Kirjoittaja Aihe: Mikä ihmeen hetero?  (Luettu 2781 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Mikä ihmeen hetero?
« : 13.07.2014, 20:03 »
Mikä ihmeen hetero?


Naispuolinen (vanilja)ystäväni sinkkuuntui kolmekymppisenä ja joutui uudelleen määrittelemään niin kutsutun seuranhakustatuksensa. Hän oli seurustellut vuosia sitten tytön kanssa, intensiivisesti ja intohimoisesti, asunutkin kimpassa silloisen rakkaansa kanssa. Tämän jälkeen hänellä oli ollut suhteita vain miesten kanssa, viimeisin johti miltei avioliittoon. Sinkkuuntumisen seurauksena hän viritteli muutamalle deitti-palstalle ilmoituksen, joissa ei määritelty treffikumppanin sukupuolelle minkäänlaisia rajoitteita. Seurasi tapaamisia, sekä naisten että miesten kanssa. Ja seurasi havaintoja ja keskusteluja "hetero-oletuksesta", siitä, että nuoruuden rakkaus samaa sukupuolta olevan kanssa on helposti ystävien ja sukulaisten taholta sivuutettu "siihen ikään kuuluvana hairahduksena", jonka myöhemmät heterosuhteet kuittaavat nollatuksi. Ystäväni totesi olevansa tilanteessa, jossa hän joutuu tulemaan taas uudelleen siitä kuuluisasta kaapista ja reaktiot ovat yhtä hämmentyneitä kuin ensimmäiselläkin kierroksella.

Sellaisten ihmisten kanssa, jotka määrittelevät seksuaalisen suuntautumisensa joksikin muuksi kuin heteroksi, on tullut useamman kerran huokailtua tämän kumman maailman äärellä, jossa eri sukupuolta olevien kahden ihmisen jälkeläisten tuotantoon tähtäävä suhde on aina se oletus. On naurettu, että entäpä jos joskus heterot joutuisivat tulemaan ulos kaapista, että ei olisi ollenkaan epänormaalia lähteä ihan tavallisessa baarissa iskemään sitä hemaisevinta misua olettaen, että kyllä se kertoo, jos onkin kiinnostunut vain miehistä.

Kinky-skenessä on kiehtovaa vapautta tiukan hetero-oletuksen suhteen. Monet määrittelevät itsensä väljemmin, profiileissa vilahtaa termejä bi, bi-curious, queer ja pan-seksuaali. Termit ovat varmasti hyviä kuvaamaan erilaisia suhtautumistapoja ja näkökulmia. Etenkin naisten kesken raja tuntuu väljältä ja liukuvalta; mikä nyt sitten milloinkin määritellään seksiksi tai seksuaaliseksi kiinnostukseksi. Välillä tosin juolahtaa mieleen, että määreitä on liiankin kanssa, ja ihmetyttää, miksi tahdotaan tällaista eritasoista luokittelua.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä koko heteroseksuaalisuutta alkuunkaan. Ja tasapuolisuuden nimissä on todettava, ettei homouskaan minulle aukene. Ja bi-curious saa hymyilemään, mikä ihmeen curious? Bi-seksuaalisuuskaan ei ole koskaan tuntunut omalta termiltä. Enhän minä nyt hyvänen aika ole kiinnostunut naisista ja miehistä. Olen kiinnostunut ihmisistä, jotka kiehtovat minua, joiden maailmat kohtaavat omani kanssa tai joilla on yhteensopivia seksuaalisia tarpeita.

Seksuaalisuus ei merkitse samaa kuin parisuhde tai välttämättä edes ne seksuaaliset suhteet, jotka toteutuvat fyysisenä kanssakäymisenä. Hetero-oletuksen tueksi tarjotaan yleensä biologiaa ja lisääntymistä. Ja vasta-argumenttina pätee ajasta iäisyyteen: käsi ylös, jos kaikki seksuaalinen toimintasi tähtää lasten tekoon! Biologisesti ihminen on "bi-seksuaali" tai "ihmisseksuaali", kuten kaikki muutkin eläimet, jotka käyttäytyvät seksuaalisesti mielihyvän takia.

On varmasti totta, että on ihmisiä, jotka ovat seksuaalisesti viehättyneitä vain ja ainoastaan omasta tai vastakkaisesta sukupuolesta. Että he eivät koskaan kohtaa sitä poikkeusta. Milloinkaan he eivät pysähdy katsomaan "väärän" sukupuolen edustajaa, ja huokaa ihastuksissaan ihan vain siksi, että toinen on niin uskomattoman upea. Lähtökohtaisesti seksuaalisen vetovoiman määrittäminen ensisijaisesti sukupuoleen kohdistuvaksi saa kuitenkin absurdeja vivahteita, kun ajatuksella mielessään leikittelee. Ihan todellako se yhden kromosomin ero on niin oleellinen? Ja entäs sitten, kun vastaan tulee se femiiniinin kauneuden ruumiillistuma, jolla onkin penis? Tai maskuliinisin uros, jolta se sattuu puuttumaan?


Aino

kirjoittaja näyttää stereotyyppiseltä hetero-blondilta

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #1 : 13.07.2014, 20:27 »
Pahus kuinka hyvä teksti. Vaikka en ihan täysin kaikesta samaa mieltä ollut, niin sain todella paljon hyvää pohdintaa.

Go Aino!

