Kirjoittaja Aihe: Älykkyys  (Luettu 25754 kertaa)

Fixx

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #15 : 29.06.2013, 16:49 »
* Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?

Mielestäni Mensan testit pätevät hyvin, mutta yleensäkin notkeasti ajatteleva ihminen, joka pystyy vaihtelemaan näkökulmia aiheesta kuin aiheesta on älykäs.

* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!

Olen, mutta perusteet ovat kovin yleisiä. Kaipa se että pärjää vaativassa työssä ja luottamustehtävissä osoittaa jonkinlaista älykkyyttä. En kyllä epäile, etteikö olisi paljonkin oikeasti älykkäämpiä ihmisiä kuin minä.

* Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!

En muista, että nimeomaan älyä olisi kehuttu. Yleensä on oltu spesifisempiä.

* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?

On jossain määrin. Enemmänkin kuin fetissistä on kyse siitä, että vuorovaikutus toimii ja se antaa minulle suurta tyydytystä.

* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?

Kyllä notkea sopeutuminen session henkisiin koukkuihin sopii tähän kategoriaan.

* Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?

Enimmäkseen ei, mutta onhan meitä joka junaan.

* Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?
Älykkyyttä on monta lajia ja juuri sen omanlaisen harjoittaminen seurassa voi olla joskus kovin hankalaa.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013, 18:39 kirjoittanut Fixx »

jausklaus

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #16 : 29.06.2013, 23:05 »
* Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?
Ihminen, joka on sivistynyt ja pystyy loogiseen ajatteluun. Ja joka tietää paljon asiasta, johon on erikoistunut. Yleensä ihmiset kuitenkin erikoistuvat elämässään johonkin asiaan. Pystyy innovoimaan uusia ajatuksia ja kehittämään toimintaansa. Ihminen joka selviää elämässä.

* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!
Kyllä ja en. Darrassa sain Mensan testistä 128, opiskelen ja olen töissä yliopistossa sekä pänttään päähän tietoa tietotekniikasta vapaa-ajallakin. Toisaalta, vaihdan autoon kesärenkaat maaliskuussa, en osaa tehdä kunnollista ruokaa ja unohtelen asioita enemmän kuin muistan. Pitää laittaa kännykkään muistutus että muistaa viedä roskat. Ehkä väitän olevani älykäs, mutten viisas.

* Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!
On. Yleensä riittää, että osaan laittaa tietokoneessa oikein töpselin oikeaan reikään tai käyttää googlea. Eli "korjata" tietokoneita. Helpolla lähtee. Toisinaan riittää, että sanoo opiskelevansa yliopistossa. Vielä helpompi.

* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?
Ei erityisemmin. Melkein päinvastoin. "Tyhmät" ihmiset ovat söpöjä.

* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?
Sessio, jossa ihminen saadaan tuntemaan olonsa tyhmäksi tai tyhmyydestä rankaistaan? Annetaan jokin mahdoton tehtävä ratkaistavaksi, ja rangaistaan epäonnistumisesta. Samalla muistutetaan, että tehtävä on helppo ja kuka tahansa osaisi ratkaista sen. Vielä parempi jos dominoiva osapuoli tietää ratkaisun. Luulisi toimivan varsinkin jos ihminen pitää itseään viisaana.

* Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?
Voi, mutta se vaatii molemminpuolista ymmärrystä. En näe mitään ongelmaa tässä niin kauan kun molemmat tajuavat miksi toinen saattaa ajatella asioista eri tavalla.

* Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?

Älykkyys on siisti juttu ja maistuu hyvälle.

Instantime

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #17 : 29.06.2013, 23:34 »
* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?
Sessio, jossa ihminen saadaan tuntemaan olonsa tyhmäksi tai tyhmyydestä rankaistaan? Annetaan jokin mahdoton tehtävä ratkaistavaksi, ja rangaistaan epäonnistumisesta. Samalla muistutetaan, että tehtävä on helppo ja kuka tahansa osaisi ratkaista sen. Vielä parempi jos dominoiva osapuoli tietää ratkaisun. Luulisi toimivan varsinkin jos ihminen pitää itseään viisaana.


Siis jos ihminen pitää itseään älykkäänä. Varsinaisena tarkoituksena ei ole saivarrella vaan sanoa, että erinomainen ajatus. Esim. logiikka on kaikille sama, oli sitten matemaattisesti tai kielellisesti lahjakas. Pitäisi päätellä jk. asia tietyssä ajassa. Ajan kuluessa, nopeutuvaan tahtin tuotetaan "häiriöitä".

