Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta  (Luettu 9357 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« : 21.02.2016, 07:43 »
Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta

Tuleeko tietyn musiikki-genren kuuntelijan pukeutua tuon genren tyyliin mukaisesti? Pitääkö joogin näyttää joogilta myös ulkoiselta olemukseltaan?

Keskustelu asianmukaisen pukeutumisen tärkeydestä vs tarpeettomuudesta liittyy useimpiin ihmiskulttuurin ilmiöihin. Esimerkiksi erilaisten urheilulajien keskuudessa naureskellaan ihmisiä jotka panostavat täysillä ulkoiseen olemukseensa vaikkapa laskettelussa, mutta huomion saaminen ulkoisella habituksella saattaa olla tärkein pointti, ei ole välttämättä tietoja ja taitoja kyseisestä lajista, ei välttämättä edes aitoa kiinnostusta kyseistä harrastusta kohtaan, hengaileminen talviurheilukeskuksen menomestoissa edustavissa vaatteissa on se juttu.


Pervoja erilaisine mieltymyksineen on hyvin monenlaisia. Osa haluaa panostaa pukeutumiseen ja yleisesti estetiikkaan kaikessa kinkyilyyn liittyvässä, toisille kaikki ulkoinen on toissijaista. Arkiset vaatteet ja lähin käteen sopiva lyömäväline ovat kaikki mitä sessiossa tarvitaan.
Meitä on moneksi, eikä makuasioista voi kiisteellä.
Vaikkakin allekirjoitan, etteivät hintava vaatetus ja kalleimmat piiskat tee kinkystä truu-kinkyä sen enempää kuin kalleimmat golf-vaatteet hyvää golffaria, lukeudun kuitenkin itse ihmisryhmään joka arvostaa hyvää pukeutumista ja estetiikan tajua.

"Vaatteet on mun aatteet". Pukeutuminen kertoo ihmisen mentaliteetista. Kekseliäs pukeutuminen kertoo hyvästä mielikuvituksesta, mieltymyksistä ja on myös arvostusta kanssa-ihmisiä(kinkyjä)kohtaan.

Pukeutumiseen liittyviä fetissejä on tietysti monelaisia. Kumi, latex tai nahka on joillekkin pervoille ehdoton must juttu, joita ilman omaa seksuaalisuutta ei pystytä kunnolla kokemaan tai ilmentämään. Itse kuulun kategoriaan jolla vain vahva arvostus gootti/metalli/vampire tyylisiä asukokonaisuuksia kohtaan, mutta ei varsinaista fetissiä.

Oma pointtini on tällä kertaa vain simppelisti osoittaa arvostustani näyttävää pukeutumista kohtaan.
Pukeutuminen ei ole kaikki kaikessa. Kovan luokan kuumis on edelleen kuumis krapulaisena, muumi-kalsareissa sunnuntai-aamuna, ja toisaalta pelkällä hyvällä pukeutumisella tai välineistöllä ei voi ratsastaa, jos ihminen ei ole henkilönä kiintoisa.

Eräs kinky-piireissä suhteellisen pitkään hengaillut tuttavuuteni sanoi kerran, että hänelle kinky-bileet ovat ensisijaisesti visuaalinen kokemus. Näyttävästi ja pervosti pukeutuneiden, ja yleisesti bile-ulkoasuun panostaneiden ihmisten näkeminen ja kanssakäynti heidän kanssaan on antoisaa itsessään. Oman kalun saaminen toisen bilettäjän pinppiin tai anaaliin, tai mahdollisimman näyttävät mustelmat omassa tai puoliskon perseessä eivät ole välttämättä se onnistuneiden bileiden ainoa mittari meille kaikille.
T-paidassa olevan poikaystävänsä vanhan autonantennin piiskaamista farkku-peppuunsa vastaanottava neiti saattaa hyvinkin olla monessa suhteessa pervompi kuin useamman tuhannen asut ja välineet omistava ystävä, mutta taas yhden näkökulman muistutuksena, pervoilu ei ole (yleensä)kilpailulaji.
Univormut, vampirella-korsetit, kumit, latexit, sukkanauhat, varsisaappaat yms, fetissejä on monenlaisia ja tasoisia, pienestä arvostuksesta vaikka tietyn materiaalin aiheuttamaan intensiivisen kiihotustilaan. Joillekkin hyvin tärkeää, toisile täysin toissijaista.
Kukin tyylillään, vapaus ja avarakatseisuus vallitkoon!

