Kirjoittaja Aihe: Nettikiusaaminen, identiteettivarkaus sekä yksityisyyden loukkaaminen  (Luettu 24959 kertaa)

Jouni

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1382
  • Energiahoitaja-(: Sadisti.
  • Galleria
    • Aikuiseksi
Seuraava on tarkoituksella postattu tänne avoimelle alueelle.

Nettikiusaamista, identiteettivarkautta ja yksityisyyden suojan loukkaamista koston nimikkeellä, seuraamuksia vai ei.

Toki olen tiennyt kulkiessani tätä polkua maailmassa, jossa mielellään dokumentoidaan tapahtumia
ja ihmisiä sessioiden aikana, että riski väärinkäytöksistä on aina olemassa.
Kuitenkin olin hyvin yllättynyt Puolisoni saadessa viestin kanssakulkijoilta täällä uudesta profiilista
fe.tissi.fi sivustolla (suljettu jo ylläpitäjänsä toimesta, kiitos), vieläpä koko omalla nimellään.
Profiilia oli ryyditetty kolmella kuvalla Hänesta aikaisemmasta elämästä ja kuvat olivat ainoastaan
sidottuna.net sivustolla niiden ottajan mukaan, eli suljettu ja turvallinen paikka, ainakin niin kuvittelimme.

Tekijä oli luonut Puolisoni nimellä lisättynä halventavalla lopulla sähköpostitilin suomi24.fi palveluun mahdollistaakseen edellisen.
Lisäksi tekijä oli samana päivänä poiminut Minun sessiostani silloisen subini toimesta upeasti kirjoitetun tarinan,
muokannut sen lisäten oikean nimeni ja osoitteeni siihen sekä julkaissut sen Puolisoni etunimellä Plaza.fi sivustolla.
Tämä tarina oli ainoastaan BDSM Baarissa julkaistu ja sielläkin suljetulla alueella.
Ilmeisesti tämä katkera henkilö tuntee Meidät, tietää osoitteemme, eli ollut tekemisissä kanssamme, sekä ollut
sidottuna.net sivustolla, että BDSM Baarissa.

Nyt voisi alkaa villi arvailu tekijästä, mutta se on tarpeetonta, koska asiasta on tehty asianmukaisesti rikosilmoitus.
Sekä palveluntarjoaja sivustolta, jolle profiili oli luotu, että kuvien alkuperäinen ottaja ovat olleet kiitettävän yhteistyöhaluisia asian selvittämiseksi.
Nykytekniikka onneksi jättää aina jäljen tällaisesta, oli tekijä sitten kuinka valistunut tahansa.
IP-osoite josta Profiili palveluun oli luotu, ajankohta sekä liittymän tiedot on otettu talteen ja toimitettu viranomaisille, joten sen puolen jätämme Poliisin haltuun.
Liian suuria odotuksia ei asiasta ole, mutta ehkä Hekin osaavat yllättää.

Miksi tätä kirjoitan?
Tämä ei ole tarkoitettu kritiikiksi ketään jutussa mainittua tahoa kohtaan, He ovat tässä kaikki uhreja.

Ne uudet ihmiset tällä sektorilla, jotka kuvittelevat, että kuvat ja muu materiaali olisi turvassa, koska joku niin sanoo..
Niin ei vain koskaan ole, eli käyttäkää ihmeessä tervettä järkeä ja olkaa hyvin kriittisiä sen suhteen, kenen annatte taltioida mitään materiaalia,
jota ette myöhemmin halua kohdata verkossa.

Tällaisia ihmisiä, jotka tekevät näin, on onneksi vähän, mutta joskus se yksikin on tarpeeksi. Skene niin sanotusti suojelee omiaan ja aina puhutaan
siitä, miten korkea yksityisyyden suoja skenessä on verrattuna taviselämään. Se ei kuitenkaan aina ole uhriksi joutuneen suoja, vaan palvelee myös niitä,
jotka tahallisesti haluavat vahingoittaa muita.


