Kirjoittaja Aihe: yhteisö vai yksilö?  (Luettu 8200 kertaa)

swan

  • Vieras
yhteisö vai yksilö?
« : 09.12.2011, 23:28 »
vaiko jokin kombinaatio noiden kesken?

Ajoittain tulee mieleen,että lokerointi ja "niin kuin minä/me asiat näemme ja koemme" on pinnalla. Silloin ehkä helposti tulee inttämistä,kateutta ja turhaa panettelua atmosfääreihin.

Itse koen olevani lähimpänä erakkoa,vaikka yhteisöön kuuluminenkin merkkaa aika paljon ja haluaisi enempi tavata ihmisiä ihan vain päänupinkin takia. En kuitenkaan koe,että pitäis olla juuri samanlainen kuin joku toinen on ja arvot sekä toiminta yhteneväistä

Myönnän itsekin tuntevani joskus kateutta/surumielisyyttä/itsesääliä,että kuitenkin tavallaan haahuilee ilman sitä omaa paikkaa ja monet muut jo sen löytäneet,kuka mitenkin ja eri vaiheiden kautta.

Jonkinlaista prosessia yhtäkaikki kuitenkin?

.

KinkyMaster75

Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #1 : 10.12.2011, 00:08 »
Kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän laumaeläimiä ja etsivät sitä omaa laumaansa, josta löytävät paikkansa. Tästä laumahakuisuudesta nousevat yleensä esiin vahvemmin ennakkoluulot ja pelot muita ja erilaisia laumoja kohtaan. Oma lauma koetaan aina parhaimpana ja muiden laumojen onnea, onnistumisia, vahvuutta tms hyvä ominaisuuksia kadehditaan. Lauma vahvistaa myös yksilön omaa identiteettiä muistuttamaan enemmän lauman muita jäseniä, se muovaa ajatuksia ja motiiveja. Laumahakuisuus onkin suurin syy sanontaan: Ihminen on viisas, ihmiset ovat tyhmiä.
En kiellä etteikö vahvaan laumaan kuuluminen olisi minustakin hienoa. Toimiva lauma tukee toisiaan, auttavat toisiaan ja vahvistavat itsetuntoa kun saat heijastella omia ajatuksiasi ja ajatuksiasi nimenomaan samalla tavalla ajatteleviin. Tämä vahvistaa tunnetta, että olet oikeassa ja tiedät paljona sioita.
Tästä ominaisuudesta emme varmasti pääse koskaan eroon. Mutta jonkinlainen kultainen tie voisi olla suotavaa yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden välillä.

Kyyberi

  • Vieras
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #2 : 10.12.2011, 03:46 »
Enimmäkseen olen kuitenkin itseäni varten.

Koo

  • Vieras
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #3 : 10.12.2011, 12:26 »
Oma lauma koetaan aina parhaimpana ja muiden laumojen onnea, onnistumisia, vahvuutta tms hyvä ominaisuuksia kadehditaan. Lauma vahvistaa myös yksilön omaa identiteettiä muistuttamaan enemmän lauman muita jäseniä, se muovaa ajatuksia ja motiiveja. Laumahakuisuus onkin suurin syy sanontaan: Ihminen on viisas, ihmiset ovat tyhmiä.
En kiellä etteikö vahvaan laumaan kuuluminen olisi minustakin hienoa. Toimiva lauma tukee toisiaan, auttavat toisiaan ja vahvistavat itsetuntoa kun saat heijastella omia ajatuksiasi ja ajatuksiasi nimenomaan samalla tavalla ajatteleviin. Tämä vahvistaa tunnetta, että olet oikeassa ja tiedät paljona sioita.

(pikkuisen lyhennelty lainausta)

Joku sanoi jossain muussa ketjussa, että lokerointi ja kategorisointi luo laatikkoja joissa samankaltaiset viihtyvät, jossa koetaan olo turvalliseksi ja pidetään "omien" puolta... Tjsp.

En ole yhtään samaa mieltä kummankaan kanssa, en tunne tarvetta tätä foorumia lukuunottamatta olla mitenkään osa Suomen kinky-yhteisöä. Enkä mitään muutakaan yhteisöä työyhteisöä lukuunottamatta ja siihenkin kuuluminen on vain käytännön (=raha) sanelema pakko.

