Kirjoittaja Aihe: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?  (Luettu 18355 kertaa)

Adrenalynnie

  • Vieras

samaso

  • Vieras
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #46 : 05.11.2018, 23:58 »
Kaikenlaisia tutkimuksia sitä voi tehdä ja olen itse sitä mieltä, että olen saanut apua sadomasokismista joillain osa-alueilla, koska tiedän mitä itse kaipaan ja mitä kroppani ja mieleni kaipaa ja "apu" on tullut ikään kuin vahingossa leikkien kautta. Mutta silti pidän tällaisia tutkimuksia hieman arveluttavina ja epämääräisinä. Tulee mieleen tälleen vähän huvittuneena, että "eiks se pimee keski-aika mennyt jo hetki sitten?" :D Tämä on just netin heikkoja puolia, kun ei ole ylhäältä ohjattua tietoa vaan jokainen voi itse päättää mikä on totta ja miten minkäkin tulkitsee ja mihin tutkimukseen vetoaa tai miten niitä yhdistelee, niin soppa on valmis ja sitä aikaa eletään Nyt! Eli todellakin on palattu sinne pimeelle keski-ajalle. HERÄTKÄÄ!!! :D Aikoinaan, kun poltettiin noitia roviolla, niin kyse oli tiedon puutteesta, mutta nyt ei ole kyse siitä vaan siitä, että tietoa on liikaa ja sen vuoksi tilanne on miltei sama, kuin pimeellä keski-ajalla. Voin kuvitella, että löytyy ihmisiä, jotka erittäin mielellään alkaa "hoitamaan" heikkoja ja sairaita kiduttamalla heitä terveeksi ja kun tällaisia tutkimuksia netissä julkaistaan, niin varmaan myös aika moni alkaa tuntemaan kutsumasta "parantajan" ammattiin :D

On oikeasti yksi asia kyetä hoitamaan seuraukset ja toinen asia kyetä hoitamaan syyt ja tällaisessa terapiassa ei hoidettaisi kumpaakaan vaan korkeintaan tylpistettäisiin terää eli ainoa mikä tässä muuttuisi, niin saattaisi tulla yksi uusi ammattikunta, joka rahastaisi valmiiksi sairaita ihmisiä ja tekisi heistä vielä sairaampia lisäämällä soppaan esim. riippuvuuden kipuun tms. Voi oikein kuvitella mitä jossain psykiatrian polilla sanottais, kun sinne hakeutuis lähetteellä 2025 "Meillä on täällä sellainen käytäntö, että ensin lähetetään piiskattavaksi ja raiskattavaksi tuonne noin ja jos senkin jälkeen vielä on paha olo ja Uskaltaa tulla pyytämään apua, niin sitten voidaan miettiä jotain muuta" :D

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #47 : 06.11.2018, 00:06 »
Sekin on sinänsä jännä, että kun ihminen on ollut huonossa ihmissuhteessa ja saanut vaikkapa traumoja, niin ei sen ihmisen loppuelämän ainut ihmissuhde sitten olekaan korjaava terapiasuhde vaan lisäksi ihmiset tuppaavat täysivaltaisina ja aktiivisina toimijoina hakeutumaan vaikka millaisiin ihmissuhteisiin ja joskus jopa saamaan niistä korjaavia kokemuksia...

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #48 : 06.11.2018, 12:11 »
Tämä on just netin heikkoja puolia, kun ei ole ylhäältä ohjattua tietoa vaan jokainen voi itse päättää mikä on totta ja miten minkäkin tulkitsee ja mihin tutkimukseen vetoaa tai miten niitä yhdistelee, niin soppa on valmis ja sitä aikaa eletään Nyt! Eli todellakin on palattu sinne pimeelle keski-ajalle. HERÄTKÄÄ!!!

Enpä tiedä haluaisinko eduskunnan, hallituksen tai terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alkavan seuloa nettiä erotellen sanokaamme kelvokkaita bondage- ja piiskaterapioita kelvottomista. Ylhäältä annetun "tiedon" (joka ei todellakaan ollut eikä ole neutraalia) aika on ohi. Sen sijaan suuri tarve on sille, että ihmiset nykyistä laajemmin oppivat arvioimaan tarjontaa. Omat lisäkierteet luonnollisesti tulevat siitä, jos ihminen on ahdistunut etsiessään ongelmaansa ratkaisua. Onneksi on sentään BDSM-baari (ja sitten on toki myös esim. kysy kirjastonhoitajalta -palveluita).

