Kirjoittaja Aihe: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?  (Luettu 6044 kertaa)

Windflower

Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #15 : 08.04.2021, 23:51 »
Aivan ehdottomasti koen kinkynä kuuluvani seksuaalivähemmistöön. Kinkyys on itselleni enemmän kuin vain elämäntapa. Se on osa minua niin tiukalla tavalla, että ilman kinkyyttä tuntuu kuin tukahtuisin. En edes pysty kuvittelemaankaan seurustelusuhdetta (saatikka avioliittoa tmsv) ihmisen kanssa jonka kanssa en pystyisi toteuttamaan kinkyyttäni.

En koe tarpeelliseksi tuputtaa elämääni ja kinkyyttäni kenellekkään, mutta olisi todella mukavaa jos voisin jakaa tiettyjä aspekteja vapaammin. Olisi miellyttävää voida vastata hiukan rehellisemmin kysymykseen "Mitä teit viikonloppuna?" taikka "Onko sinulla elämässä jotain erityisiä mielenkiinnon kohteita/harrastuksia?".

Syrjinnän näkökulmasta kinkyt ehdottomasti saavat kuraa niskaansa suuntautumisensa takia. Ja mitä enemmän suuntautumisesi on valtavirran normeja vastaan niin sitä enemmän kuraa. Liian monta tarinaa kuullut alistuvilta miehiltä missä kokenut syrjintää (tästä räikeimpänä esimerkkinä eräs alistuva tuttava mies joka joutui kiristyksen kohteeksi ja jonka sessiokuvia jaettiin julkisesti netissä, kyseisen EU-maan poliisi ei edes ottanut tätä käsiteltäväksi koska "etkös sinä juuri tuosta tykkääkin"). Itsekin Dominoivana naisena kuullut väheksyntää mm. siitä miten en voi olla oikea nainen ja olen mielenterveydeltäni järkkynyt O.o

Tuli luettua tuota VeraT:n linkittämään aiempaa keskustelua ( https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=24420.msg444153#msg444153 ) jossa todella hyvin useat kommentit resonoivat sen kanssa mitä itsekin koen.

Mutta olen samaa mieltä tässä ketjussa (ja myös tuossa aiemmassa linkitetyssä keskustelussa) useiden kommentoijien kanssa. Jos kinkyytesi on pikemminkin mauste tasolla niin silloin kyse todellakin vain siitä. Miten tärkeää on ajaa kinkyjen etuuksia verrattuna muihin sateenkaaren vähemmistöryhmiin? Isot ja räikeimmät tasa-arvoon liittyvät kysymykset on saatava ensimmäisenä hoidettua. Kinkyt eivät ole etuuksiensa ajamisessa ensisijaisia, mutta tarve on silti olemassa. Kaikki kinkyt eivät tätä tarvettä näe jos kuuluvat pikemminkin tuohon mauste tasolle, mutta syvemmin asialle omistautuneet näkevät enemmän epäkohtia joita maailma ja elämä heittää eteen.

Kinkykundi

Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #16 : 09.04.2021, 00:33 »
Miten tärkeää on ajaa kinkyjen etuuksia verrattuna muihin sateenkaaren vähemmistöryhmiin?

Pervoista ei kyllä saa sateenkaariväkeä tekemälläkään. Voit toki olla homoseksuaalinen kinky, mutta muussa tapauksessa olisi ihan mukavaa, että tuollainen stealth-homottelu jätettäisiin kuitenkin asiakeskustelusta pois.

Routalempi

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 398
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #17 : 09.04.2021, 17:13 »
En koe. Mielestäni ei vaikuta elämääni samalla lailla, kun seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ystävieni elämään kyseinen asia voi vaikuttaa. En koe myöskään samalla tavalla "tasa-arvoasiana", koska kinkyys on asia, joka ei välttämättä tule esiin niillä elämän osa-alueilla, joissa voisi olla sortavia asenteita.

