Kirjoittaja Aihe: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?  (Luettu 8526 kertaa)

masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Kysyn tietämättömyyttäni ja ihan vain saamani vaikutelman perusteella. Vaikka en olekaan tehnyt syvätutkimusta aiheesta internetin tarjonnasta huolimatta, uskaltaudun kysymään: onko Pride kuitenkin sukupuoliorientoitunut tapahtuma? Vaikka se koittaa urheasti edustaa seksuaalisen suuntautumisen vähemmistöjä, niin onko tämä kuitenkin sukupuoliorientoitunutta. Homoseksuaalisuus on tietenkin näkyvin juttu. Sielläkin homomiehet ja lesbot. Mutta missä on bdsm-liput ja bdsm-marssijat?
Perinteisesti homomiehillä on ollut pieni bdsm-värittynyt vähemmistö  bdsm-orientaatiolla esillä, mutta hekin edustavat ensisijaisesti homoseksuaaleja, toissijaisesti kinkeyttä.

Onko Pride siis kuitenkin sukupuoliorientoitunut tapahtuma, eikä puhtaasti seksuaaliseen suuntautumiseen pohjautuva tapahtumaviikko, kun esillä ovat tosi vahvasti homoseksuaalisuus ja transihmiset - siis sukupuolisuuteen ja sukupuolien "toisenlaiseen" toimintamalliin katsova tapahtuma.

Tiedän, että on väärin kysyä asiaa, mutta toivon, ettei minua teloiteta tämän vuoksi.

Näkisin niin mieluusti, että Pridessä olisi esillä vahvasti myös turreharrastajat, fetisistit, mm. kumiväki, daddyt ja pikkuistelijat, sadomasokistit, exhibbarit, tirkistelijät, aisuriharrastajat, yms yms ihan oikeasti heteroseksuaaleina, ei vain homo- ja transihmisten "alalahkoina".


annavariations

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #1 : 04.07.2021, 22:58 »
Pride on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten ihmisoikeuksia puolustava ja edistävä protesti, johon nykyään kuuluu myös karnevalistisia piirteitä. Cis-heterot - kinkyjä tai eivät - eivät määritelmällisesti ole seksuaali- tai sukupuolivähemmistön edustajia. Se, miten haluaa tehdä seksiä (eli esim. kinkyys), ei tee ihmisestä seksuaalivähemmistöön kuuluvaa (ainakaan nykymääritelmän mukaan).

Ei ole väärin kysyä lähtökohtaisesti mitään, jos on oikeasti kiinnostunut kuulemaan vastauksen ja jopa hyväksymään sen.

masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #2 : 04.07.2021, 23:13 »
Kiitos, Anna!

Olen pitänyt omaa seksuaalista suuntautumistani seksuaalivähemmistöön kuuluvana ja siksi asiaa pohdin, kuten kirjoitin.

Itse pitäisin kyllä itseäni seksuaalivähemmistöön kuuluvana määritelmistä huolimatta. Tosin määritelmiä laatimalla voidaan aidata ja eristää kaltaiseni ulos Pridestä. Tai muusta vastaavasta tapahtumasta/kampanjasta.

Ehkä kinkyjen aika tulee myöhemmin.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #3 : 04.07.2021, 23:15 »
Pride on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten ihmisoikeuksia puolustava ja edistävä protesti, johon nykyään kuuluu myös karnevalistisia piirteitä. Cis-heterot - kinkyjä tai eivät - eivät määritelmällisesti ole seksuaali- tai sukupuolivähemmistön edustajia. Se, miten haluaa tehdä seksiä (eli esim. kinkyys), ei tee ihmisestä seksuaalivähemmistöön kuuluvaa (ainakaan nykymääritelmän mukaan).

Ei ole väärin kysyä lähtökohtaisesti mitään, jos on oikeasti kiinnostunut kuulemaan vastauksen ja jopa hyväksymään sen.

