Kirjoittaja Aihe: Hengellisyyden jälkeen; vai seksuaalisuuden kautta uudenlaiseen henkisyyteen?!  (Luettu 5750 kertaa)

Kouluttaja

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 358
  • Etsitään nuoria narttuja koulutettavaksi
  • Galleria
Joo vaara tai sen tunne pakottaa olee läsnä.
Samaa mieltä.
Ja ohan se ihan tosi kivaa kans ku frendi huutaa "Jos nyt tiput ni kuolet"  ;D
Liian pitkä aika siitä ku ollu kiipee. No paikat alkaa olee siinä kunnossa et pitää taas alkaa käymään.

Mä en oo siis paljoo soolonnu menee ite. En todellakaan mikää RockStar tms. Mut sen verran et saan kiinni tosta mitä sanot oman kokemuksen kautta.

Samasta syystä tykkään aseilla ampumisesta, läsnäoloa ja muun unohtamista siinä hetkessä. Budo sama juttu.
Puutarhanhoito :love: Yks tehokkaimista ja helpoimmista tavoista itelle.
Lähes kaikkee pystyy tekee meditatiivisesti mun mielestä, noi vaan helppoja ku se läsnäolo tulee lähes itestään ja mieli keskittyy yhteen juttuun.

Itelle seksi on parhaimmillaan sellanen kokemus et nään värejä tms. Ei tapahdu aina, eikä kaikkien kanssa.
Pitäs varmaan raahaa itteni johonki tantrakurssille. Pitääkin kysyy jooga opelta suosituksia et minne meen.
Suosituksia otetaan vastaan mielellään myös täältä.

Pirre89

Mielenkiintoinen avaus! Olen kasvanut vapaiden suuntien piirissä. TRO-liike ja seksuaalisuuden tukahduttaminen / kieltäminen oli arkipäivää, joskin itse en siinä onnistunut silloinkaan. Kinkyinta oli menettää neitsyytensä herätysliikkeen kesäjuhlilla, siinä oli jotain todella väärää ja kiellettyä ja samalla jotain niin kiihottavaa. Edelleenkin osa kiihoittavimmista fantasioistani liittyy tähän.

Myöhemmin ex-uskovaisten kanssa seksistä on puhuttu ja puhutaan paljonkin. Koen kyllä seksin hyvin hengellisenä - haen aina sitä jotain yhteyttä hetkeksi toiseen ihmiseen ja koen penetraation tietyllä tapaa hengellisenä. Gnostilaisuudesta ja kabbalistien tulkinnoista voi löytää myös ajatuksen, jossa penetraation yhteydessä myös tapahtuu jotain yliluonnollista - yhtyessä toiseen ihmiseen tapahtuu myös jotain mystistä, tiedon saamista/antamista. Samaa kokemusta saatan kokea myös luonnossa, siinä on jotain itseäni suurempaa yhteyttä.

Morgul

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 673
  • Galleria
Gnostilaisuudesta ja kabbalistien tulkinnoista voi löytää myös ajatuksen, jossa penetraation yhteydessä myös tapahtuu jotain yliluonnollista - yhtyessä toiseen ihmiseen tapahtuu myös jotain mystistä, tiedon saamista/antamista. Samaa kokemusta saatan kokea myös luonnossa, siinä on jotain itseäni suurempaa yhteyttä.

Hasidien ja derviššien edustamassa mystiikassa tanssi fyysisenä suoritteena aiheuttaa ilmeisesti transsitiloja ja tässä joko pyritään Jumalan yhteyteen tai ylistetään häntä.
Luontomystiikkaa edustanevat lähinnä eristyvät eremiitit eli erakot eri kulttuureissa.
Toki paneminen fyysisenä harjoitteena luo aivoissa tällaisia ylimaallisia tuntemuksia jos kaikki osuu nappiin, ja niiden saavuttaminen on minusta pirun arvokas juttu.

(En silti ole mielestäni New Age -ihminen. Vieraannuttavaa skaalaa.)

hwyl

Minulle runous on pyhin taidemuodoista... Tässä kaksi Larkinin runoa, jotka kuvastavat omaa käsitystäni mystiikasta ja uskonnosta. Tämän ensimmäisen lopetus sai minut juovuksiin 90-luvun alussa Helsingissa nuorena opiskelijapoikana - ja se kuvaa sitä mitä ei oikein voi sanoa, mutta mikä on läsnä kaikkein arkisimmissakin hetkissä, tai jos ei ole niin on hyvin pitkälle sisäisesti kuollut, vailla tuntoa:

https://www.poetryfoundation.org/poems/48417/high-windows

Ja tämä toinen kuvaa hyvin suhdettani kristinuskoon - vaikka miten karua se onkin ollut käytännössä (kristillisen puritanismin perintö on kammottava vitsaus länsimaisessa kulttuurissa ja seksuaalisuuskäsityksissä) niin kuitenkin "a serious house on serious earth", jotain mikä jättää aukon, ja on jo jättänyt, tietyn juurettomuuden ja materialismin:

https://hell.pl//agnus/anglistyka/Literatura/Philip%20Larkin%20-%20Church%20Going.pdf

