Kirjoittaja Aihe: Jäljet iholla, nouseeko kulmakarvat terveydenhuollossa?  (Luettu 4558 kertaa)

Satanik.Venus

Minkälaisia kokemuksia baarilaisilla on terveydenhuollon suhtautumisesta ruhjeisiin, mustelmiin ym. jälkiin? Oletteko selittäneet jotenkin etukäteen, onko pitänyt käydä keskustelua aiheesta?

Itse luulen olevani niin asiallinen että selviän puhumalla mistä kysymyksistä vain, mutta haluan tirkistellä muiden kokemuksiin hoitohenkilökunnan suhtautumisesta. Niin, ja voihan täällä siihen joukkoon lukeutuvia kinkyjäkin olla, oletteko jo aamupalaverissa koulineet kollegoista sallivasti sovittuun väkivaltaan suhtautuvia vai onko kinky tiukasti (lääke)kaapissa?

Vai perunko lääkäriajan nyt sitten……

kitten

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1474
  • Cute but psycho ♥️
  • Galleria
Multa on tasan yhden kerran gyne kysynyt ruhjeista. Ja kun sanoin, että on seksistä tulleet, niin tyytyi vastaukseen. Ei ollut kiusallista  Kertoi, että on lääkärin velvollisuus kysyä väkivallan merkeistä.  :)

hihaton

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2224
  • Come to the dark side. We have needles.
  • Galleria
Multa on tasan yhden kerran gyne kysynyt ruhjeista. Ja kun sanoin, että on seksistä tulleet, niin tyytyi vastaukseen. Ei ollut kiusallista  Kertoi, että on lääkärin velvollisuus kysyä väkivallan merkeistä.  :)
Lisätään tähän nyt vielä, että lääkärillä on myös vaitiolovelvollisuus niistä merkeistä. Vaikka aina välillä joku pelotteleekin sillä, että lääkärin pitää ilmoittaa väkivallasta, tämä pätee ainoastaan alaikäisten kohdalla. Täältä voi lukea tarkemmin:

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/terveydenhuollon-ammattihenkilon-ilmoitusvelvollisuuksia

Kyllä, siellä puhutaan henkeä ja terveyttä uhkaavan rikoksen estämisestä, mutta esimerkkinä käytetään perhesurmaa. Ollaan siis aika hiton kaukana siitä, että joku tulee yksin vastaanotolle ja kertoo, että nämä on tehty suostumuksella ja en halua asiaa vietävän eteenpäin.

Rama

  • Vieras
Exä lähti kerran ambulanssin kyytiin mukaan kun polvi oli lähtenyt sijoiltaan, en saanut sitä itse paikalleen ja lanssihenkilökunnankin piti huumata mut mukavaksi ennenkuin onnistui. Itse kyllä mietin että mitähän nääkin nyt ajattelee kun sairaalassa sukkisten takia en voinut vain nostaa lahjetta vaan oli pakko riisua kaikki ja näyttää ympäriinsä painimustelmilla oleva alavartalo, samaan aikaan kun lanssiin mukaan tunkenut mies ei poistu kertaakaan viereltä. Mutta ei niistä kukaan mitään sanonut, ei me eikä hoitohenkilökunta. Voi olla ettei ketään kiinnostanut, voi olla ettei raakaa väkivaltaa suhteessaan kokevat naiset tyrskähtele mustelmien paljastuessa ja vaahtoa loppuaikaa onnessaan kuinka paljon ambulanssi muistutti sisätiloiltaan star trekin loittoalusta, morfiinipäissään tai ei.

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Emäntä meni kerran lääkäriin ja keskustelu meni kutakuinkin :

"Sulla on noita arpia selässä, mistäs ne on tullut?
--Ne on purujälkiä.

"Ai ? Onko sulla jokin eläin?"
--Joo. Mies.

Virkayskä seurauksena.

Vekkejä on vuosien varrella esiintynyt, myös lääkärin paikkaamia, seurauksia nolla.

