Kirjoittaja Aihe: Mentorointi  (Luettu 2694 kertaa)

SiSi

Mentorointi
« : 03.10.2022, 21:07 »
Hei.

Kuinka yleistä mentorointi on Suomessa? Siis puhun nyt siitä, että on juttukaveri/juttukavereita samasta "roolista" ja/tai kinkeistä jota itse edustaa.
Tässä vasta aloittelevana ja tietoa etsivänä olisi niin miljoona kysymystä ja opittavaa asiaa alkaen ihan rajojen löytämisestä ja siitä mistä kannataa ja mistä ei kannata lähteä etsimään seuraa. Paljon on netissä katsottavaa ja luettavaa, mutta samaan syssyyn sitten löytyy niin paljon ihan suoraa huttuakin, että herää kysymys, että mitä sitten ei tunnista hutuksi vaikka se sellaista olisikin. Turvallisuus mietityttää toki myös. Maailmalla tätä vissiin harrastetaan jonkin verran ja konsepti tuntuisi houkuttelevalta. Ideoita mistä lähteä mentoria itselleen etsimään?

Kiitokset!

SwitchBaker

Vs: Mentorointi
« Vastaus #1 : 03.10.2022, 21:49 »
Mielestäni vertaistukea on paljonkin, esimerkiksi tapaamisia samanhenkisten kanssa, kuten dommemiittejä. Lisäksi jos huomaa jollain kiinnostavan kuvan tai kirjoituksen, niin asiallisella lähestymisellä voi kysyä lisää ja siitä voi viriä kiinnostava keskustelu. Ja seuranhakupalstalla voi hakea myös mentoria 😊

Päpälämäen Krister

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 97
  • Your average Tom, Dick and Harry
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #2 : 04.10.2022, 02:47 »
Tässä kohtaa, vaikka tähän ei olla tartuttukaan vielä, nostan esille opastajan vapaaehtoisuuden. Älkää olettako että teitä kokeneemmat millään saralla, tällä kinkyilynkään, olisivat mitenkään velvollisia tai halukkaita opastamaan teitä. Liian usein tapaa sitä, kun joku henkilö on mukana jossakin skenessä vaikkapa kymmenen tai pari-kolmekymmentä vuotta ja tätä piiritetään paitsi seuranhaun, mutta myös nk. "ajatusten vaihdon" tiimoilta. On äärimmäisen harvinaista, jos mitä tahansa asiaa kaksi kuukautta harrastaneella on keskusteltavaa vuosikymmenen harrastaneen kanssa, kummankin osapuolen saadessa keskustelusta jotakin iloa.

Kyse ei ole vähemmän kokeneen halveksunnasta, vaan kokeneemman kunnioittamisesta sillä, ettei tätä painosteta kertomaan puolessa tunnissa (jos ollenkaan), kaikkea sitä, minkä omaksumiseen on käytetty aikaa, taloudellista panostusta, ajatteluprosesseja ja tekoja. Älä oleta saavasi itse valmiina muiden tekemää taitamusta tai pidä oikeutenasi saada tietoa, jonka eteen et ole nähnyt itsenäisesti selville ottamisen vaivaa.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #3 : 04.10.2022, 07:48 »
Kyse ei ole vähemmän kokeneen halveksunnasta, vaan kokeneemman kunnioittamisesta sillä, ettei tätä painosteta kertomaan puolessa tunnissa (jos ollenkaan), kaikkea sitä, minkä omaksumiseen on käytetty aikaa, taloudellista panostusta, ajatteluprosesseja ja tekoja. Älä oleta saavasi itse valmiina muiden tekemää taitamusta tai pidä oikeutenasi saada tietoa, jonka eteen et ole nähnyt itsenäisesti selville ottamisen vaivaa.
Tämä menee nykyaikaankin vahvasti, kaikki heti mulle nyt, ilmaiseksi.
On netti mistä niitä videoita katotaan "5 minuutissa masteriksi" tyylisesti ja oletellaan että ollaan jotenkin "valmiita".
Joskus tuntuu että omaa aivomassaa ei jakseta, viitsitä, osata käytttää....toki se on helpompaa kun kaveri syöttää valmiiksi pureskellut tiedot pollaan. Tossa sitten monesti jää se lähdekritiikki taikka oma tapa, tyyli ja persoona melkolailla sinne informaatiovyöryn ja elämää suuremman innostuksen alle. Lopulta joku joskus ymmärtää ja käyttää lopulta omia aivojaan ja pääsee tostakin eteenpäin...ehkä.