Fia

  • Vieras
Mua kiinnostaa shibarin ja kinbakun traditionaalinen hengellinen puoli ja käyttö buddhalaisissa rituaaleissa. Oon toistaiseksi perehtynyt aiheeseen tosi vähän, mutta kiinnostaisi oppia lisää. Tämä artikkeli on mielestäni mielenkiintoinen johdanto aiheeseen: https://www.otago.ac.nz/performance-of-the-real/otago666946.pdf

^Tässä on myös hyvin mielenkiitoinen lähdeluettelo, mutta enpä ole vielä metsästänyt teoksia käsiini. :-)


Ps. Kuulostaakos muuten vähän paljon hienommalta puhua "spirituaalisesta liminaali- ja liminoiditilasta" kuin jostain sub spacesta? ;-)

Mr Birch

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1343
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Ps. Kuulostaakos muuten vähän paljon hienommalta puhua "spirituaalisesta liminaali- ja liminoiditilasta" kuin jostain sub spacesta? ;-)

Ainakin se auttaa samansukuisten ilmiöiden ja käsitteiden löytämistä. Tätä olen yrittänyt opiskelijoille tolkuttaa: se tietty sana ei ole ainoa "oikea"...

Mr B

Pera

Mua kiinnostaa shibarin ja kinbakun traditionaalinen hengellinen puoli ja käyttö buddhalaisissa rituaaleissa. Oon toistaiseksi perehtynyt aiheeseen tosi vähän, mutta kiinnostaisi oppia lisää. Tämä artikkeli on mielestäni mielenkiintoinen johdanto aiheeseen: https://www.otago.ac.nz/performance-of-the-real/otago666946.pdf

^Tässä on myös hyvin mielenkiitoinen lähdeluettelo, mutta enpä ole vielä metsästänyt teoksia käsiini. :-)


Ps. Kuulostaakos muuten vähän paljon hienommalta puhua "spirituaalisesta liminaali- ja liminoiditilasta" kuin jostain sub spacesta? ;-)

Kiinnostava artikkeli. Kiitos, ku jaoit!

Pera

Gnostilaisuudesta ja kabbalistien tulkinnoista voi löytää myös ajatuksen, jossa penetraation yhteydessä myös tapahtuu jotain yliluonnollista - yhtyessä toiseen ihmiseen tapahtuu myös jotain mystistä, tiedon saamista/antamista. Samaa kokemusta saatan kokea myös luonnossa, siinä on jotain itseäni suurempaa yhteyttä.

Hasidien ja derviššien edustamassa mystiikassa tanssi fyysisenä suoritteena aiheuttaa ilmeisesti transsitiloja ja tässä joko pyritään Jumalan yhteyteen tai ylistetään häntä.
Luontomystiikkaa edustanevat lähinnä eristyvät eremiitit eli erakot eri kulttuureissa.
Toki paneminen fyysisenä harjoitteena luo aivoissa tällaisia ylimaallisia tuntemuksia jos kaikki osuu nappiin, ja niiden saavuttaminen on minusta pirun arvokas juttu.

(En silti ole mielestäni New Age -ihminen. Vieraannuttavaa skaalaa.)

Mä olen agnostikko, mutta olen saanut nimenomaan bassovoittoisen musiikin tahtiin tanssimisesta jotain tuollaisia tiloja ja siis ihan selvin päin. (Tämä siis kommenttina niille, jotka pitävät elektronista musiikkia pelkkänä tekosyynä päihteiden käytölle.) Parhaissa bileissä on ollut niin isot äänentoistot, että musiikki rintalastan tärisemään ja juominen kajarien lähellä sattuu ruokatorveen. Noissa piireissä puhuttiin paljonkin tanssimisesta meditaationa ja yksien legendaaristen bileiden (DMZ), slogan oli ”Come and meditate on bass weight!” tai jotain sinne päin. Maailma unohtui ja vain tanssin, kun valtavan kaiutinrivistön bassot hieroivat kroppaa.

Yritin etsiä paria joskus lukemaani artikkelia tanssimusiikista uskonnon korvaavana rituaalina, mutta en löytänyt tähän hätään. Muistelen kuitenkin, että Chicagon homopiireistä lähtenyt house-musiikki olisi ollut monelle kristillisestä taustasta tulleelle ja siitä seksuaalisen suuntautumisen takia häädetylle homomiehelle asia, joka täytti uskonnon ja kirkossa käynnin jättämän tyhjän tilan.

Edit. Tässä yksi artikkeli aiheesta.

https://daily.redbullmusicacademy.com/2015/08/house-techno-religion-feature

Ja tässä toinen (parempi):

https://qz.com/quartzy/1274667/neuroscience-shows-listening-to-music-has-kind-of-the-same-effect-as-meditation/
« Viimeksi muokattu: 23.11.2020, 01:44 kirjoittanut Pera »