Olkaa siis varovaisia.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Toivottavasti tekijä jää pian kiinni ja joutuu vastuuseen teoistaan.

Yksi lisäsyy siihen, miksen ikinä tule laittamaan mitään kuvia itsestäni minnekään. Ja taidan kyllä entistä tiukemmin pitää yksityisyydestäni kiinni.

morjasi

Jos ja kun tuosta aikanaan esitutkinta valmistuu, niin näyttää reilusti aineistoa. Esitutkinta materiaali on käsitykseni mukaan julkista, jos ei toisin määrätä.

AdultMaster

Tuo rikos ei koske pelkästään tätä identiteettivarkautta ja siihen joutunutta henkilöä.  Mikäli tekijä saadaan kiinni, tulee myös muilla rikoksen kohteeksi joutuneilla olemaan vaatimuksia asian suhteen. Toivottavasti saadaan tekijä kiinni.

On hyvä, että asia tuodaan esille jotta tämä tekijä huomaa tekonsa vakavuuden ja sen, että uhrit ovat valmiita saattamaan tekijän oikeudelliseeen vastuuseen.

eugénie

  • Vieras
Robert, valitettava tapaus.

Varovaisuuteen on aina syytä. Kerran ihan huvikseni kokeilin facebookissa, onnistunko löytämään tämän foorumin (minulle tuntemattomien) ihmisten "virallisia" profiileita. Kyllä se useiden osalta vähän turhan helppoa oli.

Itsekin olen tehnyt virheitä. Tiedän, että minusta on levitetty materiaalia lupaa kysymättä, jos ei julkisesti niin ainakin ns. kavereiden kesken. Saa muuten ilmiantaa jos törmää! Palkkio luvassa!  >:D Ja ehkä nimeä, osoitettani, puhelinnumeroanikin on jaeltu....en tiedä. Liikun kyllä paljon öisin pimeillä ja synkillä taipaleilla ja kesäisin usein nukun pihan ovi auki, eipä ole vieraita näkynyt - paitsi niitä lentäviä.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Kenties meidän kaikkien olisi hyvä muistaa, ettei se elämä täällä netissä ole sen ihmeellisempää tai helpompaa kuin ihan oikeassa elämässä. Samat vaikeudet, riskit ja hankaluudet ne on täälläkin. Me samat ihmiset pyörimme täälläkin.

Toivottavasti tuon tekijä on yhtä tyhmä kuin tekonsa, silloin kiinnijääminen on taattua.

Meidän jokaisen tulisi joskus ottaa hiomioon oma elämäntilanne kun miettii kuinka paljon voi tätä puoltaan antaa yhdistää julkiseen minäänsä. Joskus ne tulisi pitää täysin erillään - joskus niiden liittyminen toisiinsa voi olla jopa hyödyllistä.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Itseeni ei sinällään ole koskaan kohdistunut netti tai realielämän terrorisointia sillä tasolla etten olisi
siitä itse selvinnyt. Tosin olen aika avoimesti mitä olen ja ehkä sen vuoksi minua on hieman hankala
terrorisoida, tarvittaessa osaan myös puolustautua.

Muihin kohdistuneita väärinkäytöksiä olen joskus ollut mukana setvimässä ja tosiasia on, että
älä koskaan luota kehenkään. Ystävät muuttuvat vihamiehiksi, vakuuttelut osottautuvat valehteluksi.
Jos jollain taholla on tietoa sinusta, ikävän isolla todennäköisyydellä se ajautuu jonnekin minne sen
ei välttämättä haluaisi päätyvän, päätyy se sitten sinne vahingossa tai tahalleen. Näin se vaan menee.

Virkavallan toimintaa näissä, kuten kaikessa muussakin, vaikeuttaa lähinnä kaksi seikkaa.
Virkavalta ei voi toimia ennenkuin jotain on tapahtunut ja toinen ikuinen ongelma on resurssipula.
Esim. puhelinterrorisointia aika harvoin lähdetään oikeasti selvittämään, ihan sen vuoksi että lupaprosessi ja
muut kustannukset ovat aika korkeita. Tämä siis poliisin lausumana, ei omasta päästä.