Najwa

Vs: Mentorointi
« Vastaus #4 : 04.10.2022, 10:33 »
Olen kaivannut monesti mentoria enkä koe, että olisin ollut laiska tai halunnut pikakelauksella supersubiksi. Olen kaivannut yksinkertaisesti apua ajattelemiseen ja asioiden hahmottamiseen.

 Käsittääkseni mentorointi ei ole luennoimista tai monologia kokeneemman osapuolen suunnalta eikä myöskään valmiiden vastausten antamista.

Netistä tiivistettynä: Mentorointi on vuorovaikutusta, jossa mentoroitava tuo esille tai kysyy asioita ja mentori peilaa tai auttaa ajattelemaan sekä oivaltamaan. Suhde perustuu vapaaehtoisuuteen, sitoutumiseen ja avoimuuteen. Mentorointi on yhteistyötä, jossa molemmat osapuolet saavat yhteistyöstä itselleen jotain vaikka saisivat eri asioita.

Kokeneempien ihmisten ei tarvitse jakaa osaamistaan, mutta saavat tehdä niin halutessaan - toiset jopa nauttivat auttamisesta.

Kinkymaailmassa mentoroinnin sijaan olen törmännyt suojelijoihin. Esimerkisi dominoiva, auttaa uutta subia alkuun neuvomalla, miten keskustella rajoista ja mitä kannattaa huomioida ensimmäisiä tapaamisia sopiessa. Suojelu on voinut jatkua pidempää tai jos subi on löytänyt itselleen sopivan kumppanin/leikkikaverin, niin suojelija on siirtynyt sivuun.

Tämä on ollut käsittääkseni enemmän käytännönläheistä eikä niinkään henkistä tai ajatteluun vaikuttavaa.

Oman kokemuksen sijaan mentoroinnin sijaan skenessä on saatavilla vertaistukea tai yksittäisiä kohtaamisia, joissa on tapahtunut syvällistä vuorovaikutusta ja oivalluksia. Itselle kohtaamiset ovat olleet arvokkaita ja vieneet askeleen kerralla eteenpäin.


edit: lisäys ja typoja

HuulillaPiirrettyM

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 288
  • TrueMaster 1% Demiurgi emergoitui
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #5 : 04.10.2022, 11:09 »
Mielenkiintoinen aihe, yksinkertaisuudessaan avauksen kysymyksestä helposti hyvinkin laajalle ja jopa ulos skenestä ulottuva.

Baari mentoroi valtavasti, artikkelit, kolumnit ja ketjut antavat valtavasti avartavaa, oivalluttavaa ja olettamuksia avaavia ajatuksia, loistavaa luettavaa yhtäkaikki. Vielä kun onnistuu rämpkmään läpi käsiin räjähtävistä keskusteluketjuista kaiken lukien saa vielä enemmän.

