Kirjoittaja Aihe: Muistutus miitti etiketti.  (Luettu 1315 kertaa)

Lapit

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 45
  • Herkkä, arka, Raju ja hurja... switch
  • Galleria
Muistutus miitti etiketti.
« : 17.11.2021, 16:57 »
Tapahtumissa ja miiteissä on maalaisjärjen säännöt ja erikseen mainittavia sääntöjä, joita tulee noudattaa yleisen viihtyvyyden kannalta, mikäli sääntöjen tarkoitusperät ovat epäselviä, niistä voi aina kysyä ja avartaa muiden kanssa.
Näitä sääntöjä on esim:
- Toiseen ihmiseen ei kosketa ilman lupaa. Ei halailla, laiteta kättä niskan päälle, ei revitä kuulokkeita pois päästä, ei oteta hihasta kiinni. Kaikki fyysinen koskettelua ei tehdä, ennen kuin se on ookoo.
- Tapahtumaan osallistuvia ihmisiä tulee kunnioittaa. Älä loukkaa toista ihmistä tarkoituksella.
- Jokaisella on oikeus puheenvuoroon, Keskustelu on jalo taito, kunnioita kun toinen puhuu, niin myös itseäsi kuunnellaan.
- Sinulla on oikeus olla kuuntelematta. Sinun ei tarvitse kuunnella toisten puheita. Puheenvuoron säännön kanssa, nämä kaksi itsessään luovat hyvän keskustelun.
- Älä dominoi, subeile, brätteile toisille ilman hyväksyntää, luonteenpiirtesi voi olla tätä, mutta älä aktiivisesti hae sitä.
- Älä hauku toista nimillä, itsestään selvä, menee säännön kunnioituksen kanssa.
- Puutu toisen ihmisen kiusaukseen tapahtumassa, voit kysyä suoraan tilanteessa ”Onko sinulla ja hänellä kaikki ookoo” ”koetko oloasi turvalliseksi” ”Voimmeko selvittää mistä kiikastaa” ”Tarvitsetko apua” ja mitä kaikkea muuta. He voivat olla kavereita, mutta silloinkin voi kysyä ”onko tämä silti ookoo?”
- Tapahtuma järjestä valvoo yleistä tapahtuman tyylin kulkua. Valvo, että asiat menee tapahtumasi etiketin mukaisesti.
Mikäli tiedät muita sääntöjä mitkä koet tärkeäksi, kommentoi niitä alapuolella, lyhyen infon kanssa.

Nämä säännöt voivat tietenkin tapahtuman sisällä muuttua, mikäli henkilöt ovat entuudestaan tuttuja, heillä on heidän oma pelinsä meneillään, ellei tapahtuman säännöissä mainita tiukemmasta etiketistä.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ riko näitä sääntöjä täysin uusien ihmisten kanssa!

Tarinani miksi kirjoitan tästä:
Olen käynyt pienen kinkyilyn ulostulemisen jälkeen 5 eri tapahtumassa, järjestänyt itse yhden tapahtuman. Enkä KOSKAAN kuvitellut joutuvani kokemaan mitä koin eilen tapahtumassa.
Koin eilen oloni hyvin epätoivotuksi yhden henkilön osapuolen puolesta, joka jatkuvasti reagoi kaikkeen mitä tapahtumassa tein/sanoin, näitä sanoja oli ”Oot ihan hiton ällöttävä” ”vitsit sie oot tyhmä” ”mie en voi kestää sua” ”sulla ei oo oikeutta puhua” ”mie annan sulle porttikiellon”. Jatkuvien mainintojen jälkeen, kun sanoin, että ”sinulla ei ole tarve keskustella kanssani” ”ei sinun ole pakko katsoa minua” regoit jälleen oksettavilla sanoillasi. Samaan aikaan yritän kertoa muille, kuinka tämä ei ole okei ja kuinka minusta tuntuu. Nainen myös jatkuvasti puhui päälleni, jatkuvasti käski olla hiljaa, silti jatkaen jatkuvaa reagointia siihen, mitä ikinä tein. Tuntui että suojaverkkoni oli kokonaan maassa. Tältä kaiketi naisesta tuntuu, kun mies ei jätä rauhaan, hyytävä tunne. Vasta tapahtuman lopussa minut otettiin tosissani, että tässä ”ei ole kiva olla”.

