Kirjoittaja Aihe: Alistuminen subina vs Pikkuistelu  (Luettu 14907 kertaa)

Melissax

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 254
  • Pirteä durasel pupu <3
  • Galleria
Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« : 25.02.2019, 11:59 »
Kävin mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta eilen. Omasta mielestä pikkuistelu eroaa täysin sub/master touhuista. Vaikkakin samoja piirteitä on paljon. Vai eroaako?

Mitä mieltä muut on aiheesta?

Itse en siis koe että pikkuistelu on oma juttu mutta hämmensi että joillekin menee samaan kategoriaan melkeen kuin subina oleminen. :o

Baal

  • Porttikiellossa
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 38
  • Filosofi, seksologi, queer, dom, panda daddy
  • Galleria
    • Seksualistin päiväkirja
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #1 : 25.02.2019, 12:22 »
D/S eli domination/submission viittaa aina valtadynamiikkaan. Pikkuisena olemisessa ei ole välttämättä mitään valtadynamiikkaa mukana, koska kyse on ikään tai ikätyypilliseen käyttäytymiseen liittyvästä roolileikistä (ageplay). Siinä voi olla mukana d/s-dynamiikkaa eri tasoilla, jos kyse on hoivasuhteesta tai ddlg-leikistä, jossa perusasetelmaan liittyy valtasuhde.

Summa summarum, pikkuistelu on eri asia kuin d/s, mutta usein sisältää valtasuhteita, vaikkei niin välttämättä tarvitse olla.

Pinku

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 539
  • Babygirl
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #2 : 25.02.2019, 12:53 »
Vissii kai se on ihan jokaisesta ittestään kiinni, mutta jos jätetään nämä subjektiiviset kokemukset ja jokaisen oma identiteetti poies, niin yllä oleva kommentti kertoo minun mielestä aika hyvin ja tiivistetysti mitä eroa näillä on.  ^-^

Raduni

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 324
  • isi tässä moi
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #3 : 25.02.2019, 13:09 »
D/S eli domination/submission viittaa aina valtadynamiikkaan. Pikkuisena olemisessa ei ole välttämättä mitään valtadynamiikkaa mukana, koska kyse on ikään tai ikätyypilliseen käyttäytymiseen liittyvästä roolileikistä (ageplay).

Tälläkin foorumilla muuten näkee aika paljon ihmisiä, jotka kutsuvat itseään pikkuisiksi mutta painottavat ettei siihen liity ageplayta. En ole koskaan ymmärtänyt mitä he sillä tarkoittavat, mutta en oikein ole jaksanut vaivautua kysymäänkään.

hiitamus

  • Vieras
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #4 : 25.02.2019, 13:49 »
D/S eli domination/submission viittaa aina valtadynamiikkaan. Pikkuisena olemisessa ei ole välttämättä mitään valtadynamiikkaa mukana, koska kyse on ikään tai ikätyypilliseen käyttäytymiseen liittyvästä roolileikistä (ageplay).

Tälläkin foorumilla muuten näkee aika paljon ihmisiä, jotka kutsuvat itseään pikkuisiksi mutta painottavat ettei siihen liity ageplayta. En ole koskaan ymmärtänyt mitä he sillä tarkoittavat, mutta en oikein ole jaksanut vaivautua kysymäänkään.

Mä pohdin, että onko siinä tarkoitettu jotain kumppanin fyysistä ikäeroa tjsp, että vain se oikeasti äiskän ikäisen kanssa leikkiminen on ageplayta?   Ois kiva jos ois yhdenmukaiset määritelmät, joihin viitata.

Lmr01

Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #5 : 25.02.2019, 14:24 »
Mä pohdin, että onko siinä tarkoitettu jotain kumppanin fyysistä ikäeroa tjsp, että vain se oikeasti äiskän ikäisen kanssa leikkiminen on ageplayta?   Ois kiva jos ois yhdenmukaiset määritelmät, joihin viitata.
Toisaalta voi olla että monen käsitys ageplaystä rajoittuu vaippoihin ja tutteihin.

Sosumi

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 657
  • Hurt me please
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #6 : 25.02.2019, 14:32 »
Mulle taas pikkuisuus meinaa omana itsenä (kisuna!) olemista, hyväntahtoista hupsuttelua, piänistä asioista riemastumista. Se ei varsinaisesti ole edes rooli, kuten ei mun alistuva puolikaan. Voin miälestäni toteuttaa näitä asioita ihan 29-vuotiaanakin.

Yhteiset linjaukset on toki jees, mut lopulta itsemäärittelyoikeus on (musta) tärkeintä.

