Kirjoittaja Aihe: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?  (Luettu 8352 kertaa)

LehA

Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #30 : 24.11.2022, 00:33 »
Sinänsä on mielenkiintoista että useimmissa toisistaan riippumattomissa kulttuureissa on jokin versio avioliitosta eli kyseessä on yleismaailmallinen ilmiö.

Miksi?

Kulttuureissa, joissa ei ole mahdollisuutta tehokkaaseen raskauden ehkäisyyn eikä lapsen isän genettiseen varmentamiseen, avioliitto instituutiona liittyy vahvasti miesten sitouttamiseen jälkeläistensä ja näiden synnyttäneen äidin elättämiseen ja perimysoikeuden järjestämiseen. Samalla voidaan katsoa, että monogamianormi on suojannut yhteisöjä seksitautien leviämiseltä.

Joskushan on esitetty teoria, että monogamia on joskus muinoin "keksitty" siksi, että sillä pystytään - ainakin jossakin määrin - ehkäisemään seksitautien leviämistä.
Toinen teoria taas arvioi että se liittyy vaiheeseen, jossa keräilystä on siirrytty maanviljelykseen, jolloin vanhemmille on kertynyt enemmässä määrin henkilökohtaista omaisuutta joka halutaan siirtää jälkipolville.

Irwikissa

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 568
  • Kiltti niin halutessaan
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #31 : 24.11.2022, 01:19 »
Yksi syy on juridinen. Aviopuolisolla on huomattavasti enemmän oikeuksia kuin vain avopuolisolla.
Toinen syy on tunnepuoli. Itse olen sen verran perinteinen, että kyllä haluaisin joskus juhlistaa päätöstä yhteisestä elämänmatkasta läheisten ihmisten kanssa. Itselle avioliitolla olisi henkilökohtaisesti iso merkitys, näkyvä merkki sitoutumisesta.   :love:

Dean

Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #32 : 24.11.2022, 07:20 »
Täällä on jo mainittu paljonkin hyviä puolia avioliitosta. Se myös helpottaa oman elämän hallintaa. Kun on hyvän vaimon löytänyt, ei tarvitse enää muita naisia yms treffailua miettiä. Sellaiseen menisi ihan turhaan energiaa, rahaakin. Nyt on yksi asunto, jonka kuluja kaksi ihmistä hoitaa. Jää ylimääräistä. Iltahalit ja aamupusut tulevat kylkiäisenä.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #33 : 24.11.2022, 09:24 »
Naimisiinmeno tuo emotionaalista turvaa.
Se että mun elämä on nyt tässä ja tuo on se kumppani kenen kanssa haluan sen jakaa. Haluan kunnioittaa häntä ottamalla puolisoksi.


Pikkupöllö

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 155
  • Pöllö, kissa, nainen - yhtäkaikki hiiret varokoon
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #34 : 25.11.2022, 13:48 »
Naimisiinmeno on tapa osoittaa sitoutumista, kun tehdään suhteesta virallinen. Monille se on tärkeää henkisesti - eikä kyse ole vain monogamiasta, yhtä lailla muslimimiehet menevät naimisiin vaikka 4 naisen kanssa. Aika moni ei enää ajattele, että se olisi välttämättä lopun ikää kuitenkaan - se on "toistaiseksi".

Näin leskenä, ja toisten leskien tarinoita kuunnelleena se naimisiinmenon jurinen puoli korostuu aina vaan enemmän, eli talouksien liittäminen yhteen. Liian paljon tarinoita, joissa leskellä olisi paljon helpompaa ja ylipäätään jokin taloudellinen turva, jos olisivat olleet naimisissa. Kyllähän monenlaisia sopimuksia voi tehdä muutenkin, mutta se on PALJON yksinkertaisempaa hoitaa menemällä naimisiin. Se on luotu siksi ensisijaiseksi tavaksi hoitaa homma. Esim eräälle tuttavapariskunnalle, jossa mies oli vanhojen kokemusten takia haluton menemään naimisiin, kävi juristin pakeilla (oli tarkoitus naisenkin satsata yhteiseen kotiin rahaa jne), ja juristi ihan suoraan totesi että mikseivät mene naimisiin. Naimisiinmeno + avioehto oli helpompi ratkaisu, kuin sopia vastaavat asiat menemättä naimisiin. Jos toinen jäisi kotiin pitämään huolta huushollista ja/tai lapsista, sitten sitä suuremmalla syyllä.

