Kirjoittaja Aihe: Tampere Fetish Factory  (Luettu 46677 kertaa)

SMIle

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #255 : 08.11.2014, 15:55 »
Hyvä.

Itse sain vain yhden kolmesta otetusta kuvasta.
Kysyin sähköpostitse muita kuvia ja sain vastaukseksi:

"kuvatiedostokoot ovat sen verran suuria, että joutuisin lähettämään jokaisen yksitellen spostin liitteenä vastaanottajalle, ja koska kuvattavia ja kuvamateriaalia on erittäin paljon illalta, läpikäytävä sähköpostin lähettämisen määrä on yksinkertaisesti mahdoton tehtävä.
Pahoitteluni."


Jäin miettimään kumpikohan on työläämpää, valita paras kuva esim. viidestä kuin lähettää ne vaikka sitten yksitellen samaan sähköpostiin. Kun selvillä siinä vaiheessa on, että bilekuvia 31-35 odotellaan sähköpostiosoitteessa aaa.bbb@xxx. Varsinkin, kun kuvaaja valitsee OMASTA mielestä parhaan kuvan. Se ei välttämättä ole ollenkaan sama kuva kuin kuvattavat itse olisivat valinneet. Kinkyjen mieltymykset kun on vielä aika erilaiset ja erikoiset... Jotain kuvauksen onnistumisesta kertoo kuvagalleriakin. Ei löydy montaa kuvaa eikä montaa kommenttiakaan kuvista, vaikka kyseessä oli tosi isot bileet ja siellä todella paljon näyttäviä asuja.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #256 : 08.11.2014, 17:19 »
Tarviiko kuvat raakakuvina lähettää?
Eikö voi pakattuakuvamuotoa käyttää?
Patchina pistää pienempään kokoon ja sopivaan kuvamuotoon. Ei ole rakettitiedettä.

Kahlittu

  • Vieras
Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #257 : 08.11.2014, 19:44 »
Se on totta, että kuvaaja voi valita eri kuvat kuin mitä malli. Mä oon ainakin sen verran mulkku kuvaaja, että en todellakaan näytä ja anna muita kuvia kun ne, joiden takana voin itse seisoa. Musta on ihann turhaa nyyhkiä perään jos ei saa viidestä kuvasta kuin sen yhden. Muut ovat todennäköisesti olleet persiillään syystä tai toisesta. Valotus vituilla, tarkennus hanurissa tai ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä.

SMIle

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #258 : 08.11.2014, 19:53 »
Se on totta, että kuvaaja voi valita eri kuvat kuin mitä malli. Mä oon ainakin sen verran mulkku kuvaaja, että en todellakaan näytä ja anna muita kuvia kun ne, joiden takana voin itse seisoa. Musta on ihann turhaa nyyhkiä perään jos ei saa viidestä kuvasta kuin sen yhden. Muut ovat todennäköisesti olleet persiillään syystä tai toisesta. Valotus vituilla, tarkennus hanurissa tai ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä.

Jos se olikin vaan tosta kiinni, niin kannattaa vaihtaa kyllä kuvaaja. Kuvaaja siis onnistui jokaisen kuvattavan kanssa vain kerran. Kaverikuvissa mahdollisesti toisenkin kerran. Ja vaikka valotus/rajaus tms. on pielessä, niin kuvattu voi saada kuvankäsittelyllä just sen omasta mielestä huippukuvan.

Kahlittu

  • Vieras
Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #259 : 08.11.2014, 20:18 »
Jos se olikin vaan tosta kiinni, niin kannattaa vaihtaa kyllä kuvaaja.

Kuvan vituiksi meno voi olla kiinni niin monesta eri asiasta. Ite hylkään kuvia myös sillä perusteella että jollakulla kuvassa olijalla on silmät kiinni tai muuten vain "vammainen" ilme.

Jokaisella itseään kunnoittavalla kuvaajalla on julkaisurima kyllä sen verran korkealla, että paskoja ruutuja ei päästetä maailmalle. Bileissä ei ole aikaa nysvätä sitä täydellistä kuvaa. Olen kuvannut parit bileet ja se on sekä raskasta että epäikiitollista hommaa. Milloin ei saa kaikkia kuvia, milloin kuvien saannissa kestää ja milloin mitäkin.

SMIle

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #260 : 08.11.2014, 20:40 »
Jos se olikin vaan tosta kiinni, niin kannattaa vaihtaa kyllä kuvaaja.