Miksi en poistunut tapahtumasta? En aio ikinä elämässäni mahdollistaa yhden ihmisen käyttäytymisen pilata omaa kokemustani tapahtumaan osallistumisesta. Toivon että kukaan muukaan teistä ei ole mahdollistaja tämänkaltaiseen toimintaan.

Tapahtuman kulkiessa, kohdistin oman suojani huumoriin. Tajusin että tässä joko pitää vetää hirveä show, että minua uskottaisiin, johon en halunnut pistää muita ihmisiä tilanteessa. Vasta kun ystäväni saapui tilaisuuteen, sain tukiverkkoni, jonka jälkeen muutkin tapahtuman ihmiset, alkoivat
Kunnes loppuillasta päädyin samaan junaan ulkopuolisista syistä, jossa kyseinen henkilö seurasi minua toiseen tilaan, sen jälkeen, kun olin halunnut poistua hänen ympäriltään, poistuin junan oven eteen, laitoin kuulokkeet päähän, jonka jälkeen hän yritti tarttua niihin ja onnistuikin ottamaan ne pois. ”Tässä kohtaa karjaisin, että jätä mut nyt hyvä vittu soikoon rauhaan” Hän lähti, olin turvassa tuohtuneena puhistessani, että poistun asemalta kuin asemalta, kävelen mieluummin kotiin kuin olen samassa junassa enää.

Janetar

Vs: Muistutus miitti etiketti.
« Vastaus #1 : 17.11.2021, 17:19 »
Voi ei. Ei todellakaan asiallista käytöstä. Sympatia on puolellasi ja ei enää tuollaista. Kanssa-kinkyillä on vastuu puuttua tilanteeseen jos tuollaista esiintyy.

Saeroe

  • Rsyke
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 310
  • "No niin, neiti suihkulähde"
  • Galleria
Vs: Muistutus miitti etiketti.
« Vastaus #2 : 17.11.2021, 17:50 »
On ollut kerrakseen asiatonta käytöstä. Surullista, että olet joutunut tällaista kohtaamaan. Ikäväkseni täytyy kuitenkin todeta, että vaikka etiketin kertaaminen hyvää itse kullekin tekee, niin tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että kyse ei ole sääntöjen tietämättömyydestä, vaan välinpitämättömyydestä.

Laura

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 600
  • Fucking sunshine
  • Galleria
Vs: Muistutus miitti etiketti.
« Vastaus #3 : 17.11.2021, 19:10 »
Kamalaa  :-[ Olitko vantaan miitissä? Tai sama se on mikä miitti, kun ei noin saa kenellekkään puhua! Toivottavasti joku viimeistään tekstisi luettuaan ymmärtää mitä tuli sanottua ja ymmärtää, ettei noin käyttäydytä!  >:(

faerie

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 90
  • Kokeilunhaluinen sensualisti.
  • Galleria
Vs: Muistutus miitti etiketti.
« Vastaus #4 : 17.11.2021, 21:39 »
Minusta tuntuu todella oudolle ja yhtä pahalta kuin ko. henkilön toiminta se, ettei kukaan puuttunut tilanteeseen, vaikka ilmaisit muille, ettei tilanne ole OK. Kyllä tuo vaikuttaa •• koko porukan •• yhteiseltä epäonnistumiselta, turvallisen etiketin ja tilan rikkomiselta sekä kakaramaiselta käytökseltä.

Minä antaisin kyseiselle ihmiselle elinikäisen porttikiellon ko. tapahtumaan sen vuoksi, että hän lähti kertomasi mukaan vielä perääsi rikkoen fyysistä koskemattomuutta väkivalloin.

Ehdottoman väärin.