Aika lailla samoilla linjoilla itsekin.

vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #18 : 09.04.2021, 17:26 »
En kovin aktiivisesti ajattele kuulunko seksuaalivähemmistöön vai en, mutta niin kuin Raduni, Windflower ja stoge tuolla kirjoittivat minäkin määrittäisin tätä asiaa sen perusteella kuinka paljon se kinkyys määrää yksilön seksuaalista käyttäytymistä. Ja kyllä nyt sanoisin, että moni fetisisti ja sadomasokisti kohtaa oikeasti syrjintää - ja syrjintäkin voi muuttua sorroksi. Moni ei kohtaa syrjintää siksi, että on hiljaa. Mutta tämä ei tietenkään taas koske kaikkia.

Myöskään omalta kohdaltani en sanoisi kinkyyttä vain elämäntavaksi, koska se on enemmän. Se nyt vaan on osa minua, ja vaikka kuinka haluaisin niin en voi olla muuta. It is what it is. Ainahan sitä voi joku hienosti päättää, että se ei ole silti seksuaalinen suuntautuminen - vaan minun seksuaalinen suuntautumiseni biseksuaalisuus. Mutta ei nämä seksuaalisuusjutut nyt ihan sillä kylmällä logiikalla mene. Ihminen määrittelee itsensä oman kokemuksensa mukaisesti, ja minä koen omalta osaltani kinkyyden olevan paljon vahvempi määritelmä kuin biseksuaalisuus.

Se on sitten aika eri asia onko musta yksi sateenkaaren väreistä vai ei. Omistaako joku taho sateenkaaren niin, että voi sanoa mahtuuko siihen musta vai ei? Enpä usko.

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2258
  • Galleria
    • Blogi
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #19 : 09.04.2021, 18:02 »
Miten tärkeää on ajaa kinkyjen etuuksia verrattuna muihin sateenkaaren vähemmistöryhmiin?

Pervoista ei kyllä saa sateenkaariväkeä tekemälläkään. Voit toki olla homoseksuaalinen kinky, mutta muussa tapauksessa olisi ihan mukavaa, että tuollainen stealth-homottelu jätettäisiin kuitenkin asiakeskustelusta pois.

Oon taas ihan pihalla ku en tiedä mitä tää stealth-homottelu on.

Mut sitten itse asiaan, en varmaan voi vastata, ku oon muutenkin vähemmistöä, ni oon ehkä jäävi vastaamaan? Luulen että omalla kohdalla tässä pätee vähän sama että en voi määrittää onko toinen ihminen kinky vai ei, ni en ehkä osaa myöskään määritellä toisen puolesta onko hän vähemmistöä vai ei, ainakaan jos kinkyyden perusteella pitäisi moinen määritellä.

Dean

Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #20 : 10.04.2021, 08:35 »
Iltalehdessä oli Taloustutkimuksen tekemä seksitutkimus osiossa Hyvä olo, Suhteet. Kun siitä kliksuttelin oman ikäryhmäni, 6% harrastaa BDSM:ää. No sitten, parisuhteen kesto: 20-30v. Lukema on enää vain 2%.

Vähemmistössä ollaan. Mutta on vähän vaikea sanoa, kuuluuko tämä enää sateenkaarilipun alle vai ei. Silloin kun aloitimme, sadomadokismi oli sairaus, ja silloin kuuluttiin seksuaaliseen vähemmistöön.