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #49 : 06.11.2018, 12:15 »
BDSM-seksistä ei ole parantamaan mitään tai ketään, vaikka täälläkin jotkut itseään parantajiksi tituleeraa, ja mainostaa tarjoavansa terapeuttisia sessioita mielenterveyden sairauksista kärsiville.

Toki, mielekäs ja hyvältä tuntuva tekeminen piristää ihmistä, että siinä mielessä vaikkapa mieluisan seksin harrastaminen saattaa piristää ihmistä suurestikin, varsinkin jos masennuksen alkusyynä on ollut vaikkapa puutteessa eläminen.

IKRM

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #50 : 06.11.2018, 12:40 »
BDSM-seksistä ei ole parantamaan mitään tai ketään, vaikka täälläkin jotkut itseään parantajiksi tituleeraa, ja mainostaa tarjoavansa terapeuttisia sessioita mielenterveyden sairauksista kärsiville.

Toki, mielekäs ja hyvältä tuntuva tekeminen piristää ihmistä, että siinä mielessä vaikkapa mieluisan seksin harrastaminen saattaa piristää ihmistä suurestikin, varsinkin jos masennuksen alkusyynä on ollut vaikkapa puutteessa eläminen.

IKRM

Kannattaa vaikka ihan googlettaa aiheesta ennen kuin julistaa.

Minusta on jopa ihan normaalia että hyvällä BDSM -suhteella on hurjasti edellytyksiä eheyttää ja osin parantaakin monia asioita. Itsetuntoa, minäkuvaa, pelkotiloja ja vaikka mitä. Sopivassa dynamiikassa tällaiset asiat tiedostetaan ja työstetään. Ei se kovin ihmeellistä ole.

Enkä nyt heti muista että joku olis tarjoillut palvelujaan parantaja edellä mutta varmaan niitäkin löytyy.

Koo

samaso

  • Vieras
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #51 : 06.11.2018, 13:05 »
Ylhäältä annetun "tiedon" (joka ei todellakaan ollut eikä ole neutraalia) aika on ohi. Sen sijaan suuri tarve on sille, että ihmiset nykyistä laajemmin oppivat arvioimaan tarjontaa.

Netin ongelma on se, että kuka tahansa voi koska tahansa, väittää mitä tahansa, missä tahansa, eikä ole mitenkään mahdollista, että kaikki kykenisivät näkemään jokaisen kommentin taakse. Ylhäältä ohjattu tieto ei toki ollut neutraalia, mutta se oli yleinen tapa toimia ja ajatella, nykyään julkinen ajattelu minkä kuka tahansa voi imuroida on liian yksilötasolla olevaa, ajatuksia ja niiden ilmaisua syntyy liikaa. Kukaan ei mitenkään pysty tarkistamaan jokaista tiedon pätkää mikä netissä on ja arvioimaan sen todenperäisyyttä. Osa näistä tiedon pätkistä menee niin suoraan tunteisiin, että kun ihmiset niitä lukevat, niin ei ihmistä sillä hetkellä edes kiinnosta mikä on totta. Toisaalta taas ihmisille voidaan syöttää asioita niin vaivihkaa, että tarvitaan jonkinlainen sisäinen herätys ennen kuin ko. henkilö tajuaa, että jokin tässä ei nyt täsmää.

Ei hyvä ja bdsm- piiska"terapiat" on täyttä paskaa, joilla ei ole todellisuuden kanssa yhtään mitään tekemistä. Jos tästä nyt joku villitys lähtisi, niin sitä voi verrata siihen mikä oli aikoinaan vyöhyketerapian ja reikiterapian suhteen. Joku luulee keksivänsä pyörän uudelleen. Kivojahan tällaiset muoti-ilmiöt ovat ja tuovat väriä elämään, mutta en kyllä näe sitä kovin hyvänä, jos aletaan systemaattisesti rääkkäämään sairaita ja heikkoja ihmisiä.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #52 : 06.11.2018, 13:08 »
Vaihtoehtohoidot.... hopeavesi, musta salva, ruoskiminen, sidonta, peräruiskeet.....

vila

  • Vieras
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #53 : 06.11.2018, 13:34 »
BDSM-seksistä ei ole parantamaan mitään tai ketään, vaikka täälläkin jotkut itseään parantajiksi tituleeraa, ja mainostaa tarjoavansa terapeuttisia sessioita mielenterveyden sairauksista kärsiville.

