Kirjoittaja Aihe: apua aloittelijalle  (Luettu 13464 kertaa)

solmu

  • Vieras
apua aloittelijalle
« : 06.08.2012, 22:59 »
Löysin viimeinkin itselleni miehen,joka alistuu ja tahtoo itselleen sen alistavan naisen. Siis juuri sitä,mitä etsinkin.
Ongelma on kuitenkin se, että miehellä on käytännön kokemusta melko olemattomasti, minulla ei ollenkaan.
En tiedä välttämättä asioiden oikeita nimiä, vähän muutenkin kaikesta,kun vielä muutama kuukausi sitten sain vain fantasioida siitä,miten voin alistaa miehen tekemään juuri sitä,mitä itse haluan. Ja on varmaan tarpeetonta mainita,että vain seksuaalisessa mielessä. ;)

Meillä on yhteisiä sääntöjä siitä,että alistaminen tapahtuu vain makuuhuoneen puolella, mutta parisuhteessa olemme samanarvoisia.Minusta siinä ei ole ongelmaa,mutta jostakin keskustelunpätkästä olen saanut toisen käsityksen.Onko kokemuksia, onnistuuko tällainen suhde?

Ja sitten,mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä siitä,mitä kaikkea sessioihin voi sisällyttää? Ja mikä on turvallista aloittelevalle parille? Kaikenlaisia neuvoja otan mielelläni vastaan,mutta haluan todella korostaa sitä,että olen eksyksissä asian suhteen,siksi en välttämättä osaa puhua asioista oikeilla nimillä tms. Ymmärrystä siis! :)

Ehkäpä me kaikki ollaan joskus oltu samassa tilanteessa.Tuntuu vain välillä viestejä lukiessa,että täällä on muutama aktiivinen jäsen ja aika paljon hiljaista porukkaa..jännittää siis kysyä mitään teiltä "vanhoilta tekijöiltä" :)

varpaannuolija

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #1 : 06.08.2012, 23:25 »
Ei sillä mitään erityistä väliä ole mitä termejä tulee käyttää, etenkään jos olette molemmat alalla uusia.

Englanniksi saa paljon kirjallisuutta, esim nettikaupasta http://www.amazon.co.uk  ja laita hakusanaksi BDSM. Tulee muutamassa päivässä postitse.

Lucrezia

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #2 : 06.08.2012, 23:37 »
Uskon, että kuvaamasi kaltainen, vain makuuhuoneeseen rajoittuva D/s -suhde voi onnistua hyvinkin. Riippuu siitä, kuinka dominoiva persoona loppujen lopuksi olet - ja tietysti myös kumppanistasi. Kovin dominoivalla persoonalla (koskee kumpaakin sukupuolta), kontrollin tarve ja hallinnan halu lyö läpi arkiasioihinkin, enemmän tai vähemmän. Siitä voi tulla ongelmia, jos toinen osapuoli ei olekaan riittävän joustava. Ainakin huumorintajua ja kärsivällisyyttä kysytään monta kertaa, puolin ja toisin.

Mitä käytännön toimintaan tulee (piiskaukset, sidonnat jne.), niin terve järki riittää pitkälle. Yksi hyvä perussääntö (joka pätee moneen muuhunkin asiaan kuin suolan käyttöön) on, että usein on helpompi lisätä jotain kuin ottaa sitä pois.

