joita halutaan ja sitten havaitaan, että niitä ei haluttu."

Oman kokemuksen mukaan, ei silloinkaan ongelmia synny, jos on se turvasana, jälkihoito, ja terve suhtautuminen bdsm-toimintaan. Edelleen oman näkemykseni mukaan tuo mitä kuvaat on marginaali, jonka sekoittaminen yleisiin toimintamalleihin ei ole rakentavaa.

Marginaaliset teot käsitellään poikkeuksina ja niihin eivät päde normaalit toimintamallit. Samoin domien suhteen, jos vertaa siihen, että marginaalissa ovat sekuaalisaalistajat, ei heihin sovelleta turvasanoja ja kommunikaatiota, vaan rikoslain pykäliä ja poliisi.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
"Ongelmat syntyy, kun tehdään niitä asioita joita halutaan ja sitten havaitaan, että niitä ei haluttu."

Oman kokemuksen mukaan, ei silloinkaan ongelmia synny, jos on se turvasana, jälkihoito, ja terve suhtautuminen bdsm-toimintaan. Edelleen oman näkemykseni mukaan tuo mitä kuvaat on marginaali, jonka sekoittaminen yleisiin toimintamalleihin ei ole rakentavaa.

Marginaaliset teot käsitellään poikkeuksina ja niihin eivät päde normaalit toimintamallit. Samoin domien suhteen, jos vertaa siihen, että marginaalissa ovat sekuaalisaalistajat, ei heihin sovelleta turvasanoja ja kommunikaatiota, vaan rikoslain pykäliä ja poliisi.

Se, että leikataanko ruumiinosia irti vai läpsitäänkö naamalle, ei muuta asiaa, suostumus ja halu tekohetkellä pitää olla olemassa.
Jos jälkikäteen tulee katumapäälle, vastuu on itsellä. Jos suostumusta ei ole, vastuu on tekijällä ja selvitystyö poliisilla.



OfAfrodite

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 193
  • I am not a vending machine
  • Galleria
Niin.

Kun tässä nimenomaisessa keississä tekijä on kirjoittanut avoimen vastineen, voisi olla hyvä kaikkien kiinnostuneiden lukasta. Siellä ei ole syytetty subeja jälkipyykistä, tai väistetty vastuuta, vaan otettu tilanne oppituntina siitä, ettei kukaan ole kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Pyritty näkemään tilanne itsen ulkopuolelta ja ymmärtämään myös yleisen ja yksityisen ero.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Jep.

Kuten yleensä, tääkin ketju lähti, osittain myös mun toimesta, rönsyilemään.
Lopputulema kai se, että kaikki haluaisi omalta kannaltaan täydellisesti turvallisen ympäristön ilmaista itseään ja toteuttaa tarpeitaan.

Keskustelu on hyvästä, kunhan keskustellaan kaikkien kannalta eikä ainoastaan keskitytä yhteen aspektiin.
Ratkaisuja en henkilökohtaisesti usko löytyvän, koska ihmiset nyt vaan on ihmisiä ja mulQuja on aina olemassa, jokaisessa roolissa.

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Niin.

Kun tässä nimenomaisessa keississä tekijä on kirjoittanut avoimen vastineen, voisi olla hyvä kaikkien kiinnostuneiden lukasta. Siellä ei ole syytetty subeja jälkipyykistä, tai väistetty vastuuta, vaan otettu tilanne oppituntina siitä, ettei kukaan ole kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Pyritty näkemään tilanne itsen ulkopuolelta ja ymmärtämään myös yleisen ja yksityisen ero.

Lukis jos tietäis mistä se löytyy.  :o

balthazar

  • Vieras
Joskus ymmärrys omasta kaltoinkohtelusta voi tulla viiveellä.

Voi olla että se on pitkään vain epämääräinen halju tunne jota ei oikein osaa sanoittaa.

Voi olla että jos on uutena sukeltanut suoraan liian syvälle, ei itse asiassa ole täysin edes ymmärtänyt mitä tapahtuu. Tiedon ja ymmärryksen lisäännyttyä on täysin mahdollista myös nähdä täsmälleen millä tavalla itse on joutunut kaltoinkohdelluksi.