Tässä sitten tullaan siihen, että kenen määritelmän mukaan kinkeys on tai ei ole seksuaalivähemmistö.
Setan linja on erittäin kapeakatseinen seksuaalivietin ja sen kohdistumisen kannalta.

masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #4 : 04.07.2021, 23:27 »


Stoge kirjoitti: "Tässä sitten tullaan siihen, että kenen määritelmän mukaan kinkeys on tai ei ole seksuaalivähemmistö. Setan linja on erittäin kapeakatseinen seksuaalivietin ja sen kohdistumisen kannalta."

Stoge tiivisti hyvin minunkin mielipiteeni tästä diskriminaatiosta.

pikkusisko

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #5 : 05.07.2021, 01:37 »
Pride on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten ihmisoikeuksia puolustava ja edistävä protesti, johon nykyään kuuluu myös karnevalistisia piirteitä. Cis-heterot - kinkyjä tai eivät - eivät määritelmällisesti ole seksuaali- tai sukupuolivähemmistön edustajia. Se, miten haluaa tehdä seksiä (eli esim. kinkyys), ei tee ihmisestä seksuaalivähemmistöön kuuluvaa (ainakaan nykymääritelmän mukaan).

Kinkyys on todella monelle todella paljon muutakin kuin tapa harrastaa seksiä. Niin kuin nyt ihmisen seksuaalisuus yleensäkin kattaa muutakin kuin panemisen.

Myöskin, joillekin seksi on kinkyydestä muuten vain täysin poisluettu, minkä lisäksi on kinkyjä aseksuaaleja. Sakkina jälkimmäiset eli aseksuaalit on himmeliin huolittu, kinkyjä taas ei. Vaikka siis litistettäisiin seksuaalisuus tapoihin haluta seksiä tai olla sitä haluamatta, oltaisiin silti sisäisessä riitasoinnussa.

Ja sitten sekin, etteivät cis-heterot suinkaan ole ainoita jotka on kinkyjä :) Kinky kaveri voi määritelmällisesti olla hyvinkin ei-cis-hetero. Kenties juuri tässä järjestyksessä, kinky ennen kaikkea muuta.

annavariations

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #6 : 05.07.2021, 07:58 »
Stoge mun mielestä onkin asian ytimessä - kenen määritelmän mukaan kinkyt eivät kuulu (tai kuuluvat) seksuaalivähemmistöön, kun (myös minun mielestäni) me sitä tavallaan teemme. Kinkyys tosiaan voi olla ja myös minulle on muutakin kuin tapa tehdä seksiä. Aivan taatusti näistä asioista tulisi seksuaalikasvatuksessa puhua yhtä rohkeasti ja avoimesti kuin kaikesta muustakin seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvästä. Minä olen kinky, mutta myös panseksuaali, ja pohdin kyllä ihan säännöllisesti sitä, tarvitaanko kinkyjen ihmisoikeuksille puolustajaa tai puolustamista. Fetisismi ja monet muut kinkyyden muodot kun poistuivat ICD:stä vasta 2011. Tiedän ihmisten myös joutuneen tavalla tai toisella loukatuksi tai tulleen epäreilusti kohdelluksi kinkyytensä vuoksi. Minkä verran rakenteellista syrjintää kinkyt todellisuudessa kokevat? Tätä asiaa tuskin on hirveästi tutkittu, mutta toki omakohtaisestikin tiedän, että vähintään outona minua taipumuksineni monessa pienessä mielessä pidetään.

Ja sitten sekin, etteivät cis-heterot suinkaan ole ainoita jotka on kinkyjä :) Kinky kaveri voi määritelmällisesti olla hyvinkin ei-cis-hetero. Kenties juuri tässä järjestyksessä, kinky ennen kaikkea muuta.

Cis-heteroista kirjoittaessani vastasin siis suoraa nimenomaan aloittajan toiveeseen nähdä Pride-kulkueessa monenmoisia kinkyjä cis-heteroita. Näille ei-cis-heteroille, joihin pikkusisko tässä viittaa, Pride protestina nimenomaan kuitenkin nykymuotoisena on.