Onnea matkaan  :)

isabella

Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #3 : 07.08.2012, 09:27 »
D/s suhde, joka rajoittuu vain makuuhuoneeseen on hyvinkin mahdollinen, itse elän sellaisessa enkä minkään muunlaiseen suostuisikaan. Minä olen arjessa se dominoivampi ja saisin kyllä melkoisen hepulin jos mies alkaisi komentelemaan (eipä tuo ole kyllä koskaan yrittänytkään :D)

Käytännön asioissa tosiaan terveellä järjellä pääsee pitkälle. Alkuunsa ei tarvitse tehdä kaikkea mahdollista. Kannattaa miettiä mikä itseä kiinnostaa ja keskustella kumppanin toiveista. Pelkkä toisen käskeminen on hyvä alku. Se voi aluksi tuntua vaikealta mutta siihen oppii kyllä pienellä harjoittelulla. Tai voi sitoa silmät ja tehdä sitten toisen vartalolle mitä haluaa: kutittaa, nipistellä, hyväillä, purra, läpsiä. Jos bondge kiinnostaa mutta ei vielä löydy köysiä tai kahleita voi aloittaa vaikka sitomalla kädet huivilla. Piiskaamista voi kokeilla vaikka nahkavyöllä, aluksi varovaisestija sitten kumppanilta saadun palautteen mukaan kovempaakin. Jos tuntuu että ei osaa niin kannattaa aluksi harjoitella sohvatyynyn lätkimistä :)

solmu

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #4 : 07.08.2012, 13:51 »
Kiitos paljon asiallisista vastauksistanne. :)

Mulla on nyt aivan täydellinen oikosulku menossa, en enää edes muista mitä piti kysyä.  :D
Iltaan on enää vähän aikaa, pääsen Höpöni luo muistuttamaan säännöistä.  C:-)

Olen kyllä dominoiva myös normaalissa arjessa, mutta onneksi en liian. Höpö kyllä osaa myös itse sanoa mielipiteensä ja sen, milloin HÄN haluaa päättää esimerkiksi nyt vaikka sen, mitä syödään. Minulla on siis aika vahva fiilis sen suhteen, että d/s suhde voi toimia myös makuuhuoneen ulkopuolella.

Miten etätehtävät subille? Millaisia voi/kannattaa tehdä tai onko niissä mitään järkeä?
Vähän "pehmompia" vinkkejä voi antaa meidän leikkeihin (sessio- sanaa emme halua käyttää, se kuulostaa meidän mielestä vähän tunteettomalle).

Kiitos kovasti vielä,
nyt on kiire Höpön luo.  :love:

Purppura

Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #5 : 07.08.2012, 16:10 »
Miten etätehtävät subille? Millaisia voi/kannattaa tehdä tai onko niissä mitään järkeä?
Vähän "pehmompia" vinkkejä voi antaa meidän leikkeihin (sessio- sanaa emme halua käyttää, se kuulostaa meidän mielestä vähän tunteettomalle).

Vuoden verran etäsuhteessa dominoineena koen että tehtävissä voi olla järkeä. Tässä muutamia kevyitä esimerkkejä tehtävistä jotka annoin kanssani leikkineelle subille. En sano että nämä kaikki toimisivat teille, teidän on itse löydettävä leikkinne joista pidätte. Tai sinä pidät, ja subisi suostuu toteuttamaan. Itse koetan kuitenkin säätää suurimman osan etätehtävistä niin että sub nauttii niistä.

-Pue (tietyn tarkoin määrätyt vaatteet päällesi, masturboi (tietyllä määrätyllä tavalla) (tietyssä määrätyssä) paikassa. Kerro miltä se tuntui.
-Kuvaa oma masturbaatiosessiosio videolle, ja lähetä se minulle. (Tätäkin voi piristää ohjeilla kuvakulmasta / kestosta / tavasta, edging on kiva juttu)
-Elä laukea kolmeen päivään ilman minun lupaani. (ei aina mahdollista)
-Kirjoita lyhyt eroottinen tarina/fantasia itsestäsi/nuoruudestasi minulle.
-Käy joka aamu puolen tunnin kävelyllä viikon ajan (halusin kannustaa subia liikkumaan enemmän)
-Elä syö makeisia, pullaa tai makeutettuja juomia viikkoon (katso yllä)