Toki, mielekäs ja hyvältä tuntuva tekeminen piristää ihmistä, että siinä mielessä vaikkapa mieluisan seksin harrastaminen saattaa piristää ihmistä suurestikin, varsinkin jos masennuksen alkusyynä on ollut vaikkapa puutteessa eläminen.

IKRM

Kannattaa vaikka ihan googlettaa aiheesta ennen kuin julistaa.

Minusta on jopa ihan normaalia että hyvällä BDSM -suhteella on hurjasti edellytyksiä eheyttää ja osin parantaakin monia asioita. Itsetuntoa, minäkuvaa, pelkotiloja ja vaikka mitä. Sopivassa dynamiikassa tällaiset asiat tiedostetaan ja työstetään. Ei se kovin ihmeellistä ole.

Enkä nyt heti muista että joku olis tarjoillut palvelujaan parantaja edellä mutta varmaan niitäkin löytyy.

Koo

Välittävät, tasapainoiset ja empaattiset ihmissuhteet edistävät mielenterveysongelmista toipumista. Sellainen suhde voi olla BDSM-suhde tai olla olematta. Itse kyllä epäilisin, että BDSMn parista löytää helpommin haitallisen kuin eheyttävän parisuhteen.

Sara-Little

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 124
  • Ihan pikkuinen ilman rajoja
  • Galleria
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #54 : 06.11.2018, 17:32 »
Kun mie olen masentunut niin mie kaipaan todella paljon alistumista ja pikkutyttönä olemisesta. Kyllä mie pidän BDSMää hyvänä helpotuksena pahaan. Miulle se on hyvinkin rentouttavaa ja mie kaipaan sitä. Silloin miun oloni helpottuu nopeammin.

Coach

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 225
  • The Grand Daddy
  • Galleria
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #55 : 06.11.2018, 17:35 »
Jännästi tässä keskustelussa mielestäni näkyy kaksi eri puolta, josta tätä terapeuttista tai jollain tavalla eheyttävää BDSM-sessiointia voi katsella. Toisella puolen on ensimmäisten kommenttien näkökulmat ns. pehmeästä lähestymistavasta hoitavaan ja kannustavaan kohtaamiseen ja sitä vastaan asettuu kova ruoskinta, tuhoaminen ja rikkominen. Johtuuko asettelut sitten itse kommentoijan näkemyksestä, kokemuksesta, suuntautumisesta vai mistä. Tuntematta en voi tietää, mutta mieleen se tui vahvasti.

Itse samaistun (hyvinkin rajallisella kokemuksellani) enemmän tähän pehmeämpään puoleen toiminnassa. Mutta mä jahtaankin orkkuja jotka annetaan, ei oteta (paitsi joskus ihan hellästi  O:-) ). Koen siis että sessioinnilla voidaan todellakin hoitaa, avata lukkoja ja antaa vahvuutta joko Domille tai subille. En kylläkään sellaista tavoittele, en edes osaa enkä usko että kovin moni edes oppisi. Siksi vakavasti tästä kannattaa vain keskustella, ei toimia.

Mielenkiintoinen aihe!

Sara-Little

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 124
  • Ihan pikkuinen ilman rajoja
  • Galleria
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #56 : 06.11.2018, 18:10 »
Jännästi tässä keskustelussa mielestäni näkyy kaksi eri puolta, josta tätä terapeuttista tai jollain tavalla eheyttävää BDSM-sessiointia voi katsella. Toisella puolen on ensimmäisten kommenttien näkökulmat ns. pehmeästä lähestymistavasta hoitavaan ja kannustavaan kohtaamiseen ja sitä vastaan asettuu kova ruoskinta, tuhoaminen ja rikkominen. Johtuuko asettelut sitten itse kommentoijan näkemyksestä, kokemuksesta, suuntautumisesta vai mistä. Tuntematta en voi tietää, mutta mieleen se tui vahvasti.