Miksi ihmiset tarvitsevat muita ihmisiä niin paljon?

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #4 : 10.12.2011, 12:28 »
Enenevässä määrin painopiste on siirtymässä yksilölliseen suuntaan, tai ainakin pienempiin yhteisöihin.

swan

  • Vieras
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #5 : 10.12.2011, 12:39 »
Miksi ihmiset tarvitsevat muita ihmisiä niin paljon?
No rahan takia just? :D

Kaikki eivät viihdy yksin,ainakaan jatkuvasti. Itseensä käpertyminen voi olla jopa tuhoavaa.

On rikkaus jakaa asioita ihmisen/ihmisten kanssa,joiden kanssa "homma toimii".
Se ei ole itsestäänselvää.

KinkyMaster75

Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #6 : 10.12.2011, 16:14 »


Joku sanoi jossain muussa ketjussa, että lokerointi ja kategorisointi luo laatikkoja joissa samankaltaiset viihtyvät, jossa koetaan olo turvalliseksi ja pidetään "omien" puolta... Tjsp.

En ole yhtään samaa mieltä kummankaan kanssa, en tunne tarvetta tätä foorumia lukuunottamatta olla mitenkään osa Suomen kinky-yhteisöä. Enkä mitään muutakaan yhteisöä työyhteisöä lukuunottamatta ja siihenkin kuuluminen on vain käytännön (=raha) sanelema pakko.

Miksi ihmiset tarvitsevat muita ihmisiä niin paljon?

Oletko kenties osa jotain muuta yhteisöä? Aina on olemassa oman tiensä kulkijoita, ihmisiä jotka eivät halua kuulua laumoihin. Poikkeukset ovat vahvistamassa sääntöjä. Et kuitenkaan voi ajatella niin, että jos sinä et koe tarvetta kuulua yhteisöön tai laumaan niin loput reilut viisi miljoonaa ihmistä tuntevat samoin. Ihmisen tarve kuulua johonkin on kuitenkin ihan tieteellisesti tutkittua ja todistettua. Eikä tuohon edes tarvita sen suurempia tutkimuksia, riittää kuin vain vilkaisee ympärilleen mitä maailmassa tapahtuu. Voidaan aloittaa vaikka valtioista, uskonnoista tai poliittisista ryhmistä.

Ihmiset tarvitsevat muita, koska ihmiset eivät halua pääsääntöisesti olla yksin.

Koo

  • Vieras
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #7 : 10.12.2011, 16:25 »
Hyvä KinkyMaster, en ole evankelista eli en julista mitään sellaista oppia jonka mukaan kaikkien pitäisi olla samanlaisia kuin minä. En ajattele, odota enkä oleta viiden miljoonan muun olevan kaltaisiani. Enkä halveksi, arvostele tai mollaa niitä jotka haluavat olla osa jotain isompaa kokonaisuutta. Olen utelias!

Kerroin vain oman mielipiteeni ja esitin kysymyksen mielipiteeni loppuun, koska minulle on aina ollut hämärän peitossa miksi ihmiset niin kovasti haluavat laumoittua. Olen tietoinen tehdyistä tutkimuksista; kaipasinkin vain jonkinlaista kurkistusta jonkun laumassa tyytyväisen sieluun. Että miksi ihminen niin kovasti haluaa kuulua johonkin, miksi toisten ihmisten mielipiteet ulkonäöstä, tekemisistä, ajatuksista, sanomisista yms ovat niin tärkeitä? Miksei naiset ravintolassa halua mennä yksin edes vessaan?

KinkyMaster75

Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #8 : 10.12.2011, 16:32 »
Parahin iso k. En minä väittänytkään sinun olevan mitään. Tarkoitin vain sitä, että yleisesti ihmisiä koskevan väittämän kumoaminen on kovin ohkaista jos perustena on vain omat tuntemukset. Tämä taas ei tarkoita, että ne tuntemukset olisivat vääriä, outoja, omituisia, vähempiarvoisia tai mitään muutakaan negatiivista. Itse tarkoitan laumaan hakeutumisella noin pääsääntöisesti ihmisiä, enemmistöjä ja valtaosaa.

