Kirjoittaja Aihe: Dominoivan hauraus  (Luettu 27844 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Dominoivan hauraus
« : 02.01.2021, 22:10 »
Dominoivan hauraus


En usko, että millään muulla alustalla ylikorostuisi yhtä paljon se, miten helppoa on "menestyä" deittimarkkinoilla hallitsemalla edes alkeelliset taidot mielikuvamarkkinoinnista. Ja kyllä, tässä tapauksessa käytän ihan tietoisesti sanaa markkinointi, koska uusien kumppanien haalimiseen käytetään hyvin yksinkertaista retoriikkaa ja se toimii liki poikkeuksetta uusiin käyttäjiin, samalla kun kokeneemmat pyörittelevät silmiään uskomatta oikein itsekään, että miten ja miksi tämä toimii edelleen, vaikka se on toiminut yleensä heihinkin joskus.

Ensimmäinen asia, mikä on ymmärrettävä on, että uusi käyttäjä on nälkäinen kokemaan uutta; ei välttämättä itsekään oikein tiedä mitä haluaa, mutta tietää että vaniljainen elämä on nyt hyi ja yäk, ja kaikkea pervoa tänne heti nam. Tällaiselle ihmiselle on hirvittävän helppoa markkinoida itseään 100% dominoivana. Kokemusta on tietysti runsaasti ja heti tehdään raakajaottelu kahteen päätyyppiin. Ensimmäinen, joka saa sinut tuntemaan kuin olisit ainutlaatuinen pikku lumihiutale, jonka suuri ja mahtava dom(tm) suostuu ottamaan siipiensä suojaan ja koulutettavakseen; tämä on se alityyppi, jolla on useita subeja, jotka eivät tiedä toisistaan. Sitten on se toinen, jolla jo on subien leegio, johon pitäisi liittyä, milloin missäkin viitekehyksessä. On vain ajan kysymys milloin nousee esille myös uusien subien haaliminen domille, koska sekin lisää luottamusta ja illuusiota domin oletetuista kyvyistä kun sub markkinoi samaa shaibaa. Kimppasessiointi odottaa heti nurkan takana, vaikkei välttämättä ole vielä käsitystä siitäkään, millaisia ne omat halut voisivat olla ihan kahdestaan.

Olennaista on, että uudelle on helpompi kertoa, että mitä hän haluaa ja miten tätä "kuuluu" ajaa tätä D/s:ää. Mahtavaa, kun joku suuri ja mahtava dom kertoo miten asiat on, ja että miksi ei tuntunutkaan hyvältä heti ensimmäisestä kerrasta. Kyllä se katsos siitä, lisätään vaan sitä samaa, mikä ei toiminut, kyllä se sitten siitä alkaa toimimaan. Tässä kohtaa alkaa jo vähän rakoilla se retoriikka millä itseä on markkinoitu; se maalaileva tapa jolla on puhuttu itsestä ja tulevasta ei oikein vastannutkaan todellisuutta. Useasti tähän liittyy myös haluttomuutta ja kyvyttömyyttä käyttää turvasanaa, vaikka sitä on oikein painotettu että sitä tulee käyttää heti, jos jokin tuntuu pahalta.