En väitä olevani kovin kokenut, mutta koen että subia on hyvä rohkaista/kannustaa aina kun hän toimii hyvin oikein. Jos liikunta/ruokavalio kuulostaa rankalta, voit kertoa että teet sen hänen hyväkseen, et koska koet että hän on ylipainoinen. Jos nautit etäkontrollista, kerro se leikkikaverillesi, hänelle saattaa olla tärkeää kuulla että hän miellyttää sinua.  Joku kokeneempi saattaa olla toista mieltä, tai osata kertoa enemmän...

katti

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #6 : 07.08.2012, 21:11 »
Kai jonkinlainen sivustaseuraajan kommentti: Mua viehättää jotenkin tuo aloittelijuus, tuoreus ja herkkyys, vaikka arvostaakin kokeneiden mielipiteitä ja sitä kokemuksen syvää rintaääntä,jonka voi joistain aistia parista sanasta.

Ei kai sitä tarvii "orjallisesti" noudatella jotain kaavoja ja toisten ohjeita. Ehkäpä esim. tuo kahdenvälinen dynamiikka ihan itsessään voi kantaa tai että siitä se varmaan parhaiten lähtee liikkeelle. Itse ainakin koen ykköseksi noi henkilökemiat ja muut on sitten jotain lisää, siis välineet esim. On kai myös jotenkin niin kotiinpäin ja arkeen kallellaan, että Dominoivan käsi esimerkiksi on kallisarvoisempi kuin piiska tai jotkin monimutkaiset tekniikkakiemurat..tai sitten sitä on vaan niin yksinkertainen ihminen

solmu

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #7 : 09.08.2012, 14:05 »
Ei kai sitä tarvii "orjallisesti" noudatella jotain kaavoja ja toisten ohjeita. Ehkäpä esim. tuo kahdenvälinen dynamiikka ihan itsessään voi kantaa tai että siitä se varmaan parhaiten lähtee liikkeelle. Itse ainakin koen ykköseksi noi henkilökemiat ja muut on sitten jotain lisää, siis välineet esim. On kai myös jotenkin niin kotiinpäin ja arkeen kallellaan, että Dominoivan käsi esimerkiksi on kallisarvoisempi kuin piiska tai jotkin monimutkaiset tekniikkakiemurat..tai sitten sitä on vaan niin yksinkertainen ihminen

Tuossa asiassa olen kyllä samaa mieltä sun kanssa, vaikka vinkkejä kyselinkin.
En halua tehdä siitä kummallekkaan meille mitään "pakkopullaa", mitä pitää opiskella tietty aika päivässä, tai että me tehdään asiat niinkuin jotkut muut tekee. Eheii, vinkkejä voi aina kysyä, mitä sitten voi soveltaa tai jättää kokonaan käyttämättä oman mielen mukaan.
Mulle se arki on kaikkein oleellisinta suhteessa, kinkyilystä molemmat ollaan niillä linjoilla, että se tuo vaan lisää syvyyttä suhteeseen. Vähän niinkuin harrastusmielessä tavallaan. Tykkään hellyydenosoituksista, mutta tykkään myös antaa kunnolla piiskaa. ;)

Mutta kysyisin nyt täälläkin näitä.. elikkäs
1. Koska meitä molempia jollakin tavalla kiehtoo kynttilät, niin millainen kynttilä on ok?
2. Mille alueille on turvallista ruoskia, piiskata ja valuttaa steariinia?
3. Kuinka kauan on terveellistä pitää kiveksiä ja kalua sidottuna (narulla)?

