Kirjoittaja Aihe: Domin käytös?  (Luettu 54146 kertaa)

Mr.Inathu

Vs: Domin käytös?
« Vastaus #240 : 22.12.2016, 17:07 »
Heh, vastaukset täällä olivat jotakuinkin sitä mitä odotinkin sohaistessani tätä samaa ikuisuusaihetta, jälleen kerran :D
Käytin aamupäivällä tietoisesti provosoivia termejä laatikostossa, mutta entäpä jos kuva olisikin otsikoitu tämän viestin liitteen mukaisesti?

Ja jos korostetaan vielä sitä, ettei yksikään laatikko ole toista arvokkaampi tai parempi, vaan tarkoituksena on yksinkertaisesti hahmottaa sitä, kuinka erilaisia ihmiset ovat keskenään? Sitä, ettei kukaan ole yhtään sen oikeammassa tai vääremmässä kuin kukaan toinenkaan... Paitsi ehkä ne, jotka uskovat oman mielipiteensä arvostuksesta olevan totuus... Arvostus kun on mielipideasia ja koska kenenkään mielipide ei ole arvokkaampi kuin toisen, ei yksilön arvostuskaan ole koskaan arvokkaampi kuin jonkun toisen samanlainen...

Mutta takaisin asiaan. Jos ajatellaan että kuva jaetaan kolmeen kerrokseen seksuaalisen suuntautumisen mukaan, jakautuvat kaikki ihmiset karkeasti kolmeen osaan: niihin joita hallinta kiihottaa, niihin joita alistuminen kiihottaa ja niihin joita kiihottavat molemmat tai ei kumpikaan. Yksinkertaista ja vaikka yleistys on kovin raaka, ei sitä liene kiistäminenkään. Vai?

Jos kuva taas jaetaan kolmeen pystypalkkiin sen suhteen, miten henkilö luontaisesti pyrkii vaikuttamaan ja hallitsemaan asioitaan ja ympäristöään, jakautuvat ihmiset taas kolmeen ryhmään: niihin, jotka pyrkivät luontaisesti hallitsemaan asioita, niihin joita hallitseminen ei kiinnosta ja niihin, jotka pyrkivät antamaan muiden tehdä hallinnan heidän puolestaan.

Näistä kahdesta ulottuvuudesta muodostuu oheinen matriisi, joka siis jakaa ihmiset yhdeksään karkeaan kategoriaan: luonteen mukaan jaoteltuihin tyyppeihin 1, 2 ja 3 sekä seksuaalisen suuntautumisen mukaisiin ryhmiin: sub, switch/vanilja ja Dom

Yhä mukana?

Jos yhdeksää kategoriaa tarkastellaan empiirisesti, niin itse ainakin tunnen paljon ihmisiä joka laatikosta. On paljon tyypin 3 subeja, jotka ovat elämänsä suhteen hyvinkin hallitsevia ja kontrolloivia, mutta joille seksuaalinen alistuminen on hyvin tärkeä osa heidän identiteettiään ja taas tyypin 1 Domeja, joilla on vahvakin halu antaa päätöksenteko toisille arjessaan ja elämässään, mutta jotka täysin sujuvasti nauttivat ja kiihottuvat vallankäyttämisestä seksin yhteydessä... Jne...

Eli siis rautalangasta, luonteella oli se sitten hallitseva tai alistuva, ei lähtökohtaisesti ole mitään merkitystä tai yhtäläisyyttä siihen, mitä työtä ihminen tekee tai minkälaisia mahdollisuuksia hänellä on luonnettaan toteuttaa. Alhaisinkin duunari paskaisimmassakin hommassaan, voi olla erittäin voimakkaasti dominoiva luonteessaan hallita omaa elämäänsä ja ympäristöään, esimerkiksi juuri niiden tuotereklamaatioiden tms. kautta. Aivan yhtäläillä johtavassa asemassa oleva henkilö voi olla seksuaalisesti täysin alistuva, ilman että sillä on mitään vaikutusta hänen työhönsä tai sen laatuun.

Lisäksi vielä disclaimerina se, että tämä kuva tosiaan käsitteli vain ja ainoastaan suhtautumista valtaan ja sen käyttöön, seksuaalisuudessa ja luonteessa on molemmissa valtavasti myös muita ulottuvuuksia, jotka vasta yhdessä muodostavat yksilön.

-Mr.Inathu

PS. En tällä erää jaksa tai ehdi ottaa kantaa siihen, minkä tähden itse koen BDSM:n olevan puhtaasti seksuaalista toimintaa. Se ei tokikaan tarkoita sitä, etteikö BDSM:ää harjoittava ihminen voi tehdä sitä osana laajempaakin elämänfilosofiaansa, mutta koska BDSM on konsensuaalista valtaleikkiä, ei se voi olla koskaan mitään muuta kuin leikkiä. Muut asiat ovat sitten muita asioita.

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Domin käytös?
« Vastaus #241 : 22.12.2016, 20:07 »
PS. En tällä erää jaksa tai ehdi ottaa kantaa siihen, minkä tähden itse koen BDSM:n olevan puhtaasti seksuaalista toimintaa.