Ai miksi sanoit noin, uusiahan kuuluukin valistaa turvasanan käytöstä? Olen jo vuosia, ehkä aina ollut sitä mieltä, että turvasana on täysin tarpeeton silloin, kun kyseessä on uusi kumppani. Sitäkin suuremmalla syyllä, jos kyseessä on ihminen jolla ei ole kokemusta alistumisesta. Tämä johtuu siitä, että ihminen, joka haluaa tuottaa toiselle hyvää ja nautintoa, ottaa huomioon sen että toinen on uusi, eikä välttämättä pysty toimimaan itseään kohtaan oikein. Näin ollen etenkin ensimmäisissä sessioissa jokainen kieltosana on turvasana, jokainen kieltävä tai estävä ele on turvaele. Sitä on oikea, vastuullinen dominointi, ei sitä, että vastuutetaan uutta ja kokematonta käyttämään turvasanaa. Mutta se ajatus on niin kiehtova että se on helppo myydä uudelle subille koska ajatus kiihottaa, eivätkä naiset ole kyllä miehiä tippaakaan parempia siinä että kun kiima on päällä, niin ajattelu ei oikein tahdo sujua. Se on kuitenkin ansa, jonka tarkoitus on palvella yksinomaan tämän saalistajan tarpeita, eikä muistuta millään tavalla sitä reaktiivista ja vuorovaikutteista sessiointia, mitä bdsm parhaimmillaan on. Turvasanan ainoa käyttötarkoitus on se, että halutaan kieltää ja estellä sen vaikuttamatta itse sessioon, kunnes turvasana keskeyttää toiminnan. Kuinka lukemattomia tarinoita olen kuullut tästä, että uusille teroitetaan turvasanan käyttöä ja sessiossa olisi halunnut keskeyttää toiminnan koska omat rajat paukkuivat yli jo ajat sitten, mutta ei vielä osata ottaa sitä vastuuta. Koska se ensimmäinen paska kokemus puuttuu edelleen. Tai siis on vasta parhaillaan tapahtumassa.

Olen jo vuosia koettanut pohtia, mikä olisi se alusta, jonka kautta tätä tietoutta voisi lisätä mustamaalaamatta itse ihmisiä. Koska myös kovan linjan domeja ja sessioita tarvitaan ja joillekin sukeltaminen suoraan syvään päähän on kuin kotiin tulisi. Mutta jos sinulle onkin myyty ajatus sessiosta, jossa kaikki sinun halusi ja toiveesi täytetään mutta tulos onkin pelkkä tuhnu tai sinut manipuloidaan menemään omien rajojesi ylitse, eikö olisi ihan kohtuullista että siitä voisi kertoa suoraan ja arvoneutraalisti eteenpäin? Miksi, oi miksi nämä truehamsterit ja -dommet pelkäävät huonoa palautetta niin kovasti? Koska heille mikään ei ole niin haluttu kuin se seuraava subi, uusi valloitus. Kerran pantu on jo nähty, ja truehamsterin yksi olennaisimpia tunnusmerkkejä onkin, että panemaan pitää ehdottomasti päästä ja mielellään kuvata kaikki että pääsee palaamaan kokemukseen niin halutessaan. Kaikki julkinen palaute on vaiennettava dissaamalla, päälle sylkemällä, syyttämällä ja vähättelemällä, vaihtamalla aihetta radikaalisti ja kääntämällä musta valkoiseksi. Kaikki keinot on käytettävä, koska jos nämä ihmiset joita on paljon ja joilla olisi paljon sanottavaa avaavat suunsa, niin maine voi olla mennyttä ja uusien subien haaliminen loppuu. Paitsi vitut se mihinkään lopu, uutta tunnusta kehiin ja yksärit laulamaan, koska tällainen dom ei pärjää itsensä kanssa, tai sillä mitä jo on, vaan uuden haaliminen on elinehto. Maineen avulla saatavat loppuvat, joutuu ikäänkuin aloittamaan alusta. Katsokaas, kun kunnia menee niin maine kasvaa ja maine on omiaan haalimaan lisää, jo pelkkä väheneminen on tällaiselle saalistajalle kauhuskenaario. Tällaisen dominoivan minäkuva ja itsetunto on niin hauras, ettei se pärjää ilman jatkuvaa vahvistamista, ja vahvistamisen tapa on se että yhä uudet ja uudet ihmiset saadaan lankeamaan samaan ansaan.

Dominoivan pitää kestää palaute sellaisena kuin se kerrotaan, ja olla halukas kuulemaan ja keskustelemaan yhtälailla siitä, mikä meni hyvin kuin siitäkin, missä olisi parannettavaa. Ihan samalla tavalla kuin subinkin pitää olla valmis kuulemaan, jos domilla on jotain sanottavaa.

Koska loppuviimeksi tässä ollaan ihmisiä toisillemme, ei vain milloin minkäkin akselin ääripäitä.





