Kirjoittaja Aihe: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?  (Luettu 6004 kertaa)

Fia

  • Vieras
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #30 : 11.04.2021, 13:43 »
Ja Pridejahan sitten taas nykyisin monilla Suomen paikkakunnilla järjestävät Setasta erilliset organisaatiot, mikä on käsittääkseni koettu järkeväksi käytännön syistä. Pride-organisaatioilla voi olla sitten taas ihan omat linjansa siitä, mitkä toimijat pride-ohjelmaan voivat osallistua ja miten. Kinkyily on kyllä Suomessakin näkynyt eteenkin pukeutumisen kautta, ja muistan vuosien varrella kinkyteemojen vilahdelleen vaihtelevasti myös esim. Helsinki Priden ohjelmistossa. Yleensä tällöin kuitenkin kinky on ollut jollain tapaa queer-kontekstista.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2021, 14:01 kirjoittanut Fia »

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #31 : 11.04.2021, 13:56 »
Ainakin Helsingin Setan sisällä esiintyi negatiivista suhtautumista kinkyihin kun viimeksi olin kuvioissa. He myös kieltäytyivät tarjoamasta tiloja kinkyjen keskusteluryhmälle, ja päättivät "virallisesti" että kinkyt eivät ole seksuaalivähemmistö. Jossain vaiheessa HeSetan virallinen edustaja päästi sellaisenkin sammakon, että he edustavat pelkästään sukupuolivähemmistöjä. En tiedä mikä nykytilanne on. Toisaalta ainakin Turussa ja Oulussa on tehty kinkyjen kanssa yhteistyötä, joten uskoisin että kyse on siitä, minkälaisia ihmisiä missäkin on hommaa vetämässä.

Tuli

  • Vieras
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #32 : 11.04.2021, 15:26 »

Toki on hyvä muistaa, että Seta on myös ajanut aktiivisesti kinkyjen asiaa mm. kampanjoimalla sadomasokismin, fetisismin ja transvetismin poistamiseksi ensin rikoslaista ja sittemmin THL:n sairasluokituksesta. Jälkimmäisestä nämä muuten poistuivat vasta aivan vastikään vuonna 2012. Kiitti Seta! Seta siis on myös kinkyjen järjestö. Jäseneksi?

Joo, Setakin oli mukana tuossa esityksessä. Keskeisesti tuota tekemässä oli ihmisiä Transtukipisteestä, Sexposta ja Setasta. Allekirjoittajissa oli mukana myös useampi kinky-yhdistys. Sen muutoksen läpivieminen oli erittäin ilahduttava asia sekä transoikeuksien että kinkyjen näkökulmasta.

Asiasta kiinnostuneet voivat lukea esityksen Helsingin Akateemisten Kinkyjen sivuilta.  https://www.akateemisetkinkyt.fi/wp-content/uploads/2018/05/Esitys_ICD-luokituksen_muuttamiseksi.pdf

rp_

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 183
  • En route vers de nouvelles dimensions.
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #33 : 11.04.2021, 20:50 »
Kokeeko kukaan teistä kanssakinkyistä kuuluvansa kinkyytensä perusteella seksuaalivähemmistöön?
Voidaan näinkin ajatella, koska kaikista maailman seksuaalisesti aktiiviseen ikäjakaumaan kuuluvista kinkyt ovat matemaattisesti pieni vähemmistö. Kuitenkin, sanan "seksuaalivähemmistö" kanssa pitää olla tarkkana, koska (lähes jokaisella) kinkyllä on myös kinkyjuttujen "vastakappaleen" kohteena sellaiset ihmiset, jotka vastaavat heidän seksuaalista suuntautumistaan.

Esim. jos on cis-hetero, niinkuin itse olen, eli lukeudunko "seksuaalienemmistöön", mikä se ikinä onkaan, eihän sellaista voi olla olemassa.
Kyllä sellainen on olemassa, se on matematiikkaa. Valtaosa ihmisistä on cis-ihmisiä ja valtaosa ihmisistä on heteroita. Ihan samoin kuin valtaosa ihmisistä on oikeakätisiä.

Kesyapina

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 86
  • Tavallisen omituinen
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #34 : 11.04.2021, 22:34 »
Fia kirjoitti:

Lainaus
Toki on hyvä muistaa, että Seta on myös ajanut aktiivisesti kinkyjen asiaa mm. kampanjoimalla sadomasokismin, fetisismin ja transvetismin poistamiseksi ensin rikoslaista

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta ovatko nämä olleet joskus vastoin lakia? Siis enemmän kuin mitä S/M on nykyään potentiaalisesti vastoin lakia?

