Kirjoittaja Aihe: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi  (Luettu 10032 kertaa)

RuoskaMikko

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #30 : 15.03.2020, 15:05 »
+1 Perseily tosin kuuluu lasten hiekkalaatikon lisäksi olennaisena osana hedonistiseen elämäntapaan ja minä-pohjaiseen ajatteluun. Kaikelle löytyy aina oikeutus koska joku on joskus jossain kuitenkin tehnyt jotain joten minäkin voin.

Perseily ei todellakaan kuulu olennaisena osana hedonistiseen elämäntapaan. Perseily kuuluu olennaisena osana perseilevään elämäntapaan. Näitä kahta ei kannata sotkea keskenään.  C:-)

Joillekin kuuluu joillekin ei, turha siitä on vääntää. Mutta seurausten riski itselle ja muille kuuluu väistämättä perseilyyn. Se on jokaisen oma asia kuinka paljon käytännössä eikä vain sanoissa välittää, mutta mulle tuollainen valikoiva arvostus missä oma perse ajaa muiden edelle törkeästi on aika iso turn-off, enkä tämän ketjun kommenteista päätellen ole ainoa. Koska elän mielummin siinä maailmassa missä uhrataan vähän toisten puolesta kuin että kustaan toisten muroihin heti kun hätä vähänkin iskee.

Tuli

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #31 : 15.03.2020, 19:35 »
+1 Perseily tosin kuuluu lasten hiekkalaatikon lisäksi olennaisena osana hedonistiseen elämäntapaan ja minä-pohjaiseen ajatteluun. Kaikelle löytyy aina oikeutus koska joku on joskus jossain kuitenkin tehnyt jotain joten minäkin voin.

Perseily ei todellakaan kuulu olennaisena osana hedonistiseen elämäntapaan. Perseily kuuluu olennaisena osana perseilevään elämäntapaan. Näitä kahta ei kannata sotkea keskenään.  C:-)

Joillekin kuuluu joillekin ei, turha siitä on vääntää. Mutta seurausten riski itselle ja muille kuuluu väistämättä perseilyyn. Se on jokaisen oma asia kuinka paljon käytännössä eikä vain sanoissa välittää, mutta mulle tuollainen valikoiva arvostus missä oma perse ajaa muiden edelle törkeästi on aika iso turn-off, enkä tämän ketjun kommenteista päätellen ole ainoa. Koska elän mielummin siinä maailmassa missä uhrataan vähän toisten puolesta kuin että kustaan toisten muroihin heti kun hätä vähänkin iskee.

Totta kai löytyy ihmisiä, jotka ovat sekä perseilijöitä että hedonisteja. Perseily ei silti ole osa hedonismia.

Ihan samalla tavalla on ihmisiä, jotka ovat kinkyjä ja heppaihmisiä. Tämä ei tarkoita että heppailu olisi osa kinkyyttä.

Toisten muroille kuseminen on syvältä. Älkää tehkö sitä. (ps. sä kuset itse tuossa eettisten hedonistien muroille, kun väität niitä perseilijöiksi eli kannattaa katsoa myös omaan napaan.)

RuoskaMikko

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #32 : 16.03.2020, 02:23 »
En kyllä nää väittäneeni niin, mutta ei ole eka kerta kun joku on mun kanssa eri mieltä siitä mitä sanoin. Voitko avata vähän?

Tuli

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #33 : 16.03.2020, 06:57 »
En kyllä nää väittäneeni niin, mutta ei ole eka kerta kun joku on mun kanssa eri mieltä siitä mitä sanoin. Voitko avata vähän?

Tässähän sinä sanoit noin: "Perseily tosin kuuluu lasten hiekkalaatikon lisäksi olennaisena osana hedonistiseen elämäntapaan ja minä-pohjaiseen ajatteluun".

GraylingDainty

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #34 : 16.03.2020, 09:33 »
Tämä kestää muutaman kuukauden, ei koko vuotta tai vuosikymmentä.

Toisaalta, mitä enemmän tätä jarrutetaan, sitä kauemmin kestää. Virusepidemioilla on tietty elinkaarensa ja ne loppuvat, kun riittävä määrä ihmisiä on saanut jonkinlaisen immuniteetin, eli sairastanut taudin. Laajalla karanteenilla jaetaan vaan tuo sairastus pidemmälle jaksolle, terveydenhuolto haluaa helpottaa taakkaansa. Itse enemmänkin odotan saavani tartunnan, että tulee tämäkin flunssa sairastettua.