Nut

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #8 : 09.08.2012, 17:09 »
Tässä on eräs toinen ketju, jossa on aloittelijoille suunnattuja vastauksia:
http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=2203.0
Sitä en tajua miksi tuo ketju on VIP-alueella, paremminhan se palvelisi aloittelijoita ollessaan kaikille näkyvissä ja luettavissa. Ketjussa on myös sanottu pari sanaa kynttilöistä. [admin] siirretty avoimelle alueelle

1. Muuten kynttilöistä toteaisin, että varsinkin aloittelijan kannattaa suosia hyvälaatuisia pitkiä ja kapeita kynttilöitä. Näin ei kynttilän materiaalissa tule yllätyksiä, eikä steariinia valu liian paljoa kerralla toisen iholle. Tuikkukynttilöitä ei yleisesti suositella käytettäväksi.
Kynttilöissä käytetään monia eri materiaaleja (mehiläisvaha, steariini, parafiini, erilaiset öljyt, hajusteet, väriaineet), eikä niiden sulamislämpötiloista tietyssä kynttilässä ja siten ihon polttavuudesta ole aina varmuutta. Itselle tuntematonta kynttilää kannattaa aina ensin testata omaan ihoon ennen toisen päälle kaatamista, ja mielellään kannattaa aloittaa toisellakin pienesti, sillä ihmisillä on erilaiset kipukynnykset ja iho reagoi eri lailla. Kynttiläleikit ovat loppuviimeksi melko turvallisia, eikä ole ehdotonta listaa siitä mihin steariinia ei kannata kaataa. Kunhan etenee tarpeaksi hitaasti, kaataa korkealta ja pienin annoksin. Täällä ja Leikkikehän galleriassa on tullut nähtyä kuvia missä sukupuolielimiä (mm. seisova kalu ja sisemmät häpyhuulet) on kuorrutettu steariinilla.

Äh, joku minua muistavampi voisi täydentää tuota kappaletta kynttilöistä. Minulla on tänään huonoa ilmaisua ja näemmä myös huonoa muistia :-[ enkä siksi kehtää kirjoitella mitään kovin ehdotonta ainekohtaista listaa esim. kynttilöiden materiaaleista.

2. http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=1713.msg24065#msg24065 Kannattaa lukea tuo ketju.
Tosin tuostakaan ketjusta en tajua miksi se on vain jäsenille näkyvissä. Eikös enemmän hyötyä siitäkin olisi, jos satunnainenkin Baarin selaaja voisi tuon lukea?

3. En osaa vastata varmaksi, mutta väitän että tähän ei ole yhtä ehdotonta oikeaa vastausta, vaan aika riippuu sitomisen tiukkuudesta, paikasta kiveksissä/kalussa ja kohteen kiihotustilasta. Käsittääkseni herkkiä pelejä myös miesten vehkeet, mutta kestävät osaavissa käsissä yllättävän paljon :)
« Viimeksi muokattu: 14.07.2014, 11:26 kirjoittanut Glori »

Glori

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #9 : 09.08.2012, 17:50 »


3. En osaa vastata varmaksi, mutta väitän että tähän ei ole yhtä ehdotonta oikeaa vastausta, vaan aika riippuu sitomisen tiukkuudesta, paikasta kiveksissä/kalussa ja kohteen kiihotustilasta. Käsittääkseni herkkiä pelejä myös miesten vehkeet, mutta kestävät osaavissa käsissä yllättävän paljon :)

Tässä erittäin hyvä teksti. Tuo avausviesti auttoi minua tutustumaan aiheeseen.
http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=276.0
Lisäksi suosittelen tutustumaan peniksen anatomiaan. Kari Heusalalta löytyy hyvä teos "Miehen seksuaalisuus". Sieltä löytyy kuvat rakenteesta ja tekniikat nautinnon antamiseen.

Sitoessa kannattaa huomioida että sormen tulisi mennä kohtuu helposti narun alta. Itse olen pitänyt naruja sidonnan tiukkuudesta riippuen 20 - 60 min. Tärkeää on tarkkailla kivesten lämpötilaa. Ne viilenevät huomattavasti kun verenkierto estyy. Jos kivekset tuntuvat kylmiltä ota naru pois hetkeksi tai löysää sidontaa.
Kannattaa kokeilla erilaisia sitomistapoja. Joskus käytän noin sentin levyistä soljellista nahkahihnaa joka ei uppoa niin syvälle ihoon, ja sitä siis voi pitää hieman pidempään.