Mitä tulee ketjun aiheeseen, koen kyllä olevani kinky vähintään yhtä merkittävällä ja henkilökohtaisella tavalla kuin olen hetero, ellei enemmänkin. Tai ehkä heterouteni vain tuntuu vähemmän merkittävältä koska se on yhteiskunnallisesti niin normalisoitua? Toisaalta joskus epäilen, olenko sittenkin aseksuaali tai jotain sinne päin. Tiettävästi acetkin voivat kiihottua kinkyilystä, tai mielikuvien tasolla vastakkaisen tai saman sukupuolen ruumiista. Ja tiettävästi acet voivat kaivata halimista ja muuta puoli-intiimiä kosketusta. Käsittääkseni alloseksuaali-aseksuaali suuntautumisakseli on karkeasti ottaen jonkinlainen jatkumo tai spektri, samoin kuin siitä erillinen heteroseksuaali-homoseksuaali suuntautumisakseli.

Nähdäkseni vanilja-kinkyakseli on myös jatkumo (ja erillään edellämainituista), mutta sillä eroavuudella että kinkyys ei ole mikään yksi tietty tapa kokea seksiä, vaan yleisesti poikkeamista siitä yhdestä tietystä (vanilja)tavasta jota kulttuurinormit suosivat. Kinkyjä on moneen junaan, ja kussakin niin vähän matkustajia ettei VR:n kannata ajaa reittiä. Meitä yhdistävä tekijä on lähinnä vain erilaisuus, sen lisäksi mitä nyt kinkyskenessä tahtoo painottua tietyt kinkysuuntaukset (esim. D/S-suhteet). Jakaudumme herkästi pieniin kuppikuntiin, ja muuten emme ehkä koe sen enempää yhteenkuuluvuutta toisen kinkyn kuin vaniljan kanssa.

En tiedä varmasti, mihin asetun allo-aceakselilla, mutta tiedän mihin asetun hetero-homoakselilla ja vanilja-kinkyakselilla. Molemmat viimemainitut tuntuvat selkeiltä ja turvallisilta, itsestäänselviltä.

Kesyapina

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 86
  • Tavallisen omituinen
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #35 : 11.04.2021, 23:14 »
Tietysti kinkyys eroaa käytännössä homoudesta myös siinä, että se on yleensä suht helppo pitää yksityisasiana, kun taas kumppanin sukupuoli on julkisen elämän piiriin kuuluva asia. Samoin oman sukupuolen ei-normatiivisuus, esim. transsukupuolisuus on vahvasti julkista. Niinpä on luontevaa, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen sateenkaaritoiminta keskittyy hlbt-identiteetteihin. Tietääkseni aseksuaalien sisällyttämisestä sateenkaarisateeenvarjon alle käydään kiistelyä, ja samoin biseksuaaleista on käyty ainakin vielä hiljattain, sillä verukkeella että näihin ryhmiin kuuluvat ihmiset eivät muka julkisesti erotu (tai heidän ei tarvitse erottautua) heteroista ja homoista.

Kuten edellä joku sanoi, myös kinkyille olisi mukavampaa jos ei tarvitsisi pysytellä sosiaalisesti kaapissa senkään vertaa kuin nyt ollaan. Tunnen tämän omallakin kohdallani, tosin en ehkä siinä määrin kuin jotkut muut kinkyt.

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #36 : 12.04.2021, 01:15 »
Minua ei haittaa että HeSeta ei ole halunnut yhteistyötä kinkyjen kanssa. Minua haittaa se, että sanotaan "Te ette ole seksuaalivähemmistö. Me päätimme kokouksessa niin. Teillä vain on omituisia tarpeita." Yksi vielä halusi verrata kinkyjä pedofiileihin. Hienoa.

Setan entinen puheenjohtaja puolestaan julisti asianajajan roolissa huoltajuusoikeudenkäynnissä, että olen pervo ja siksi epäkelpo vanhemmaksi. Tämä yritys ei muuten mennyt läpi.

Siinä on jotain väärällä tavalla vinoutunutta kun ajattelee ettei kinkyjä syrjitä, koska se on helppo pitää salassa.

Kinkykundi

Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #37 : 12.04.2021, 09:56 »
Hmn. Olen itse biseksuaali ja queer. Oon ollu mukaba HLBTIQA+ -toiminnassa koko aikuisikäni. Kinky on iso osa queeria; historiallisesti kinky on nimenomaan alunperin gay-kulttuurin osa ja alakulttuuri, kun taas heterokinkyily on kulttuurisesti uudenpaa perua.