Kiirehdin siis vastaamaan tässä aamupuuhien lomassa, että en tosiaan ottanut kantaa siihen, pitäisikö kinkyys poissulkea seksuaalisen monimuotoisuuden määritelmästä, vaan vastasin kysymykseen siitä, miksi olen ymmärtänyt mm. Setan niin tehneen. Mulla itselläni ei kertakaikkiaan ole - kaikesta aiheen äärellä tekemästäni pohdinnasta huolimatta - asiasta selkeää mielipidettä. Ymmärrän, miksi siitä voisi olla hyötyä; toisaalta ymmärrän, miksi meidät on haluttu poissulkea.

Kalalintu

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 62
  • Unohtunut kulissien taakse
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #7 : 05.07.2021, 08:16 »
Kinkyillä heteroilla ei ole kuitenkaan laissa tai valtion kirkon rituaaleissa epätasaarvoisia oikeuksia samoin kuin homoilla. Edellinen on tilanne suomessa, jossa homoilla on sentään suhteellisen hyvin asiat.

Monissa maissa homoseksi on rikos, josta seuraa kuolemantuomio. Tällaisia lakeja kinkyjä heteroja kohtaan ei taida missään olle.

Varmaan moni vaniljahetero pitää monia kinkyjä haluja paljon weirdompina kuin homoseksuaalisuutta.

Kyllä me kinkyt varmaan vähemmistö ollaan, mutta lain edessä ei yhtä epätasa-arvoisia kuin homoseksuaalit, joiden vainolla on pitkä historia ja lähinnä uskontoon perustuvat juuret. Kinkyillä ei ole sellaista historiallista ja uskonnollista taakkaa.

humanistifemme

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #8 : 05.07.2021, 09:11 »
Mielenkiintoinen avaus!

Koen että lgbtq-liikkeellä on vähän ristiriitainen suhde seksiin. Koska seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt monesti typistetään seksivähemmistöiksi (tarkoitan homo- ja transfoobikoiden fiksaatiota siihen mitä kelläkin on housuissa ja mitä sillä/sille tehdään), on syntynyt puolustusreaktiona tarve riisua (pun unintended) ihmisoikeuskeskustelu seksistä: tässä hei puhutaan siitä ketä rakastetaan.

Ja sit kun sateenkaarityyppeihin kuuluu (ihan kuten kaikkiin ihmisryhmiin) myös enemmän tai vähemmän ennakkoluuloisia yksilöitä, kink typistetään pelkäksi seksiksi, eikä nähdä niitä identiteetti- ja kaappikysymyksiä jotka voi ainakin yksilötasolla olla hyvinkin samankaltaisia kuin niillä, jotka lasketaan queereiksi.

(Mä tietoisesti puhun tässä vähemmistöistä ja ihmisoikeusliikkeestä, koska Pride on vaan pieni siivu siitä. Jos haluaa mukaan bileisiin, ois toivottavaa osallistua myös arkeen, eli esim. pitää melua translakiuudistuksen puolesta ja etsiä tietoa niistä syistä (rakenteiden, lainsäädännön ja esim. konkreettisen väkivallan pelon tasolla) miksi Pridea juhlitaan. Enkä tarkoita että tässä langassa kukaan ois poimimassa rusinoita pullasta, se on vaan harmillinen ilmiö myös cis-homojen ja -lesbojen parissa että aktivismi lakkaa kiinnostamasta kun oma perse on suojattu, #goodvibesonly.)

Summa summarum, luulen että se on vaan ajan kysymys että kinkyt lasketaan mukaan.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2021, 11:01 kirjoittanut humanistifemme »

fido

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #9 : 05.07.2021, 10:48 »
Olen jyrkästi samaa mieltä masomaleslaven kanssa. Näkisin mielelläni LGBTQA+++ kirjainyhdistelmän perässä vielä k-kirjaimen niinku kinky.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #10 : 05.07.2021, 14:48 »
Kyllä me kinkyt varmaan vähemmistö ollaan, mutta lain edessä ei yhtä epätasa-arvoisia kuin homoseksuaalit, joiden vainolla on pitkä historia ja lähinnä uskontoon perustuvat juuret. Kinkyillä ei ole sellaista historiallista ja uskonnollista taakkaa.

Tästä voidaan myös esittää monta näkökantaa.

Kinkeyden alle lukeutuvista teoista pääsee kyllä helpostikin vankilaan, homoudesta ei itsessään pääse. Näin siis Suomessa, tänään.
Se että homous ei ole, enää, rikos, on hieno saavutus.