Sitten on tuo klassinen keskustelu, dresscode vai ei? Oman havaintoni mukaan ihmiset jotka haluavat panostaa pukeutumiseen tekevät sen joka tapauksessa. Ne joita dc ärsyttää tekevät jonkin välttävän yrityksen pukeutua tai pysyvät poissa dc-bileistä. Onko muutama farkuissa ja t-paidassa näyttäytyvä ihminen sitten poissa muilta? Niin tai näin, itsellä hieman gootahtavaa tyyliä usein myös arkisin ja myös dc-bileisiin on aina päästy sisään varsin pienellä vaivannäöllä.

Pukeutuminen on osa kulttuuria. Kulttuuri voidaan määritellä erilaisin vivahtein ja painotuksin, olen itse mieltynyt määritelmään (oli akateemisesti hyväksytty tai ei): "Kulttuuri muodostuu pienistä asioista."
Arvostan tarkkaavaisuutta yksityiskohdille, ajatuksella pukeutunut kertoo henkilöstä joka on tietoinen itsestään, tietoinen kulttuurista jota edustaa. Tuokaan ei ole toisaalta riippuvainen jostain tietystä tyylistä, tai esim siitä, että kinky-pukeutumisen tulisi olla kallista ja vaativaa. Myös farkuissa ja t-paidassa voi olla kovan luokan kinky-kuumis,  jos osaa tehdä sen tyylillä.



Pimentola

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #1 : 21.02.2016, 12:37 »
Kinkybileiden dresscoden ongelma on, etei se kata kaikkia fetissejä. Eräskin nettituttuni on vahvasti fetisistisöitynyt skeittarityyliin, mutta jos skeittarivaatteissa tulisi pukukoodillisiin kinkybileisiin sisään, todennäköisesti kehotettaisiin riisuuntumaan. Perinteiset kumi-, nahka- ja pvc-asut taas eivät häntä kiihota lainkaan, joten hän jättää bileet mieluiten välistä. Löytyisi varmasti valtavasti monia muitakin vastaavia esimerkkejä "epätyypillisistä" fetissiasuista.

Myös ristiinpukeutuminen tuottaa ongelmia dresscoden osalta. Esimerkiksi Bizarressa on vuosikaudet paheksuttu sitä, että naisilta vaadittiin perinteisiä kumi- nahka ja pvc-asuja, mutta sitten naiseksi pukeutunut mies pääsi sisään ihan tavallisissa, peittävissä ja arkisissa kangasvaatteissa. Ja jos nainen pukeutui mieheksi, niin asu helposti koettiin hänen ihan normaaliksi arkivaatetuksekseen vaikkei se sitä olisi ollut, ja pyydettiin vaihtamaan asua. Toki Bizarren pukukoodiin on viime vuosina tullut parannuksia, joten ei siitä tässä enempää.

Itselläni ei ole varaa mihinkään hienoihin fetissivaatteisiin, joten vaatteeni eivät ole aatteeni. Eivätkä ne edusta kunnolla muitakaan harrastuksiani, muutamaa videopeliaiheista t-paitaa lukuunottamatta. Työttömänä ja ylipainoisena on vain pukeuduttava sellaisiin vaatteisiin, jotka ovat halpoja ja jotka ennen kaikkea mahtuvat päälle.