Nut

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #10 : 09.08.2012, 18:37 »
Vastaanpa vielä toisenkin viestin.

Noin yleisesti komppaan sitä mitä muutkin ovat tässä ketjussa kirjoittaneet. Kaikki siis lähtee siitä mistä te kaksi pidätte ja niiden yhteisten mielenkiintojen toteuttamisesta. Kannattaa oikeasti jutella asioita halki, sillä itse olen törmännyt siihen että eri ihmiset puhuvat usein samoistakin (saati eri) asioista eri termeillä ja voimakkuusasteilla. Selvittäkää yhteinen kieli mikä teidän mielestänne esim. on pikku läpsimistä ja mikä kunnon piiskaamista. Helpottaa puhumista huomattavasti :)
Englanniksi löytyy paljon kirjoja, itse en ole tutustunut niihin selailua enempää, mutta yleisesti ole kuullut suositeltavan mm:
Screw the roses, send me thorns
The now bottoming book
The new topping book
SM 101
Jos englanti taipuu, niin kannattaa myös tutustua termeihin SSC ja RACK.

Käsittääkseni ns. makuuhuonepervoilu on hyvin yleinen (ellei jopa yleisin) tapa toteuttaa BDSM:ää, sillä dominoivan ja alistuvan "roolien" läsnäolo koko ajan arjessa (kutsutaan 24/7 lyhenteellä monasti) voi olla melko vaativaa/raskasta molemmille osapuolille eikä suhdetta haluta viedä sellaiseen suuntaa.

Asioiden teknisestä toteuttamisesta: Vaikka monasti täällä vaikuttaa siltä, että BDSM on suurta välineurheilua, niin oikeasti leikkimiseen ei tarvita suurta määrää erilaisia apuvälineitä. Ihan oma käsi ja avokämmen riittää monenlaisien tuntemuksien toteuttamiseen. Läpsintä, lyöminen, raavinta, nipistäminen, vääntäminen, tukistaminen, kutittaminen, hiplailu, silittäminen jnejne :)
Piiskoista/ruoskista ja muista senkaltaisista lyömävälineistä voisi sanoa, että monihapsuisissa piiskoissa iskuvoima jakautuu suuremmalle alalle kuin rottingissa/kepeissä/vastaavissa, ja siten monihaaraiset eivät ole välttämättä niin kivuliaita kuin samalla voimalla lyöty rottinki/keppi. Kepeissä ja muissa kapeissa lyömävälineissä iskuvoima kohdistuu pieneen alueeseen ihoa ollen kivuliaampia ja herkemmin jälkiä jättäviä.
Piiskatessa pitää varoa välineen kärjen/kärkien kiertymistä piiskattavan raajan tai torson toiselle puolelle, sillä kärki voi "vaeltaessaan" sattua paljon ja osua paikkaan mihin ei ollut tarkoitus osua tai edes kannattaisi osua.  Esim. takapuolta piiskatessa kärki kiertyisi genitaaleihin.
Jos piiskaaminen tuntuu omalta jutulta, niin sitä voi ja kannattaakin harjoitella. Sohvatyynyyn ihan tekniikkaa; miten lyön jotta saan osumaan pelkän kärjen piiskasta haluamaani kohtaan, miten jotta esim hapsupiiskalla osuu tarkasti/hapsut hajoavasti. Oman kumppanin kanssa voi testailla eri juttuja ja kysellä "miltä tuntuu kun lyön näin?" "Asteikolla 1-10, kuinka voimakkaalta mielestäsi tuo tuntui?" jnejne. Uudet välineet/piiskat (jos/kun sille tielle lähtee ;) ) kannattaa testata ennen tosipaikkaa mieluusti itseen tai sitten kumppaniin. Piiskan voi "kalibroida" kysymällä toiselta kipuasteikkoa, pyytämällä kuvailemaan kivun tyyliä (pistemäinen, laaja-alainen, hyvä, huono, kirvelevä jne) tai pyytämällä vertaamaan johonkin toiseen välineeseen (enemmän vai vähemmän kivulias kuin x).
Bileissä voi nähdä muiden kävijöiden piiskaamista ja saada ideoita. Usein myös kohteliaat keskustelualoitukset (kunhan ei kesken toisten sessioinnin) ja pyynnöt kertoa piiskaamisesta otetaan positiivisesti vastaan.