Kirjoittanut balthazar, joka vihdoin kuulee ja tuntee sisällään sen omansa eikä enää tarvitse muuta tai jotain uutta


Varakolumnisti
#11

Blondie77

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 887
  • Horotin - löytyy leluosastolta
  • Galleria
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #1 : 02.01.2021, 22:53 »
Plääh.. otsikolta odotin paljon, mutta sisältö vanhaa tuttua huttua.. Eiks tän ”näkökulman” olis voinut jättää jo viime vuosikymmenelle? Tätä toitotusta kun tulee luettua vuoden mittaan useassakin eri ketjuissa.. olis tosta otsikosta saanut ihan oikeastikin merkityksellisen sisällön (ainakin mun mielestä).

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #2 : 02.01.2021, 23:41 »
Otsikko oli mielenkiintoinen, itse sisältö ei ihan vastannut otsikkoa. Harmi.

Olin joistakin kohdista eri mieltä. Varmaankin saa olla.
Tähän voin yhtyä:”Dominoivan pitää kestää palaute sellaisena kuin se kerrotaan, ja olla halukas kuulemaan ja keskustelemaan yhtälailla siitä, mikä meni hyvin kuin siitäkin, missä olisi parannettavaa. Ihan samalla tavalla kuin subinkin pitää olla valmis kuulemaan, jos domilla on jotain sanottavaa.”

Olen kuvitellut tuon olevan itsestäänselvyys jokaiselle Dominoivalle. Kuunnella subin mielipide ja halua keskustella siitä mielipiteestä.
.......

Toivotaan paljon, saadaan vähän.
Vuosien mittaan olen oppinut ainakin tämän. Osaako s ottaa vastaan.
......
Ehkä palaan tähän aiheeseen vielä toiste.



KnottyLover

  • Vieras
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #3 : 02.01.2021, 23:56 »
Hyvä kirjoitus tää oli.

Otsikon perusteella pelkäsin keittiöpsykoanalyysia siitä, kuin dominoiva luonteenpiirre on oikeasti ylikompensaatiota lapsuuden traumoista.

Hyvä kirjoitus ja totta. Subit on tärkeitä, pidetään niistä huoli.

LadyMysterious

Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #4 : 03.01.2021, 00:02 »
Nyt täytyy kyllä olla samaa mieltä, otsikon perusteella oletin saavani lukea täysin toisenlaisen tekstin. Toivoin pitkästä aikaa saavani lukea jotain hyvää Dominoivista. Jotain inhimillistä otetta siitä, että Dominoivat ovat termin kapean määritelmän lisäksi myös aitoja ihmisiä omine hauraine kohtineen. Toivoa sopii, että sellaisestakin saisin vielä joskus lukea.

Itse kirjoituksen sisältöön minulla ei valitettavasti ole henkilökohtaista kantaa otettavaksi.

ööö

  • Vieras
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #5 : 03.01.2021, 01:31 »
hyvä kirjotus.

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #6 : 03.01.2021, 11:45 »
Käsittääkseni näitten kirjoitusten tarkoituksena on lähinnä houkutella itselle uusia seuralaisia ns White Knight -menetelmällä. Sehän perustuu toisten mustamaalaamisen ja oman itsen nostamiseen hyvesignaloimalla, täällä baarissa tässä toiminnassa yleensä käytetään truumaster-olkiukkoa apuna.

IKRM

IlonaSinulle

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1659
  • Welcome to the cute side. We NEED coocies.
  • Galleria
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #7 : 03.01.2021, 12:39 »

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #8 : 03.01.2021, 13:07 »
Mikähän siinä on muuten, että erilaisia väärinkäytös-syytteitä kohdistetaan juuri dominoiviin miehiin? Dominoivat naiset tuntuvat saavan vähemmän huomiota.