Piiskazion

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 417
  • Galleria
Vs: Älykkyys
« Vastaus #18 : 30.06.2013, 13:48 »
* Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?

Älykäs näkee yhteyksiä asioiden välillä. Hoksaa syitä ja seurauksia.

* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!

Tuskin keskimääräistä älykkäämpi. Olen verbaalisesti lahjakas, joten pystyn toisinaan antamaan itsestäni älykkään kuvan.

* Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!

On. Yleensä on riittänyt, kun on tiennyt jostain asiasta jotain.

* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?

Tuskin suoranaista fetissiä. Toki älykkyys on seksikästä ja tyhmyys on turn off. Bimboja en jaksa.

* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?

Ehkä terävää sanailua, jossa yritetään kampittaa verbaalisesti toinen toistaan. Tosin ei sillä ole välttämättä älykkyyden kanssa mitään tekemistä. Eikä kinkyilyn.

* Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?

Voihan se toimiakin, jos älykkäämpi osapuoli on riittävän hienovarainen ollakseen korostamatta toisen tyhmyyttä, ja tyhmä kyllin viisas kunnioittaakseen toisen älykkyyttä.

* Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?

Ks. ketjun ensimmäinen vastauskommentti.

Inisiä

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #19 : 10.07.2013, 03:03 »
Pohdittavaksi:
* Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?

Kykenee ajattelemaan itsenäisesti ongelmia, ja hakee apua jos sitä tarvitsee.
Älykkäitä ihmisiä on erilaisia, on tilanne-älyä, ihmissuhde-älyä ja sitten sitä "virallista" älykkyyttä. Aivot ovat isot ja päähän mahtuu kuinka paljon teoreettista tietoa ja aina pitää ahmia lisää tietoa. Harmi näillä ihmisillä harvoin on ihmissuhde-älyä (puolisoni olisi joskus lukeutunut näihin, mutta pienoinen kuntoutus ja shokkihoito on toiminut).
Toisin sanoen, ihminen voi olla älykäs yhdellä tasolla mutta toisella täysi typerys!


* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!

En ja kyllä. Kuuntelen ihmisiä ja kerron mielipiteeni ja monet pitävät minua tässä mielessä älykkäänä. Luen paljon ja olen kiinnostunut ympärilläni olevasta maailmasta. Näen eri tilanteita, ja miten niistä selvitä.
Mutta heti jos minut laitetaan puhumaan hienoja sanoja ja pitkiä lauseita, niin hei hei älykkyys. Monet luulevat ehkä minua älykkäämmäksi mitä olen, juuri edellä mainitun piirteen vuoksi.
Joku voi tietenkin olla kanssani eri mieltä, se suokoon.


* Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!

Mieheni kehuu koko ajan. Hän tuntee sota- ja lääketiede asiat, mutta on hatara ihmisten kanssa. Itse taas olen ihmisten kanssa toimivampi kuin tietokirjojen. Mutta näin me täydemmämme toisiamme (kirjotinko edes oikein?).


* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?

Pakko myöntää että en tule toimeen ns. tyhmien kanssa. Siis toivottaman tyhmien kanssa.
Mutta fetissi älykkäisiin ihmisiin. Kyllä. Rakastan haasteellista älyllistä sanasotaa ja siitä kun näkee keskustelun innon toisen silmissä. Parhaimpia tunteita mitä olen kokenut. Väittelin aikoinaan ihan tyhmistä asioistakin aikoinaan. Nykyään vain väittelykumppanit ovat vähissä....


* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?

Tilanneäly on oltava aina paikallaan. Siitä en tingi.
Rauhallinen, harkittu, kiusaava, kaikkia tunteita tasapainossa.


* Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?

Itseni kohdalla ei. Mutta kyllähän niitä pareja on. Mutta tässä taas päästään siihen, että mistä älykkyydestä puhutaan.


* Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?

Olenko sittenkään älykäs? Onko kukaan älykäs?

Dominaattori

  • Smurffit
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 281
  • Galleria
Vs: Älykkyys
« Vastaus #20 : 10.07.2013, 22:39 »
* Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?