Onnea sinulle ja Höpölle löytöretkeen :)

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #11 : 09.08.2012, 18:54 »
Jos piiskaaminen tuntuu omalta jutulta, niin sitä voi ja kannattaakin harjoitella. Sohvatyynyyn ihan tekniikkaa; miten lyön jotta saan osumaan pelkän kärjen piiskasta haluamaani kohtaan, miten jotta esim hapsupiiskalla osuu tarkasti/hapsut hajoavasti. Oman kumppanin kanssa voi testailla eri juttuja ja kysellä "miltä tuntuu kun lyön näin?" "Asteikolla 1-10, kuinka voimakkaalta mielestäsi tuo tuntui?"
Onnea sinulle ja Höpölle löytöretkeen :)

Tuo boldattu on vähän sellainen klisee. Oikeasti jokainen päivä on erilainen. Ja kipukynnys vaihtelee suuresti eri päivien ja fiilisten kesken. Aikalailla yhtä abstrakti kysymys kuin lääkäreiden kivusta kysyessä että asteikolla 1-10 kuinka pahasti sattuu. Kukaan toinen ihinen ei voi tietää toisen kiputuntemusta. Toki tässä tilanteeessa asiaa auttaa että toinen on säätelemässä sitä kipua ja toinen vastaanottamassa, joten jonkinlaisen korrelaation about hakeminen on mahdollista. Mutta itse en jaksa uskoa kuin vähittäisen tuntemisen, niin itsen kuin toisen, kautta saatavaan tietoon, tai toisen lukemiseen.

Ihan vain yleisenä linjauksena että vuorovaikutus on kaiken a ja o.


isabella

Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #12 : 09.08.2012, 21:28 »
1. Koska meitä molempia jollakin tavalla kiehtoo kynttilät, niin millainen kynttilä on ok?

Olen käyttänyt sekä läpivärjättyjä, paksuja pöytäkynttilöitä (näistä saa valutettua isomman määrän steariinia kerrallaan) että vastaavia ohuempia. Ovat toimineet hyvin ja mitään jälkiä ei ole jäänyt. Jos ei tarkoituksella halua palojälkiä niin kannattaa pysyä kaukana pienistä kakkukynttilöistä, jättivät nimittäin aika häijyt jäljet subin iholle vaikka eivät erityisen kivuliaita olleetkaan :o  Ja suosittelen myös testaamaan uuden kynttilän etukäteen pienelle alueelle itseensä tai subiin ennen varsinaista käyttöä. Hauskoja kynttiläleikkejä teille :)

Nut

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #13 : 12.08.2012, 20:00 »
Jos piiskaaminen tuntuu omalta jutulta, niin sitä voi ja kannattaakin harjoitella. Sohvatyynyyn ihan tekniikkaa; miten lyön jotta saan osumaan pelkän kärjen piiskasta haluamaani kohtaan, miten jotta esim hapsupiiskalla osuu tarkasti/hapsut hajoavasti. Oman kumppanin kanssa voi testailla eri juttuja ja kysellä "miltä tuntuu kun lyön näin?" "Asteikolla 1-10, kuinka voimakkaalta mielestäsi tuo tuntui?"
Onnea sinulle ja Höpölle löytöretkeen :)

Tuo boldattu on vähän sellainen klisee. Oikeasti jokainen päivä on erilainen. Ja kipukynnys vaihtelee suuresti eri päivien ja fiilisten kesken. Aikalailla yhtä abstrakti kysymys kuin lääkäreiden kivusta kysyessä että asteikolla 1-10 kuinka pahasti sattuu.