Sitten onko BDSM vain mauste vai suuntautuminen? Minulla se on suuntautuminen. Voin harrastaa vaimoni kanssa nautinnollista vaniljaa, mutta vain koska olen hänet lukuisia kertoja piiskannut.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 673
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #21 : 10.04.2021, 09:17 »
1. Ei ole olemassa mitään "vähemmistöä" . Se on vaan random määrä ihmisiä, kuka harrastaa seksi eritavalla kun toiset. Se uhriutuminen alkaa olee jo niiin nähty.
2. Kinkys on samalla tavalla sun privaatti asia, kun muukin seksi. Joo se sattaa näkyä sun iholla, mutta samalla tavalla näkyy myös nyrkkeily, motokrossi, MPK yms harrastuksetkin. Siitä ei tarvii pitää metelia ja pönkittää itteensa erillaisemmaksi.
3. Jos se miten ja kenen kanssa sä harrastat seksiä, määrittelee sun koko olemuksen niin vahvaasti etyä se on sun päällimmäinen "kerros" niin opi elämään sen kanssa. Samalla tavalla kun oppii elämään ihmiset pyörätuolissa, näkyvään ihosairauden kanssa, kasvotatuoineilla tai mujn "poikkeavuuden" kanssa. Kukas sä olet, vaatimaan että toiset kaikki sopeutuu sinuun?
4. Kaikenmaailman "tietoisuuden nostaminen" on helvettiin kiva asia. Mutta siihen teki "fifty shades"  huomattavasti isomman askelen, kun 10v satenkarikulkuessa osallistuminen. Kannattais hiukan miettii keinoja. Syylistaminen ja oma privaattiasian väkisin toisille rinnuksille hierominen aiheuttaa enemmän viha ja myötähäpeä, kun hyväksyntä.

Irwikissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 568
  • Kiltti niin halutessaan
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #22 : 10.04.2021, 12:08 »
En osaa mitenkään päin nähdä kinkyyttä seksuaalisena suuntautumisena, kuten esimerkiksi bi-seksuaalisuus.
Näen kuitenkin kinkyyden eteen tehtävän tasa-arvotyön merkittävänä, koska niin monessa asiassa/tilanteessa/paikassa joutuu olemaan hiljaa ja jopa esittämään muuta kuin on, jotta ei kohtaisi mielipahaa tai joutuisi jopa virkavallan kanssa tekemisiin. On kivaa ja huomattavasti helpompaa jos kinkyys näkyy vain makkarissa ja se on pieni osa kokonaisuutta. Sen sijaan kun sitä haluaisi ilmentää arjessa muutenkin, se vaikuttaa ihmissuhteisiin, se on osa persoonaa...en todellakaan kuulu niihin joiden mielestä kinkyjen pitäisi pysyä kaapissa, olla hiljaa ja miellyttää suurta yleisöä ettei jollekin herää pelkoa, paheksuntaa tms.

Ja kun ihan rehellisesti totta puhuakseni itsekin useampaan vähemmistöön kuuluvana ja kinkynä olen itsekin monen asian edessä silti vähintään hämilläni, niin koen kyllä että näkyvyys ja asioista keskustelu on tärkeää!
Kun vielä vähemmistöjen jäsenetkin tölvivät toisiaan, ei voi sanoa ettei työsarkaa ole riittämiin..ja sikäli tämä on itselle kahtiajakoinen asia, pitäisikö kinkyyttä tuoda sateenkaaren alla näkyvämmäksi tasa-arvon ja syrjinnän ehkäisyn nimissä.


Kinkykundi

Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #23 : 10.04.2021, 16:01 »
En osaa mitenkään päin nähdä kinkyyttä seksuaalisena suuntautumisena, kuten esimerkiksi bi-seksuaalisuus.
Näen kuitenkin kinkyyden eteen tehtävän tasa-arvotyön merkittävänä, koska niin monessa asiassa/tilanteessa/paikassa joutuu olemaan hiljaa ja jopa esittämään muuta kuin on, jotta ei kohtaisi mielipahaa tai joutuisi jopa virkavallan kanssa tekemisiin. On kivaa ja huomattavasti helpompaa jos kinkyys näkyy vain makkarissa ja se on pieni osa kokonaisuutta. Sen sijaan kun sitä haluaisi ilmentää arjessa muutenkin, se vaikuttaa ihmissuhteisiin, se on osa persoonaa...en todellakaan kuulu niihin joiden mielestä kinkyjen pitäisi pysyä kaapissa, olla hiljaa ja miellyttää suurta yleisöä ettei jollekin herää pelkoa, paheksuntaa tms.