Jos tällainen kokemus tulee, on tietysti paras jos asiasta pystyy keskustelemaan sen ihmisen kanssa, jonka kanssa kokemus on tapahtunut. Tällöin on yleensä aikalailla kaksi äärimmäistä tapaa reagoida tilanteeseen, ja toki paljon tilaa välissäkin:

1) En ole tehnyt mitään väärää, kokemuksesi on väärä.

2) Mikä sinusta tuntui pahalta, ja miksi?

Jostain syystä osa ihmisistä tuntuu olevan kamalan huolissaan syytöksistä ja seurauksista, enemmän kuin siitä ihmisestä jonka kanssa on kuitenkin ollut niin syvä ja merkityksellinen yhteys, että mikään vähempi kuin täydellinen vallansiirto ei riitä. Onko se yhteys täysin hävinnyt ja ihmisestä tullut merkityksetön, kun ei ollakaan enää D/s suhteessa?

Kinkykundi

tapana liioitella suuresti sitä mihin ovat valmiit.

Tämä osuu musta nyt aiheen ytimeen. Subilla on oikeus haluta kokeilla, haluta pystyä, haluta liikoja ja hurjia. Se ei poista oikeutta muuttaa mieltä millä tahansa hetkellä. Tässä rajataan domin ja domin välinen ero.

Domin on ymmärrettävä, että kokeilunhalu ja halu olla valmis vaikka mihin on täysin eri asia siitä, mihin on valmis.

No nyt tullaan taas tähän, että mitä on sovittu ja ymmärtävätkö molemmat osapuolet mitä oikeasti on sovittu. Ihan jo kokemuksestakin tiedän, että toisilta ihmisiltä saa nyhtää tietoa rajoista ja mieltymyksistä. Muutaman riidankin olen saanut asialla aikaiseksi vaatiessani toista täsmentämään jotain asiaa, mikä subin mielestä itseni pitäisi tietää, minkä se subi on sitten kuvitellut ihan toiseksi. Ja syy miksi olen osannut tietoa vaatia on ollut oma kokemukseni siitä, millainen haitari ihmisillä.on jonkin asian suhteen. Sitten jos joku ei ole vastaavasti kokenut, niin tällainen ei ehkä osaa niitä samoja asioita nyhtää.

Minullakin, kokeneella subilla, kokeneella masokistilla, iisisti kommunikoivalla, voi tulla ensi tiistaina raja vastaan siinä, että eipä tunnu siltä, että mua saa edes läimästä perseelle. Sen hetken kunnioittaminen on consent. Ei se, että tilanne jatkuu, koska on olemassa dokumentointi siitä, että olen sanonut, että mua saa vapaasti läimiä perseelle.

Ennakolta sovitut rajat ovat oletuksia ja suuntaviivoja. Todellisuus määrää sen, mitä todellisuudessa saa tehdä. Jos domi ja subi eivät ole sopineet sitä, kuinka se käytännössä tapahtuu (siis tilanteen keskeyttäminen), siihen taas on paljon käytännönvinkkejä vaikka millä foorumeilla. Rookie stuff

Niin, jos sessiossa on sovittu D:lle vapaat kädet asioissa X, Y ja Z, niin siinä on vaikea sanoa sitten jälkeenpäin, että kesken rapelayn tuli fiilis etten halunnutkaan munaa. Valtaleikki on siitä haastava laji, että siinä monesti joutuu sen leikin leikkimään loppuun, vaikka kesken kaiken tulisikin tunne ettei se nyt enää huvitakaan. Riippuu toki tilanteesta, mutta silmät ja raajat sidottuna ja suukapuloituna on haastava viestiä, että enää ei nappaakaan

Ettekö ole koskaan tilanneet ravintolassa jotain kuola suusta valuen.. odottaneet ruokaa vatsa kurnien... puhuneet kumppanille kuinka odotatte tuota ruokaa... ja kun se saapuu, se onkin paskaa. Oletko silloin pakotettu syömään paskaa, koska olit etukäteen niin innoissasi? Tai jos maha tuli täyteen jo alkupaloista, etkä haluakaan enää tilaamaasi pääruokaa, syötkö sen väkisin vaikka olet jo saanut tarpeeksesi? Tai jos kuukausi sitten pizza maistui, niin vittumaistuutänäänkin, koska ihminen on kiveen hakattu?