Enkä halua kuulla syyksi sitä, että valkoisella heteromiehellä on vaikeaa, koska siitä tuskin on kyse.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 674
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #9 : 03.01.2021, 13:56 »
Perhonen, se on sen takia, että jo kauan on miehen ja naisen roolit jakautunut silla tavalla. Jos mies saa naiselta turpaan, hän on nössö. Jos nainen saa miehelta turpaan, mies on väkivaltainen mulkku. Jos miesvartija vääntää naisen rauyoihin ihan syystä, niin silti hän saa odottaa melkovarmaa syytstä. Jos naisvartija vääntää miehen solmuun, nooh, hymuilyttää jo ajatuskin, eiks niin...  Siinäs olisi tasaarvo-sotilaille taistelukentä. Mutta sellaisten vuosisatoja kestänyt yhteiskunnan normien ja arvojen kehitystä ei kykenee kiihkeimmat feministitkaan murtamaan, eikä he ees haluais, se kun palvelee edelleen hyvin heidän arvojen julistusta.
Eipä sitten olee lähivuosikymmeniin sellaista tasaarvoa olemassakaan, että mies saman herkästi tekisi naisesta ahdistyssyytteen, kun naiset tekee miehistä.

submit

  • Vieras
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #10 : 03.01.2021, 15:47 »
Aidot TrueMasterit on ihan parhaita - mutta eipä tässä ollutkaan heistä kyse  ;D

balthazar

  • Vieras
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #11 : 03.01.2021, 18:07 »
En yleensä vastaa kolumnieni myötä heränneeseen keskusteluun, koska koen että kolumni on aina yhdenlainen mielipidekirjoitus jonka perusteella voidaan jakaa mielipiteitä ja kokemuksia. Näin toimimalla oikeastaan teen tästä vain yhden samanlaisen keskustelun, kuin Blondie77 niin osuvasti ilmoittaa:

Plääh.. otsikolta odotin paljon, mutta sisältö vanhaa tuttua huttua.. Eiks tän ”näkökulman” olis voinut jättää jo viime vuosikymmenelle? Tätä toitotusta kun tulee luettua vuoden mittaan useassakin eri ketjuissa.. olis tosta otsikosta saanut ihan oikeastikin merkityksellisen sisällön (ainakin mun mielestä).

Harmi, että joudut lukemaan asiaa joka on sinun mielestäsi käyty jo useaan kertaan vuosien varrella läpi. Itse en koe tarvetta vähätellä turvallisesta ja eettisestä bdsm:n harjoittamisesta käytävää keskustelua, koska vaikka vanhat jäsenet olisivatkin jo tarttumassa porakoneeseen lobotomoidakseen itsensä välttyäkseen jälleen tältä samalta skeidalta, on näiden keskustelujen välissä aina joku uusi eksynyt foorumille jolle tämänkaltainen keskustelu voi olla hyvinkin tarpeellinen.

Käsittääkseni näitten kirjoitusten tarkoituksena on lähinnä houkutella itselle uusia seuralaisia ns White Knight -menetelmällä. Sehän perustuu toisten mustamaalaamisen ja oman itsen nostamiseen hyvesignaloimalla, täällä baarissa tässä toiminnassa yleensä käytetään truumaster-olkiukkoa apuna.

IKRM

Tämä oikeastaan tiivistää olennaisen, ikäänkuin minulla olisi tarvetta jotenkin kiillottaa tässä asiassa omaa kilpeäni lisää subeja saadakseni. Tämä voi tietysti tulla uutisena, mutta olen vakaassa parisuhteessa, enkä näinollen etsi itse mitään. Osittain tästä "white knight" -ilmiöstä johtuen on vaatinut jonkinasteista luonteenlujuutta yleensäkään nostaa esille etenkin uusien ja ensikertalaisten osakseen saamaa negatiivista huomiota ja keskustelua niistä lukuisista huonoista kokemuksista joita ensikertalaiset ovat saaneet kokea. Tarkoitukseni kuitenkin on aina ollut, ja tulee aina olemaan tietoisuuden lisääminen jotta yhä useammat niistä, jotka löytävät bdsm:n pariin voisivat sen tehdä eettisesti ja turvallisesti. Tiedän että tämä voi olla vaikea konsepti, mutta pinnistele vähän; naisten kanssa, jopa alistuvien naisten, voi ystävystyä myös haluamatta panna tai sessioida hinnalla millä hyvänsä.