Vaikka tekijä saataisiin kiinni ja vietäisiin oikeusprosesseihin on todelliset rangaistukset aika minimaalisia.
Jos tekijää ei kiinnosta esim. taloudelliset menetykset, aika vähän todellisuudessa tulee seuraumuksia.

Vaikka tekijä tuomittaisiin johonkin rangaistukseen, on maito kuitenkin jo maassa ja esim. kuvamateriaalit
ja vastaavat mahdollisesti luvattomasti levitetyt materiaalit ovat jo 'netissä' ja tunnetusti ne eivät sieltä häviä.

Itse olen havainnut hyväksi ajattelumalliksi sellaisen, että kaikesta mihin lähtee, ajattelee sen mikä on
pahin mahdollinen lopputulos omalta kannalta ja jos tämän on valmis hyväksymään niin, just do it!

Just my 2c.

-Stoge

"Life is shit, good thing you can swim in it!"

Glori

  • Vieras
Olen pahoillani puolestanne Robert.


Aiemmin tänä syksynä täällä käytiin aktiivista keskustelua aiheesta pitäisikö vaarallisesta henkilöstä varoittaa
(http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=6490.0). Tuo keskustelu keskittyi eninmäkseen fyysisesti vaarallisiin henkilöihin.

Pohdin silloin jo toisenlaista vaaraa, sellaista minkä uhriksi nyt olette joutuneet. Nettikiusaaja ja identiteettivaras on mielestäni  ihan yhtä vaarallinen, kuin fyysistä vahinkoa aiheuttava.

Pitäisikö varoittaa, jos tietää henkilön olevan vaaraksi toisten skenen ulkopuoliselle elämälle? Joillakin saattaa uran kehitys tyssätä ja uskottavuus työelämässä mennä jos tieto esimerkiksi tyttöilystä tulee julki. Joillakin yksityisyrittäjillä saattaa olla elinkeino kiinni puhtoisesta julkisuuskuvasta. Jollakin toisella taas perhe-elämä mennä, joillakin se voi vaikuttaa esimekiksi huoltajuuskiistoihin. Paljastuminen saattaa siis aiheuttaa sekä taloudellisia vaikeuksia että mentaalisia ongelmia.

Jos tietää, on omakohtaista kokemusta tai vaikkapa oikeuden päätös, jollakin olevan taipumuksia paljastella muiden kinkyidentiteettiä taikka todellista henkilöllisyyttä kiusaamisen, katkeruuden tai koston vuoksi, pitäisikö tästä kertoa? Ja millä tavalla? Harvemmin tällaiselle henkilölle yksi uhri riittää. Tämä on siis vain omaa pohdintaani, perustuen tuttujeni kokemuksiin ja vähän siihenkin mitä täällä foorumilla on havainnut.



morjasi aiemmin tässä ketjussa ehdotti esitutkintamateriaalin julkaisemista. En ole ihan varma onko esitutkinta vielä riittävä syy leimata joku. Toisaalta, jos tutkinta johtaa syytteeseen - syytteeseen asettamisen kynnys lienee kuitenkin kohtuullisen korkea, eikä sitä heppoisin perustein tehdä? Joku lakia tunteva varmasti korjaa, jos olen ymmärtänyt väärin.


Korostan vielä, että ilman todisteita en halua ketään leimata. En ole varma edes siitä mikä on oikea tapa. Kunhan herättelen (taas kerran) pohdintaa siitä, mikä pitäisi julkistaa ja mikä katsoa läpi sormien yksityisyyden suojaan vedoten.