Kuvan vituiksi meno voi olla kiinni niin monesta eri asiasta. Ite hylkään kuvia myös sillä perusteella että jollakulla kuvassa olijalla on silmät kiinni tai muuten vain "vammainen" ilme.

Jokaisella itseään kunnoittavalla kuvaajalla on julkaisurima kyllä sen verran korkealla, että paskoja ruutuja ei päästetä maailmalle. Bileissä ei ole aikaa nysvätä sitä täydellistä kuvaa. Olen kuvannut parit bileet ja se on sekä raskasta että epäikiitollista hommaa. Milloin ei saa kaikkia kuvia, milloin kuvien saannissa kestää ja milloin mitäkin.

Jep, tämä jo kertoo sen ettei kuvaajan kannattaisi karsia kuvia. Ne silmät menee monella joka tapauksessa peittoon julkaistuissa kuvissa. Samoin vammainen ilme. Ja se vammainen ilme voi sitä paitsi olla juuri sen ihmisen perusilme ;)

Kuvaajissa on kyllä näköjään paljon eroja. Esim. viimeksi Iralla saimme heti mukaan 28 kuvaa, joista ei yksikään ollut huono ilmeiltään (kuvaajan luoman tunnelman ansiota?) tai rajauksiltaan. Muutamassa tarkennus ei ollut ihan kunnossa, mutta kivoja kuvia nekin.

Kahlittu

  • Vieras
Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #261 : 08.11.2014, 21:01 »
Kuvaajan pitää todellankin karsia ne paskat kuvat veke. Jos jossain kekkereissä on ollut niin hyvä kuvaaja että suurin osa on hyviä niin good for you. Tärähtäneet on parhaassa tapauksessa taiteellisia mutta yleensä ei silloinkaan.
Siinäkään ei ole mitään järkeä että laittaa kaksikymmentä kuvaa lähes samasta ilmeestä. Yksi hyvä riittää.

Pointti on siinä, että jos itseään yhtään kuvaajaksi mieltävä ihminen ei itse ole tyytyväinen ottamiinsa kuviin, niin niitä ei pidä näyttää kenellellään. Sata kuvaa samasta posesta ei voita yhtä hyvää

Nepo

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 498
  • "Kyllä se mökillä menis"
  • Galleria
Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #262 : 08.11.2014, 21:08 »
Ilmankos en ole saanut SMFR:n kuvia v 2005? comhombresin pileistä vielkään...

Beamofmoonlight

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #263 : 08.11.2014, 21:13 »
Pakko komppailla Kahlittua...

On tosiaan kuvaajia ja kuvaajia. Ammattilaiset ei anna hukkaruutuja tai epätarkkoja yhtään kellekään. Niitä tulee aina väkisinkin sinne väliin. On myös malleja joilla on koko ajan silmät kiinni :) Rima on parempi pitää korkealla jos sitä tekee työkseen. Jos harrastelee niin eipä sillä sitten niin väliä.

Nuo bilekuvaukset menee vähän samaan liukuhihnakategoriaan kuin joku koulukuvaus. Priimaa ei voi tehdä jos on vähän aikaa, sikana jengiä ja rajattu määrä jälkikäsittelyaikaa pienellä tai nollabudjetilla. Eikä se tosiaan ole mikään itseisarvo että kuvia on satamiljoonaa vaan että ne yksi-muutama on mielummin parempia.

Sit jokainen voi miettiä myös että haluaako (halvalla tai ilmatteeksi) fiksailla iltojensa iloksi 1 vai 10 kuvaa per lärvi noin muuten...

SMIle

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #264 : 08.11.2014, 21:46 »
Nyt taidetaan puhua jo ihan eri bilekuvauksista... Tietääkseni TAFF:n kuvaaja ei ole fiksannut yhtään kuvaa vaan lähettänyt ne sellaisenaan. Moni osaa kyllä ihan itse fiksata ne kuvat, kuten minäkin. 1 kuvan verrattuna useamman kuvan lähettämiseen samaan sähköpostiin ei vaadita kuvaajalta montaa sekuntia jatkokäsittelyaikaa.

Iralla oli nimenomaan ammattilainen kuvaamassa. Kävimme kahteen otteeseen kuvauksissa ja kuvat on numeroiltaan kaksi peräkkäistä jonoa. Eli välistä ei ole otettu kuvia pois. Kuvaaja oli fiksu ja ymmärsi, että kaikki kuvat oli meille tärkeitä. Jotkut kuvaajat katsovat sitten vaan ilmettä valitsemassaan kuvassa, vaikka tärkeintä olisi kuvattavalle ollut vaikkapa se, että bileisiin hankitut saappaatkin olisi näkynyt kuvassa...