Paintedsnake

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 40
  • Galleria
Joskus aikoinaan sain paljon katseita (kukaan ei kuitenkaan kysynyt mitään) hoitohenkilökunnalta mustelmista, naarmuista yms, mutta ne eivät liittyneet tähän maailmaan vaan muihin harrastuksiin. Nykyisin eivät edes ihmettelisi, kun on enemmän heidän merkintöjä iholla kuin itseaiheutettuja

Violation

  • Vieras
Kaksi kertaa olen ollut tikattavana, kun seksin yhteydessä harrastimme viiltelyä. Tuli vahingossa liian syvät viillot. Kyllä hävetti hoitajalle selittää, että itse aiheutettua..

Satanik.Venus

Kaksi kertaa olen ollut tikattavana, kun seksin yhteydessä harrastimme viiltelyä. Tuli vahingossa liian syvät viillot. Kyllä hävetti hoitajalle selittää, että itse aiheutettua..

Oliko hoitaja kovin tuimana lähisuhdeväkivallan uhasta, mt-oireilusta tai muista vastaavasta, vai menikö selitys bdsmstä ihan heittämällä läpi?

Satanik.Venus

Emäntä meni kerran lääkäriin ja keskustelu meni kutakuinkin :

"Sulla on noita arpia selässä, mistäs ne on tullut?
--Ne on purujälkiä.

"Ai ? Onko sulla jokin eläin?"
--Joo. Mies.

Virkayskä seurauksena.

Vekkejä on vuosien varrella esiintynyt, myös lääkärin paikkaamia, seurauksia nolla.

Sigh..*unzips* no ei vaan. Hyvä tietää että ei ohjata Törnävän kautta kotiin.

Violation

  • Vieras
Kaksi kertaa olen ollut tikattavana, kun seksin yhteydessä harrastimme viiltelyä. Tuli vahingossa liian syvät viillot. Kyllä hävetti hoitajalle selittää, että itse aiheutettua..

Oliko hoitaja kovin tuimana lähisuhdeväkivallan uhasta, mt-oireilusta tai muista vastaavasta, vai menikö selitys bdsmstä ihan heittämällä läpi?

En mä selittänyt viiltoja seksuaalisuudella enkä masokismillani, kun ei se mun mielestä kuulunut sille. Sanoin vain, että näin tuli nyt tehtyä. Ei laittanut lähetettä hoitoon tms. Osasin antaa viilloista huolimatta täyspäisen kuvan itsestäni.

Satanik.Venus

Vs: Jäljet iholla, nouseeko kulmakarvat terveydenhuollossa?
« Vastaus #10 : 23.08.2021, 18:33 »
Kaksi kertaa olen ollut tikattavana, kun seksin yhteydessä harrastimme viiltelyä. Tuli vahingossa liian syvät viillot. Kyllä hävetti hoitajalle selittää, että itse aiheutettua..

Oliko hoitaja kovin tuimana lähisuhdeväkivallan uhasta, mt-oireilusta tai muista vastaavasta, vai menikö selitys bdsmstä ihan heittämällä läpi?

En mä selittänyt viiltoja seksuaalisuudella enkä masokismillani, kun ei se mun mielestä kuulunut sille. Sanoin vain, että näin tuli nyt tehtyä. Ei laittanut lähetettä hoitoon tms. Osasin antaa viilloista huolimatta täyspäisen kuvan itsestäni.

Tätä just mietin, et kyllähän se kokonaisuus varmasti ratkaisee. On kaikkien edun mukaista et kysyvät jos siltä näyttää et olis tarvetta, mutta pelkkien jälkien perusteella ei voi tehdä mitään syväluotaavaa analyysiä.

Lettu

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1454
  • Kipunarkkari, hyvänäpitoleluja omasta takaa
  • Galleria
Vs: Jäljet iholla, nouseeko kulmakarvat terveydenhuollossa?
« Vastaus #11 : 23.08.2021, 18:34 »
Minulla on reisissä aina mustelmia, suurin osa kyllä ihan koirien tekemiä. Niitä olen joskus selittänyt.

marionilla

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 90
  • Sydän, mitä sahaat?
  • Galleria
Vs: Jäljet iholla, nouseeko kulmakarvat terveydenhuollossa?
« Vastaus #12 : 23.08.2021, 19:24 »
Gynelle sanoin ennen kuin riisuin et on tullut rajumpaa seksiä harrastettua kun en halunnut et tulee vaivaantunut olo kummallekaan kun sisäreisissä oli sen verran mustelmia. Ei kysellyt enempää.