Mr Glencairn

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #2 : 21.02.2016, 15:24 »
Dresscoden ymmärtää hyvin bileiden järjestäjän näkökulmasta. Onhan näyttävämpää kun ihmiset ovat laittautuneet mitä mielikuvituksekkaampiin ja seksikkäämpiin asuihin varsinkin jos vertauskohtana olisi farkkuihin ja villapaitoihin pukeutuneiden juhlijoiden joukko. Itselläni ei ole mitään erityistä kiinnostusta pukeutua minkäänmuotoisen fetissin mukaiseen asukokonaisuuteen. Ihan vain dresscoden vuoksi olen hankkinut jotain vaatetta ettei tarvitse hävetä omaa olemassa oloaan bileissä. Varaa asujen hankkimiseen olisi mutta miksi sellaisia kannattaisi ostaa kaappia täyttämään jos niihin pukeutuu vain bileitä varten, bileitä joissa tulee käytyä ehkä kerran vuodessa :(.

Visuaalisuus on kuitenkin kivaa myös tällaisen "ei-niin-asuihin-innostuneen-pervoilijan" vinkkelistä. Vaikka itse en erityisiä nahka-vermeitä (ehkä eniten se joka voisi olla oma juttuni) bileitä varten hanki niin onhan se upeaa kun pääsee tirkistelemään muiden luomuksia. Koen että oma fetissini on seksikkäästi pukeutunut nainen, ihan sama mitä päällä on kunhan se on vartalonmyötäistä tai läpinäkyvää. Bileissä näkökeskukseni saa sitä mitä se kaipaa.

Onko DC sitten keino välttää niiden turhien haahuilijoiden eksyminen bileisiin? Pelkästään sana dresscode varmaan riittää karkottamaan ihmiset jotka eivät oikeasti ole kiinnostuneet. Enkä minä esimerkiksi haluaisi kaikenlaista haahuilijaa katselemaan että millaisia pervoja sitä täältä löytyykään. Totta puhuen olisi kiva hämmentää ja säikytellä paikalle eksyneitä vaniljamimmejä, eihän sitä tiedä vaikka jotain saisi viriteltyäkin mutta todennäköisesti paikka ennemmin vetäisi puoleensa bisseä riipiviä nuorten miesten porukoita. En häpeä mielihalujani mutten niitä naapureille kuitenkaan halua kertoa.

Underworld

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #3 : 21.02.2016, 22:36 »
Niin, tuo on looginen ajatus, että DC takaisi bilettäjien asianmukaisen pukeutumisen. Oma havaintoni kuitenkin ollut, että ero dc ja ei-dc bileiden on lähinnä siinä, että dc aiheuttaa murehtimista ja väittelyä ennen bileitä. Suurin osa ihmisistä kuitenkin pukeutuu melko samalla tavalla, dc tai ei. Oma pukeutuminen suht samaa joka tapauksessa, en sikäli itse murehdi asiaa. Tietty kiva ja kohteliasta yrittää seurata jos jokin tietty teema bileissä, tuossa suhteessa voisi panostaa enemmän

JustForMe

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #4 : 22.02.2016, 00:40 »
Fetisismit ovat asia erikseen. Johonkin tietynlaiseen vaatetukseen, tyyliin tai materiaaliin fetissoituneet ymmärrettävästi tuntevat itsensä ja ympäristönsä kauniiksi/komeiksi ja seksikkäiksi, kun kantavat omaa fetissiään tai kun muut kantavat sitä. Itseään on täysi vapaus toteuttaa. On hienoa, kun tietää mitä tahtoo ja sitten tekee juuri niin, se on taito, jota opettelen koko ajan. Oikeustajuani häiritsee oikeastaan juuri siksi pahasti ajatus, jossa muidenkin ihmisten pitäisi pukeutua miellyttääkseen fetisistisiä käsityksiä siitä, mitä seksikkyys on/millaista sen pitäisi olla, jopa vastoin omaa käsitystään seksikkyydestä. En nimeäisi sellaista itsensä somistamista kohteliaisuudeksi, vaan alistumiseksi. Not for me.