Se miksi kinky-kulttuuri on kulkenut homo-alakulttuurin kanssa yhdessä, johtuu perinteisistä sukupuolirooleista. Kyseiseen alakulttuuriin on kuulunut valtavirrasta poikkeavat ihmiset, ketkä eivät asetu perinteisiin sukupuolirooleihin. Nahkahomo on samanlainen stereotyyppi kuin nahkadominakin, vaikka kumpikaan ei ole mitenkään edustava otos alakulttuuristaan.

Jos kaikki kinkut nyt yhtäkkiä liittyisivät Setaan, järjestössä olisi 90% perinteisiä sukupuolirooleja kannattavia heteroita, ja sateenkaariväki jäisi vähemmistöön - eli järjestö tekisi jokseenkin täyskäännöksen siihen nähden mitä se nykyisellään edustaa.
Eivät ne Setankaan ihmiset tyhmiä ole; jos katsot mitä feminismille on tapahtunut intersektionalistien kaapattua liikkeen, on nykypäivän feministeille tärkeämpää uskovaisten oikeus kivittää raiskatuksi tullut nainen kuoliaaksi, kuin naisten oikeus olla tulematta raiskatuksi.

Minua ei haittaa että HeSeta ei ole halunnut yhteistyötä kinkyjen kanssa. Minua haittaa se, että sanotaan "Te ette ole seksuaalivähemmistö. Me päätimme kokouksessa niin. Teillä vain on omituisia tarpeita." Yksi vielä halusi verrata kinkyjä pedofiileihin. Hienoa.

Setan entinen puheenjohtaja puolestaan julisti asianajajan roolissa huoltajuusoikeudenkäynnissä, että olen pervo ja siksi epäkelpo vanhemmaksi. Tämä yritys ei muuten mennyt läpi.

Siinä on jotain väärällä tavalla vinoutunutta kun ajattelee ettei kinkyjä syrjitä, koska se on helppo pitää salassa.

Pervot eivät ole seksuaalivähemmistö. Se, että Setan puheenjohtajan esitys huoltajuusoikeudenkäynnissä ei mennyt läpi, osoittaa nyt lähinnä sen, että kinkyjä ei syrjitä. Setan puheenjohtajalla on täysi oikeus mielipiteeseensä siitä huolimatta, että meistä jommallakummalla tai molemmilla, olisi tästä poikkeava mielipide, tai että se ei miellyttäisi.
Pohjimmiltaan ne D/s-suhteet ovat suhteita missä mies on hallitsevassa roolissa ja nainen alistuvassa, mikä kuvaa perinteisiä sukupuolirooleja; samaan aikaan kun yhteiskunta huutaa naisille aktiivisempaa roolia, Setan viesti olisi kuinka miesten kuuluu hallita ja naisten alistua.

Mitä taas niihin aiemmin mainittuihin lastensuojeluilmoituksiin tulee, niin niiden suhteen vaadittaisiin muutosta lastensuojelulakiin, koska ilmoituksen voit tehdä ihan mistä tahansa. Tiedän ilmoituksia tehdyn siitä, että ilmoittajan mielestä perheessä on liian monta lasta, toisessa taas lapsi on nukkunut äitinsä vieressä; lastensuojeluimoituksia tehdään kiusalla ihan normaaleista tavalliseen elämään liittyvistä asioista ilman, että siihen liittyisi minkäänlaista syrjintää.

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #38 : 12.04.2021, 10:48 »
Ettei menisi puurot ja vellit sekaisin, niin en ole esittänyt kinyjen "liittämistä" Setaan, vaan todennut että yhteistyötä ehdotettaessa on tullut esiin asiatonta kielenkäyttöä. Ehdotettu yhteistyö ei ole missään vaiheessa ollut muuta, kuin että kinkyt saisivat kokoontua Hesetan tiloissa. Ainakin Oulussa tämä on toiminut.

Seksuaalisuus ei myöskään saa liittyä huoltajuuskysymyksiin, kun kyse on aikuisten välisestä toiminnasta. Tässä maassa tapahtuu liikaa pelottelua ja kiristämistä kinkyyden varjolla liittyen huoltajuuskysymyksiin. On anteeksiantamatonta että ammattilainen ottaa tällaisen aseeksi oikeuden istunnossa, varsinkin kun edustaa tahoa jonka tarkoitus on edistää ihmisten tasa-arvoa sukupuolesta tai seksuaalisuudesta riippumatta.

Muuhun en viitsi edes ottaa kantaa.

Kinkykundi

Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #39 : 12.04.2021, 15:03 »
Ettei menisi puurot ja vellit sekaisin, niin en ole esittänyt kinyjen "liittämistä" Setaan, vaan todennut että yhteistyötä ehdotettaessa on tullut esiin asiatonta kielenkäyttöä. Ehdotettu yhteistyö ei ole missään vaiheessa ollut muuta, kuin että kinkyt saisivat kokoontua Hesetan tiloissa. Ainakin Oulussa tämä on toiminut.