Alistuminen ja pikkuisuus on ainakin mulle eri asioita, joskaan eivät sulje toisiaan pois. Voin pikkuistella luontevasti melkein missä tahansa seurassa, mut alistun vaan hyvin harvoille ja valituille.

Melissax

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 254
  • Pirteä durasel pupu <3
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #7 : 25.02.2019, 14:42 »
Mulle taas pikkuisuus meinaa omana itsenä (kisuna!) olemista, hyväntahtoista hupsuttelua, piänistä asioista riemastumista. Se ei varsinaisesti ole edes rooli, kuten ei mun alistuva puolikaan. Voin miälestäni toteuttaa näitä asioita ihan 29-vuotiaanakin.

Yhteiset linjaukset on toki jees, mut lopulta itsemäärittelyoikeus on (musta) tärkeintä.

Alistuminen ja pikkuisuus on ainakin mulle eri asioita, joskaan eivät sulje toisiaan pois. Voin pikkuistella luontevasti melkein missä tahansa seurassa, mut alistun vaan hyvin harvoille ja valituille.



Olipa hyvin sanottu! Kiitos vastauksesta.

Raduni

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 324
  • isi tässä moi
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #8 : 25.02.2019, 15:12 »
Mä pohdin, että onko siinä tarkoitettu jotain kumppanin fyysistä ikäeroa tjsp, että vain se oikeasti äiskän ikäisen kanssa leikkiminen on ageplayta?   Ois kiva jos ois yhdenmukaiset määritelmät, joihin viitata.
Toisaalta voi olla että monen käsitys ageplaystä rajoittuu vaippoihin ja tutteihin.

Voi se sitten olla että rajoittuu, vaikka itse en yhteenkään tällaiseen henkilöön olekaan törmännyt. Mikä pointtisi sitten on? Se että vaipat ja tutit ovat jotenkin noloja ja niistä ei saisi tykätä? Että sellaisesta kansanosasta pitää sanoutua äänekkäästi irti?

Piilukko

  • Vieras
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #9 : 25.02.2019, 17:13 »
Mä enemmänkin olen ymmärtänyt, että osa erottaa ageplayn ja itsensä siksi, että kokee toteuttavansa omaa itseään pikkuistellessa, ja ajattelee, että se ei silloin ole ageplaytä, tai ei halua sitä agepläynä pitää. Kun leikkivät siinä itseään, eivätkä siis leiki mitään. Jos taas leikkisi jonkin ikäistä (vauvasta vanhukseen) se olisi ageplaytä. Kuten sairaanhoitajan leikkiminen ilman minkäälaista sairaanhoitajaideantiteettiä ja hoitsuplay, mutta jos sulla on sairaanhoitajaidentiteetti, ehkä se ei sitten ole, jos yrittää vertailla. Veikkaan, että yksi syy ageplayn ajatuksen kartteljun on myös se, ettei tarvitse sietää pedofiliahuutelua.

Baal

  • Porttikiellossa
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 38
  • Filosofi, seksologi, queer, dom, panda daddy
  • Galleria
    • Seksualistin päiväkirja
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #10 : 25.02.2019, 17:29 »
Kenenkään ei tietenkään tarvitse puhua ”ageplaysta”, jos käsite ahdistaa. Jenkkien pedofiilipaniikki on osin johtanut siihen, että kansainvälisessä pervoskenessä jotkut haluavat vältellä kyseistä sanaa kuin ruttoa.

Määritelmien puolesta ageplay tarkoittaa roolileikkiä, jossa jollakin tavalla eläydytään, esitetään tai uppoudutaan ikärooliin, joka eroaa omasta sosiaalisesta ikäroolista. Yleisimmässä muodossaan aikuinen käyttäytyy tavalla, joka on tyypillistä lapsille, varhaisteineille tai teineille. Myös omasta iästä eroavaa setäilyä tai täteilyä ym. esiintyy jossakin määrin.

Pikkuilu ja sen eri muodot ovat siis väistämättä ikäleikkien alakategoria. Hupsuttelua ja sylissä olemista ym. voi tietysti tehdä ilman ikäroolileikkiä, mutta sitä ei kannata kutsua pikkuiluksi, jos ei halua olla mitenkään tekemisissä ikäleikkien yläotsikon kanssa.