Moniälykkyysteoria (http://fi.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria) kuvaa mielstäni parhaiten eri osa-alueita. Yksittäisen osa-alueen kohdalla puhutaankin yleensä lahjakkuudesta. Psykologiset testit mittaavat yleensä ns. yleisälykkyyttä eli lähinnä prosessoritehoa. Niissä ihmiset sijoitetaan Gaussin käyrälle eli ÄO ei ole mikään absoluuttinen luku vaan jokaisen testin keskiarvo on 100 ja sama ihminen saa eri testeistä eri lukemat. Tieto, viisaus ja järki on taas hieman eri asioita eli yleensä kokemuksen tuomaa kun taas älykkyys lyödään lukkoon jossain aivojen kehitysvaiheessa. Älykäs ihminen osaatoimia erilaisissa tilanteissa järkevästi ja oppii/hahmottaa nopeasti uusia asioita.

* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!

Jep, havainnot elämän varrelta ja jokunen älykkyystestikin tullut suoritettua.

* Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!

Duunissa ja seurustelusuhteissa.

* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?

Ei, ne lähtee ihan muista jutuista.

* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?

Miksi sen pitäisi olla joku elementti ellei ole fetissi, toki aina tarvitaan sitä tilanneherkkyyttä ja kokonaisuuden hahmottamista ettei sessio mene kiville.

* Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?

Jos ero on riittävän suuri niin ei. Vaikka seksi toimisikin niin arjessa ja vapaa-ajassa tulisi liikaa ongelmia.

* Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?

Jokainen vastaantuleva on jossain asiassa sinua kyvykkäämpi.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2013, 02:24 kirjoittanut Dominaattori »


Dominaattori

  • Smurffit
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 281
  • Galleria
Vs: Älykkyys
« Vastaus #22 : 13.07.2013, 02:21 »
http://www.businessinsider.com/20-scientifically-proven-signs-youre-smarter-than-average-2010-12#you-use-recreational-drugs-1

Sama ilmiö toistunee Gaussin käyrien molemmissa päissä ja varmaankin samasta syystä - tunnetaan itsensä "yhteiskunnan" ulkopuoliseksi. Uskon kuitenkin itse, että Gaussin alapäässä prosentti päihteiden väärinkäyttäjissä on suurempi ja yläpäässä vastaavasti itsekontrolli vahvempi. Suureen massaan verrattuna varmaan kuitenkin näin.

Riverlady

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #23 : 13.07.2013, 11:50 »
http://www.businessinsider.com/20-scientifically-proven-signs-youre-smarter-than-average-2010-12#you-use-recreational-drugs-1

Linkin luettelemat älykkyyden tunnusmerkit pätevät minuun ulkonäköominaisuuksia myöten, mutta kohdasta 21/21 "pääsisitkö Harvard Business Schooliin" en sitten enää mitään tajunnutkaan ;D enkä äidiltä voi enää kysyä, mites raskausajan ruokavaliosi ja sen jälkeen imetys...

Bonuskysymys 22/22: Jos olet niin älykäs, mitä teet täällä?

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Älykkyys
« Vastaus #24 : 13.07.2013, 15:16 »
http://www.businessinsider.com/20-scientifically-proven-signs-youre-smarter-than-average-2010-12#you-use-recreational-drugs-1

Linkin luettelemat älykkyyden tunnusmerkit pätevät minuun ulkonäköominaisuuksia myöten, mutta kohdasta 21/21 "pääsisitkö Harvard Business Schooliin" en sitten enää mitään tajunnutkaan ;D enkä äidiltä voi enää kysyä, mites raskausajan ruokavaliosi ja sen jälkeen imetys...

Bonuskysymys 22/22: Jos olet niin älykäs, mitä teet täällä?

Yleisnerona vastaan bonuskysymykseen helvetin tylsää siellä mensassa on nerojen kanssa väitellä,hauskenpi päteä

täällä  O:-)

LoD

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 225
  • Haluttu ja rakastettu elämännälkäinen AlfaNainen
  • Galleria
    • Mieleni pimeitä syövereitä
Vs: Älykkyys
« Vastaus #25 : 13.07.2013, 16:40 »
Älykkyys on mielestäni hyvinkin seksikästä. En voisi kuvitella alistuvani enää kenellekään jonka koen itseäni vähemmän älykkääksi. Se että joskus alistuessa tunnen itseni tyhmäksi, herättää vain entistä suuremman halun miellyttää. Se että keksin johonkin ongelmaan ratkaisun jota alistaja ei ole edes ajatellut, tuottaa tietynlaisen tyydytyksen, muttei suinkaan vaikuta suhtautumiseeni vastapuolen älykkyyteen.