Baarista myös löytyy mahdollisuuksia ja kontakteja syventää keskusteluja, jakaa ajatuksia ja jopa kokemuksia. Tarvitseeko ns mentoroinnin olla kovinkaan teknistä, tässäkin jo mainittu vuorovaikutuksen kautta tapahtuva ajatusten vaihto on olennaista. Itse olen huomannut että antoisinta keskustelu on silloin kun osapuolet eivät koe olevansa, anteeksi nyt vain, niin sanotusti samalla haaskalla tai muuten löytyy kykyä ja vahvuutta kestää asetelmia, tämä siis lähinnä "D puolella", mutta mahdollisissa huomiosta kilpailutilanteissa ilmenee myös vastapareissa.
Skene on populaltaan pieni, tämä nostaa tuon "suojelun" merkitystä, jokainen joka löytää itsestään aidosti syitä uppoutua etsimään vinoa polkuaan on slenelle arvokas, kuten tiedämme voi väärät kokemukset lyödä vuosikausiksi ulos ja irti, kipuilemaan ja tyhjyyteen. Täältä siihen löytyy vertaistukea ja ymmärrystä, osaamista ja kokemusta.

Lukeminen kannattaa aina ja jos kommunikaatio kohtaa myös keskustelu on parhautta.

-HPM

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #6 : 04.10.2022, 11:50 »
Kuinka yleistä mentorointi on Suomessa? Siis puhun nyt siitä, että on juttukaveri/juttukavereita samasta "roolista" ja/tai kinkeistä jota itse edustaa.

Luullakseni varsinainen selkeä sovittu mentorointi on Suomessa melkoisen harvinaista. Tähän on esitetty kriittisinä näkökulmina, että "eihän dominointia/alistumista voi oppia keltään" tai "no sitten se uusi pitäisi sitä yhtä mestaria ainoana oikeana mallina miten tehdä asioita". Koen että tuo on vähän laiskasti ajateltu, ihan kuin mentorointiin ja niin mentorina kuin aktorina toimimiseen ei sisältyisi kriittistä pohdintaa mukaan ollenkaan. Oman kokemukseni perusteella se kriittisyyden opettaminen on varsin keskeinen osa mentorointia. Samoin kuin aktorin omien arvojen huomioiminen ja vahvistaminen ja ehkä vielä soveltuvampien tiedonlähteiden tai osaajien pariin ohjaaminen.

Itse pidän oppimisesta mestari-oppipoika-tyylisesti kahdenvälisessä, luottamuksellisessa, ei-seksuaalisessa, pitkäkestoisessa vuorovaikutussuhteessa ja näkisin mielelläni lisää mentorointia Suomessakin. Vertaisryhmätapaamiset ja netin vertaisryhmät, foorumit, chatit, workshopit, alkeiskurssit jne. palvelevat kaikki joitain tarpeita oikein hyvin ja aika mukavasti niitä on tarjollakin sekä niitä käsittääkseni erittäin aktiivisesti myös hyödynnetään. Silti ne vastaavat ainakin minulle eri tarpeeseen kuin varsinainen mentorointi. Kaipasin mentoria tai "isompaa sisarusta" taikka "kummivanhempaa" kovasti skeneen tullessani ja ei se tarve ole oikeastaan koskaan poistunut mihinkään, vaikka teemat joihin mentoria toivoisin ovat osin erilaisia kuin kinky-newbienä.

harbard

  • Vieras
Vs: Mentorointi
« Vastaus #7 : 04.10.2022, 12:29 »
"Society grows great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in" - kreikkalainen sanonta

Mentoroinnin sanoma kiteytyy mielestäni ylläolevaan toteamukseen sukupuolistamatta sitä. Tekojen ansioista voidaan nauttia ilman, että itse teko olisi se nautinnon lähde. Samasta ajatuksesta johdettuna - kun mentoroijan odotus kanssakäymisen välittömästä hyödystä poistuu ja keskitytään kohtamaan ihminen ihmisenä ilman roolia tai kokemuseroa, ollaan minusta lähellä edellytyksiä mentoroida.

