Kirjoittaja Aihe: Roolikuvaus profiilissa? Sub vai bottom, mitä eroa?  (Luettu 3622 kertaa)

Proxima Centauri

• Asiakas
  • **
  • Ihmisen kaltainen
  • Galleria
Profiilin asetuksissa on kohdassa "rooli" valittavana lista erilaisia rooleja. Mitä erilaisia vivahteita on termeillä sub ja bottom?

Roolimääritelmissä näyttää muutenkin olevan mahdollisuuksia joko määrittää rooli yleisluontoisesti/kokonaisvaltaisesti, kuten juuri vaikkapa alistuva/bottom, tai sitten jonkin tietyn fetissin kautta, kuten vaikka spanko - mutta jos vaikka tuon sinne laittaa, niin ohjaako se tulkintaa jotenkin niin, että just se kyseinen fetissi olisi suunnilleen ainoa, mikä kiinnostaa?

Nojoo, eihän näitä kai ihan hirveän ryppyotsaisen vakavasti tarvitse lukea, ja onneksi voi siihen lisäprofiilikenttään myös omin sanoin avata omia mieltymyksiään. Mutta kunhan pohdin. Kun ehkä omaa profiiliani kohta taas täydentelen  :D

Flikk

• V.I.P.
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Roolikuvaus profiilissa? Sub vai bottom, mitä eroa?
« Vastaus #1 : 06.08.2025, 01:11 »
Tähän on varmaan yhtämonta vastausta, ku baarissa on jäseniä, mut itse ajattelen, ettei bottom välttämättä alistu, vaan on tekojen kohteena tai vastaanottajana.

Esim. Köysi top ja köysi bottom kertoo vaan, kumpi sitoo ja kumpaa sidotaan, mutta ei heidän välisestä dynamiikasta mitään, jos heillä sellaista on.

Kait se vaan vähän kertoo suuntaa-antavasti, kummalla puolen piiskaa mieluummin olet. Vaikka tähänkin joku varmaan korjaisi, ettei kaikissa suhteissa käytetä piiskaa, ollen täysin oikeassa.. Vivahteita siis. 

Kerro profiilissasi itse lisää, sittenhän selviää paremmin:)

Coach

• Asiakas
  • **
  • The Grand Daddy
  • Galleria
« Vastaus #2 : 06.08.2025, 07:55 »
Minä miellän top/bottom ja dom/sub eron nimenomaan sen valta-aseman kautta. Top/bottom kuvaa tekemistä esim. Sitoja/sidottava ja dom/sub olemista sen vallan kautta.
Voi olla vaikeaa tehdä eroa monessa ihmissuhteessa kummasta lopulta on kyse. Ehkä setärkein onkin tuojokaisen pohdinta, että itse ymmärtää mitä on tai näkee itsensä suhteessa termiin jollain lailla.

Proxima Centauri

• Asiakas
  • **
  • Ihmisen kaltainen
  • Galleria
« Vastaus #3 : 08.08.2025, 21:27 »
Kiitos Flikk ja Coach! Joo, tosiaan nyt kun vastasitte, niin tuli sellainen olo, että olenhan tuon kai periaatteessa tiennytkin - tai itsekin mieltänyt jotakuinkin noin. Rupesin kai jotenkin vaan miettimään sen kautta, että pitäisikö subin olla erityisesti palvelunhaluinen tai miellyttämishaluinen, ja että jos ei olekaan, niin onko sub sitten harhaanjohtava määritelmä. Mutta toisaalta sitten vähän kuten Flikk totesikin, varmaan on hyvä ymmärtääkin nämä tietynlaisina kattokäsitteinä, joihin jokainen tuo oman persoonansa ja sitä kautta varioi itselleen sopivaksi. Ja tietysti aina onkin hyvä esim. uudelle kumppanille sanoittaa sitä, mitä nämä termit itselle tarkoittavat ja merkitsevät.

Tuo Coachin pointti, että joskus on vaikea tehdä eroa, kummasta on kyse, liittyy varmaan myös siihen, miksi aloin näitä termejä pyöritellä mielessäni. Kun itse tykkään usein vaihtelun vuoksi sellaisestakin dynamiikasta, jossa on jotain keskenään ristiriitaisia elementtejä (tai siis näennäisen ristiriitaisia) - esim. minua viehättää vaikkapa pleasure domination (onkohan tälle muuten käytössä olevaa suomenkielistä termiä?) tai jopa miellyttämishaluinen dominointi, tai vaikkapa topping fron bottom - niin näissähän juuri vähän hämärtyy tuo, onko kyseessä sub/dom vai top/bottom. Mutta tämä toisaalta onkin minusta ihan kiinnostavaa, tai tykkään dynamiikassa erilaisista vivahteista.

Coach

• Asiakas
  • **
  • The Grand Daddy
  • Galleria
« Vastaus #4 : 11.08.2025, 08:39 »
Lokerot on hyviä, mutta lopulta ne on aika rajoittavia ja ainakin itse olen pitkälti niistä luopunut. Etenkin uuden äärellä ja itseen tutustuessa oli tärkeää saada "tietää" kumpi tai mikä mä nyt olen, mutta nykyään on kivempi mennä vaan fiiliksellä sen hetkisen tilanteen mukaan. Mulle on tärkeämpää pysyä itselle rehellisenä haluista, ja joskus ne halut saattaa mennä ihan päinvastoin kuin ennalta ajatteli. Se tietty vaatii kumppanilta vastaavaa kykyä heittäytyä tai sitten useampaa. Molemmat hyvä.

Mä uskon sen pleasure domin tai service topin olevan tosi monen ihmisen sisällä. Meille tekee hyvää antaa nautintoa toisille ja nautitaan siitä usein itsekin. Vaikeampaa on sitten sellainen itsekkäämpi oman halun hakeminen sen dominoinnin kautta. Ja taas alistuvana miellyttäjänä moni meistä on kasvatettu, siksi mielestäni usein se default asetus siellä.

Andy Buru kirjoittaa aika hyvin mun mielestä sadomasokismista ja avaa tätä valtasuhteen dynamiikkaa ja ihmisyyttä hyvin. Kannattaa kirjautua sivulle jos kiinnostelee lukea. On ilmaista.

People have very different reasons for seeking submission and surrender but there is always a selfish motivation. There is almost always a search for permission to be someone other than their everyday selves. The one who can grant this permission is the dominant. The roleplay, power dynamic, and polarity are excuses to pretend that the world is different. That different rules apply. To pretend that the master is both the primal wilderness, the impossibly divine and the collaborative civilization simultaneously. Giving them this imaginary power enables them to change everything. To change all the conditions and circumstances that made us who we are.

Andyburu.se (kirja online versiona, luku 5: "Are you a slut or a slave?)