Aikuisuudessa verrattuna teini-ikään tai vähän päälle, on juuri se etu, että sitä saa olla mitä on, eikä kukaan supata missään nurkassa mitään. Ei se ole erilaisuuden kunnioittamista, että joku on säätelemässä millä tavalla saa olla erilainen, tai jos ylipäänsä on pakko olla jotenkin erilainen verrattuna valtaväestöön niissäkin asioissa, joissa ei aidosti ole. Entä jos ei tosiaan ole, eikä edes välitä olla? Entä jos kumi ja nahka ja goottityyli on jollekin täysin vastoin sitä, mitä itse pitää estetiikkana?

Itse olen kantasuomalainen, ja ihon ja hiusteni väri on juuri sellainen kuin suomalaisilla usein tapaa olla, eli ei juuri minkään värinen. Jos laitan päälleni jotain mustaa tai mitä tahansa vahvaa kirkasta väriä, kuten fetissiasut tapaavat olla, näytän kuollelta ja harmaalta, enkä sitäkään hyvällä tavalla, vaan lähinnä tyylillä miltä näyttäisi jos olisi tupakoinut koko ikänsä. Musta olisi täysin järjetönsä panna päälleni jotain, mikä ehkä vaatteena/asuna miellyttäisi jonkun toisen silmää, mutta ei omaani ja lisäksi saisi mut itseni näyttämään rumalta vaatteen alla. Vaatteiden tarkoitus on saada kantajansa näyttämään hyvältä, ei päin vastoin.

En oo ollenkaan ulkonäkö-orientoitunut ihminen ylipäänsä. En kiinnitä juurikaan huomiota muiden ihmisten vaatteisiin. Ne antavat toki jonkinlaista kuvaa siitä, millainen toinen on, mutta kun joku muistaa vaikka jostain sukujuhlista kymmenen vuotta sitten, mitä kenelläkin oli päällä, jään ihan suu auki. En oo itse edes katsonut sillä silmällä ketään, saati pitänyt tärkeänä. Musta seksikkyys on asenteessa, ennemmin siinä miten suhtautuu vartaloonsa ja kantaa sen, kuin siinä miten suhtautuu vaatteisiinsa (ja ne fetisismit on tähän tietysti poikkeus).

Omat lähinnä fetissiä olevat ulkoiset fiksaationi liittyvät kaikki miessukupuoleen. En kuitenkaan vaadi, että kaikilla peniksellisillä pitäisi olla verisuoni näkyvillä kädessä juuri oikeassa kohtaa saadakseen olla seurassani. Jos muut tekevät vastaavanlaisia rajauksia omaan seuraansa, voin kyllä pysyä poissa.

Viridian

Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #5 : 22.02.2016, 13:52 »
Monet ihmiset uskaltavat pukeutua mihin tahansa tilaisuuteen vermeisiin, joita joku nimittäisi fetissiasuksi. He ovat niitä, jotka pukeutuvat oli DC:tä tai ei. Jos ajattelisi vain bileiden yleistä visuaalisuutta, tämähän riittäisi. Mutta kun on olemassa myös heitä, jotka haluavat tunnustaa väriä pukeutumisellaan vain edes hiukan turvallisemmassa ympäristössä. Ihmisiä, joita ahdistaa ajatus, että sinne bileisiin lappaa väkeä kadulta naureskelemaan pervoille. Yhdistykset yrittävät tarkoitustaan täyttääkseen palvella kaikkia jäseniään.

DC -bileet ei ole täydellinen ratkaisu pulmaan. Mutta kerran vuodessa (viime vuonna kokeiluluonteisesti peräti kahdesti) esimerkiksi Turun yhdistys on järjestänyt semmoiset, jotta nekin, jotka kohtaavat pomonsa bileissä mieluiten niin, että sillä toisellakin on kumimekko tai potkupuku tai sadeviitta tai mikä lienee, rohkaistuvat tulemaan puettuina itselleen merkitykselliseen tyyliin.