Olen pahoillani puolestasi ja on todella hyvä, että toit asian esiin.

vanDaali

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 653
  • Kutsumapronomini: "se"
  • Galleria
Vs: Muistutus miitti etiketti.
« Vastaus #5 : 17.11.2021, 23:05 »
Tämä oli siis eilen vantaan epävirallisessa välimiitissä joka ei ole varsinaisesti organisoitu vaan porukkaa vaan tulee kun joku kertoo menevänsä.

Olin itse loppuillasta paikalla, koko tilanne oli todella absurdi ja oli sivusta katsottuna oli todella hankala ymmärtää mitä ihmettä oikein oli menossa.

Joskus ahdistelu on hyvin selvää, joskus taas on voi olla hyvinkin vaikea onnistua selvittämään onko kyse jostain oudosta flirttailusta tai toisensa jostain muuta kautta tuntevien tai tietävien keskinäisestä pelistä tai nokittelusta. Lapitin kanssa olin ollut aikaisemmin mascotin miitissä samassa seurueessa josssa myös heitettiin melkoista läppää.

Ihan paikalla olleena ja koko jutun alusta lähtien seuranneena mielestäni ei baarin osuudelta aiheuttanut vielä välitöntä puuttumistarvetta sen enempää. Kyllä siellä oli porukalla asiasta keskustelua että mitä ihmettä tässä oikein on menossa ja vielä kotimatkalla ihmettelin kumppanin kanssa että wtf.

Mutta jos on vielä tultu junassa perään ja käyty kiinni niin siinä on kyllä mennyt selkeästi yli.


faerie

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 90
  • Kokeilunhaluinen sensualisti.
  • Galleria
Vs: Muistutus miitti etiketti.
« Vastaus #6 : 17.11.2021, 23:53 »
En ollut itse paikalla eli kirjoitan juuri tätä tapausta tuntematta kuvauksen ja muiden kommenttien perusteella.

Omat rajamme ja sietoikkunamme ovat keskenään erilaisia. Samoin käsityksemme siitä mikä on vielä sallittua outona flirttailuna, nokitteluna tai kavereiden keskinäisenä kähinänä yms.

Sanoisin itse siitä huolimatta, että kuvauksen kaltainen käytös ei ole sallittua. Se on yksinkertaisesti erittäin huonoa ja sopimatonta käytöstä missä tahansa seurueessa. Haukkumista, mitätöimistä ja vittuilua sekä vallan ottamista ainoastaan itselle. Oman rikkonaisuutensa esilletuomista muita lyömällä.

Kun olen päässyt toimimaan viime aikoina porukoissa, joissa Lapitinkin esittelemät turvallisen tilan säännöt otetaan aidosti tosissaan, niin olen pystynyt olemaan ainakin itse vihdoinkin hyvällä tapaa vapautuneesti oma itseni, ja olemme todenneet useaan kertaan ko. porukoissa eri kokoontumisissa miten kevyttä, luontevaa ja vapauttavaa sellaisessa ympäristössä on olla. Se tuntuu tuovan ihmisissä esiin parhaimmat puolet ja tapaamisista poistuu virkistyneenä. Tällainen ei olisi onnistunut, jollei sääntöjä kerrattaisi jollain tapaa useimmissa tapaamisissa ja, ellei niiden selkeisiin rikkomisiin puututtaisi lempeän lujasti.

Tämä on johtanut itselle siihen, etten siedä enää vähääkään muunlaista käytöstä. Eron eri seurueissa huomaa nopeaan.

Lapit

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 45
  • Herkkä, arka, Raju ja hurja... switch
  • Galleria
Vs: Muistutus miitti etiketti.
« Vastaus #7 : 18.11.2021, 01:48 »
vanDaali kiitos ymmärryksestä, voin myös ymmärtää, että tilanne hämmästytti.

Haluan myös mainita, että kyseinen henkilö on tänään pyytänyt anteeksi. Enkä ole vielä pystynyt antamaan sitä anteeksi. Toivottavasti jatkossa voin.

En halua hänelle mitään pahaa, ja toivon hänelle silti kaikkea hyvää.