Eihän se arkielämä ole avo- tai avioliitossa tietenkään erilaista. Arkea jaetaan kummassakin (ja se on ainakin minulle ehdottomasti tavoite, en ole yksineläjä). Naimisiinmeno on kuitenkin yksi sitoutumisen aste lisää, ellei useampikin. Jo se tietoisuus, että toinenkin luottaa suhteen kantavuuteen sen verran, että avioliitto on ylipäätään mielekäs, ja että haluaa sen virallistaa ja antaa taloudellisen turvan jos jotain sattuu.

Mutta jos nyt sattuu viihtymään omissa huusholleissaan niin mikäs siinä. Ei se muille kuulu. Ja se ei edes sulje avioliittoa pois. Tai jollei halua mitään vakituista, niin ei sekään muille kuulu.

Pioni

Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #35 : 25.11.2022, 14:51 »
Koska on ihanaa saada pukeutua prinsessamekkoon ja saada kaikki läheiset ihmiset juhlistamaan sitä, että olen löytänyt oman rakkaan  :love:

Olen ollut kerran naimisissa ja kyllä mie vielä kovin toivon, että joku päivä saan seistä alttarilla ja joku katsoo miuta rakastavasti silmiin ja sanoo Tahdon  :love: Ikuisena romantikkona en luovu tästä unelmasta, sillä miulle avioliitto tarkoittaa sitä suurinta sitoutumista. Ja onhan se yksi kaunein sana saada kuulla toisen suusta ”vaimoni”  :love:

Pehmeä

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 28
  • fetisseistä kiinnostunut sidottuna nauttiva
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #36 : 25.11.2022, 15:26 »
Kerran menin naimisiin, koska halusin perustaa perheen, turvata lasten aseman. Ja oikeasti ajattelin olevani sen ihmisen kanssa koko ikäni. No eihän siinä niin käynyt. Toista kertaa en halua naimisiin. Vaikka avioliitosta pääsee nopeammin eroon kuin yhteisestä asuntolainasta, en halua että minua sitoo kumppaniini mikään muu kuin halu olla yhdessä. En kaipaa sitoumukseni varmistamiseksi juridista sopimusta, se ei takaa pysyvyyttä eikä emotionaalista turvaa, eikä minua kiinnosta millaisena suhteeni näyttäytyy ulkopuolisille. Perintökin päätyy automaattisesti lapsille.
Eron jälkeen seuran etsinnässä on mielestäni hyvä esittää toiveensa suoraan, vastauksia ei tule niin paljoa mutta löytyy hyvinkin juuri hän, joka ajattelee samoin. Tunnistan tuon "ennakko-odotukset ahdistaa", kun jo viesteilyn alkuvaiheessa tarjottiin paikkaa yhteisestä autotallista ja perhejoulusta, totesin ettei ole minun juttu. Voi etsiä ja löytää suhteen, jossa ollaan toisiinsa sitoutuneita, muttei olla muuttamassa yhteen eikä menemässä naimisiin

irhe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 154
  • Lumoava kirous
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #37 : 25.11.2022, 15:26 »
Halusin naimisiin, koska mulle  se merkitsee sellaista syvää sitoutumista toiseen ihmiseen ja lupausta tahtoa rakastaa tätä toista ainakin nyt, toistaiseksi, tulevasta kun ei koskaan tiedä. Tietysti tässä vaiheessa sitä haluaisi uskoa, että näin kestäisi mahdollisimman pitkään, mutta elämä kun on epävarmaa eikä kristallipallo näytä huomista, niin mennään päivä kerrallaan. Avioliitto tuo jonkinlaista (illusorista kenties) turvaa. Kyllä mua viehättää myös sellaisella kinkyllä ja kutkuttelevalla tavalla ajatus olla aviopuolisoni omaisuutta, mullehan ihan konkreettisestikin laitettiin vihkitilaisuudessa panta kaulaan. Minusta on myös helkkarin romanttista olla ihan puhtaan juridisessa merkityksessä toisen lähiomainen ja perheenjäsen!

Mikähän voisi olla seuraava askel parisuhteen liukuportaissa, kun lapsia ei tule olemaan.  ???