Kettu vinossa

  • Vieras
Mielestäni nettifoorumeilla ei saisi julkaista myöskään muistoketjuja ja muita kuolinilmoituksia, koska niitä voidaan käyttää väärin. Netissä on paljon tullut vastaan tapauksia, että jonkun henkilön profiili on täyttynyt surunvalitteluista, ja henkilö onkin ollut hengissä - hän on vain ollut pitkään käyttämättä nettiprofiiliaan, tai nimimerkin haltijaa on luultu aivan toiseksi kuolleeksi ihmiseksi.

Samoin myös nettiprofiileita on kokonaan suljettu jos joku on väittänyt profiilin omistajaa kuolleeksi. Tällä tavalla on edelleenkin helppo kiusata ihmisiä netissä monella eri sivustolla - onhan esimerkiksi Facebookin käyttäjien "tappamisen" helppoudesta kirjoiteltu runsaasti mediassa. Miten todistat olevasi hengissä, jos muut ovat todistaneet sinun olevan kuollut? Suljettu profiili voi myös olla mahdotonta palauttaa entiselleen (sivustosta riippuen) joten ei ole kivaa joutua aloittamaan profiilisivun tekemistä alusta.

Kuoleman todistaminen on ongelmallista, koska saman nimisiä ihmisiä on paljon. Lisäksi sivustoilla, joilla ihmiset käyttävät nimimerkkiä, ei yleensä ole kohteliasta kertoa kuolleeenkaan henkilön oikeaa nimeä - mikä taas on vaarassa paljastua sivullisille siinä, kun henkilön kuolinpäivä, paikka tai kuolinsyy mainitaan. Samoin nimi paljastuu siinä, jos kuolintodistuksia lähetetään nettisivuston ylläpidolle todisteeksi siitä, että joku henkilö todella on kuollut.

Viola Violence

  • Vieras
Itse eräällä toisella foorumilla olen seurannut niccivarkautta, toki seuraukset eivät olleet näin vakavat. Tapahtuma kuitenkin herätti miettimään entistä enemmän, että mitä kannattaa itsestään netissä jakaa ja kuinka helposti vaikka eri foorumeillekin ripoteltu tieto on niputettavissa ja henkilöitävissä mm. fb:n kautta.. Puhumattakaan kuvien jakamisesta, vaikka kasvot ei näkyisi niin esim. exifistä kaivaa osaava jonkun verran informaatiota.

-katy-

  • Vieras
Oliskohan niin,että verkon kautta kiusaaminen,jos haluja löytyy,on helpompaakin kuin tuolla ulkona.

Ei tarvitse kankkua tuolista nostaa välttämättä-
« Viimeksi muokattu: 11.11.2013, 16:11 kirjoittanut katy »

ChickenRace

  • Vieras
.. ;((

jos/kun tekijä saadaan kiinni ovat näissä rikosoikeudelliset seuraamukset niin vähäisiä, että  ( anteeks vaan, oikeus otettava omiinkäsiin jos jotain seuraamuksia tekijälle/tekijöille halutaan )

..surullinen tarina.. osanottoni Robert ja xxxxxx   :love:
Aikamoinen invaasio luvassa lakimiehille ja "yksityisille tuomiopäivän kätyreille" informaatio yhteiskunnan yhä kasvaessa..

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Ne uudet ihmiset tällä sektorilla, jotka kuvittelevat, että kuvat ja muu materiaali olisi turvassa, koska joku niin sanoo..
Niin ei vain koskaan ole, eli käyttäkää ihmeessä tervettä järkeä ja olkaa hyvin kriittisiä sen suhteen, kenen annatte taltioida mitään materiaalia,
jota ette myöhemmin halua kohdata verkossa.

Olkaa siis varovaisia.

Vahva komppaus tälle.

Kun tulee uutena ja innokkaana sceneen, voi olla siinä luulossa että täällä ihmiset olisivat jotenkin enemmän luotettavia kun muualla, ja että eihän nyt kukaan kiusallaan ala mitään materiaalia levittelemään muista, kun ollaan kuitenkin niin arkaluontoisen asian äärellä. So wrong.