Ninth

Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #35 : 16.03.2020, 09:59 »
Tämä kestää muutaman kuukauden, ei koko vuotta tai vuosikymmentä.
Toisaalta, mitä enemmän tätä jarrutetaan, sitä kauemmin kestää. Virusepidemioilla on tietty elinkaarensa ja ne loppuvat, kun riittävä määrä ihmisiä on saanut jonkinlaisen immuniteetin, eli sairastanut taudin. Laajalla karanteenilla jaetaan vaan tuo sairastus pidemmälle jaksolle, terveydenhuolto haluaa helpottaa taakkaansa. Itse enemmänkin odotan saavani tartunnan, että tulee tämäkin flunssa sairastettua.
Niin no sitä tällä eristäytymisellä just yritetään, jakaa piikkiä pidemmälle ajalle, jotta terveydenhuollolla riittäisi resursseja pitää huolta vakavista tapauksista. Eikä tutkimustiedon lisääntyminenkään haitaksi liene. On tapauksia, joissa koronan jo selättänyt on sairastunut muutaman päivän päästä uudelleen, joten ei voida pitää itsestäänselvyytenä, että tähän kehittyisi immuniteetti samalla tavalla kuin moneen muuhun virukseen.

GraylingDainty

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #36 : 16.03.2020, 10:58 »
Eihän tosiaan mihinkään 100% immuniteettiä tule. Ei meillä olisi kausiflunssaakaan, jos näin olisi. Viruksetkin muuntautuvat. Tämä SARS-CoV-2 on kuitenkin vain uusi variantti tuosta vuoden 2003 viruksesta, joka mellasti Aasiassa. Tämän vuoksi onkin epäilty, että se olisi syy miksi virus kurittaa Eurooppaa rajummin kuin Aasiaa. 

Voi hyvin olla, että pitkällisillä karanteeneilla ja hidasteluilla, ollaan jossain kohtaa tilanteessa, missä meillä on useampia erilaisia koronaviruksia kansan keskuudessa. Itse ainakin haluaisin parantaa immuniteettiani, vielä kun olen jotenkin hyvässä kunnossa sairastamaan.

salix_alba

Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #37 : 16.03.2020, 11:10 »
Tämä kestää muutaman kuukauden, ei koko vuotta tai vuosikymmentä.

Toisaalta, mitä enemmän tätä jarrutetaan, sitä kauemmin kestää. Virusepidemioilla on tietty elinkaarensa ja ne loppuvat, kun riittävä määrä ihmisiä on saanut jonkinlaisen immuniteetin, eli sairastanut taudin. Laajalla karanteenilla jaetaan vaan tuo sairastus pidemmälle jaksolle, terveydenhuolto haluaa helpottaa taakkaansa. Itse enemmänkin odotan saavani tartunnan, että tulee tämäkin flunssa sairastettua.
Ei ole kamalan hienoa olla tehohoidon tarpeessa hetkellä, jolla liian moni muukin tarvitsee sitä. Mitä luulet tapahtuvan siinä tilanteessa? Siksi tätä tulee jarruttaa, jotta kaikki saisivat tarvitsemansa hoidon. Toki joillain tauti on varsin lievä, mutta ei sitä etukäteen voi ennustaa, ja vaikka itse uskoisi selviävänsä vähällä, niin todella monet eivät tule selviämään.

Terveydenhuollon ihmiset muuten ovat myös ihmisiä aivan kuten me muutkin (ja tälläkin foorumilla heitä on varmasti, kiitos teille!). Heillä on rajattu kestokyky mitä tulee työvuorojen pituuteen, kuormittavuuteen jne. Terveydenhuollon työntekijät ottavat itse melkoisen tartuntariskin auttaessaan muita ja ansaitsevat mahdollisimman kestettävät työolosuhteet tilanteessa, joka voi mennä todella pahaksi, jos nyt vaikka Italiaa katsotaan. Kestettävää ei ole se, että kansa menee tarkoituksella tartuttamaan itseensä koronan, jotta tauti olisi sitten kerralla sairastettu.

GraylingDainty

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #38 : 16.03.2020, 12:24 »
Ihminen kuolee lopulta aina johonkin, se on vääjäämätön tosiasia. Toiset kuolevat ennemmin ja toiset myöhemmin, jos sitä jää odottelemaan, niin tylsäksi menee. Mielestäni on varsin osuvasti todettu joltakin, en nyt muista lähdettä, että pelko ei estä kuolemaa, pelko estää elämän.

Nyt voidaan sitten tietysti filosofisesti pohtia, että paljonko jonkun tehohoidon tarve on suurempi, kun minun tarve elää vapaasti. Tehohoitoakin on kuitenkin melko hyvin tarjolla sitä oikeasti tarvitseville. Molemmilla on tarpeensa ja ne pitäisi sovittaa yhteen. Terveydenhuollon ihmiset ovat ihmisiä ja hatunnosto heidän työpanoksestaan, mutta ei maailman sairastaminen ole heidän omallatunnollaan. He tekevät sen määrän työtä, mitä jaksavat tai haluavat ja elävät omaa elämäänsä loput ajasta. He ottavat oman riskinsä, kuten ottaa monen muunkin ammatin edustaja. On yhteiskunnan tehtävä taata ne työolosuhteet, mutta yhteiskunnan tulee myös pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Italian tilanne nyt on oma lukunsa ja sen ymmärtää jokainen joka on edes hetken asunut Italiassa.