Tarkoitus ei ole alistaa niitä, joilla ei ole materiaalifetissiä. Oikeustajuaan voi treenata miettimällä sitä, että vuoden kierrossa on lukuisa joukko bileitä, joissa DC:tä ei ole, Turussa melkein joka kuukausi jotain, Smurffeilla muistaakseni joka ikinen. Ne voi nähdä vaatetuksen suhteen harrastusbileinä, joihin voi tulla myös ainoastaan katselemaan muiden pukeutumista, ja harrastamaan sitten sitä omaa juttuaan, joka ei liity vaatetukseen, tai vain katselemaan muiden harrastamista vaikka ihan kaiken osalta. DC-bileisiin on haluja tästä syystä myös niillä, jotka eivät itse halua välttämättä pukeutua, vaan leikkiä, yhtälailla se on turvallisempaa suljetummassa tilassa. Mutta ei siitä tämän ketjun alla enempää..

Mutta kenen oikeuksia rikkoo se, että on olemassa harrastusbileitä, joihin pääsyä rajataan edes alkeellisesti niihin, jotka harrastavat? Voisiko vain jättää väliin, jos musta ei sovi hipiälle ;). Itse muuten olen pukeutunut vähän vaihdelleen eri väreihin, esimerkiksi vaaleaan lilaan, smaragdinvihreään, luumunpunaiseen, toki myös siihen mustaan asustaen punaisella, pronssilla, turkoosilla... Ensimmäisissä DC-bileissäni ( PervPark I) vaatetukseni pääväri oli kermanvalkoinen. Fetissiasujen värivalikoiman kapeus johtunee siitä, että osa ihmisistä oikeasti tykkää juuri niistä vahvoista väreistä? Mutta ei missään lue sallittuja värejä, se on vain se helpoin tie pukea mustaa.

Itse en ole koskaan käynyt Jyväskylän bileissä, koska vaikka itse pääsisinkin sisään vaikeuksitta, mieheni vaatefetissi jää "katuvaate" kategorian tasolle, koska nahka on jo niin mainstream ja tyylikäs puku vielä enemmän. Tilanne on sinänsä helppo, minä en käy siellä, mutta suosin sitä kaupunkia, jossa on meidän perheelle sopiva tiukkuus, koska kuitenkin haluamme käydä DC-bileissä, ihan sen kaiken muun takia, minkä ko. rajaus bileisiin tuo.

Vir

DareDoll

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #6 : 22.02.2016, 23:14 »
Minusta on kiva pukeutua ja erilaiset dc-bileet on kivoja juuri sen takia että oikein saa laittautua ja pukeutua. Jos pienessä pitäjässä lähtee liian laittautuneena liikenteeseen, tulee sellainen olo että on liian tyrkky, vaikka ei se minua nyt yleensä juuri haittaakaan  :P
Kumivaatteita on kyllä tullut hankittua ja myös muutamia rooliasuja, ja kenkiä on kaapit pullollaan mutta silti jatkuvasti tekee mieli hankkia lisää  ;D
Mut joo, kyllä itsekin pidän sitä arvostuksen osoituksena jos huomaan että minua varten on sinne peiliin katsottu ja siistit vaatteet on laitettu.
Tyttöporukalla on myös mukava lähteä välillä bilettämään ja lainata vaikka sopivaa vaatetusta jos ei itseltä löydy, meikkausavusta puhumattakaan  :D

Mini-piip

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #7 : 23.02.2016, 01:52 »
Itse lukeudun vaateharrastajiin jotka odottamalla odottavat tilaisuuksia pukeutua. Toki on kiva laittaa vaan "jotain nättiä päälle" kun lähtee viettämään iltaa, mutta erityisen hauskaa sen on mikäli jo löytyy jokin teema. Teemabileet vaikeuttavat hieman bileisiin lähtemistä koska täytyy panostaa, mutta itseäni juuri se panostus miellyttää - se että vieras on nähnyt vaivaa tullessaan juhliin, olkoon se sitten panostusta meikkauksessa, hiuksissa, vaatteissa tai asusteissa. Minusta on kiva katsella pukeutuneita ihmisiä jotka ovat onnistuneet jollain tavoin ujuttamaan fetissinsä pukeutumisessaankin esille.