Saeroe

  • Rsyke
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 310
  • "No niin, neiti suihkulähde"
  • Galleria
Vs: Jäljet iholla, nouseeko kulmakarvat terveydenhuollossa?
« Vastaus #13 : 23.08.2021, 22:00 »
Itse asiassa huolestuttavan vähän ovat olleet kiinnostuneita, edes näkyvillä paikoilla olevista jäljistä. Olisi ehkä jopa aiheellista, että osoittaisivat kiinnostusta, jos jäljet sattuisivatkin olemaan suostumuksettoman väkivallan seurausta...
Mutta jos nyt joku kysymään sattuisikin, niin rehellisyydellä pääsee pitkälle. Terveydenhuollon ammattilaiset ovat nähneet ja kuulleet aika paljon, tuskin siis hirveästi höntyilevät BDSM-seksiin liittyvästä vastauksesta.

Fia

  • Vieras
Vs: Jäljet iholla, nouseeko kulmakarvat terveydenhuollossa?
« Vastaus #14 : 23.08.2021, 22:24 »
Opiskelen itse alaa.
Jos mulla tulisi ja tulee vastaan asiakas/potilas, jonka iholla on tuoreita mustelmia, viiltojälkiä tms., niin kyllä mä varmaan kysyisin niiden syntymekanismia. Ensinnäkin sillä voi olla hoidollista merkitystä ja toisaalta, jos tosiaan asiakkaaseen/potilaaseen on kohdistunut (ei-konsensuaalista) väkivaltaa on hoitavan henkilön velvollisuus antaa tähän liittyen ohjausta eli ohjata asiakasta/potilasta esim. sosiaalisen ja viranomaisavun piiriin, mikäli hänellä on siihen tarve ja halu. Asia ei saa olla tabu.

Toisaalta jos asiakas/potilas ilmaisee, että jäljet ovat konsensuaalisen eroottisen toiminnan tuloksena muodostuneita, ei sen asian moralisoiminen kuulu hoitavalle henkilölle. Kaikkien kollegoiden puolesta en voi puhua, mutta lähtökohtaisesti koulutukseemme kyllä kuuluu, että potilaan omia valintoja kunnioitetaan ja että kaikkia potilaita kohdellaan yhdenvertaisesti. Hoitotyössä kohtaa hyvin monenlaisia ihmisiä erilaisista kulttuuritaustoista, sosioekonomisista luokista, ammattikunnista, harrastepiireistä, vakaumuksista jne. Aika nopeasti ainakin itselleni on työssä kehittynyt sellainen mentaliteetti, että "tuota asiaapa en ymmärrä, mutta ei mun tarvi ymmärtääkään - minä hoidan potilasta hänen taustoistaan riippumatta".

Lisäksi todettakoon, että onpa hoitoalalla työskenneltelevissä itsessäänkin tämän "skenen" väkeä varmasti vähintäänkin saman verran kuin väestössä muutenkin keskimäärin. Terveydenhuoltohenkilökunta ei toki ala avautua potilaille työaikana omasta seksuaaliauudestaan, mutta on kuitenkin ihan mahdollista, että kohdalle osuu hoitaja tai lääkäri, jolle aihepiiri ei ole omakohtaisestikaan vieras.

Sanoisin siis, että lähtökohtaisesti Suomessa pitäisi voida avoimesti kertoa terveydenhuollon henkilöille, että vamma x on syntynyt konsensuaalisessa eroottisessa toiminnassa. Arvelisin, että mitä avoimemmin asiasta pystyy puhumaan, sitä neutraalimpi on myös vastaanotto. Kierteleminen ja kaarteleminen synnyttää todennäköisemmin lisäkysymyksiä.