Mikähän siinä on muuten, että erilaisia väärinkäytös-syytteitä kohdistetaan juuri dominoiviin miehiin? Dominoivat naiset tuntuvat saavan vähemmän huomiota.

Enkä halua kuulla syyksi sitä, että valkoisella heteromiehellä on vaikeaa, koska siitä tuskin on kyse.

En ymmärtääkseni syyttänyt ketään, totesin vain kuinka asia nähdäkseni on. Kuulisin itsekin mielelläni lisää niiltä submiehiltä, jotka ovat saaneet osakseen kaltoinkohtelua. En lainkaan epäile etteikö asia olisi juuri näin, että epäeettistä käytöstä esiintyy myös dominoivilla naisilla, itselläni ei vain ole asiasta riittävästi tietoa voidakseni asiaa nostaa esille siitä näkökulmasta.

Aidot TrueMasterit on ihan parhaita - mutta eipä tässä ollutkaan heistä kyse  ;D

Ihanaa että olet tuota mieltä ja kerrot sen, koska olen sinun kanssasi täysin samaa mieltä. TrueMastereille on ja aina tulee olemaan selkeä tarve, koska kaltaiseni pehmeämmän linjan dominoiva on liian nössö ihmiselle, jota tässä yhteydessä voitaisiin kutsua truesubiksi. Itsevarma, nahoissaan viihtyvä ja omissa suhteissaan rehellinen ja eettinen dominoiva ei ole millään tavalla minun kirjoissani huono asia, päinvastoin. Kaikkihan voivat itseään tituleerata TrueMasteriksi, mutta harvempi pystyy lunastamaan niitä odotuksia, joita termi muassaan tuo. Siinä lienee myös kolumnini ydin.


Nyt kun olen viimeisenkin periaatteeni myynyt osallistumalla itse aloittamani kolumnin kommentointiin, niin eiköhän tämä ollut minun osaltani tässä.

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2248
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #12 : 03.01.2021, 19:47 »
Miusta on kyllä oikeasti harmi, jos tämä jäi balthazarin viimeiseksi kirjoitukseksi. Ehkä jotkut näkevät tämänkin vain voittona, surullista.

masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #13 : 03.01.2021, 19:52 »
Mikähän siinä on muuten, että erilaisia väärinkäytös-syytteitä kohdistetaan juuri dominoiviin miehiin? Dominoivat naiset tuntuvat saavan vähemmän huomiota.

Enkä halua kuulla syyksi sitä, että valkoisella heteromiehellä on vaikeaa, koska siitä tuskin on kyse.

Meitä on moneen junaan ja ihan kaikki eivät aivan koko ajan ole edes tasapainosimmillaan.

Mutta Perhiksen kysymykseen: Ensinnäkin, koska noita miesDom - naisSub -tapauksia on ylivoimaisesti eniten ja pienikin määrä sopimatonta käytöstä (vaikka ylivoimainen pääosa olisi ihan kunnossa) aiheuttaa haloon. Varmaan oikeutetusti, vaikkakin kaikki haloo ei ole sitten asiallista.

Mutta voihan olla, että harvat Dommet ovatkin sitten vähän erilaisia. Itselläni on kokemusta monista, enemmän tai vähemmän - ja ei ole pahaa sanottavaa kenestäkään, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Joskus on voinut olla väärinymmärtämisiä, mutta aina ne on puhuttu ja asia selvinnyt.

Voihan myös olla syynä se, että kulttuurisesti miehen rooli on dominoiva. Tämä ohjaa poikia ja miehiä vetämään roolia, joka ei ole aidosti syvältä kumpuava seksuaalinen taipumus, vaan rooli. Ja jos ei ihan vielä ole parhaimmillaan, kypsimmillään ihmisenä, niin roolin "pakkovetäminen" voi sitten osaamattomuutta ja sosiaalista taitamattomuutta johtaa törmäyksiin.