Meitä on erilaisia. Itse olen pehmeä ja ystäväni taas masentuneena kaipaa voimakasta sitomista ja heittelyä

Acanth

  • Vieras
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #57 : 06.11.2018, 18:28 »
Oma mielipiteeni on se, että BDSM voi toimia tukena vaikeassa tilanteessa ja olla emotionaalisia lukkoja avaavaa. Siitä voi saada ihania hyväksynnän kokemuksia, ja käsitellä sellaisia asioita, tai kokea sellaisia tunteita, mitä muuten ei ole uskaltanut kokea. Mutta en kyllä itse lähtisi käyttämään sitä minkäänlaisena varsinaisena hoitomuotona tai terapian korvikkeena. Traumojen ja mielen ongelmien käsittelyyn tarvitaan kyllä ihan ne omat alansa ammattilaiset.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 19:06 kirjoittanut Acanth »

samaso

  • Vieras
Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #58 : 06.11.2018, 21:48 »
Jännästi tässä keskustelussa mielestäni näkyy kaksi eri puolta, josta tätä terapeuttista tai jollain tavalla eheyttävää BDSM-sessiointia voi katsella. Toisella puolen on ensimmäisten kommenttien näkökulmat ns. pehmeästä lähestymistavasta hoitavaan ja kannustavaan kohtaamiseen ja sitä vastaan asettuu kova ruoskinta, tuhoaminen ja rikkominen. Johtuuko asettelut sitten itse kommentoijan näkemyksestä, kokemuksesta, suuntautumisesta vai mistä. Tuntematta en voi tietää, mutta mieleen se tui vahvasti.

Meitä on erilaisia. Itse olen pehmeä ja ystäväni taas masentuneena kaipaa voimakasta sitomista ja heittelyä

Kuinka monia erilaisia teitä on?

Kesyeläin

Vs: Haasteiden läpi parempaan: BDSM hoitokeinona?
« Vastaus #59 : 24.11.2018, 20:56 »
Viimeksi kun tämä keskustelu oli pinnalla tulin lukeneeksi tämän läpi. Jäin silloin miettimään omia kokemuksiani ja ajatuksiani, myös sitä uskaltaudunko niitä tähän kertomaan.

Lyhyesti voisin sanoa, että nykyisellään opettelen olemaan pieni ja heikko, ottamaan apua vastaan, pyytämään asioita ja kunnioittamaan sitä mitä itse haluan.
Nuo kaikki ovat sellaisia asioita jotka olen itseltäni kieltänyt vuosikausia, kovettaessani itseäni, ettei minua voisi satuttaa. Verrattain lyhyessä ajassa, koen että olen edennyt paljon, vaikkei se olekaan ollut helppoa.
Ei minulle, eikä opettajalle, ihailen kyllä hänen kärsivällisyyttään.

Toisenlainen traumani onkin sitten oma juttunsa. Vuosia sitten minua uhattiin veitsellä ja tuntiessani veitsenterän kaulallani olin aivan varma, etten näe enää seuraavaa päivää. Jonkin aikaa myöhemmin sama henkilö kuristi minua. (Tilanteissa oli omat taustansa, jotka eivät ole tässä yhteydessä merkittäviä.) Seuraksena huomasin hyvin pian, että liki kaikki kosketukset kaulan, hartioiden ja niskan alueelle saivat aikaan paniikkireaktion, hyperventilaatiota, jäätymista ja melko kiusallisena lihasjännityksen putoaminen liki nollaan.
Halusin tottua uudelleen sietämään kosketusta ja oikeastaan minun oli jopa pakko, sillä silloiseen harrastukseeni ei oikein sopineet kyseiset reaktiot.
Olin jo silloisen poikaystäväni kanssa kokeillut sidontaa ja huomannut sen rauhoittavat vaikutukset, sen kuinka paljon turvallisempi olo minulla oli, kun en päässyt liikkumaan.
Kerta toisensa jälkeenhän piti "harjoitella" kosketusta kaulalla, puristamista, kylmää metallia. Pikku hiljaa sain normaalin elämän suhteen reaktioista helpommin hallittavia, vaikka vieläkin niissä riittää työstämistä.
Itse pidän melko todennäköisenä, että kaulan alue tulee aina pysymään herkkänä, positiivisessa mielessä jos luotan toiseen henkilöön ja sitten negatiivisempana jos luottamusta ei ole tarpeeksi.

Niin se pointti tässä? Mulle itelleni BDSM on ollut tärkeässä osassa luottamuksen palautumiseen, kun niitä asioita minkä kroppa voimakkaasti tulkitsee vaaralliseksi voi läpikäydä turvallisesti.