Työelämässä toteutan tällä hetkellä mentorointia sekä uusien nousevien tähtien kuin ammattilaisten osalta, ja ainakin itse koen iloa ja arvojeni kautta merkitystä, että olen saanut kristallisoitua toisen nykytilannetta ja tulevaisuutta tuoden samalla jotain uutta ajateltavaa tullessani. Tietynlainen vastavuoroisuus oppimiseen sisältyy mieelstäni aina mentorointiin enkä sanoisi, vaikka olen kokenut työelämän ammattilainen, että olisin jotenkin valmis ja ehdottoman yksiselitteisen oikeassa muuttuvassa maailmassa. Tilanteet, tarpeet ja ihmiset ovat aina erilaisia. Onneksi :)

Kinkymaailmassa mentorointi on itsellä ollut melkeinpä aina osa D/s suhdetta - vertaistukea tai muita kohtaamisia poislukien. Tästä heräsikin ajatus, että hyvinkin voisin olla kiinnostunut mentoroimaan ilman D/s suhdetta ihmistä, joka on halukas oppimaan ja kehittymään omissa mielenkiinnon kohteissaan. Nautin sen verran paljon jo pelkästään ajatusten kohtaamisesta ja eteenpäin ohjaamisesta :D

Lähtökohta on kuitenkin motivaatiossa. Ilman sisäistä motivaatiota mielestäni mentoroinnilla ei ole edellytyksiä sillä luottamukselliselle kanssakäyminen mahdollistuu vasta kun oivaltamisen ja kasvamisen mahdollisuudelle avautuu. Mistään ilmaisesta "kysy niin tiedät kaiken 5 minuutissa" palvelusta ei myöskään ole kyse, koska mentoroinnin ajatus on myös sitoutua vapaaehtoisesti vastavuoroisuuteen ja "sijoittaa" siihen aikaa muutoinkin kuin mitä keskenään keskustellaan. Kun nämä asiat ovat kohdallaan ja kumpikin kokee, että keskinäisestä kanssakäymisestä syntyy arvoa niin ollaan asian ytimessä.

elanor

  • Rsyke
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 324
  • You can't take the sky from me
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #8 : 04.10.2022, 13:33 »
Itse oon kokenut ryhmämuotoisemman vertaistuen itselleni sopivammaksi tavaksi sekä saada että antaa tukea. En jaksais itse sitoutua olemaan jollekin The Mentori. Sellaisia pysyvämpiä tyyppejä, joiden kanssa keskustelee aiheesta, on tullut kutsuttua ystäviksi tai kavereiksi, ei mentoreiksi.

Tällä hetkellä itselleni tärkeä, antoisa ja ihana mentoriverkosto on femsubmanse-miitit. Miitissä kuulee joka aiheesta aina useammanlaisia kokemuksia ja näkökulmia, ja lisäksi saa johonkin kuulumisen ja hyväksytyksi ja nähdyksi tulemisen tunnetta, joka tekee hirveän hyvää. Lisäksi meillä on hauskaa.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #9 : 04.10.2022, 21:17 »
Vuosien varrella olen tehnyt tätä toisinaan pyynnöstä. Ihan pyyteettömästi ilman rahan väliintuloa, jos joku tätä miettii.
Joko näyttänyt käytännössä pareille/ryhmille tai yksittäisille ihmisille. Tai kuuntelemalla, puhumalla, kyselemällä, vastannut kysymyksiin. Miettinyt heidän kanssa mahdollisuuksia, potentiaalia, mielenkiinnon aiheita ja mitä tahansa mikä liittyy suhdedynamiikkaan, kinkiyteen ja seksuaalisuuteen.

Jollain tavalla mennyt into ja halu mentorointiin livenä. Meilien ja wa:n kautta jatkan edelleen mutta face to face kutsumalla dunkkarille - en mielellään.
Kun järjestää aikaa, tekee taustatyötä, valmistautuu, odottaa ja sitten tule oharit. Eikä vaivauduta edes ilmoittamaan peruutuksesta.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #10 : 05.10.2022, 13:48 »
Olen joskus pyytänyt neuvoa kokeneemmilta, kun jokin on askarruttanut ja vaatinut taustatyötä. Vastavuoroisesti olen useasti keskustellut neuvoa tai reflektointia kaipaavan kanssa. Mentorointi livenä kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta työläältä. Se vaatisi jo aika kovaa sitoutumista ja vaikka rakkautta lajiin onkin aika tavalla, ei se silti riittäisi moiseen.