Kateus, katkeruus, mielenterveysongelmat, mustasukkaisuus, syitä yrittää mustamaalata toinen on lukemattomia. Ihmisiin kannattaa luottaa erittäin harkitusti, ja täällähän on ollutkin jo hyviä neuvoja siitä että nettiin ei kannata laittaa kuvia joiden leviämisestä muualle olisi suunnatonta haittaa. Tämä pätee myös mailitse henkilökohtaisesti muille lähetettyihin kuviin, vaikka kuinka pitäisit jotakuta luotettavana, et voi koskaan tietää mistä kuvasi löydät. Ne luotettavat ihmiset seuloutuvat sieltä joukosta ajan kanssa, vasta kun on tuntenut jonkun vähintään vuoden, voi mielestäni tehdä jonkinlaisia päätelmiä hänen luotettavuudestaan. On onni että itse olen löytänyt tälläisiä ihmisiä scenestä lähipiiriini.

Omakohtaista kokemusta mulla on siitä kun oikea nimi, kuvia, ja henkilökohtaisia maileja levitetään muualle, sen jälkeen kun on ensin yritetty kiristää niillä. Olen kuitenkin julkikinky, esiinnyn kuvissa omalla naamallani, olen avoimesti kinky-yhdistystoiminnassa mukana ja niin edelleen, joten mitään kohtuutonta haittaa tuosta ei ollut informaation levittäjän suureksi harmiksi. Mutta voin vaan kuvitella miten suurta haittaa jollekin vielä kaapissa olevalla tuollaisesta voisi olla.

Se mikä itseäni on mietityttänyt yksityisyyden suojan suhteen, on kinky-yhditysten jäsenrekisterit. Jotka pitävät sisällään jäsenten osoitteet, puhelinnumerot ja oikeat nimet. Kannattaisiko yhdistystenkin alkaa miettimään tietosuoja käytäntöjään, ja sitä ketkä kaikki jäsenrekistereihin pääsevät. Missään tapauksessa yhdistysten hallituksissa ei tulisi olla henkilöitä, joiden tiedetään syyllistyneen kanssakinkyjen henk.koht tietojen levittämiseen joskus jollain portaalilla.

LeatherM

Tosi noukkahiiren liike, kuka tuollaista tekee. Robertin varoitus on hyvinkin aiheellinen, koskaan ei voi lopulta tietää kehen voi luottaa ja voiko vielä tulevaisuudessakin.

morjasi


Pitäisikö varoittaa, jos tietää henkilön olevan vaaraksi toisten skenen ulkopuoliselle elämälle? Joillakin saattaa uran kehitys tyssätä ja uskottavuus työelämässä mennä jos tieto esimerkiksi tyttöilystä tulee julki. Joillakin yksityisyrittäjillä saattaa olla elinkeino kiinni puhtoisesta julkisuuskuvasta. Jollakin toisella taas perhe-elämä mennä, joillakin se voi vaikuttaa esimekiksi huoltajuuskiistoihin. Paljastuminen saattaa siis aiheuttaa sekä taloudellisia vaikeuksia että mentaalisia ongelmia.

Jos tietää, on omakohtaista kokemusta tai vaikkapa oikeuden päätös, jollakin olevan taipumuksia paljastella muiden kinkyidentiteettiä taikka todellista henkilöllisyyttä kiusaamisen, katkeruuden tai koston vuoksi, pitäisikö tästä kertoa? Ja millä tavalla? Harvemmin tällaiselle henkilölle yksi uhri riittää. Tämä on siis vain omaa pohdintaani, perustuen tuttujeni kokemuksiin ja vähän siihenkin mitä täällä foorumilla on havainnut.

Mielestäni ei pelkästään pidä, vaan on velvollisuus. Pitäisi vaan olla varma, tuosta ongelmien aiheuttajasta. Ehkä turvallisinta on puuttua väärinkäytöksiin vasta niiden satuttua.