Ja edelleen kysymykseesi: Koska ihminen ei pääsääntöisesti halua olla yksin. Kirjoitan nyt yleistämällä, en jokaista mahdollista yksilöä koskinen joka maan päältä löytyy.

I-me

  • Vieras
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #9 : 10.12.2011, 17:16 »
Kinkyn tutkimusmatkani alkutaipaleella kaipasin jotain yhteisöllisyyttä sillä olettamuksella että kaikki subit/orjat/nartut ovat samanlaisia, näkevät asiat samoin, kokevat samoin. Ja vastaavasti että kaikki Masterit/Dommet ovat toistensa kaltaisia. Mielikuvani oli hyvin mustavalkoinen.

Nyt kun olen ymmärtänyt jokaisen olevan yksilö, jokaisen näkevän asian omalla tavallaan roolistaan riippumatta (no toki joitakin vastaavuuksia ja heijastuksia löytyy, alistuvat muistuttavat toisiaan enemmän kuin dominoivia jne) olen ymmärtänyt olevani yksilö, kuten jokainen on. Niinpä tarpeeni yhteisöllisyyden suuntaan on kadonnut lähes kokonaan. Julkituon mielipiteitäni, koska nautin huomiosta. Tarvitsen tätä kanavaa korkeintaan tarpeideni tyydyttämiseen silloin kun tämä toimii väylänä löytää sopiva ihminen. En muilta osin lue kuuluvani mihinkään yhteisöön.

Kinky mielenlaatu ei tee minusta yhtään yhteisöllisempää muiden kinkyjen kanssa kuin naiseuteni tekee minusta yhteisöllitä naisjärjestöjen kanssa.

Olen siis yksilö ja ehkä enemmän ja enemmän erakoituva sellainen.

isabella

Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #10 : 11.12.2011, 12:40 »
Molemmat. Olen yksilö, joka viihtyy yhteisössä. Eivätköhän aika monet yhteisöihmiset ole myös yksilöitä eivätkä mitään harmaata massaa. Minä kuulun useisiin yhteisöhin, pervopiirit ovat vain yksi, joskin jatkuvasti tärkeämpi :love:

Guide-Master

  • Vieras
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #11 : 11.12.2011, 13:54 »
Yhteisöllinen, mutta aina siinä ulkopuolisen tarkkailijan roolissa oleva.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #12 : 12.12.2011, 07:02 »
Tuntuu että tuo yhteisön perustaminen olisi joku juttu,elikkä kun perustaa "salaseuran" niin muut sit kateellisia kun ei pääse mukaan.

juttua voi höystää täällä vaihdetaan kokemuksia/tietoja tms fraasilla,jäseneksi pääsee VAIN minun suosituksella.

mahtavat subit järjestö kokontuu ensivuonna salaisessa paikassa salaiseen aikaan,tiedot saa kun toimittaa

hakemuksen suosituksineen. ;D

telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #13 : 12.12.2011, 20:35 »
Yksilö, osittain jopa voisi erakoksikin kutsua...Mutta toisaalta yhteisöllinen, vaikkakin nykyään erittäin kranttu seuran suhteen. Elämä on ihan liian lyhyt tuhlattavaksi kanssakäymiseen ihmisten kanssa, joihin ei voi luottaa kuin kirveen silmään ;D

-katy-

  • Vieras
Vs: yhteisö vai yksilö?
« Vastaus #14 : 12.03.2013, 20:42 »
(Ohhoh, osasin vähän käyttää hakua..)

Mielessä pyörinyt vaihteeksi yksinäisyys, erilaisuus, ulkopuolisuus ja se suuri mysteeri, että miksi on muitakin, jotka kokevat joka paikassa, kuten vaikkapa kinky-yhteisössä ulkopuolisuutta ja outoutta.

Puuttuneeko toisilta jotain sellaista, mikä mahdollistaa ns. tavallisen liittymisen ryhmään, porukkaan, joukkoon tai edes yhteen ihmiseen.
Puhuuko toiset niin "ufo", että ymmärtäminen on vain mahdotonta..