Alistaessa itse on tilanne hieman toinen, jos koen etten pärjää alistujalle mentaalisesti, menetän kiinnostyksen, mutten myöskään innostu "pumpulipäistä", eli odotan saavani myös mieltä kiusatessa jotain vastusta, tai lähinnä sitä että vastapuoli on valmis haastamaan itseään kasvaakseen ja kehittyäkseen.

Sessioon kuuluu mielestäni myös älylliset piirteet. Ongelmanratkaisuina tai mieltä sopivasti kutkuttavina keskusteluina. Aina ei ole tarkoituksenmukaista vain piiskoa menemään..

Senshi

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #26 : 13.07.2013, 17:05 »
Sanasta älykäs tulee mieleen henkilö, jolla on kapasiteettia oppia ja muistaa asioita. Sellainen henkilö, joka pystyy opiskelemaan pitkälle ja tekemään vaativia ajattelua tarvitsevia tehtäviä. Pystyy ennakoimaan ja suunnittelemaan asioita pitkälläkin aikajaksolla. Pystyy antamaan vastauksia toisten kysymyksiin tai ainakin tietää, mistä vastauksia löytyy.

Ehkä "älykäs" on minun korvilleni sellainen hienostunut sana. Jos taas puhuisin fiksusta tyypistä, tarkoittaisin ihmistä, jolla voisi olla keskivertaisesti älykkyyttä, mutta myös tilannetajua ja kykyä havaita asioita ympäriltään. Kaikki älykkäät eivät välttämättä kykene toimimaan nopeasti muuttuvissa tilanteissa.

Olen hyvin pitkälti Vinoketun avauspostin lauseen kanssa samalla linjalla, eli älykäs ihminen on luova, kirjaviisas, oppii asiat luotettavista lähteistä ja varmaan on kokeillut saada hyviä tuloksia älykkyystestistä. Harrastanee myös jotain älyä vaativaa.

Kysymyksiin:
Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?
Kykenee ratkaisemaan ajattelutyötä vaativia pulmia ja tehtäviä. Omaa vähintään keskimääräisen yleistietotason. Menestyy älykkyyttä vaativissa tehtävissä tai kokeissa. On luova jollain alueella - taiteellisuus, kirjoittaminen, oma ammatti tms.

Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!
Koen olevani keskimääräistä älykkäämpi. Kun paneudun huolella johonkin tiettyyn aiheeseen, saan aikaan hyviä tuloksia esim työssä tai opiskelussa. Matemaattisissa aineissa olen onnistunut melko hyvin, kun olen vaan panostanut niihin tarpeeksi. Olen tehnyt suuntaa antavia älykkyystestejä ja saanut hyviä tuloksia. Mensan testiin en ole mennyt, mutta ehkä sitä voisi vielä joskus kokeilla. Tein joskus aikanaan tällaisen testin: http://www.mol.fi/avo/  Kyseinen systeemi ilmoitti, että olen tieteellinen ja systemaattinen. Näiden alueiden sisältö vaikutti siltä, että pitäisin älyä vaativista töistä ja tehtävistä.

Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!
Suoraa älykkyyden kehumista ei ole tullut keneltäkään. Mutta tietynlaisia kehuja on joskus tullut, kuten tekemistäni tehtävistä, opinnäytetyöstä ja kirjoituksista. On joku joskus sanonut fiksuksikin, sillä minun määritelmälläni katsottuna  :)

Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?
Ei varsinaista fetissiä, mutta seuralaiseltani edellytän tietyn asteista älykkyyttä / fiksuutta.

Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?
Mielestäni älyä vaatii ainakin sellaiset tilanteet, joissa halutaan kokeilla jotain, mistä voi olla haittaa terveydelle. Asioihin tulee perehtyä huolella ja ennakkoon tulee sopia rajat leikkimiselle. Toisaalta älykkäät ihmiset voivat tutkia tarkasti, miten jotkut asiat vaikuttavat toiseen osapuoleen. Voisihan se olla hauskaa, jos molemmat osapuolet opiskelisivat, mikä antaa toiselle nautintoa ja lähtisivät yhdessä tutkimaan asiaa eteenpäin  :)

Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?
En usko. Jos siis puhutaan puhtaasti tyhmästä ihmisestä, joka ei oikeasti kykene kuin vaatimattomaan ajatteluun. Mutta siihen uskon, että hyvässä seurustelusuhteessa ei tarvitse olla kahta älykköä keskenään. Henkilökemioiden yhteensopivuus, samat tavoitteet elämältä ja yhteiset kiinnostusten kohteet ovat mielestäni pelkkää älykkyyttä painavempia asioita.

Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?
Mietin joskus, että olisiko maailmassa helpompaa elää, jos ihminen ei olisikaan niin älykäs. Tuntuu, että mitä enemmän älyä käytetään ja keksitään kaikkea uutta, sitä enemmän tulee myös näihin uusiin keksintöihin liittyviä ongelmia. Talous on oikea älyköiden pelikenttä. Aikanaan keksittiin raha, ettei aina tarvitsisi käydä vaihtokauppaa tietyillä tavaroilla. Mutta sitten raha yleistyi, kohta se ei ollutkaan maailmalla saman arvoista, tuli eri valuutat ja kurssit, välillä tulee inflaatio, joskus joutuu devalvoimaan... Helpompi esimerkki on vaikkapa ydintekniikka. Atomit löydettiin, tutkittiin niiden mahdollisuuksia, havaittiin valtavat energiavarat, tuotettiin ydinenergiaa, sitten alettiin pähkäilemään ydinjätteiden sijoituspaikkoja, kohta pamahti Pripjatissa eikä osattu hallita onnettomuutta ajoissa, tänäpäivänäkin on ongelmia samojen asioiden kanssa... Ja ihan ensimmäisenä tässäkin aiheessa piti kehittää ase, atomipommi. Niistähän vasta ongelmia tulikin.

Aika onnellisia ovat kuitenkin ne vähemmän älykkäät olennot. Apinat vaan hengailevat sademetsissä ja nykivät banaaneja puista. Jänikset kaluavat puunkuoria ja hässivät kuin viimeistä päivää. Ei tarvitse olla älykäs, vaan elää luonnon mukana. Hyvä jos ovat edes niin älykkäitä, että tajuavat sitä, jos joku peto saalistaa ne.  :))

Asiasta toiseen - Täällä voi kokeilla suuntaa antavaa testiä, jos intoa löytyy: http://www.mensa.fi/sivu.php/nettitesti

Ja tuo yllä mainittu bonuskysymys, eli Jos olet niin älykäs, mitä teet täällä?
Vähän oudosti aseteltu kysymys. Saa kai tälläkin foorumilla asioida älykkyydestään huolimatta? Vai onko BDSM-Baari vain epä-älykkäille? Tai koko kinkyskene? Entä jos älykköfoorumeilla keskusteltaisiin seksuaalisuudesta, niin saisiko kinky ihminen asioida heidän foorumeillaan? Ehkä tällä viitattiin netissä roikkumiseen. Tällöin aprikoisin niitä seikkoja, että ihminen hakee foorumilta yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta älykkyystekijöihin katsomatta. Ne jotka eivät roiku foorumeilla, eivät kaipaa kyseenlaista seuraa tai keskustelua. Itse käyn foorumilla, koska voin näin ollen tutustua kiinnostaviin ihmisiin, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita kanssani. En istu joka perjantai hanuriani litteäksi ja leveäksi terassilla keskivartaloani mallaspirtelöllä kyllästäen, sillä teen uusia tuttavuuksia helpommin kahdenkeskisillä, pitkillä ja ajatuksia sisältävillä keskusteluilla. Niitä varten baarin foorumi on suht otollinen, jos vaan samanhenkistä keskusteluseuraa on tarjolla. Jos netissä roikkuminen on sitten tyhmää touhua, niin mikä on viisasta? Istua sohvalla, syödä sipsiä ja katsoa tosi-tv:tä? Rillutella baareissa? Lukea pokkaria ja ottaa aurinkoa? Tällä periaatteella kaikki se tekeminen olisi tyhmää, mistä ei syntyisi mitään varsinaista hyötyä tai tulosta. On mielestäni aika älykästä, jos ihminen välillä irtoaa oravanpyörästä ja tekee jotain mielekästä, vaikkei sillä olisi muuta loppuarvoa, kuin ajan tappaminen rentoutuen.

Tulipa kirjoitettua! Taitaa olla melko älykäs keskustelun aihe, kun näin paljon aktivoi ihmistä pohtimaan  :D

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Älykkyys
« Vastaus #27 : 13.07.2013, 17:25 »
http://www.businessinsider.com/20-scientifically-proven-signs-youre-smarter-than-average-2010-12#you-use-recreational-drugs-1
Tohon artikeliin voin sen verran ottaa kantaa, että ADHD lääkkeet voivat viedä normaalia ihmistä uusille ulotuvuuksille, mutta ei koskaan niin syviin kuin ADHD ihmistä. Sillä itselle noi lääkkeet vaikuttavat samalla tavalla kun tunne joka tulee autolla äkkijarrutuksessa. Tila joho noilla pääsee on sellaine, jossa kaikki tulee havaittua, jolloin kanssa tieden käsittely kyky on parhaimillaan. Parasta noisa on se että niitä voi käyttää juuir silloin kun halua, mutta sessiossa en niitä koskaan käytä, sillä ne voimistavat huomattavasti sadistista puoltania.

