Kirjoittaja Aihe: Aloittelevan subin vaaranpaikat  (Luettu 5768 kertaa)

Gitta

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 810
  • Elukka
  • Galleria
Vs: Aloittelevan subin vaaranpaikat
« Vastaus #30 : 03.11.2020, 14:33 »
Liika kiire on vaarallista. Myös se, ettei suostu kertomaan itsestään mitään. Mä en kerro mun koko nimee ennen ensitapaamista. Enkä todellakaan näytä kuvaa mun passista. En odota sitä myöskään toiselta. En kutsu ihmistä kotiini suoraan, ja joku ystävä tietää sijaintini kun menen tapaamaan uutta ihmistä ekaa kertaa.

Fia

  • Vieras
Vs: Aloittelevan subin vaaranpaikat
« Vastaus #31 : 03.11.2020, 15:26 »
Kiitos viisaita sanoistanne (tämä ei ollut siis sarkasmia).

Subina jotenkin kiinnostaa se, miten osaisi selkeästi viestiä ne omat halunsa/pelkonsa/rajansa. Kuinka herkästi turvasanaa uskaltaa käyttää? Varsinkin alkuun kun ei tunne toista eikä hän minua, on kuitenkin riski väärintulkinnoille.

Onko ihan typerää tehdä esim kirjallisesti avattuna listausta mitä toivoo, mitä pelkää mutta haluaa hiljalleen kokea, ja mitä ei toistaiseksi halua kokeilla lainkaan?

Jos susta tuntuu luontevalta kirjoittaa auki omia toiveita, kokemuspohjaa ja hard limittejä, tee just niin. Ei missään tapauksessa ole typerää. Tätä varten löytyy englanniksi valmiitakin pohjia, googleta esim. "BDSM negotiation check list". Näihin siis yleensä laitetaan rasti ruutuun "on kokemusta/ei ole kokemusta" ja "kiinnostaa/ei kiinnosta" pohjalta. Voit käyttää jotain noista sellaisenaan, jos tuntuu sopivalta tai tehdä oman listan vastaavalla kaavalla.

Hyvä väline ainakin itsetutkiskeluun. Domille asian voi välittää suullisestikin, jos tuntuu luontevammalta, mutta missään tapauksessa paperilistan näyttäminenkään ei oo mitenkään noloa.

Fetlifessa on myös kink-lista, jota voi käyttää samaan tyyliin eli siihen voi poimia isosta listasta erilaisia kinkyjä tekoja ja fetissejä ja klikkailla onko ne itselle kiinnostavia tai hard limit -juttuja.

Voit käyttää kommunikoinnissa ja asioiden hahmottamisessa itselle apuna myös liikennevaloajattelua: vihreät on juttuja, jotka on sulle tuttuja/tiedät haluavasi kokeilla, keltaiset ehkä voi vähän kiinnostaa, mutta ei tunnu siltä, että niitä haluaisi tehdä just nyt, punaiset on ehdottomasti ei. Ja luonnollisesti asiat voi liikkua näiden kategorioiden välillä kun kokemusta ja itsetuntemusta tulee.

Samat liikennevalot toimii hyvin turvasanoina. Vihreä tarkoittaa "kaikki hyvin, jatka vaan", keltainen "hidasta/kevennä, tauko, tarvin aikaa, tuntuu hankalalta" ja punainen tarkoittaa välitöntä stopia nyt heti.

Domia voi jopa pyytää etukäteen itselle uutta juttua tehtäessä kysymään  turvasanaa aina välillä. Dom voi kysyä turvasanaa myös ihan  vaan varmistuakseen, että kaikki on hyvin. On aina ihanaa vastata: "Vihreä". 😉

Keltaista käytän itse periaatteessa melko herkästi ihan esim. jos vaikka sidonnassa/kiinnityksessä joku paikka alkaa puutua pahasti tai vaikka epäilisin hermopinteen riskiä. Tällaiset asiat bottomin kuuluu ehdottomasti kommunikoida topille, se on osa bottomin vastuuta. Samoin jos vaikka piiskatessa alkaa sattua "väärällä tavalla/vaarallisesti" tai domilla eksyy isku ei-turvalliselle alueelle tms. niin se kuuluu kyllä infota vaikkapa turvasanalla "keltainen" tai miten nyt onkin sovittu. "Keltaista" voi käyttää tarvittaessa myös ihan vaan taon pyytämiseen. Tai tyyliin: "Keltainen, tarvitaan lisää liukkaria" tai "keltainen, mulla on pissahätä" tai "keltainen, mä tarvin nyt vettä, sit voidaan jatkaa". Riippuu vähän kunkin top/bottom-parin dynamiikasta, kuinka tiuhaan/herkästi niitä keltaisia on sopivaa tiputella, mutta eteenkin aloittelijalle soisin, että mieluummin vaikka vähän "ärsyttävänkin" usein kuin liian harvoin.

Itelle "punainen" on jo sit semmoinen turvasana, että käytän/käyttäisin sitä vain jos alkaa/alkais ihan oikeesti pelottaa ja ahdistaa siinä määrin, että en tunne kestäväni sitä, tai jos kokisin, että nyt oikeesti sattuu silleen "vaarallisesti" että se uhkaa mun terveyttä ja turvallisuutta vakavasti. Itse en oo toistaiseksi oikeestaan koskaan edes joutunut käyttämään sitä. (No kerran, tai oikeastaan silloin eri turvasanaa, mutta samasta syystä. Silloin säikähdin jotain, mitä luulin D:n aikovan tehdä, mutta loppujen lopuksi kyse oli oikeastaan väärinkäsityksestä.)

Ja vielä korostaisin, että mun mielestä turvasanojen käyttö tai ainakin sovittu mahdollisuus käyttää niitä herkästi on tärkeää nimenomaan alussa, kun partnerit ei tunne toisiaan ja toinen (tai molemmat) on aloittelijoita. Turvasanojen käyttö lisää tässä tilanteessa myös domin turvallisuutta; hän uskaltaa tehdä juttuja kun tietää subin kommunikoivan kyllä, jos mennee överiksi.

Sit kun ollaan tutumpia ja dom tuntee subin tavan reagoida, osaa paremmin lukea häntä ja tietää jo kokemuksesta, missä rajat alkaa tulla vastaan, turvasanojen käyttö todennäköisesti vähenee luonnostaan.

peltsi

  • Ribsimestari
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 1194
  • Galleria
Vs: Aloittelevan subin vaaranpaikat
« Vastaus #32 : 03.11.2020, 16:10 »
Ketjusta poistettu asiaan liittymättömät viestit sekä niistä käynnistynyt keskustelu.