Kirjoittaja Aihe: näyttävä ja kestävä puulaji?  (Luettu 9499 kertaa)

BlackWings

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 133
  • Galleria
näyttävä ja kestävä puulaji?
« : 06.02.2021, 10:57 »
Olen vaivihkaa alkanut harkita omien kalusteiden valmistus, ja aloin miettimään just sitä miten mänty ja koivu on liian "tylsiä" jos joskus haluan tehdä kunnon dunkkarin. Joten kysymys kuuluu, minkä näköistä puuta tykkäsit nähdä dunkkarin kalusteissa?

Kalusteissa puun käsittelen joko öljyllä tai varaamalla (lakkaa en todennäköisesti käytä). Puun lisäksi tulen käyttää mustaksi maalattua hiiliterästä ja/tai "peilikirkasta" ruostumatonta terästä sekä punaista ja/tai mustaa (ehkä myös valkoista) nahkaa.
Kiitos ehdotuksista etukäteen.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 673
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #1 : 06.02.2021, 11:02 »
Riippuen vähä, kuinka paljon ja mistä jää näkyviin. Mutta tammea ja muita kovempia puulajeja kannattaa tiirailla. Bauhausin puuosastolle eri puupalikoita hypitamaan ja sitten sovittamaan yhteen. Espoossa on laatupuu myymälä, mistä sitten saa sama tavaraa laatukaammin ostettukin.

BlackWings

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 133
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #2 : 06.02.2021, 11:52 »
Riippuen vähä, kuinka paljon ja mistä jää näkyviin. Mutta tammea ja muita kovempia puulajeja kannattaa tiirailla. Bauhausin puuosastolle eri puupalikoita hypitamaan ja sitten sovittamaan yhteen. Espoossa on laatupuu myymälä, mistä sitten saa sama tavaraa laatukaammin ostettukin.
Tässä muutama kaluste mistä haaveilee joskus tehtyä omat versiot:





submit

  • Vieras
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #3 : 06.02.2021, 12:02 »
Itse tykkään ihan mustaksi maalatusta tai petsatusta puusta dunkkarikalusteissa, joten mikä tahansa tarkoitukseen sopiva puu käy siihen.

Mutta tosiaan, jos haluaa puun värin näkyvän, niin varmaan joku jalopuulankku sitten voisi olla hyvä, riippuen mistä tykkää itse.

Punisher

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 266
  • Sitä käsittelyä saa mitä tilaa
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #4 : 06.02.2021, 12:33 »
kovat jalopuut sekä  liki kaikkialla kasvavista kotimaisista Pihlaja ja Kataja ja tietysti sopivat tervasjuurakot....

Henrik

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 388
  • Jäpäkyörä mehtäläene
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #5 : 07.02.2021, 21:18 »
Kotimaisista myös raita, omenapuu ja tuomi, jos jostain sattuu löytämään.

thothem

  • Vieras
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #6 : 08.02.2021, 16:16 »
Koivu kait on aika jämäkkää ja näyttäväksihän saa vaikka tulella! Muuten vissiin aika arvokkaitakin nuo jalopuut, jollei sitten osta isompaa satsia.

BlackWings

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 133
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #7 : 08.02.2021, 17:21 »
Koivu kait on aika jämäkkää ja näyttäväksihän saa vaikka tulella! Muuten vissiin aika arvokkaitakin nuo jalopuut, jollei sitten osta isompaa satsia.
Missä kohtaa olen ilmaissut että puulaji pitäisi olla edullinen?

MrA

  • Vieras
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #8 : 08.02.2021, 18:42 »
Tiikki, tosin ekologisuus saatttaa olla vähän niin ja näin.

thothem

  • Vieras
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #9 : 08.02.2021, 22:20 »
Koivu kait on aika jämäkkää ja näyttäväksihän saa vaikka tulella! Muuten vissiin aika arvokkaitakin nuo jalopuut, jollei sitten osta isompaa satsia.
Missä kohtaa olen ilmaissut että puulaji pitäisi olla edullinen?

Etpä missään ja lähdin nyt itse miettimään millaisia summia ite kehtaisin sijoittaa. Toki jos budjettia on niin antaa paukkua! Luin vähän liian nopeasti tuon aloituksen ja en huomannu että olit nimenomaan poislukenut koivun. Pähkinä/tammi/mahonki varmaan tuossa mielessä sitten varmaan näyttävin!

Occam

  • Ketjureaktio
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 774
  • Way of the Asatru
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #10 : 19.03.2021, 16:02 »

 Kannattaa huomioida puun laadussa että osalla puumateriaalista, kuten esim. Koivu, kataja, kirsikkapuu, on todella kova työstölujuus.

 Suosittelen puuinfo.fi saittia eri puulajien ja puurakentamisratkaisujen tsekkailuun.

 Ihan hyvänä vinkkinö Baukkarilla välillä saatavilla tuppeensahattua tervaleppää, josta itse mm. Puuhailin futonin rungon. Hinta-laatu erinomainen mutta tulee välillä ja menee heti.

Snadistisadisti

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1506
  • TrueMaster and proud of it!
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #11 : 19.03.2021, 16:29 »
Tammi on kova. Tein tilaustyönä kunnolla jämerän crossin, joka oli sekä näyttävä, että käytännöllinen. Materiaalikustannukset olivat luokkaa 1500€. Työstäminen oli kyllä melkoisen aikaa (ja hermoja) vievää hommaa. Tulos oli kyllä komea, eli materiaalina tammi on kyllä näyttävä.

kinky_castle

Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #12 : 19.03.2021, 16:40 »
Puulajin valintaan myös vaikuttaa hieman sävyt, mitä halutaan lopputoloksessa. Sama sävy voidaan saavuttaa monellakin eri puulajilla. Sapelimahongista esim saa näyttäviä. Valmistin juuri asiakkaalle radiatamännystä tason, josta tuli todella rustiikkinen pelkällä öljyämisellä

Pesukarhu

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 24
  • Shibari mielenkiintona aloittelija täys noviisi...
  • Galleria
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #13 : 04.04.2021, 11:47 »
Merbau,zebrano tai sit jos haluaa tosipainavaa ja pinkka kestää niin Ebenholz

Zetaxis

  • Vieras
Vs: näyttävä ja kestävä puulaji?
« Vastaus #14 : 04.04.2021, 13:26 »
omaa esteettistä silmää miellyttää kirsikkapuu..! sen kestävyydestä puutöissä en osaa sanoa mutta värinä/sävyn kaunis, voisin hyvin kuvitella siihen yhdistettynä tummia sävyjä :) mutta toki riippuu siitä mistä itse sattuu tykkäämään..!