Itse en ole kumi/nahka/muu-fetisisti mutta uskon kyllä että on mahdollista keksiä yleisiä teemoja joita juhlavieras voi kunnioittaa pukeutumatta "itseään rumentavasti" tai muulla tavoin epäsopivasti... Esimerkikkinä vaikka teema "venetsialaiset karnevaalit" - tällaisessa tilanteessa kävisi lähes mikä tahansa juhlavampi asu + naamio, mutta hurjimmat voivat vetää teemat kuinka överiksi tahansa. Farkkuasuja täällä tuskin näkisi, ellei joku ovela keksisi tapaa esiintyä farkuissa tarpeeksi juhlavasti. Toki teemat voivat myös rajoittaa - esim teemana kumi tai nahka olisi jo hankalampi koska kyseiset materiaalit ovat helposti hintavia eikä niitä tule hankittua kaappiinsa välttämättä ihan sattumalta.

Yleisesti en taas kovin paljon pidä lokeroimisesta. Inhoaisin ajatusta joutua pukeutumaan mustiin vain koska kuuntelen heviä, tai kietoutumaan haisevaan hamppuun koska kannatan eläinoikeuksia. Myöskään pervoskene ei minusta saisi ulkoisesti olla liian ahdasmielinen. Henkilökohtaisesti katselen mielelläni kauniisti pukeutuneita ihmisiä, vaikken lämpenekään erityisesti kumille tms. Olen käsittänyt kuitenkin että useimmissa bileissä kaikki perus-pervoasut sallitaan pukukoodista huolimatta (?), jolloin kaikki mainstreamfetisistit (sori provosoiva nimike) saavat marssia bileisiin kuin bileisiin kumissansa, nahassa tai korseteissa, kun taas erikoisemmat fetissit eivät välttämättä mene seulan läpi. Tämä on yksi syy miksi joku "yleinen" teema on kiva, jolloin muutkin voivat tunnustaa väriä kuin pelkästään fetisistit.

Nää ajatukset on irrallisia niinkuin vain flunssaisten aivojen tuotokset voivat olla mutta vielä pari ajatusta... Mielestäni riippumatta fetissistä, kaikki vaatefetissit pitäisi about sallia. Jos fetissi liittyy johonkin hyvin arkiseen tms voisi asiasta ehkä etukäteen informoida juhlan järjestäjiä jolloin erikoislupa voisi tippua tai vaihtoehtoisesti jonkinlainen kompromissi vaatetuksesta (skeittiasu, mutta myös paljasta pintaa) tms... Tai sitten vain joku pervojen hihamerkki mitä voisi pitää juhlissa tavallisten vaatteiden ohella :D Iso keltainen "P"? No ei, vitsi vitsi.... En tiedä, mutta jos järjestäisin juhlia, hyväksyisin selitysten kanssa myös hyvin erikoiset toiveet.....


Pip

Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #8 : 23.02.2016, 03:30 »
En jaksa haulla etsiä, enkä kaikkia keskusteluja muista, mitä aiheesta DC on käyty. Konsensusta ei ole yhdistysten välillä, mutta rsykkeen osalta osaan kertoa, että mikäli ovella nähdään, että henkilö on todella miettinyt ja tehnyt mielestään juhlavan asun, ei ole DC - vastaavilla nokan koputtamista, vaikkei omat fetissit kohtaisikaan. Muutama vuosi sitten ei päästetty sisään mieshenkilöä, joka oli pukeutunut siistiin pukuun ja heti, kun tämä kävi jälkikäteen selville, niin se muistettiin jopa mainita web -sivuilla. Itse en omaa minkäänlaista fetissiä omaan pukeutumiseeni, muttei se ole estänyt minua pistämästä kilttiä päälleni ja tulla bileisiin ilman paitaa. Tosin käynhän mä toisinaan siinä kiltissä ihan normi baarissakin, joten mikä siitä sitten tekee kinkyn?