Vaikka se ruoka ei olekaan sitä.mitä odotit, todennäköisesti sen kuitenkin syöt. Ei se pihvi varmaankaan maistu joka paikassa samalle kuitenkaan.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vasta viime vuosina olen oikeasti alkanut ymmärtämään miten suuri vastuu D:llä onkaan.
Kun sceneen tulee uusia ihmisiä jota ovat lukeneet fifty shadesin, mieltävät itsensä alistuviksi koska se on niin ”siistiii” ja heti pitää päästä leikkimään jonkun kanssa.
Jos hän sattuu löytämään D:n joka ei kohtele häntä oikeasti kovinkaan kauniisti, aloitteleva subi saattaa ajatella että joo, se kuuluu tähän juttuun. Tää on oikeeta bdsmää.

Kuluu vuosi, kaksi vuotta, tai kymmenen. S saanut lisää kokemusta ja alkaa miettimään niitä alkuaikoja jolloin tuli noviisina Liisa Ihmemaassa-tunnelmissa sceneen.
Silloin hän vasta saattaa oikeasti ymmärtää, että hei mua on käytetty törkeästi hyväksi silloin joskus.
Tai jos hän on kertonut jollekin kinkysiskolle alkuajoista ja sessioista, tämä sisko kertoo, että sua on hyväksikäytetty/raiskattu ym ym.
Vasta silloinko hän tajuaa mitä aikoinaan tapahtunut.

Miettinyt välillä syntyykö posttraumaattinen tunnereaktio vasta silloin kun joku kertoo miten sun pitää tuntea kun on tapahtunut tällaista. Joissakin tapauksissa kyllä.
Voiko ihminen itse oppia tajuamaan missä meni aikoinaan pieleen. Ellei kukaan kerro sitä hänelle.
Kuinka paljon huono itsetunto ihmisellä vaikuttaa siihen osaako sanoa ei.
Tai huono itsetunto D:llä, joka ajaa tekemään asioita s:lle vain sen takia että haluaa näyttää miten tässä osataan ja tehdään.

Ja se D:n vastuu... itse en lähtisi sysäämään vastuuta myös s:lle jos s on miellyttämisenhaluinen oman mukavuuden kustannuksella.
Tai s on niin aloittelija, ettei tiedä mitä olisi hyvä tuntea kun satutetaan.
Onko scenen vastuu omalta osaltaan siinä, ettei maalaa mörköjä seinille ja kerro että sulle kävi nyt näin ja noin, koska se oli sellainen D joka ei...ja nyt sun pitäisi oikeasti tuntea tällä tavalla koska olet hyväksikäytetty.
Mun mielestä oikeaa vastuunkantoa scenellä olisi kysyä miltä sinusta tuntui/tuntuu?

Aikoinaan vuosia sitten eräs master (jep pienellä ämmällä) sanoi jonkun tapahtuman jälkeen: Mutta kun mä luulin niin.
Tuo on niin kreisi sanonta mikä silloin ei naurattanut, nyt vasta oikein miettinyt että niinpä, paljon voidaan luulla ja varsinkin D:llä ne luulemiset ilman tietoa saattavat olla kohtalokkaita.
Parhainkaan kehon kielen tuntija ei voi oikeasti tajuta missä mennään ja mikä tilanne subilla, ellei sitä sanota ääneen.


Kinkykundi


Ja se D:n vastuu... itse en lähtisi sysäämään vastuuta myös s:lle jos s on miellyttämisenhaluinen oman mukavuuden kustannuksella.
Tai s on niin aloittelija, ettei tiedä mitä olisi hyvä tuntea kun satutetaan.
Onko scenen vastuu omalta osaltaan siinä, ettei maalaa mörköjä seinille ja kerro että sulle kävi nyt näin ja noin, koska se oli sellainen D joka ei...ja nyt sun pitäisi oikeasti tuntea tällä tavalla koska olet hyväksikäytetty.
Mun mielestä oikeaa vastuunkantoa scenellä olisi kysyä miltä sinusta tuntui/tuntuu?