Hmm. No onhan tuo "asteikolla 1-10" arviointi paljon käytetty ja siksi ehkä jonkun mielestä kulunutta ja vähäteltävää. Itse silti väitän että se on toimiva keino, sillä asteikkona 1-10 ei ole niin abstrakti ja tulkinnanvarainen kuin esimerkiksi "sattuu paljon - sattuu vähän", sillä jälkimmäisiä käytettäessä pitää keskustelijoilla olla selkeä ja yhtenevä mielipide "paljosta" ja "vähästä". Helpompi on tajuta että 1= ei tunnu missään ja 10= aivan maksimi. On ihan syynsä miksi vaikkapa ne lääkäritkin kysyvät juuri niin.

Eiköhän koko kinkytouhu loppuviimeksi ole melkoisen täynnä kliseitä, ja loppuviimeksi mitäpä väliä sillä on vaikka joku vähän "kliseilisi" leikkiessään :P kunhan kaikilla on kivaa ja homma toimii.

Lainaus
Kukaan toinen ihinen ei voi tietää toisen kiputuntemusta. Toki tässä tilanteeessa asiaa auttaa että toinen on säätelemässä sitä kipua ja toinen vastaanottamassa, joten jonkinlaisen korrelaation about hakeminen on mahdollista. Mutta itse en jaksa uskoa kuin vähittäisen tuntemisen, niin itsen kuin toisen, kautta saatavaan tietoon, tai toisen lukemiseen.

Koska kukaan ei voi tietää tarkaksi toisen kipukynnystä, sitä kysytään. Tietenkin jokaisen ihmisen oppii tuntemaan paremmin kun hänen kanssaan touhuaa enemmän, mutta alku on aina tyhjää, ja tiedon pohja pitää pystyä rakentamaan jotenkin. Kysyminen on tapa lukea toista ja tapa kommunikoida. Väittäisin, että jopa huomattavasti helpompi tapa kuin vain leikkiä mykkänä ja vähittäin opetella ja arvailla millaiset fiilikset toisella on.

Hermes

  • Vieras
Vs: apua aloittelijalle
« Vastaus #14 : 12.08.2012, 22:18 »
Koska kukaan ei voi tietää tarkaksi toisen kipukynnystä, sitä kysytään. Tietenkin jokaisen ihmisen oppii tuntemaan paremmin kun hänen kanssaan touhuaa enemmän, mutta alku on aina tyhjää, ja tiedon pohja pitää pystyä rakentamaan jotenkin. Kysyminen on tapa lukea toista ja tapa kommunikoida. Väittäisin, että jopa huomattavasti helpompi tapa kuin vain leikkiä mykkänä ja vähittäin opetella ja arvailla millaiset fiilikset toisella on.


Ja joskus voi käydä niinkin, ettei osaa itsekään arvioida omaa kipukynnystään. En tiedä onko kysymisestä silloin mitään hyötyä, vaikka ei siitä mitään haittakaan tietty ole. Mutta että ei kannata sokeasti uskoa subin omaa kipukynnysarvioita. Itselläni se on vaihdellut ykkösestä kymppi plussaan. Skaalan yläpäässä ollessa D kysyi kesken piiskaamisen, olenko ottanut jotain kipulääkettä. ??? Omasta mielestäni en ollut vielä edes äärirajoilla. Kun taas joskus tuntuu siltä, ettei kestä mitään.

Aloittajalle sanoisin, että subin oman kipukynnysarvion lisäksi D:n kannattaa arvioida sitä itsekin. Subin reaktioista voi päätellä jo jotain, ja reaktioiden tulkitseminen helpottuu mitä useammin sessioi.