Pahin, mitä olen nähnyt pääsevän sisälle, oli college -verkkareissa ja wifebeater -paita päällä. Tämän henkilön kohdalla sääntöä katsottiin läpi sormien ainoastaan siksi, että hän oli osana kinkytekopalkinnon ehdokkaita. Tämän henkilön kanssa käytiin useita pitkiä henkilökohtaisiakin keskusteluita ja tarjottiin asukokonaisuuksia lainaan, mutta hän ei suostunut vaihtamaan asuaan. Niin vaan joutui DC jälleen koetukselle, vain saadakseen myöhemmin tappouhkauksia jälkikäteen.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #9 : 23.02.2016, 10:15 »
Bileiden pukukoodia hiertää myös se, että joissain bileissä pukukoodi tarkistetaan vain kerran, jolloin kertaalleen sisäänpäässyt ihminen voikin alkaa huijaamaan. Kooditarkastuksen jälkeen kaivetaankin laukusta joku peittävämpi ja mukavampi vaate päälle. Tupakkatauon jälkeen "unohdetaan" jättää päällysvaatteet narikkaan, jne.

JustForMe

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #10 : 28.02.2016, 17:07 »
En varsinaisesti usko mielensäpahoittamiseen. Ts. jos tahdon itse joskus järjestää bileet joihin pääsee sisään vain minä ja subimiehiä, joilla on verisuoni näkyvissä siinä oikeassa kohdassa( ja erillisellä anomuksella kenties muita asiasta kiinnostuneita), niin eihän se muille kuulu. Ja jos joku tahtoo järjestää jotain muuta, joka ei ole mulle, niin menköön sinne ne joille se on. Ei fetisistibileissä ole mitään väärää. Muussa elämässä harrastan asioita joista joko saa maksaa itsensä kipeäksi, tai sitten pitää taipua tekemään järjestötyötä, ja kyllähän se pistää vituttamaan jos joku, joka ei itse tee mitään, valittaa asioista joita muut parhaalla ymmärryksellään tekevät ilmaiseksi.

Ymmärtäisin DC:n täysin jos kyse olisi bileistä jotka on suunnattu ihmisille, joiden mieltymyksen sopivat DC:n sisään, ja vain heille. Ei kaikkien tilaisuuksien tietenkään tarvi olla avoimia kaikille maailman ihmisille, saa rajata ja erikoistua. Tavallaan ymmärrän DC:n perusteet niinkuin ne tässäkin esitettiin. Pidetään ulkopuolisia pois, sen tajuan hyvin, itsekin osallistuisin mielelläni nimenomaan sellaiseen, jossa jotenkin on kontrolloitu ihmisten motiiveja. Mutta juuri se on se, joka häiritsee, että osa porukasta leimataan niiksi pahoiksi ulkopuolisiksi väärin perustein, aivan kuin asu olisi se, joka tekee BDSM:n, vaikkei se tee edes fetisistiä.

Asian puolesta ei tarvi sen kummemmin taistella, koska on niitäkin tilaisuuksia joissa edellämainittua leimaamista ei tapahdu. Eikä tämä ehkä muutenkaan ole maailman vääryyksistä se, jonka vuoksi jaksaisi lähteä barrikadeille. Se, että jaksaa kirjoittaa nettiin, on jo aika paljon sekin.

emi~

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #11 : 29.02.2016, 15:29 »
Kyllä muakin sylettäis olla bilettämässä ja toteuttamassa itseäni asianmukaisesti pukeutuneena, jos sisään lappais jengiä tuijottamaan jossain virolaisissa verkkareissa ( ei ole tarkoitus olla rasistinen ihminen, oli omatkin suosikit  90-luvulla), ihan vaan koska räntäsateessa ei jaksa talsia seuraavan baarin ovelle. Mutta näin ensikertalaisen näkövinkkelistä DC bileissä.. stressaahan se.