Ensi kerralla kuvaajan kannattaa ilmoittaa kuvaustilanteessa, että aikoo lähettää vain yhden kuvan. Eikä kannata puhua silloin paikanpäällä kuvasta monikossa. Ei myöskään kannata luvata sähköpostissa lähettävänsä lisäkuvaa, jos ei sitä aiokaan tehdä.

Nepo :D

Pip

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #265 : 08.11.2014, 22:03 »
Kuvan muokkaaminen peruskuntoon photarilla mulla kestää avaamisesta noin 15 minuuttia. Taffin kuvaaja otti n. 500 eri kuvaa  joista kaikista otettu 1-5 kuvaa (paremmin tietävä voi korjata tämän määrän). Jos lasketaan keskiarvoksi esim. 2 kuvaa/henkilö/pari/ryhmä, niin se on jo 1000 kuvaa x 15 minuuttia tekee kuinka paljon? Pelkästään kuvan muuntaminen RAW -muodosta .jpeg:si kestää mun koneellani vähintään 2 minuuttia. Tähän ei vielä sisälly, kuinka kauan kestää kuvien valkkaaminen, kun esim. mallilla/malleilla on silmät kiinni. Ihan oikeasti, kun Iran bileissä tuskin on ollut vieraita +300, niin ne bileet eivät voi olla kuvaajan työtaakan arviointiyksikkönä.

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #266 : 08.11.2014, 22:14 »
Tuota, sitten me odotellaan vielä sitä käsiteltyä kuvaa  :o

SMIle

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #267 : 08.11.2014, 22:45 »
Tietääköhän kuvaaja itsekään enää mitä hänen puolestaan on kerrottu? :D
Kuvaaja oli siis kuvannut kaikki bilettäjät, myös henkilökunnan ja vähän ulkopuolisiakin kadulta.
Hän siis oli ammattikuvaaja, joka ei halunnut että kukaan näkee hänen voivan joskus hieman epäonnistua, joten hän hylkäsi epäonnistuneet kuvat. Epäonnistuneita kuvia oli aina sattumalta kuvattavia kohden kuvien määrä -1. Sitten hän käsitteli kuvia 80-luvun tietsikallaan, johon oli saanut photarin jotenkin asennettua. Hän käsitteli iltojensa iloksi monta viikkoa jäljelle jääneitä kuvia ja lähetti sitten yhden 16 megan kuvan/henkilö. Onneksi jokaisesta oli 1 hänen mielestään hyvä kuva. Päättelinkö oikein?  ::)

X-Myster

  • Vieras
Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #268 : 08.11.2014, 22:49 »
En bileissä ollut mutta, kyllä Kahlittu on oikeassa tässä asiassa. Kuvaaja on se joka päätää, mitkä kuvat hän antaa jakoon! Julkaistut kuvat on kuvaajan "käyntikortteja" Se valinnan oikeus pitää tekijälle suoda ilman mutinoita.

Beamofmoonlight

Vs: Tampere Fetish Factory
« Vastaus #269 : 08.11.2014, 23:10 »
En nyt ota kantaa juuri niihin kuviin muutenkaan, vaan yleisellä tasolla.

Rawwejahan voi korjailla massoittain kerralla jos valaistus, wb, rajaus, sekä kaikki mahdollinen muu on vakioitu... Eikä muutu kuvien välillä. Kerran laittaa valot hyvin, rajauksen, valotuksen, ym... Fiksaa yhden ja pistää kaikki valkatut samoilla asetuksilla. Ei kestä kauaa jos niitä ei yksittäin hinkkaa... Mutta sitten ei voi toki huomioida juurikaan mitään yksilöllistä kiiltoa kenenkään kumivaatteessa.

Jos ei ole rawwina ja muut tekijät vakioituna niin voipi mennä kaikki vapaa-aika.

Mutta liukuhihnalla ei ikävää kyllä ole mahdollista mitään hillittömän päräyttäviä mestariteoksia loihtia. Ei järin innostava konsepti kuvaajan kannalta. Jättäisin itsekin väliin kun en liukuhihnailusta juurikaan kiksejä saa. Ja siihen, kuinka ammattimainen tekijä niitä tekee, on hinta aika suoraan verrannollinen...