Varmastikin sitten se merkitsevämpi saavutus, joka ison agendan alle lukeutumisesta olisi, on salonkikelpoisen kinkeyden normalisointi.
Eli yksinkertaisuudessaan, voisit olla oma itsesi, omalla naamallasi ja nimelläsi ilman, että joudut pelkäämään jokapäiväisessä elämässä tapahtuvia seuraumuksia siitä, mitä olet.

Kyse on siis omasta mielestäni yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista suhtautumisista, aivan kuten muillakin vähemmistöillä.






Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #11 : 06.07.2021, 17:02 »
Seksuaalivähemmistöjä on niin monenlaisia mutta miten se enemmistö sitä ”harrastaa” ?
Ja kuinka suuri se enemmistö sitten on kun vähemmistöihin kuuluu vähintään 80% ihmisistä?

JuoMaitoaPerkele

Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #12 : 06.07.2021, 19:53 »
Tähän on yksinkertainen vastaus. Jos haluatte että että kinkyt on mukana pridessä, porukka kasaan ja paraatiin mukaan. Ei tätä kukaan muu teidän puolesta hoida. Se on valitettavasti joskus itse laitettava oma perse likoon.

Tässä tullaan äkkiä siihen että onko oikeasti henkilökohtaisella tasolla tarvetta olla pridessä omaa ajatusmaailmaa kannattava osa/joukko jos sinne ei henkilökohtaisesti mene.

Isan8

  • Vieras
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #13 : 06.07.2021, 21:57 »
Tähän on yksinkertainen vastaus. Jos haluatte että että kinkyt on mukana pridessä, porukka kasaan ja paraatiin mukaan. Ei tätä kukaan muu teidän puolesta hoida. Se on valitettavasti joskus itse laitettava oma perse likoon.

Tässä tullaan äkkiä siihen että onko oikeasti henkilökohtaisella tasolla tarvetta olla pridessä omaa ajatusmaailmaa kannattava osa/joukko jos sinne ei henkilökohtaisesti mene.
Ajattelin ihan samaa. Aina löytyy niitä, jotka osaavat kyllä kertoa, mitä asioita toisten pitäisi heidän puolestaan ajaa. Itse ei kuitenkaan haluta laittaa rikkaa ristiin. Todellisuudessahan kyse on yleensä huonosti peitellystä kritiikistä, kun vastustetaan itse koko kyseistä mielenosoitusta tms. Ei siitä kauan ole, kun viisaammat ohjeistivat elokapinalaisia ”oikeasta” ympäristönsuojelusta.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Pride - sukupuoliorientoitunut juhlaviikko?
« Vastaus #14 : 06.07.2021, 22:11 »
Tähän on yksinkertainen vastaus. Jos haluatte että että kinkyt on mukana pridessä, porukka kasaan ja paraatiin mukaan. Ei tätä kukaan muu teidän puolesta hoida. Se on valitettavasti joskus itse laitettava oma perse likoon.

Tässä tullaan äkkiä siihen että onko oikeasti henkilökohtaisella tasolla tarvetta olla pridessä omaa ajatusmaailmaa kannattava osa/joukko jos sinne ei henkilökohtaisesti mene.
Ajattelin ihan samaa. Aina löytyy niitä, jotka osaavat kyllä kertoa, mitä asioita toisten pitäisi heidän puolestaan ajaa. Itse ei kuitenkaan haluta laittaa rikkaa ristiin. Todellisuudessahan kyse on yleensä huonosti peitellystä kritiikistä, kun vastustetaan itse koko kyseistä mielenosoitusta tms. Ei siitä kauan ole, kun viisaammat ohjeistivat elokapinalaisia ”oikeasta” ympäristönsuojelusta.

Ööö.. eikös aiheena ollut nimenomaan se, että onko Prideen hyväksyttävää tuoda mukaan kinky elementti?
Kukaan ei tainnut todeta, että jonkun muun pitäisi tehdä se ?

Tuosta ko. asiasta on aika paljon vääntöä suuntaan ja toiseen.

 ???