Itse asiassa se oli ainut asia johon odotin vastaustasi.

Se ei tokikaan tarkoita sitä, etteikö BDSM:ää harjoittava ihminen voi tehdä sitä osana laajempaakin elämänfilosofiaansa, mutta koska BDSM on konsensuaalista valtaleikkiä, ei se voi olla koskaan mitään muuta kuin leikkiä.

Voitko antaa esimerkin ei-konsensuaalisesta vallasta D/s-parisuhteessa, jossa molemmat on vapaaehtoisesti(niin kuin ylipäänsä nykymaailmassa kaikissa parisuhteissa ollaan) ja tyytyväisinä oloonsa ja eloonsa, mutta niin että D määrää asiat ja sub alistuu niihin.

IKRM


Mr.Inathu

Vs: Domin käytös?
« Vastaus #242 : 23.12.2016, 12:58 »
PS. En tällä erää jaksa tai ehdi ottaa kantaa siihen, minkä tähden itse koen BDSM:n olevan puhtaasti seksuaalista toimintaa.

Itse asiassa se oli ainut asia johon odotin vastaustasi.

Se ei tokikaan tarkoita sitä, etteikö BDSM:ää harjoittava ihminen voi tehdä sitä osana laajempaakin elämänfilosofiaansa, mutta koska BDSM on konsensuaalista valtaleikkiä, ei se voi olla koskaan mitään muuta kuin leikkiä.

Voitko antaa esimerkin ei-konsensuaalisesta vallasta D/s-parisuhteessa, jossa molemmat on vapaaehtoisesti(niin kuin ylipäänsä nykymaailmassa kaikissa parisuhteissa ollaan) ja tyytyväisinä oloonsa ja eloonsa, mutta niin että D määrää asiat ja sub alistuu niihin.

IKRM

Lyhyestä virsi kaunis...
Koska BDSM on alusta saakka ollut kattotermi erottiselle Bondagelle, Kurille, Hallinnalle, Alistumiselle, Sadismille ja Masokismille, niin ihan vaan siksi. Ei se tarkoita sitä, etteikö olisi olemassa monenlaista muutakin mitä samat ihmiset voivat tehdä, mutta BDSM on koko ajan tarkoittanut eroottista toimintaa edellä kuvatuissa konteksteissa, joten miksi yrittää tehdä siitä jotain muuta? Kerro minulle yksikin hyvä perustelu sille, mihin vedetään raja jos mukaan tulee muitakin kuin seksuaaliseen tai eroottisen toimintaa liittyviä asioita?

Ja siis ihan vielä varmuuden vuoksi, mukana ei ole F kirjainta, mistä fetisistit ovat jo ikuisuuden olleet katkeria, joten muilla fetisseillä on siis ihan omat kattoterminsä... Tämä on muuten myös syy siihen, miksi itse olisin mieluummin nähnyt Baarin nimenä esim KinkyBaari kuin BDSMBaari IMHO.

Jälkimmäistä kysymystäsi en edes ymmärtänyt, tai siiis mitä sillä haet ja mihin viittaat? Siis että miten suhde voi olla ei-konsensuaalinen, jos siinä ollaan vapaaehtoisesti ja tyytyväisenä? Kerro itse, kun minusta nuo ovat aikalailla toisensa poissulkevia... Ellet sitten tarkoita consent non-consent-tyyppistä esim TPE-suhdetta?

-Mr.Inathu

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Domin käytös?
« Vastaus #243 : 23.12.2016, 18:16 »
? Siis että miten suhde voi olla ei-konsensuaalinen, jos siinä ollaan vapaaehtoisesti ja tyytyväisenä? Kerro itse, kun minusta nuo ovat aikalailla toisensa poissulkevia...

Aivan, juurikin näin, tätähän tässä on nyt yritetty vuosikausia tehdä ymmärretyksi.

IKRM

D79Mies

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 724
  • Haista vittu ei ole turvasana.
  • Galleria
Vs: Domin käytös?
« Vastaus #244 : 02.01.2017, 16:56 »
Käytin aamupäivällä tietoisesti provosoivia termejä laatikostossa, mutta entäpä jos kuva olisikin otsikoitu tämän viestin liitteen mukaisesti?

Ja jos korostetaan vielä sitä, ettei yksikään laatikko ole toista arvokkaampi tai parempi, vaan tarkoituksena on yksinkertaisesti hahmottaa sitä, kuinka erilaisia ihmiset ovat keskenään?

Itse tykkäsin siitä taulukosta enemmän, jossa oli numeroita. Se antaa enemmän joustoa, koska nyt voi olla "2,3 Dom" tai "2,5 sub". Ja mikä tulee lokerointiin, niin parhaimmillaan se helpottaa kommunikoinnin konkretisoimisessa. Ainakin itse ehdin jo lounaalla naureskella erään henkilön kanssa desimaaleille eri ympäristöissä. Välimatkasta huolimatta.

Kiitos vaivasta!