Paitsi, että se D voi ihan yhtälailla olla kokematon ja sub se kokenut osapuoli. Ja se, että subi on miellyttämishaluinen oman mukavuutensa kustannuksella ei liene kuitenkaan D:n vika, eikä se D asiaan voi itseasiassa vaikuttaakaan - ihmisiä ketkä eivät halua apua, ei voi väkisin auttaakaan. Täysivaltaiset ihmiset kantavat ihan itse vastuun itsestään.
Aina toki läheisriippuvainen löytää narsistin itselleen, eikä kumpikaan voi suhteessa hyvin, mutta a) kumpi käyttää kumpaa hyväksi b) kenen pitäisi tälle asialle jotain tehdä?

Prouvaire

[Ja se, että subi on miellyttämishaluinen oman mukavuutensa kustannuksella ei liene kuitenkaan D:n vika, eikä se D asiaan voi itseasiassa vaikuttaakaan - ihmisiä ketkä eivät halua apua, ei voi väkisin auttaakaan. Täysivaltaiset ihmiset kantavat ihan itse vastuun itsestään.

Tämä kiinnitti huomioni. Tietysti, jos miellyttämisenhalua ja subin omaa tahtoa on vaikea erottaa ja D:n pussissa on puhtaat jauhot, kyseessä voi olla vain ikävä sattuma. Mutta hyväksikäyttäjät osaavat erottaa joukosta haavoittuvat ja miellyttämisenhaluiset yksilöt. Eikö tässä tapauksessa vika täysin ole mädän deen, vaikka subillakin olisi ongelma käytännössä itsetuhoisissa käytösmalleissa?

Jostain syystä, kinkyn ulkopuolella tosin, kiinnitän omalla kustannuksellaan miellyttämisenhaluisten ihmisten kiinnostuksen ja sitä käytöstä on herkistynyt huomaamaan. Tällä pohjalla sanoisin, että kohtuulliseen rajaan asti dominoivan vastuuseen kuuluu tuntea subinsa sen verran hyvin, että haitallisen miellyttämisenhalun huomaa ajoissa eikä tilanne vahingossakaan pääse kehittymään ikäväksi.

Kinkykundi

[Ja se, että subi on miellyttämishaluinen oman mukavuutensa kustannuksella ei liene kuitenkaan D:n vika, eikä se D asiaan voi itseasiassa vaikuttaakaan - ihmisiä ketkä eivät halua apua, ei voi väkisin auttaakaan. Täysivaltaiset ihmiset kantavat ihan itse vastuun itsestään.

Tämä kiinnitti huomioni. Tietysti, jos miellyttämisenhalua ja subin omaa tahtoa on vaikea erottaa ja D:n pussissa on puhtaat jauhot, kyseessä voi olla vain ikävä sattuma. Mutta hyväksikäyttäjät osaavat erottaa joukosta haavoittuvat ja miellyttämisenhaluiset yksilöt. Eikö tässä tapauksessa vika täysin ole mädän deen, vaikka subillakin olisi ongelma käytännössä itsetuhoisissa käytösmalleissa?

Jostain syystä, kinkyn ulkopuolella tosin, kiinnitän omalla kustannuksellaan miellyttämisenhaluisten ihmisten kiinnostuksen ja sitä käytöstä on herkistynyt huomaamaan. Tällä pohjalla sanoisin, että kohtuulliseen rajaan asti dominoivan vastuuseen kuuluu tuntea subinsa sen verran hyvin, että haitallisen miellyttämisenhalun huomaa ajoissa eikä tilanne vahingossakaan pääse kehittymään ikäväksi.

Jos se subi on miellyttämishaluinen, niin ei sille oikein mitään mahda. Joko se on miellyttämishaluinen sinun kanssasi tai sitten jonkun muun. Teit tai olit tekemättä, niin asia ei muutu kuitenkaan mihinkään.

Prouvaire

[Ja se, että subi on miellyttämishaluinen oman mukavuutensa kustannuksella ei liene kuitenkaan D:n vika, eikä se D asiaan voi itseasiassa vaikuttaakaan - ihmisiä ketkä eivät halua apua, ei voi väkisin auttaakaan. Täysivaltaiset ihmiset kantavat ihan itse vastuun itsestään.