Ja kun ihan rehellisesti totta puhuakseni itsekin useampaan vähemmistöön kuuluvana ja kinkynä olen itsekin monen asian edessä silti vähintään hämilläni, niin koen kyllä että näkyvyys ja asioista keskustelu on tärkeää!
Kun vielä vähemmistöjen jäsenetkin tölvivät toisiaan, ei voi sanoa ettei työsarkaa ole riittämiin..ja sikäli tämä on itselle kahtiajakoinen asia, pitäisikö kinkyyttä tuoda sateenkaaren alla näkyvämmäksi tasa-arvon ja syrjinnän ehkäisyn nimissä.


No sehän nyt on ihan sama mistä asiasta on kyse, niin suurin osa ihmisistä ei sitä asiaa ymmärrä ja joudut olemaan hiljaa asiasta. Voin kertoa, että esimerkiksi korkea älykkyysosamäärä on sosiaalisissa suhteissa paljon suurempi ongelma kuin seksuaaliset mieltymykset. Aiheellista kysyä, että mitä se edes kuuluu niille, keiden kanssa ei ole aikeissa harrastaa seksiä.
Puhuit vaikka videopeleistä tai lennokeista, niin joudut aina etsimään jonkin alakulttuuri, millä.on samoja mieltymyksiä. Olisiko priden aiheellista osoittaa mieltä siksi, että alle kolmekymppiset eivät ymmärrä Dig Dugin tai Donkey Kongin hienouksia, tai sen, että pienoismalliharrastus jäi 90-luvulle kun EU:n myötä katukaupasta alkoi helposti löytymään lennokkiliimaa kovempia aineita.

Sadomasokistit ovat joskus olleet samaa alakulttuuria kuin homoseksuaalit, mutta levinnyt myöhemmin omakseen - ehkä näemme vielä senkin päivän kun S/M ja D/s -jengi on eri porukka ja fettaritkin vielä omansa.

Tämä sateenkaariporukka yms. on siitä peruja, että yhteiskunta oli epätasa-arvoinen seksuaalisen suuntaumisen takia. Homot eivät päässeet armeijaan, eivätkä esimerkiksi toisiin virkoihin tai töihin. Lisäksi homoseksuaalisuus oli sairaus. Toki niin sadomasokismikin joskus määriteltiin (nykyään se edellyttäisi jonkinasteista pakkomielteistä tai elämää haittaava käytöstä, mikä toki voi toteutua niille keiden koko identiteetti pyörii asian ympärillä ja se on tuotava joka asiassa esiin).

Ylläolevassa huolimatta, haluaisin toki nähdä pride-kulkueen osoittamassa mieltään lihaa syövien heteroiden puolesta ja vaatimassa naisia alistumaan koska dominoivilla miehillä on vaikeuksia saada pillua.

Fia

  • Vieras
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #24 : 11.04.2021, 11:29 »
Hmn. Olen itse biseksuaali ja queer. Oon ollu mukaba HLBTIQA+ -toiminnassa koko aikuisikäni. Kinky on iso osa queeria; historiallisesti kinky on nimenomaan alunperin gay-kulttuurin osa ja alakulttuuri, kun taas heterokinkyily on kulttuurisesti uudenpaa perua.

Kinkyily näkyy vahvasti esimerkiksi prideilla ja erilaisissa sateenkaaribileissä. Itse oon aikoinaan varmasti nimenomaan pridella nähnyt ensimmäisiä kertoja mm. puppyjä, cd-pukeutujia, nahka- ja lateksifetissipukeutumista jne. Onko nämä kinkyt olleet lisäksi homoja? Ehkä. Toisaalta oonko hirveesti sitä miettiny tai olisko mua tai ketään muutakaan pahemmin haitannu jos olisivat olleet heteroja? Ei varmastikaan. Prideille osallistuu nykyisellään muutenkin paljon heteroja ns. liittolaisina; perheenjäseninä ja ystävinä. Jos hetero haluaa osallistua prideen kinkynä, on varmasti tervetullut.