Eli ne ihmiset jotka itse tiedän käyttäneen LSD:tä, ovat yleensä viisaita, mutta sitten on se valitettava porukka joka jää siihe tilaan jonka aina saa aikaseksi jumiin. eli ihmisest jolla on ulotuvuuksia enemmän, voivat kanssa muodsotaa moni uloteisenpiä päätelmiä, jotka aina kumoavat vähemmä ulotelisemmat.

Dominaattori

  • Smurffit
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 281
  • Galleria
Vs: Älykkyys
« Vastaus #28 : 18.07.2013, 01:41 »
http://www.businessinsider.com/20-scientifically-proven-signs-youre-smarter-than-average-2010-12#you-use-recreational-drugs-1

Linkin luettelemat älykkyyden tunnusmerkit pätevät minuun ulkonäköominaisuuksia myöten, mutta kohdasta 21/21 "pääsisitkö Harvard Business Schooliin" en sitten enää mitään tajunnutkaan ;D enkä äidiltä voi enää kysyä, mites raskausajan ruokavaliosi ja sen jälkeen imetys...

Bonuskysymys 22/22: Jos olet niin älykäs, mitä teet täällä?

Yleisnerona vastaan bonuskysymykseen helvetin tylsää siellä mensassa on nerojen kanssa väitellä,hauskenpi päteä

täällä  O:-)

Noi 20 "faktaa" korreloi lähinnä sinne 110-120 tasolle joka on tutkitusti menestyneempää maallisin mittarein (raha, ura, saavutukset etc.) ja tosiaan lapsuden ravinnoilla ja virikkeillä voi olla max +/- 10 pojoa merkitystä länsimaissa, mutta muutenhan kyse on lähinnä geeneistä (mm. tupakointi korreloi sosiaaliluokan eikä suoraan älykkyyden kautta). Tuohon sakkiin kuuluukin sitten miljoona heeboa Suomessa ja kyllä niitä pervoja reilun 2000 jäsenen Mensastakin löytyy samoilla prosenteilla varmaan kuin muustakin väestöstä (raja testistä riippuen 131-148 http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84lykkyysosam%C3%A4%C3%A4r%C3%A4).

Yleisneroja en tiedä kuin R.R:n, mutta pistä orjamies privaa siellä Mensan foorumilla niin ruvetaan jänkkäämään.  ;)

klipklop

  • Vieras
Vs: Älykkyys
« Vastaus #29 : 18.07.2013, 04:08 »
* Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?

Ensimmäisenä tulee mieleen selviytyjä. Henkilö, joka osaa mukautua nopeasti vaihteleviin tilanteisiin vaihtelevassa ympäristössä ja selviytyä haasteista. Sellanen McGyver. Toisaalta en kyllä kovin vähä-älyisinä pidä omien alojensa osaajia/pioneerejakaan.

* Oletko itse mielestäsi älykäs? Perustele!

En. Viisaana pikemminkin. Nuorempana jouduin paljonkin tilanteisiin, joista en osannut selviytyä, ja turpaan tuli niin että tukka pöllysi. Nykyisin osaan jo melko hyvin välttää tämäntyyppisiin tilanteisiin joutumista. :P

* Onko joku toinen kehunut sinua älykkääksi? Kerro missä asiayhteydessä!

On. Baarissa. Pyrin antamaan itsestäni helvetin älykkään vaikutelman. :D

* Onko sinulla fetissiä älykkäisiin ihmisiin?

Ei.

* Millainen olisi kinkysessio, jossa älykkyys olisi yksi tärkeä elementti?

Aivan saatanan tylsä.

* Voiko seurustelusuhde toimia jos siinä on sekä älykäs ja tyhmä osapuoli (tai useampia älykkäitä ja/tai tyhmiä)?

Voi.

* Onko sinulla muita ajatuksia älykkyydestä?

Joo. Helvetin monella yksilöllä ja ihmisryhmällä tuntuu olevan tarve tuoda julki ylitsepursuavaa älykkyyttään mitä naurettavimmilla tavoilla. Se vituttaa minua aivan suunnattomasti.