Kenties se on ihan hyvä. Eivät pääse uudet D ihmiset korruptoitumaan oltuaan kosketuksessa pahuuden kanssa.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #11 : 05.10.2022, 14:16 »
Tonnilla vois laittaa teamssin pystyyn.  :o


Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #12 : 05.10.2022, 15:00 »
Tonnilla vois laittaa teamssin pystyyn.  :o
Niin se lienee lähtöhinta, mutta kaiketi konsultaatio menee sitten tuntitaksalla?

SiSi

Vs: Mentorointi
« Vastaus #13 : 05.10.2022, 18:43 »
Kiitos paljon vastauksista ja ajatuksista.

Mitään "näin sisäistät kaiken mitä olen oppinut 20 vuodessa 5 minuutissa" hommaa en missään nimessä tarkoittanut ja kunnioitan suuresti niitä, joilla asioista on oikeaa kokemusta ja asioihin on oikeasti käytetty aikaa. Mitään velvollisuutta ei tietenkään kenelläkään ole eikä saa olla. Samassa mielessä en ole vielä edes etsimässä varsinaisesti sessio tai muutakaan seuraa ja olen vähän arka sen kanssa, kun ymmärrän, että jo kokeneemmalla ei ole välttämättä mitään halua lähteä "kouluttamaan newbietä". 

Tässä lukiessa Baaria ja muita "lähteitä" ajatukset on pikkuhiljaa selkeytyneet ja alkaa löytyä oikeita termejä ja käsitteitä jne. niille asioille joille ei ehkä aikaisemmin ole ollut selkeitä nimiä. Samalla kuitenkin huomaa, että joistakin asioita on hyvinki kirjavasti erilaista tietoa ja mielipiteitä. Aina ei erota mikä on totta, mikä ei ja miten kannattaisi joihin asioihin suhtautua. Ehkä juuri ehkä se on se mihin kaipailisin sitä "Mentoria" olisi se, että olisi joku jonka kanssa jutustella asioista, pohtia ja pallotella. Ettei lähtisi ihan hakoteille ja pysyisi jalat maassa kaiken jännän äärellä. Ja mieluusti vielä sellaisen ihmisen kanssa, joka on ns. "samalla puolella" eli ilman sitä seuranhaun jännitettä. Että olisi jotain mihin vähän peilata sitä omaa löydettyä identiteettiä, joku joka osaisi valottaa sitä "älä nyt hitto ainakaan näin teen"-puolta. Ehkä parempi sana sille voisi olla se vertaistuki.

Ehkä lähestyn asiaa liian kliinisesti tai vaikeasti. Ehkä vaan oikeasti rohkaistun ja koitan löytää jonkun miitin johon uskaltautua. Ehkä sieltä löytyisi oikeasti juttuseuraa. Sen huomasin, että kun liittyi foorumille, niin inbox täyttyi hyvin nopeasti "hei läähpuuh tahdotko kolmenkimppaan" ja "hei millaiset pikkuhousut sulla on"-viestejä ja että on aika vaikeaa saada sellaista oikeaa keskustelua kenenkään kanssa aikaan. Ja tässä kohtaa ensisijaisesti tahtoisin tutustua itseeni ennen kun lähden etsimään varsinaisesti seuraa toteuttamaan kaikkea sitä mitä kyllä vielä jossain vaiheessa tahdon kokeilla (jonkun kanssa jonka kanssa ajatukset muiltakin osin mätsää yhteen).

Kiitos vielä jo niistä ajatuksista joita olen saanut, lisääkin toki mahtuu.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Mentorointi
« Vastaus #14 : 05.10.2022, 22:42 »
Tonnilla vois laittaa teamssin pystyyn.  :o
Niin se lienee lähtöhinta, mutta kaiketi konsultaatio menee sitten tuntitaksalla?

Tottakai! Mut voin antaa sulle muhkean 10% alennuksen!  ???

 ;D