Ovatko kinkyt seksuaalivähemmistö? Kyllä, mun mielestä näin voi ajatella. Avoin kinkyys herättää valtaväestössä edelleen ennakkoluuloja ja kinkyydestä voi olla avoimesti kinkyille yhteiskunnassa haittaa. Itsekin joudun esimerkiksi miettimään, missä yhteyksissä pysyä kinkynä kaapissa, jottei kinkyilyni haittaisi esimerkiksi vanhemmuuttani (Suomessakin on tiettävästi tehty esim. lasuja pelkästään, koska vanhempien tiedetään olevan avoimesti esim. shibari-harrastajia) tai työelämääni. Koen itse asiassa, että nykyisessä yhteiskunnallisessa asenneilmapiirissä minun on helpompaa olla ulkona kaapista biseksuaalina kuin kinkynä tai vaikka polynä.

HLBTIQA+ -yhteisössä on nykyisellään inklusiivisuuden hengessä niin sanotusti katto korkealla ja seinät leveällä. Esimerkiksi pridejen ja bileiden järjestämisen yhteydessä kinkyjärjestöt ja sateenkaarijärjestöt ovat tehneet ja tekevät varmasti jatkossakin yhteistyötä niin meillä kuin maailmallakin. Tarvittaessa yhteistyötä varmasti tehdään myös poliittisten tavoitteiden saralla konkreettisemminkin esim. lakialoitteiden muodossa.

Oon ite aina nähnyt, että oleellisempaa kuin että missä laatikossa kukin nyt onkaan, on se mitä me niillä laatikoilla ja niiden välillä tehdään.

Josko vaikka koitettais yhdessä tehdä siitä parempi paikka kaikille meille hiukkasen omituisemmille otuksille?

Että tervetuloa pimeälle puolelle vaan. Meillä on keksiä.

Fia

  • Vieras
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #25 : 11.04.2021, 11:46 »
Suosittelen muuten lämpöisesti kaikille omia oikeuksiaan ja yhteiskunnallista asemaamaansa kinkynä pohtiville järjestötoimintaa. 🙂 Suomessa on monta paikallista BDSM-järjestöä jotka ovat tälläkin sivustolla edustettuina. BDSM/kinky-järjestöt nähdään usein ennen kaikkea tapahtumajärjestäjinä ja verkostoitumiskerhoina mutta toki niillä on myös yhteiskunnalliinen tehtävänsä normalisoida kinkyä ja kinkyjä, lisätä oikeaa tietoa kinkyseksuaalisuudesta, purkaa ennankoluuloja, tukea kinkyjen emansipaatiota jne. Kansalaisaktivismi on myös aina tekijöidensä näköistä, joten jos kinkyaktivismiin kaipaa nimenomaan enemmän yhteiskunnallista särmää niin messiin tekemään sitä sitten vaan.  :)

vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #26 : 11.04.2021, 12:35 »
historiallisesti kinky on nimenomaan alunperin gay-kulttuurin osa ja alakulttuuri, kun taas heterokinkyily on kulttuurisesti uudenpaa perua.


Minusta noin ei voi oikein sanoa, että kinky on gay-kulttuurin osa koska sadomasokismi ja fetisismi ovat olleet olemassa niin kauan että on vaikea sanoa mistä mikäkin alkoi. Tasa-arvoisen halipaijoseksinkin historia taitaa olla aika lyhyt. Jos ajatellaan ihan suomalaista kulttuuria niin 1900-luvun alun porvarismiehet neitsyys-fetissinsä kanssa dominoivat yhä nykyistä seksuaalisuuskäsitystä, vaikka tutkimus ei tukisikaan kaikkia olettamuksia. Mutta joo tajuan, että tässä tarkoitetaan nyt BDSM-skeneä jonka juuret toki ovat miesten välisessä skenekulttuurissa.