Juhlat eivät olleet meille kovinkaan tärkeä juttu ja tehtiin itse rituaali meidän näköisesti, salassa ja vähäeleisesti.

irhe

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 154
  • Lumoava kirous
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #38 : 25.11.2022, 15:28 »
muoks. suhmurointia

Pikkupöllö

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 155
  • Pöllö, kissa, nainen - yhtäkaikki hiiret varokoon
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #39 : 25.11.2022, 17:19 »
Mä olen muuten päässyt yhteisestä asuntolainasta eroon paljon alle puolen vuoden. Toki ei ollut kyseessä talo vaan asunto, joka meni kaupaksi.

Minea

Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #40 : 25.11.2022, 17:23 »
Lady Whipin aatoksien kanssa samoilla linjoila, tämän asian todeksi eläminen häiden juhlimisessa, läheisten ja tärkeiden ihmisten kanssa, ihmisten, joilta ehkä voi saada elämän ylämäessä haasteissa vetoapua ja alamäessä seuraa iloitsemaan kun menee sutjakammin. Se lienee asian ydin, miksi tykönäni ajattelen ihmisten sanovan  :love: Tahdon  :love: toisilleen. Kukin omilla tavoillaan, isommalla joukolla juhlien, taikka kaksin vain asian tarvittavien kanssa. Kukin tavallaan.

Näin sen ajattelen ja arvelen jotakuin olevan, nimimerkki vielä tyystin naimaton tässä asiayhteydessä  ;)

Naimisiinmeno tuo emotionaalista turvaa.
Se että mun elämä on nyt tässä ja tuo on se kumppani kenen kanssa haluan sen jakaa. Haluan kunnioittaa häntä ottamalla puolisoksi.


« Viimeksi muokattu: 26.11.2022, 00:24 kirjoittanut Minea »

MistressLovia

Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #41 : 28.11.2022, 15:54 »
Aikalailla kaikki puolethan tässä on jo katettu ja normatiivisuus on tullut hyvin käsiteltyä. Oli myös hauskaa että avioliiton voi nähdä myös kinkynä sopimuksena ja tottahan sekin on!
Itse olen suhdeanarkisti, siitäkin jo mainittiin, ja siitä perspektiivistä: syy miksi juuri äskettäin itse menin naimisiin oli tämä puhtaasti juridinen. Helpoin tapa vaimolleni oli saada pysyvä oleskelulupa Suomessa avioliiton kautta. Ilman tällaista byrokraattista pakotetta, emme varmasti olisi menneet naimisiin. Suhteemme on täysin omanlaisensa, omien sopimusten varassa, jossa suhteen avoimuus pohjaa rehellisyyteen ja kunnioituksen. Monogamiasta ei siis todellakaan ole kyse ja koko hommaan on lähdetty sillä asenteella että haluamme tiettyjä asioita ja paperin allekirjoittaminen on means to an end.

Viettelys

Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #42 : 04.05.2023, 15:32 »
Olin ennen sitä mieltä, etten halua naimisiin. Sitten kohtasin ihmisen jonka kanssa kasvettiin henkisesti niin hyvin yhteen, että mielipide muuttui. Nykyään liitto on avoin, koska rakkaus toista kohtaan ei poistanut halua henkilökohtaiseen vapauteen.

Lettu

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1448
  • Kipunarkkari, hyvänäpitoleluja omasta takaa
  • Galleria
Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #43 : 04.05.2023, 21:32 »
Menin naimisiin koska en halunnut mennä toista kertaa keskustelemaan lastenvalvojan kanssa isyyden tunnustamisesta. 80-luvulla tämä oli todella nöyryyttävä kokemus.

Oum88

Vs: Miksi ihmiset haluaa naimisiin?
« Vastaus #44 : 04.05.2023, 23:55 »
Mua on alkanut avioliitto kiinnostaa, mutta ei perinteisistä syistä. Itse kun haaveilen edelleen löytäväni alistavan hotwifen, joka tykkäis myös findommeilusta niin avioliitto fem/findom henkisellä avioehdolla olis kertakaikkisen kuumottava ajatus. Silloin liitto olisi muutakin kuin paperi ja aisurina saisin lisää syitä olla maailman ihanin mies 🥰