Itteeni kyllä viehättää ja kiihottaa kaunis ja naisellinen pukeutuminen, alusvaatteet, korsetit jne. Mielihyvää saan myös latex, sekä pet- ja apokalyptishenkisestä pukeutumisesta. Ja varsinkin niiden katsomisesta. Se ei silti tarkoita sitä, että olisin niissä itse jotenkin pro. Tai että riittäisi esim. rahat, mielikuvitus, tyytyväisyys omaan kroppaan tai välttämättä halu patsastella niissä isommassa väkijoukossa. Eikä ole - ainakaan vielä - sitä kymmenpäistä kinkykaveriporukkaa joka toimisi makutuomarina tai joilta voisi tarvittaessa lainata asusteita.

Ensimmäiset bileet, uusia ihmisiä, jännitys, ei juuri etukäteistietoa kupletin juonesta ja siihen vielä höystönä pukeutumisstressi, on aika iso pala kakkua yhdelle kertaa.  Toisaalta on vaihtoehtona esim. marssia Antishoppiin ja kysyä sieltä neuvoa sellaiseen riepuun joka DC:n täyttää. Mut luulen, että ite lähden ekaa kertaa mutustelemaan tätä kakkua pienemmissä paloissa ja suuntaan farkuissa ja converseissä sellaisiin iltamiin, joissa ko. aiheen voi jättää taka-alalle ja keskittyä siihen olennaiseen, eli hengissä selviytymiseen ja hauskanpitoon :D  Ainakaan en toivoisi sen olevan loukkaavaa tai epäkunnioittavaa kanssajuhlijoita tai pukeutumiseensa panostaneita kohtaan.

Omalla kohdalla pukeutumisissue on ihan epätietoisuutta ja jännitystä uuden äärellä. Luulen kuitenkin että se voi olla kokeneemmillakin vallitseva olotila ja heitä kyllä symppaan! :)

Amunet

Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #12 : 01.03.2016, 08:09 »
DC-bileissä parasta on ne vaatteet! Kyllä olen materialisti tässä asiassa, vaikka muuten olenkin minimalisti. On ihanaa pohtia,mitä laittaa päälle, hankkia asuja, kenkiä, asusteita jne. Ja ihastella sitten bileissä toistenkin asuja. Arvostan sitä, että fetissin näkymiseen on panostettua ja että se näkyy muillekin. Bileet on itselleni niitä harvoja tilaisuuksia päästä pukemaan muuallekin kuin kotioloihin.

Pukeutumissääntö on mielestä DC-bileissä yhtä tärkeä kuin mikä tahansa muukin sääntö.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #13 : 01.03.2016, 08:27 »
Ei ny sattunu matkaan Kultaisen käytöksen krjaa, mutta....
Pukeutumisellaan ihminen osoittaa arvostusta tai sen puutetta ko tilaisutta, sen aihetta ja muita osallistujia kohtaan.

På finska .. voi pukeutua sopivasti tai pikkasen yli, ellei halua kertoa olevansa moukka.

Maaria

  • Vieras
Vs: Ajatuksia pukeutumisesta ja estetiikasta
« Vastaus #14 : 01.03.2016, 10:29 »
Siis eikö esim mies pääse sisälle dresscode bileisiin mustassa puvussa? Pitääkö olla naamiaisasu tai pellehousut, hassuhattu tai sukkahousut päässä? Minusta ei arvokkaampaa ja makeempaa ja kiihottavampaa ilmestystä voi olla kuin mies mustassa puvussa. Oli se sitten villakangasta tai nahkaa.

Kyllä mun mielestä on ihan soveliasta määritellä dresscode ja vaatia sitä. Mutta että päälle kelpaa hömpät pilailupuoti trikoot, mutta ei miesten puku.