Tämä kiinnitti huomioni. Tietysti, jos miellyttämisenhalua ja subin omaa tahtoa on vaikea erottaa ja D:n pussissa on puhtaat jauhot, kyseessä voi olla vain ikävä sattuma. Mutta hyväksikäyttäjät osaavat erottaa joukosta haavoittuvat ja miellyttämisenhaluiset yksilöt. Eikö tässä tapauksessa vika täysin ole mädän deen, vaikka subillakin olisi ongelma käytännössä itsetuhoisissa käytösmalleissa?

Jostain syystä, kinkyn ulkopuolella tosin, kiinnitän omalla kustannuksellaan miellyttämisenhaluisten ihmisten kiinnostuksen ja sitä käytöstä on herkistynyt huomaamaan. Tällä pohjalla sanoisin, että kohtuulliseen rajaan asti dominoivan vastuuseen kuuluu tuntea subinsa sen verran hyvin, että haitallisen miellyttämisenhalun huomaa ajoissa eikä tilanne vahingossakaan pääse kehittymään ikäväksi.

Jos se subi on miellyttämishaluinen, niin ei sille oikein mitään mahda. Joko se on miellyttämishaluinen sinun kanssasi tai sitten jonkun muun. Teit tai olit tekemättä, niin asia ei muutu kuitenkaan mihinkään.

Kyllä. Myös dominoiva on vastuussa omista teoistaan ja jos d käyttää miellyttämisenhaluista subia hyväkseen huomatuista tai odotettavissa olevista haitoista välittämättä, siitä hän on vastuussa ja hyväksikäyttö on aina hyväksikäyttäjän vika. Vahingot ja ikävät sattumat ovat eri asia kuten tuolla aiemmin on jo käyty läpi eikä kukaan ole myöskään vastuussa toisen henkisestä kasvusta eikä sille tosiaan mahda mitään. Omasta väärintekemisestään, kuten Lady Whip tuolla puhui hyväksikäytöstä, myös vahingossa ja erityisesti tarkoituksella, kukin on vastuussa eivätkä toisen ominaisuudet käsittääkseni toimi lieventävinä asianhaaroina.

Kinkykundi


Kyllä. Myös dominoiva on vastuussa omista teoistaan ja jos d käyttää miellyttämisenhaluista subia hyväkseen huomatuista tai odotettavissa olevista haitoista välittämättä, siitä hän on vastuussa ja hyväksikäyttö on aina hyväksikäyttäjän vika. Vahingot ja ikävät sattumat ovat eri asia kuten tuolla aiemmin on jo käyty läpi eikä kukaan ole myöskään vastuussa toisen henkisestä kasvusta eikä sille tosiaan mahda mitään. Omasta väärintekemisestään, kuten Lady Whip tuolla puhui hyväksikäytöstä, myös vahingossa ja erityisesti tarkoituksella, kukin on vastuussa eivätkä toisen ominaisuudet käsittääkseni toimi lieventävinä asianhaaroina.

Niin on, jokainen itsestään. Mutta nyt puhutaan jo pitkälti niistä BDSM:n ulkopuolisista asioista. Muistan yhden keskustelun jostain 15 vuoden takaa, missä puheenaiheena oli se, että pitävätkö narsistit BDSM:ää tekosyynä toteuttaa itseään - asia on varmasti ollut esillä moneen kertaan senkin jälkeen. Toisen ominaisuudet toimivat todellakin lieventävinä asianhaaroina, jos tämä miellyttämishaluinen subi on vain miellyttänyt D:tä entisestään, niin kauan kuin kyse on kuitenkin ollut vapaaehtoisesta toiminnasta.
LW:n pointti oli kyllä ihan oikea siitä, että uusien fiilikset asiasta riippuu siitä, millaiseen ihmiseen tutustuvat alkuun, mutta sama koskee aloittelevaa domia kuin subiakin; törmäät johonkin käskyttävään subiin ensitöiksesi, niin äkkiähän saat aivan väärän kuvan siitä mitä se touhu oikeasti on.

Noin muuten, kun puhutaan siitä miten ihmiset hyväksikäyttävät toisiaan seksuaalisromanttisissa suhteissa, niin se ei ole kiinni siitä oletko pervo vai et, tai siitä mikä se oma roolisi on BDSM:n suhteen, vaan ihan ihmisistä itsestään.