Joutsen

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 55
  • I aim to please
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #11 : 25.02.2019, 19:24 »
Mä olen Daddyni subi, sekä little girl/princess/whatever. Ihan hienosti multa onnistuu molempien "roolien" toteuttaminen meidän suhteessa. Tasapainottelu alistamisen ja passaamisen välillä sujuu Daddyltä luonnollisesti ilman mitään sen suurempaa eforttia :love:

lutkaprinsessa

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 122
  • ♡ baby pink baby ♡
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #12 : 25.02.2019, 19:39 »
Sitten on vielä age regression, joka eroaa age playsta, mutta myös taantujat (age regressors) ovat pikkuisia (little). Itselläni tuli ekana mieleen että sellainen pikkuinen joka ei ole age player on age regressor. Pikkuisuus on henkilökohtainen asia ja kokemus, jokainen saa itse sen määrittää. Kannattaa siis aina hämmentyessään kysyä kohteliaasti, miten toinen määrittelee itsensä.

Age play on sitä, että leikkii että on lapsen mieli. Regressio on sitä, että taantuu lapsen mieleen. Itse olen sekä player että regressor, usein minulla age play johtaa regressioon. Multa voi kysyä aiheesta ja vastailen parhaani mukaan.

Itselleni subina oleminen ja pikkuisena oleminen eroaa kyllä paljon. Silloin kun olin pelkästään sub, en saanut iltasatuja, tutteja, pusuja otsalle monta kertaa päivässä, muovailuvahaleikkejä enkä osannut näistä myöskään nauttia silloin.  Isin kanssa kun harrastetaan seksiä olen aina sub ja little samaan aikaan, joten siltä osin en osaa analysoida asiaa.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2019, 20:29 kirjoittanut lutkaprinsessa »

Sosumi

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 657
  • Hurt me please
  • Galleria
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #13 : 25.02.2019, 19:44 »
No jopas, enpä olis heti uskonu, et pikkuistelu olis se just se juttu, jonka rajat joku yksittäinen henkilö voi määritellä näin. Pikkuistele oikein, tai älä kutsu touhua pikkuisteluks, vai?

Vaikka mun käytös eroaisi "yleisesti hyväksystä aikuisten käytösnormista", mä koen että mä voin silti tehdä sitä omana itsenäni, ilman että kyseesså on ageplayta. Ja ei, mua ei pelota vaipat eikä tutit, tai pedofiliasyytökset - mä en vaan yksinkertasesti koe, että mun tarvii alkaa leikkimään yhtään mitään mä mä en koe olevani, tai asettamaan touhulleni mitään labeleita, vaikka mun käytös sattuskin hetkellisesti erottumaan sit siitä, miten aikuisten noin yleisesti odotetaan käyttytyvän.

Ja aion ihan jatkossakin pistää touhun pikkuistelun piikkiin, ihan koska musta itsestäni tuntuu oikealta ja luontevalta se - vaikka se oliski jonku toisen miälestä väärin pikkusteltu. Tai sit vaan vastaan olevani iätön kisu.

Ps: prll.

Punapää

  • Vieras
Vs: Alistuminen subina vs Pikkuistelu
« Vastaus #14 : 25.02.2019, 19:57 »
En tiedä oikeaa terminologiaa, enkä siitä ole kovin edes kiinnostunut. Voin siis kertoa vain miten omalla kohdallani näen asian. Omistajani on Dom, ei missään nimessä Daddy. Mä oon sub, Lelu ja pupu, välillä kiusataan nimellä little. En kavahda sanaa pikkuinen, sillä olenhan kuitenkin Omistajaani 20kg kevyempi. Se on mulle hellittely nimi, joka ei viittaa ikääni (oon Omistaajani vanhempi). Tykkään lässyttää, mutta en vain Omistajani seurassa vaan myös esim. parhaitten kavereitten. Välillä hävettää kun lässytys puskee pintaan huomaamatta. :D Yksi exä tais sanoo et "puhu kuin aikuinen!". Noh se siitä suhteesta :D

Eletään jonkun sortin 24/7 -suhteessa. Olen aina sub, alempi, käskettävä ja omistettu. En kuitenkaan ole varsinaisesti pikkuinen, mutta innostun herkästi ja tykkään hupsutella. Välillä iskee lässynlää lällättely -hetki, mutta en koe esittäväni ikäistäni nuorempaa, vaan enemmänkin tuon esiin sen hetkistä 28-vuotiaan mielentilaa (esim. hyvin innostunut tai väsynyt). En pitäisi tuteista yms., enkä jaksa leikkiä lasten leikkejä. En tykkää pinkkiröyhelöistä, tai pukeudu lapsen vaatteisiin. Tykkään kyllä lasten elokuvista, esim. Disney, mutta teletappeja en jaksaisi katsoa.

Jokainen voi vetää sit oman johtopäätöksensä oman terminologian mukaansa, mut mun mielestä oon vaan mä  ;)