Itse katsoisin, että tätä keskustelua käydään etupäässä siksi että Suomessa ei toimi Setan kaltaista valtakunnallista BDSM-järjestöä. Jos haluttaisiin kinkyys oikeasti tunnustetuksi seksuaaliseksi suuntautumiseksi niin se työ oikeasti tehdään muualla kuin skenen kätköissä. Yksittäisten järjestöjen toiminta on aika bilepainotteista, joka varmasti johtuu siitä että skene on tosi pieni. Se pieni aktiivinen osa järjestää sellaisia tapahtumia, jotka heitä kiinnostaa. Ja siis niinhän sen pitäisi mennäkin, mutta yksittäisillä kinkybileillä on tosi vähän annettavaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Ja silloin kun yhteiskunnallista keskustelua on niin se tavalla tai toisella liittyy rikoksiin tai seksityöhön. Molemmat ovat jo niin marginalisoivia asioita, että eipä siinä ole tilaa kauheasti keskustella onko kinky seksuaalinen suuntautuminen vai ei. Jos joku kokee sortoa niin sorron lopettavat parhaiten sorretut itse - ulkoapäin tuleva "pelastaminen" päättyy siihen, että osa "sorretuista" vapautuu ja osa jää yhä pimeään. Näinhän on käynyt myös homoyhteisön kanssa - "kokoomushomot" kelpaavat kyllä, mutta se feminiinen parturikampaaja ihan varmasti kohtaa ennakkoluuloja jopa oman yhteisönsä sisällä. Vähän samalla kuin jos mietin omaa biseksuaalisuuttani niin minulle on sanottu useiden heterojen toimesta, että olen oikeasti hetero koska viehätyn vain maskuliinisyydestä. Ja koska olen tyhmä niin joskus jopa uskoin sen, kunnes BDSM-yhteisön avulla löysin sanoja omalle seksuaalisuudelleni. En ole uskottava biseksuaali, koska seksuaalisesti kiinnostaa vasta kun koen että toinen kykenee dominoimaan minua. En edes tiedä olenko biseksuaali vai vain joku alistuvuus-seksuaali.

Fia

  • Vieras
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #27 : 11.04.2021, 13:02 »
V, tarkoitin tässä nyt modernia kinky-seksuaalisuutta nimenomaan järjestäytyneenä liikkeenä, 'skenenä', johon liityy yhteisön emansipaatio. Se BDSM/kinky-kulttuuri ponnistaa alkujaan gay-marginaalista. Mutta toki, puhuttaessa ns. perversismistä laajemmin, onhan se tietysti pidempi historiallinen jatkumo.

Samaa mieltä olen siitä, että valtakunnallisesti ja nimenomaan yhteiskunnallisissa/ ihmisoikeuskysymyksissä aktiiviselle kinky-yhdistykselle varmasti olisi Suomessa duunia. Samalla se voisi toimia kattojärjestönä paikallisjärjestöille ja tukea niiden verkostoitumista ja yhteistyötä.

^Toinen asia sitten riittäisikö tällaiseen toimintaan riittävästi aktiiveja. Olemassa olevien paikallisten järjestöjen jäsenmäärätkään kun eivät päätä huimaa. Tietyssä mielessä yhteiskunnallisen aktivismin kannalta on ongelma, että niin moni kokee kinkyytensä asiaksi joka kuuluu vain makkariin. Samalla toki jokaisella on myös oikeus pysyä kaapissa omista syistään.