Mikäli lasketaan asioita rahassa, kuten nykypäivänä on surullisesti tapana tehdä. Sillä parilla-kolmella miljardilla, mikä menee tähän Suomen pysäyttämiseen, tehtäisiin jo jokusia tehohoitopaikkoja niille ihmisille, jotka kuitenkin vääjäämättä tulevat sairastumaan tähän virustautiin tai sen muunnokseen tulevaisuudessa.

Ja ei, tästä minun mielipiteestä ei tarvitse pitää, mutta se on minun.

salix_alba

Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #39 : 16.03.2020, 13:08 »
Nyt voidaan sitten tietysti filosofisesti pohtia, että paljonko jonkun tehohoidon tarve on suurempi, kun minun tarve elää vapaasti.
Oikeutesi viettää muutaman kuukauden ajan vapaa-aikaasi ihan miten huvittaa on tärkeämpi kuin jonkun muun oikeus elämään? Ok, selvä. Oletko muuten pohtinut vaihtoehtoa, että saattaisit olla itse se, joka kaipaa tehohoitoa ruuhkautuneessa tilanteessa? Esimerkiksi joku nuorempi voi hyvin kiilata edellesi, jos joudutaan tilanteeseen, jossa on arvioitava ketä hoidetaan ja ketä ei. Mutta toki me kaikki kuolemme joskus johonkin, joten nyt on turha yrittää hillitä pandemiaa..?

Siitä, että pelko estää elämästä: Ei minua oikeastaan pelota. Rajoitan ihan vapaaehtoisesti liikkumistani juuri nyt, ilman että siihen liittyy pelkoa siitä, että henkilökohtaisesti kävisi huonosti. En oikeastaan osaa pelätä edes läheisteni puolesta tässä vaiheessa. Kunhan vaan teen kuten on järkevää tässä kohtaa, jos haluan että yhteiskunta ottaa mahdollisimman vähän osumaa.

faerie

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 90
  • Kokeilunhaluinen sensualisti.
  • Galleria
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #40 : 16.03.2020, 13:18 »

Lainaus
Tehohoitoakin on kuitenkin melko hyvin tarjolla sitä oikeasti tarvitseville.

Tehohoitopaikkoja on muutamia satoja. Hengityskoneita vielä vähemmän. Jollei tartuntakäyrä loivene, niin niitä ei riitä kaikille. Näitä ei myöskään pysty taikomaan nopeasti.

Viranomaiset ja terveydenhoidon johtajat ovat jo tuoneet esille, että joudumme tod näk tilanteeseen, jossa terveydenhoidossa joudutaan päättämään ketä jätetään henkiin ja keille ei riit' paikkoja ja laitteita. Tästäkin on kysymys.

Ninth

Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #41 : 16.03.2020, 13:28 »
Siitä, että pelko estää elämästä: Ei minua oikeastaan pelota. Rajoitan ihan vapaaehtoisesti liikkumistani juuri nyt, ilman että siihen liittyy pelkoa siitä, että henkilökohtaisesti kävisi huonosti. En oikeastaan osaa pelätä edes läheisteni puolesta tässä vaiheessa. Kunhan vaan teen kuten on järkevää tässä kohtaa, jos haluan että yhteiskunta ottaa mahdollisimman vähän osumaa.

Sama. Ei tässä mistään helvetin terrorismista ole kysymys, vaan viruksesta. Ei se ole pelolle tai virukselle tai vastapuolen argumenteille häviämistä, että käyttäytyy pari kuukautta niin kuin oman navan ulkopuolellakin olisi elämää.

Terveydenhuollossa on myös tuotu esiin, että vaikka hengityskoneita riittäisi, henkilökuntaa ei välttämättä riitä, jos epidemian huippu on jyrkkä. Eli rajoittamalla omia menoja yritän turvata niiden ihmisten terveyden, joiden on työnsä puolesta ihan pakko pörrätä ihmisten ilmoilla, ja sitä kautta riskiryhmässä olevien terveyden.

Kahlittu

  • Vieras
Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #42 : 16.03.2020, 13:41 »

Rufus

Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #43 : 16.03.2020, 15:19 »
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006441310.html?ref=rss

Nuorten aikuisten osuus vakavasti sairaista koronapotilaista nousussa Euroopassa, Hollannissa teho-osaston potilaista yli puolet alle 50-vuotiaita

JuoMaitoaPerkele

Vs: Ehdotus miittikäytäntöjen poikkeustilaksi
« Vastaus #44 : 16.03.2020, 16:38 »
Voihan miittailua kasvotusten netissäkin tehdä. On google hangoutsia, slackia jne..