Kohdallani Dommet ovat aina osoittautuneet fiksuiksi, ajatteleviksi ja jopa hyvin lämpimiksi ihmisiksi. Tai sitten vaan oon ollu sen verran surkean hitaasti etenevä, ettei oo tullut kolareita. Dommen kanssa olemme ensiksi tutustuneet ihmisinä toisiimme ja vasta sitten menneet eteenpäin.

Ehkäpä tuo rauhallisen tutustumisen ohje voisi olla harkinnan arvoinen, kun seksuaalisesti kypsät, täysi-ikäiset, mutta vasta kohta aikuisuuden kynnyksen ylittävät malttamattomat ihmiset tutustuvat kinkymaailmaan.

Fia

  • Vieras
Vs: Dominoivan hauraus
« Vastaus #14 : 03.01.2021, 20:03 »
Mikähän siinä on muuten, että erilaisia väärinkäytös-syytteitä kohdistetaan juuri dominoiviin miehiin? Dominoivat naiset tuntuvat saavan vähemmän huomiota.

Enkä halua kuulla syyksi sitä, että valkoisella heteromiehellä on vaikeaa, koska siitä tuskin on kyse.

Meitä on moneen junaan ja ihan kaikki eivät aivan koko ajan ole edes tasapainosimmillaan.

Mutta Perhiksen kysymykseen: Ensinnäkin, koska noita miesDom - naisSub -tapauksia on ylivoimaisesti eniten ja pienikin määrä sopimatonta käytöstä (vaikka ylivoimainen pääosa olisi ihan kunnossa) aiheuttaa haloon. Varmaan oikeutetusti, vaikkakin kaikki haloo ei ole sitten asiallista.

Mutta voihan olla, että harvat Dommet ovatkin sitten vähän erilaisia. Itselläni on kokemusta monista, enemmän tai vähemmän - ja ei ole pahaa sanottavaa kenestäkään, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Joskus on voinut olla väärinymmärtämisiä, mutta aina ne on puhuttu ja asia selvinnyt.

Voihan myös olla syynä se, että kulttuurisesti miehen rooli on dominoiva. Tämä ohjaa poikia ja miehiä vetämään roolia, joka ei ole aidosti syvältä kumpuava seksuaalinen taipumus, vaan rooli. Ja jos ei ihan vielä ole parhaimmillaan, kypsimmillään ihmisenä, niin roolin "pakkovetäminen" voi sitten osaamattomuutta ja sosiaalista taitamattomuutta johtaa törmäyksiin.

Kohdallani Dommet ovat aina osoittautuneet fiksuiksi, ajatteleviksi ja jopa hyvin lämpimiksi ihmisiksi. Tai sitten vaan oon ollu sen verran surkean hitaasti etenevä, ettei oo tullut kolareita. Dommen kanssa olemme ensiksi tutustuneet ihmisinä toisiimme ja vasta sitten menneet eteenpäin.

Ehkäpä tuo rauhallisen tutustumisen ohje voisi olla harkinnan arvoinen, kun seksuaalisesti kypsät, täysi-ikäiset, mutta vasta kohta aikuisuuden kynnyksen ylittävät malttamattomat ihmiset tutustuvat kinkymaailmaan.

Tosi hyvin muotoiltu, mietin jotain vastaavaa. Että ehkäpä kun dominoiva asema ei lähtökohtaisesti ole naisille yhteiskunnallinen oletus, niin ne naiset, joista tulee dommeja ovat ehkäpä asiaa myös jonkin verran tosiaan miettineet, eivätkä lähde ns. soitellen sotaan jalkovälin vetämänä, pää jäässä?

Ja toisakseen just toi tilastovääristymä: Jos tuhannesta omenasta sadassa on jotain mätää, niin se mätyys voi näyttäytyä tosi paljon yleisempänä kuin jos sadasta päärynästä kymmenessä on jotain mätää. Verrataan niitä sataa mätää omppua niihin kymmeneen mätään päärynään ja sanotaan, että näitä mätiä omppuja on vitukseen enemmän kuin noita mätiä päärynöitä - huomaamatta, että lähtöotanta on eri.