Seksuaalisuus ei myöskään saa liittyä huoltajuuskysymyksiin, kun kyse on aikuisten välisestä toiminnasta. Tässä maassa tapahtuu liikaa pelottelua ja kiristämistä kinkyyden varjolla liittyen huoltajuuskysymyksiin. On anteeksiantamatonta että ammattilainen ottaa tällaisen aseeksi oikeuden istunnossa, varsinkin kun edustaa tahoa jonka tarkoitus on edistää ihmisten tasa-arvoa sukupuolesta tai seksuaalisuudesta riippumatta.

Muuhun en viitsi edes ottaa kantaa.

Yritä nyt nähdä asia Setan kannalta; ymmärrän kyllä itse oikein hyvin kuinka julkealta se Setan näkökulmasta näyttää kun perinteisiä sukupuolirooleja kannattavat cis-heterot tulevat ehdottamaan yhteistyötä. Mitä sellaista Seta voi tällaiselle porukalle antaa, millä se ei ammu itseään jalkaan?

Seta nyt ei varsinaisesti ole tasa-arvoa ajava järjestö, vaan lähinnä vähemmistöjen etuja. Nykyaikaisessa tasa-arvotetoriikassa puhutaan aina vain jonkin ryhmän oikeuksista, mutta ei ikinä velvollisuuksista. Se ei ole mitään tasa-arvoa jos puhutaan vain toisesta ilman molempia.

PuolivilliNaaras

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 338
  • I have seen it all
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #40 : 12.04.2021, 15:59 »
Minä en enää erota mikä on oikea mielipide ja mikä parodiaa, joten vetäydyn poppareiden pariin ja katson mihin tämä etenee.

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 777
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Kinkyseksuaalit seksuaalivähemmistönä?
« Vastaus #41 : 17.04.2021, 23:06 »
Oma seksuaalinen identiteettini on kinky- tai sadomasokisti. Muut asiat, kuten kumppanin sukupuoli, harrastanko crossdressailua, vakinaisten kumppanien lukumäärä jne. on sekundaarista, vaikka käytönnössä minun on vaikea kuvitella vakituista parisuhdetta muun kuin naisen kanssa.
Kinkyjä on vähemmän kuin ei kinkyjä ja kinkyn seksuaalisuuden paljastumisesta voi mahdollisesti seurata ongelmia ja ennakkoluuloista suhtautumista. Näin ollen mielestäni kinkyistä voi puhua seksuaalivähemmistönä.

Sinänsä minulla on ihanteena, että ihmiset kohdattaisiin yksilöinä ja kaikenlainen identiteettipolitikointi on pahasta. Joskus se voi olla välttämätön paha esimerkiksi oikeuksien turvaamiseksi. Mm. homoilla ja transihmisillähän on ollut ja on erinnäisiä asioita, joihin moni heistä haluaa lainsäädännössä muutosta ja on heidän kannaltaan ymmärrettävää, että pitävät melua ja ajavat asioita aktiivisesti politiikassa. Kinkyillä ei ole ollut mitään selkeä isoa poliittista tavoitetta, enkä tiedä millainen se voisi edes olla, niin kauan kuin voimme harrastaa touhujamme. Tietty tabumaisuus ja salaperäisyys on osa viehätystä, joten en kaipaa mitään vanilija-ystävällisiä bileitä.

Seta ehkä allekirjoitti paperin sairausluokituksen poistamiseksi, mutta muuten sieltä päin suhtautuminen on perinteisesti ollut vaihtelevaa ajasta ja paikasta riippuen. Nyt viimekuussa päivitetyssä Setan sateenkaari sanastossa (https://seta.fi/sateenkaaritieto/sateenkaarisanasto/) ei näytä olevan kinkyja, sadomasokisteja ym. ja mm. ”Seksuaalivähemmistöt” määritellään ”Ihmiset, joiden seksuaalinen suuntautuminen on jotain muuta kuin heterous, kuuluvat seksuaalivähemmistöihin. Seksuaalivähemmistöjä ovat mm. homot, lesbot ja bi- ja pan-ihmiset.” eli asia määritellään ei heterouden kautta ja kinkyjä ei lasketa. Minulle Seta onkin aina ollut homojen ja lesbojen järjestö, joka ehkä suvaitsee bi- ja transihmiset sekä voi joskus tehdä yhteistyötä kinkyjen kanssa, mutta mikään kinkyjen järjestö, tai minun järjestöni, se ei ole.