Toki on hyvä muistaa, että Seta on myös ajanut aktiivisesti kinkyjen asiaa mm. kampanjoimalla sadomasokismin, fetisismin ja transvetismin poistamiseksi ensin rikoslaista ja sittemmin THL:n sairasluokituksesta. Jälkimmäisestä nämä muuten poistuivat vasta aivan vastikään vuonna 2012. Kiitti Seta! Seta siis on myös kinkyjen järjestö. Jäseneksi?


vila

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 382
  • Ghetto subi
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #28 : 11.04.2021, 13:17 »
Toki on hyvä muistaa, että Seta on myös ajanut aktiivisesti kinkyjen asiaa mm. kampanjoimalla sadomasokismin, fetisismin ja transvetismin poistamiseksi ensin rikoslaista ja sittemmin THL:n sairasluokituksesta. Jälkimmäisestä nämä muuten poistuivat vasta aivan vastikään vuonna 2012. Kiitti Seta! Seta siis on myös kinkyjen järjestö. Jäseneksi?

Minulla on se käsitys, että jotkut Setan paikallisjärjestöt ovat takavuosina ihan aktiivisesti pyrkineet karsimaan kinkyjutut pois ja pyrkineet fokusoitumaan HLTB-järjestöksi? Käsittääkseni tämä on ilmennyt ihan paikallisjärjestöjen sääntöjä muokkkaamalla. Tästä havainnoista on aikaa reilusti yli vuosikymmen, joten maailma on varmasti nykyään parempi? Onko SETA siis ihan itse järjestönä taas sisällyttänyt kinkyt "jäsenkuntaan"?

Fia

  • Vieras
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #29 : 11.04.2021, 13:33 »
Toki on hyvä muistaa, että Seta on myös ajanut aktiivisesti kinkyjen asiaa mm. kampanjoimalla sadomasokismin, fetisismin ja transvetismin poistamiseksi ensin rikoslaista ja sittemmin THL:n sairasluokituksesta. Jälkimmäisestä nämä muuten poistuivat vasta aivan vastikään vuonna 2012. Kiitti Seta! Seta siis on myös kinkyjen järjestö. Jäseneksi?

Minulla on se käsitys, että jotkut Setan paikallisjärjestöt ovat takavuosina ihan aktiivisesti pyrkineet karsimaan kinkyjutut pois ja pyrkineet fokusoitumaan HLTB-järjestöksi? Käsittääkseni tämä on ilmennyt ihan paikallisjärjestöjen sääntöjä muokkkaamalla. Tästä havainnoista on aikaa reilusti yli vuosikymmen, joten maailma on varmasti nykyään parempi? Onko SETA siis ihan itse järjestönä taas sisällyttänyt kinkyt "jäsenkuntaan"?

Seta määrittelee olevansa ihmisoikeusjärjestö, joka "tavoitteena on yhteiskunnan kokonaisvaltainen muutos, jotta ihmisoikeudet ja hyvinvointi toteutuvat Suomessa ja kansainvälisesti riippumatta ihmisten seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai sukupuolen ilmaisusta. Homot, lesbot, bit, inter-, trans- ja muunsukupuoliset henkilöt, transvestiitit ja muut sateenkaari-ihmiset kohtaavat eriarvoisuutta lainsäädännössä ja arjessaan. Haluamme yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien toteutuvan."

Kinkyjä ei siis erikseen mainita (lukuunottamatta transvestiittejä). Kinkyjen voitaneen joko katsoa kuuluvan muuhun sateenkaativäkeen - tai sitten ei. Itse en oo törmännyt siihen, että kinkyjä olisi pyritty estämään liittymästä Setaan, mutta en kiistä etteikö tällaista olisi voinut paikallisjärjestöissä tapahtuakin. Vars. toimintaryhmiä kinkyille Setalla ei ole, mitä on varmaan osaltaan perusteltu sillä, että monilla paikkakunnilla toimii erillisiä kinkyjärjestöjä, joiden kanssa on sitten voitu tehdä (tai olla tekemättä) yhteistyötä esim. bileiden järjestämisessä.

Mielenkiintoinen kysymys musta on, voisivatko nämä kinkyjärjestöt olla jäsenjärjestöinä osa Setaa? Itse ajattelen, että aivan hyvin voisivat, mutta tästä varmasti on monenlaista näkemystä niin Setan sisällä kuin paikallisissa kinky-järjestöissäkin.  :)