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #2 : 13.07.2014, 21:37 »
Termejä ovat sekoittamassa myös kaikki sukupuoli-identiteettinsä kanssa epäselvemmät tapaukset, jotka eivät koe tarvetta korjata sukupuoltaan kirurgisesti ja hormonaalisesti. Vaikka suhde näyttäisi päällisin puolin heterosuhteelta, esimerkiksi toinen voi kokea että suhdehan on lähempänä homosuhdetta koska oma sukupuoli-identiteetti on niin lähellä vastakkaista sukupuolta. Tai jos kokee olevansa sukupuolineutraali, niin onko suhde silloin homosude vai heterosuhde, vai joku muu? Tai mitäpä jos molemmilla pariskunnan osapuolilla on sukupuoli-identiteetti muuta kuin cisgender?  8)

Kettu vinossa, fyysisesti nainen mutta kokee kyllä olonsa melko usein bi-mieheksi.

Entäpä minkä nimisessä suhteessa elävät intersukupuoliset ihmiset? Onko kahden intersukupuolisen suhde heterosuhde? Ja jos intersukupuolinen on suhteessa miehen tai naisen kanssa, onko se homosuhde, vai bi-suhde?

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #3 : 13.07.2014, 21:42 »
Hyvä Aino!!!   :love:

Mäkin olen aina ollut sitä mieltä, että... Miksi määritellä? Ihminenhän sitä koetaan haluttavaksi, ei pelkästään niitä genitaaleja. Nih.

isabella

Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #4 : 13.07.2014, 21:57 »
No nyt täytyy kyllä sanoa että ihan kaiken voisin allekirjoittaa itsekin. Hyvä kolumni, Aino!

Itse olen huomannut että se myös omalla kohdalla aikojen saatossa vaihtelee mihin päin kiinnostus kallistuu. Ennen olin enemmän miehiin päin kallellaan mutta aikojen kuluessa kiinnostus miehiin on lopahtanut lähes kokonaan. Toisaalta ei minusta oikein lesboakaan saa kun olen kuitenkin naimisissa ja siitä miehestä olen edelleen hyvinkin kiinnostunut myös seksuaalisesti. Voi olla että viisikymppisenä taas mieli muuttuu ja alankin puumana jahtamaan nuoria miehiä ;D Ja jos joku ihan oikeasti on tosi kiinnostava ihminen se on kyllä ihan hevon hailea mitkä genitaalit tai kromosomit häneltä löytyy.

-katy-

  • Vieras
Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #5 : 14.07.2014, 03:11 »
Kinky-skenessä on kiehtovaa vapautta tiukan hetero-oletuksen suhteen. Monet määrittelevät itsensä väljemmin, profiileissa vilahtaa termejä bi, bi-curious, queer ja pan-seksuaali. Termit ovat varmasti hyviä kuvaamaan erilaisia suhtautumistapoja ja näkökulmia. Etenkin naisten kesken raja tuntuu väljältä ja liukuvalta; mikä nyt sitten milloinkin määritellään seksiksi tai seksuaaliseksi kiinnostukseksi. Välillä tosin juolahtaa mieleen, että määreitä on liiankin kanssa, ja ihmetyttää, miksi tahdotaan tällaista eritasoista luokittelua.
Täällä omassa lokerossa ja erakkoluolassa aika-ajoin mietin tuota. Eniten ehkä siltä kannalta,että pystyisikö alistua tai tulla alistetuksi samaa sukupuolta olevalle, eli omassa tapauksessa naiselle/naiseksi itsensä kokevalle.

Ajattelen siis jotenkin sukupuolten mukaan/sukupuolella on jonkinlainen merkitys/liitän jostain syystä tiettyjä asioita sukupuoleen mielessäni. Vaikka ei edes välttämättä haluaisi.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2014, 11:53 kirjoittanut katy »

Dante79

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 378
  • Don't give up on your dreams. Keep sleeping.
  • Galleria
Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #6 : 14.07.2014, 04:11 »
Tää oli hyvä luento sexual fluidy aiheesta viimevuodelta.  :)

oddartist

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 175
  • Uusia polkuja tallaamassa
  • Galleria
    • Oddartists odditities
Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #7 : 14.07.2014, 08:24 »
Oikein hyvä kirjoitus ja samaa mieltä olen. Itse kun elelen täällä raamattuvyöhykkeellä, missä sukupuoli saa ihan kohtuuttoman suuren merkityksen (vanhempani eivät tulleet tyttäreni ristiäisiin koska kastepappi oli nainen), olen aina kokenut oloni jotenkin ulkopuoliseksi, vaikken ehkä ennen niin ymmärtänyt miksi. Nyttemmin kun on oppinut tuntemaan niin itseään kuin kaikenlaisia ihania ihmisiäkin, sitä on tullut lopputulokseen, ettei sukupuoli ihan hirveästi pohjimmiltaan ihmistä määritä. Itselleni ystävät ja kiinnostavat ihmiset ovat aina tärkeitä ja arvokkaita piittaamatta sukupuolesta.

Mitä enemmän tätä maailmaa katselee avoimin silmin, sitä tyhmemmältä kaikenlainen lokerointi näyttää, tehtiin sitä sitten sukupuolisen identiteetin, maailmankatsomuksen tai minkä vaan nojalla.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Mikä ihmeen hetero?
« Vastaus #8 : 14.07.2014, 13:11 »